ترازوهای مورد نیاز در صنعت طلا و جواهر از نوع همسان است

ترازوهای مورد نیاز در صنعت طلا و جواهر از نوع همسان است
  • 1401/2/24
  • فاطمه مرادخانی
  • 0

اگر قصد راه‌اندازه طلافروشی، طلاسازی، جواهر فروش، آزمایشگاه ری‌گیری یا .. را دارید، حتما یکی از نیازهای اصلی و اساسی کسب و کار شما ترازو است. در این مطلب ضمن توضیح در مورد عملکرد این ترازوها، به بررسی این موضوع می‌پردازیم که در هر کدام از این واحد‌های صنفی، چه ترازویی با چه امکاناتی مورد نیاز است.

در ایران یکی از برندهای جا افتاده برای ترازوی طلافروشی، برند A&D است. این موضوع انقدر جدی است که بسیار از طلافروشان تصور می‌کنند فقط برند A&D ترازوی طلافروشی تولید می‌کند. در حالی که اینگونه نیست. به همین دلیل لازم است مقداری در مورد ترازوهای طلافروشی و برندهایی که در سطح دنیا این مدل ترازوها را تولید می‌کنند، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ترازوی طلا چیست؟

ترازوی وزن‌کشی طلا، نوعی از ترازوهای آزمایشگاهی است که دقت مشخصی دارد. یعنی شرکت‌های سازنده‌ی ترازوهای آزمایشگاهی خیلی دقیق، برخی مدل‌ها را مخصوص طلا و جواهر فروشان ارائه می‌کنند. البته لازم به ذکر است که بسیاری از ترازوها، هم در آزمایشگاه و هم در زرگری کاربرد دارند و به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در هر دوجا می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

ترازوهای آزمایشگاهی در دقت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند که محدوده‌ی آن از دقت ۰٫۱ گرم تا ۰٫۰۰۰۰۰۰۱ گرم است. در این میان برخی از این دقت‌ها مناسب استفاده در طلافروشی‌ها نیز هستند که در ادامه در مورد هر کدام صحبت می‌کنیم.

برندهای ترازوی طلافروشی و آزمایشگاهی

شرکت‌های زیادی در سطح جهان وجود دارند که ترازوی دیجیتال دقیق تولید می‌کنند. برخی از این برندهای مطرح در زیر آمده است:

  • کمپانی A&D
  • کمپانی KERN
  • کمپانی Mettler
  • کمپانی Sartorius
  • کمپانی Adam
  • کمپانی Ohaus

یکی از جاهایی که می‌توانید به صورت جامع تمام برندهای مطرح را ترازوی طلافروشی را در آن ببینید، sadratozin.com است. در این سایت علاوه بر وجود برندهای مختلف، امکان مقایسه‌ی ویژگی‌های ترازوها نیز هست.

ترازوی مناسب طلافروشی

معمولا در طلافروشی‌هایی که فعالیتشان فقط فروش طلاست، از ترازو با دقت ۰٫۰۱ گرم استفاده می‌شود. با توجه به ارزش و قیمت طلا، این دقت کافی‌ست و بیش از این نیازی نیست. امروز که این مطلب نوشته می‌شود، قیمت هر گرم طلا برابر با ۱۳۰۰۰۰۰ تومان است. در نتیجه قیمت ۰٫۰۱ گرم از طلا، برای با ۱۳ هزار تومان می‌شود و این همان میزانی است که یک ترازوی ۰٫۰۱ می‌تواند اندازه‌گیری کند.

اما در مورد طلافروشی‌هایی که علاوه بر طلا، جواهر هم می‌فروشند، موضوع کمی متفاوت است. معمولا در این مغازه‌ها یا فروشگاه‌ها از ترازوهای ۰٫۰۰۱ گرم استفاده می‌شود. این موضوع تا حدی به همان ارزش قیمت سنگ‌های قیمتی بر می‌گردد.

نکته‌ی دیگری که در مورد ترازو در طلافروشی‌ها وجود دارد، موضوع ظرفیت ترازو است. ظرفیت ترازوها ۰٫۰۱ معمولا بین ۱۰۰ گرم تا ۶ کیلوگرم است. دقت بفرمایید که در یک دقت ثابت از ترازو، هر قدر ظرفیت ترازو بیشتر شود، قیمت آن هم بالاتر می‌رود. بنابراین در انتخاب ظرفیت ترازوی خود بیشتر فکر کنید. به عنوان مثال ترازوی ۶۰۰ گرمی طلا از یک برند خاص قیمتش ۱۰ میلیون تومان است. اما ترازوی ۳ کیلویی از همان برند، قیمتش چیزی در حدود۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان است. بنابراین سعی کنید ظرفیت ترازو را متناسب با اندازه‌ی کارتان در نظر بگیرید تا این که یک ترازو با ظرفیت بالا تهیه کنید که عملا برایتان کاربردی ندارد.

مثلا یک خرده‌فروش طلا که کل طلاهای داخل مغازه‌ی ۱ کیلو هم نمی‌شود، قطعا به ترازوی ۳ کیلویی نیازی ندارد. اما فردی که در بازار طلا فعالیت دارد و خریدهای عمده می‌کند، احتمالا باید ترازویی با ظرفیت بالاتر تهیه کند.

ترازوی مناسب طلاسازی

در طلاسازی‌ها مانند واحدهای طلافروشی، معمولا از دقت ۰٫۰۱ گرم استفاده می‌شود. اما در این بخش خیلی به ظرفیت بالا نیاز ندارند و معمولا از ظرفیت ۶۰۰ گرم استفاده می‌کنند.

البته اگر در طلاسازی علاوه بر طلا کار جواهر هم انجام شود، بهتر است که ترازوی ۰٫۰۰۱ گرم استفاده شود.

ترازوی مناسب آزمایشگاه ری‌گیری

ترازوی ری‌گیری موضوعش کمی متفاوت با طلافروشی و طلاسازی است. در کار ری‌گیری، حساسیت خیلی بالاتر از طلافروشی است. به همین دلیل از ترازوهایی با دقت پنج رقم اعشار یا همان ۰٫۰۰۰۰۱ گرم استفاده می‌شود.

دقت بفرمایید که ترازوهای ۵ رقم اعشار می‌توانند تا ۱۰ میکروگرم را اندازه‌گیری کنند و این حساسیت بالای آن‌ها باعث می‌شود خیلی سریع تحت تاثیر عوامل فیزیکی محیطی قرار بگیرند. عواملی چون جریان هوا، گرما و … می‌تواند در پروسه‌ی توزین اثر داشته باشد. بنابراین شرکت‌های سازنده برای ترازوهای با این دقت، یک محفظه‌ی شیشه‌ای تعبیه می‌کنند تا تاثیر عوامل مخرب را به حداقل برسانند.

نکته‌ی دیگری که در مورد این ترازوها مطرح است، پروسه‌ی گرم شدن این ترازوهاست که اصطلاحا در زبان انگلیسی به آن Warm up می‌گویند. این ترازوها هنگامی که روشن می‌شوند، حداقل باید نیم ساعت بگذرد تا بتوانند توزین دقیق را انجام دهند. البته این زمان بسته به برند و مدل دستگاه متفاوت است.

خرابی ترازوهای طلافروشی

ترازوهای دیجیتال طلافروشی از دو بخش الکترونیکی و مکانیکی تشکیل شده‌اند.

آسیب بخش الکترونیک

قسمت الکترونیکی دستگاه ممکن است تحت تاثیر رطوبت، نوسان برق، جابجا زدن آداپتور یا هر چیز دیگری آسیب ببیند. معمولا ایرادهای این بخش ایرادهای راحت‌تری هستند و شرکتی که مجهز به تیم الکترونیک باشد، می‌تواند آن‌ها را حل کند

آسیب بخش مکانیکی دستگاه

قسمت مکانیکی دستگاه یا همان سیستم توزین شامل لودسل دستگاه می‌شود. این بخش تحت تاثیر عواملی چون ضربه، تکان شدید، قرار گرفتن وزن بیش از حد روی دستگاه و … دچار مشکل می‌شود. البته در نظر داشته باشید که مشکلات بخش مکانیکی دستگاه مشکلات جدی‌تری هستند و ممکن است حل نشوند.

با توجه به این که بسیاری از مشکلات که برای ترازوها به وجود می‌آید، سهوی هستند و دست شما نیست، بنابراین بهتر است ترازوهایی را بخرید که حداقل تا مدت زمانی تحت گارانتی باشند و حتی بعد از دوره‌ی گارانتی هم خدمات پس از فروش داشته باشند. البته دانستن این نکته لازم است که هیچ کدام از برندهای گفته‌شده در بالا، در ایران نمایندگی ندارند و نهایتا شما باید از فروشنده‌ی محصول بخواهید که ترازوی شما را گارانتی کند.

نکاتی که در هنگام خرید ترازو بهتر است رعایت کنید

اولین و مهم‌ترین مطلب این است که خودتان را در دام برندهای مختلف نندازید. برندها هزینه‌های زیادی برای تبلیغاتشان می‌کنند تا شما در هنگام خرید، متمایل به آن‌ها بشوید. پیش از بررسی برندهای مختلف، ابتدا نیازهای خود را بررسی کنید.

آیا شما به قابلیت توزین درصدی در ترازویتان نیاز دارید؟ به احتمال زیاد خیر.

آیا شما به قطعه‌شماره یا کیت اندازه‌گیری چگالی نیاز دارید؟ باز هم به احتمال زیاد خیر.

اما این قابلیت‌های جانبی در ترازوهای مختلف باعث گران شدن آن‌ها می‌شود و در نهایت شما مجبور می‌شوید پول چیزهایی را بدهید که عملا برایتان استفاده‌ای ندارد.

بنابراین اول از همه و پیش از هر اقدامی، نیازهای خود را در مورد ترازو پیدا کنید. سپس با توجه به آن نیازها، سرچ کنید. امروزه هم در زبان فارسی و هم در انگلیسی، محتواهای بسیار خوبی در زمینه‌ی ترازوها وجود دارد. آن‌ها را با هم مقایسه کنید و در نهایت ببینید کدامش مناسب شماست و یا از متخصصین این امر مشورت بگیرین.

نکته‌ی آخر هم این که ترازوی چینی نخرید. ترازوهای چینی علی‌رغم قیمت بسیار پایینشان، اصلا محصولات خوبی نیستند. حتی اگر در زمانی که تهیه می‌کنید، خیلی دقیق باشند (که نیستند) به محض به وجود آمدن کوچک‌ترین مشکلی برای دستگاه، دیگر قابل تعمیر نیستند. به واقع مشتری اول و آخر این دستگاه‌ها خودتان هستید.

سخن آخر

در این مطلب ضمن معرفی ترازوهای طلافروشی، طلاسازی و ری‌گیری، برخی برندهای مهم تولیدکننده‌ی این وسیله را نام بردیم. از این که تا انتهای مطلب همراه ما بودید، سپاسگزاریم. امیدواریم که مطالعه‌ی این مقاله کمک کند که انتخاب بهتری داشته باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *