ترفندهایی برای جلوگیری از عکس‌های تار

ترفندهایی برای جلوگیری از عکس‌های تار
  • 1401/2/20
  • فاطمه مرادخانی
  • 0

اگر شما عکاس حرفه‌ای هم باشید باز هم با عکس‌های تار دست و پنجه نرم خواهید کرد و با آن مواجهه خواهید شد، اینگونه عکس‌ها تنها مختص به دوربین و یا مدل گوشی خاصی نیست بلکه اتفاقی است که پیش می‌آید اما ما در این مطلب علاوه بر دلایل عکس‌های تار، ترفندهایی را برای جلوگیری از داشتن عکس‌های تار در اختیار شما قرار دادیم.

دلایل رایج تار شدن عکس

۱. در دست گرفتن دوربین

زمانی که شما برای عکس گرفتن دوربین را در دست می‌گیرید هر اتفاقی از جمله سردی هوا و یا تحمل وزن دوربین در طولانی مدت باعث لرزش دست شما خواهد شد و نتیجه عکاسی شما، تعدادی عکس تار خواهد بود.

۲. حرکت بیش از حد

عکاسی در شهرهای شلوغ و یا عکاسی از ورزش‌های سرعتی به دلیل وجود حرکات زیاد منجر به تار شدن عکس‌ها می‌شود و دلیل دیگر که برای عکس‌های پرتره اهمیت دارد وجود آرامش در سوژه و کم‌ترین حرکت او است.

۳. استفاده از شاتر اسپید پایین

یکی دیگر از دلایل تار شدن عکس‌ها کاهش شاتر اسپید بدون تثبیت کردن دوربین است اما ممکن است برای برخی سوال پیش بیاید که چگونه از سرعت پایین شاتر با خبر شویم؟ از آن جایی که برای این سوال، پاسخ قطعی وجود ندارد پس باید به توصیه برخی از عکاسان برای این مشکل توجه کنیم: زمانی که دوربین در دست شماست سعی کنید با سرعت شاتر پایین‌تر از فاصله کانونی لنز عکاسی نکنید.

۴. بالا بودن ISO

با وجود آن کهISO‌ ، از ابزارهای قدرتمند در عکاسی محسوب می‌شود اما باید از آن به روش صحیح استفاده شود. با افزایش ISO، جزئیات کم‌تری در عکس نمایش داده می‌شوند و این جزئیات تار به نمایش گذاشته می‌شوند. اکثر دوربین‌های مدرن تنظیمات ISO بالاتر از چیزی که نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهند اما حداکثر ISO بستگی دوربین و برند مورد استفاده‌تان دارد.

جلوگیری از گرفتن عکس‌های تار

۱. خاموش کردن حالت خودکار

برای کار با دوربین به خصوص برای افرادی که تازه کار هستند بهتر است به جای استفاده از حالت خودکار دوربین از حالت دستی یا Manual، استفاده کنند زیرا در حالت دستی کنترل بیش‌تری روی دوربین و عکس‌هایی که می‌گیرید، خواهید داشت.

۲. استفاده از لرزش‌گیر داخلی دوربین و لنز

می‌توان گفت اکثر دوربین‌ها و لنزهای موجود از قابلیت لرزش‌گیر برخوردار هستند تا عکس‌هایی که ثبت می‌شود واضح و شفاف باشد اما چنین قابلیتی به نوع دوربین شما بستگی دارد.

۳. خرید تری‌پاد باکیفیت

از آن جایی که می‌توان با داشتن یک تری‌پاد در هر شرایط و موقعیتی استفاده کرد و امروزه حمل آن با کوله و یا هر نگهدارنده دیگری آسان شده است پس کار شما تقریبا راحت شده اما زمان خرید تری‌پاد به کیفیتآن توجه کنید. با یک تری‌پاد می‌توانید از دوربین‌تان در موقعیت‌ها و شرایط مختلف استفاده کنید. اگرچه حمل چنین وسیله‌ای می‌تواند برایتان سخت باشد، اما اندازه آن‌ها در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده و می‌توانید به راحتی آن را درون کوله‌تان قرار دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *