روش های کلیدی تشخیص تابلو فرش دستباف از ماشینی

روش های کلیدی تشخیص تابلو فرش دستباف از ماشینی
  • 1401/2/13
  • گویا آی تی
  • 0

یکی از عناصر بی نظیری که بسیاری از ایرانیان و حتی سایر هنر دوستان در کشورهای دیگر دنیا برای جذاب تر کردن فضا و دکوراسیون خانه خود از آن بهره می گیرند، تابلو فرش است.

تابلو فرش ها علاوه بر این که زیبایی چشم نوازی دارند و باعث جذابیت دو چندان هر دکوراسیونی می شوند، به نحوی موجب اصالت بیشتر و غنای هر محیطی از نظر فرهنگی خواهند شد.

با توجه به این که تابلو فرش های موجود در بازار به دو دسته ی ماشینی و دستباف تقسیم شده و هریک هم طرفداران خاص خود را دارند، در این مقاله قصد داریم که شما را با روش های کلیدی تشخیص تابلو فرش دستباف از ماشینی آشنا سازیم، بنابراین در ادامه با ما همراه باشید.

 

چگونه تابلو فرش دستباف را بشناسیم؟

 

با توجه به این که روش های کلیدی تشخیص تابلو فرش دستباف از ماشینی، مختلف و متعددند در اینجا به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

تابلو فرش دستباف
تابلو فرش دستباف

توجه به پشت تابلو فرش

پشت فرش و تابلو فرش در واقع شناسنامه ای کامل از کیفیت و چندوچون ویژگی های فرش است. بنابراین با توجه به آن می توانید تا حد زیادی متوجه نوع و کیفیت محصول شوید.

از آنجایی که فرش دستباف به صورت دستی و نه با ماشین بافته می شود، به طور معمول از یکنواختی کمتری برخوردار بوده و ممکن است گره های کوچک و بزرگی داشته باشد.

در حالی که گره ها، در فرش ماشینی کاملا یکدست و هم اندازه هستند. علت این امر هم شدت و نوع گره می باشد. در تابلو فرش ماشینی تمام گره ها با یک ریتم خاص زده می شود و در نتیجه خروجی کار کاملا یک دست خواهد بود.

اما در تابلو فرش های دستباف، چون گره ها توسط هنرمندان قالی باف زده می شود، ممکن است با شدت متوافتی بوده و در نتیجه محصول نهایی قدری ناهمگون خواهد بود.

بنابراین در هنگام خرید تابلو فرش دستباف با نگاهی به پشت آن می توانید متوجه ناهمسانی گره ها و کوچک و بزرگ بودن آن ها بشوید.

اما اگر با گره های یکدست و هم اندازه مواجه شدید، مطمئن باشید که تابلو فرش مقابل شما، بافته شده توسط دستگاه است.

 

از طرف دیگر تعداد گره ها در فرش دستباف، بیشتر از تعداد گره ها در فرش ماشینی است.

به طور معمول در هر ۶ سانتیمتر از تابلو فرش دستباف، ۱۲۰ گره وجود دارد، پس اگر با شمارش گره ها متوجه شدید که تعداد آن ها به طور قابل توجهی از این مقدار کمتر است، به احتمال زیاد تابلو فرش مقابل شما بافته شده توسط ماشین است.

 

یکی دیگر از نکاتی که با نگاه کردن به پشت تابلو فرش می توانید متوجه آن شوید، واضح بودن یا نبودن طرح فرش است.

 

در تابلو فرش های دستباف، طرح فرش تماما از پشت آن هم مشخص است، اما این موضوع در مورد تابلو فرش های ماشینی صدق نکرده و نمی توان طرح تابلو فرش را از پشت آن به خوبی تشخیص داد.

 

 

توجه به نخ تار، کوک و کناره ی تابلو فرش

 

یکی دیگر از روش های کلیدی تشخیص تابلو فرش دستباف از ماشینی، توجه به تار و پود آن است.

تابلو فرش دستباف
تابلو فرش دستباف

خوب است بدانیم که در تابلو فرش دستباف نخ های تار معمولا از جنس ابریشم بوده، بسیار ظریف هستند و درخشندگی زیادی هم دارند.

ظرافت نخ های تار در تابلو فرش های دستباف به حدی است که گویا جزئی از فرش است و همین موضوع باعث زیبایی و ظرافت بیشتر این محصولات می شود.

اما در تابلو فرش های ماشینی نخ های تار با این ظرافت نبوده، به عنوان جزئی از فرش نیستند و در پایان کار به فرش دوخته می شوند.

کوک های کناره تابلو فرش دستباف هم مثل گره های فرش، یک دست و یک نواخت نیستند و بر عکس این کوک ها در تابلو فرش ماشینی کاملا یکسان و یک دست هستند.

کناره های تابلو فرش ماشینی کاملا صاف بوده و برعکس کناره های تابلو فرش دستباف کمی ناصاف هستند.

 

توجه به جنس الیاف

یکی از مهم ترین روش های کلیدی تشخیص تابلو فرش دستباف از ماشینی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، توجه به الیاف به کار رفته در تابلو فرش است.

تابلو فرش های دستبافت بدون استثنا از الیاف طبیعی همچون ابریشم و پشم و یا ترکیبی از این دو بافته می شوند.

تابلو فرش های تمام ابریشم از ظرافت و زیبایی بالایی برخوردار بوده و درخشش آن به مراتب بیشتر از سایر انواع تابلو فرش هاست.

تابلو فرش های بافته شده از ابریشم و پشم در درجه ی بعدی اعتبار قرار داشته و به جهت قیمت مناسب ترشان طرفداران زیادی در بازار دارند.

اما در بافت تابلو فرش های ماشینی به هیچ عنوان از الیاف طبیعی استفاده نشده و معمولا از نخ های آکرلیک تهیه می شوند.

علت این امر مقاومت بالای آکرلیک در برابر شستشو، گرما، رطوبت و نور است.

 

برای مشاهده ی متنوع ترین مجموعه فرش های نفیس و دستباف، پیشنهاد می کنیم که حتما سری به وب سایت و یا شعب شهر فرش بزنید و سوالات تخصصی خود را در رابطه با انتخاب یک تابلو فرش مناسب و در عین حال نفیس، با کارشناسان این مجموعه در میان بگذارید.

 

توجه به درخشندگی تابلو فرش

همانگونه که پیش از این هم گفتیم، تابلو فرش های دستبافی که توسط ابریشم و یا با ترکیبی از پشم و ابریشم بافته می شوند، نسبت به تابلو فرش های ماشینی از درخشش بیشتری برخوردار هستند.

بنابراین در هنگام انتخاب تابلو فرش مورد علاقه ی خود می توانید با توجه به درخشندگی و کیفیت رنگ ها، متوجه ماشینی یا دستباف بودن آن بشوید.

 

 

هرچند که به کمک روش های کلیدی تشخیص تابلو فرش دستباف از ماشینی، می توان تا حد زیادی به یک گزینه ی مناسب و مرغوب نزدیک شد، اما علاوه بر این اقدامات مراجعه به فروشگاه های معتبری همچون شهر فرش نیز می تواند این اطمینان را به شما بدهد که محصولی اصیل، تهیه شده از مرغوب ترین الیاف را برای منزل خود تهیه می کنید.

علاوه بر این تضمین قیمت، تضمین کیفیت و شرایط متنوع خرید اقساطی فرش از شهر فرش، موجب خواهد شد که با رضایت و خاطری آسوده خرید خود را به انجام برسانید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *