کربن فعال در تصفیه آب صنعتی چه کاربردی دارد؟

کربن فعال در تصفیه آب صنعتی چه کاربردی دارد؟
  • 1401/2/25
  • فاطمه مرادخانی
  • 0

کربن فعال یا کربن اکتیو در کاربردهای مختلف از جمله تصفیه آب صنعتی برای جذب آلاینده هایی شامل برخی از فلزات سنگین، کلر، طعم، بو و رنگ آب مورد استفاده قرار می گیرد.

کربن فعال، به دلیل سطح جذب بالایی که دارد، قابلیت حذف آلاینده های نام برده شده و ترکیبات آلی آب را دارد. حذف آلاینده های آب توسط کربن فعال به دو روش فیزیکی و شیمیایی انجام می شود.

در حذف فیزیکی، ذرات بزرگ آلاینده آب نمی توانند از حفره های کربن اکتیو عبور کنند و به این ترتیب از آب حذف می شوند. جذب سطحی کربن فعال تصفیه آب صنعتی نیز مکانیزمی است که در آن آلاینده ها از طریق سطح ذرات کربن جذب شده و نگه داشته می شوند.

کربن فعال چیست؟

کربن فعال از جمله مواد شیمیایی تصفیه آب است، که از زغال چوب درختان، زغال سنگ یا زغال پوسته نارگیل و … تولید می شود. ویژگی منحصر به فرد کربن فعال این است، که از حرارت دادن چوب در دمای بیش از ۸۰۰ درجه سانتی گراد در کوره های ویژه و در تماس با مواد شیمیایی ساخته می شود. در اثر فعل و انفعالات در حرارت بالا، کربن متخلخل با قدرت بالا در برقراری واکنش و پیوند قطبی ایجاد می شود.

کربن فعال به دلیل حفره های زیادی که در سطح خود دارد، نسبت سطح به حجم آن بالاست. این ویژگی باعث می شود کربن مثل یک اسفنج بتواند مواد شیمیایی و آلاینده را به خود جذب کند، به همین دلیل است که به یک ماده شیمیایی پر کاربرد در تصفیه آب صنعتی تبدیل شده است.

خرید کربن اکتیو

برای خرید کربن اکتیو تصفیه آب صنعتی باید نوع کاربرد، نوع کربن فعال مورد نیاز بر اساس شکل ظاهری، اندازه ذرات و مش کربن و برند آن را در نظر بگیرید. بهترین و سریع ترین راه برای خرید کربن فعال مرغوب و اصل مراجعه به فروشگاه ها و وب سایت هایی است، که امکان مشاوره قبل از خرید برای انتخاب محصول مناسب را داشته باشند.

با استفاده از فرصت مشاوره با اطمینان خاطر از انتخاب کربن اکتیو مناسب کاربردتان، می توانید از عملکرد صحیح این ماده در افزایش کارایی سیستم اطمینان داشته باشید.

قیمت کربن اکتیو

قیمت کربن اکتیو با توجه به برند، نوع کربن، مش و دیگر پارامترهای کیفی دیگر تعیین می شود. قیمت کربن اکتیو خارجی با توجه به نوسانات قیمت ارز به صورت به روز اعلام می شود. در صورت نیاز به اطلاع از قیمت کربن فعال می توانید از طریق شماره ۰۲۱-۲۲۲۲۸۱۱۶ با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کاربرد کربن فعال

کربن فعال - آبین

کربن اکتیو معمولا برای سیستم های تصفیه آب صنعتی و اهداف جذب در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده شیمیایی منحصر به فرد، هم آبگریز است و هم قابلیت جذب مواد نامطلوب از محلول های آبی را دارد. یون هایی شامل آرسنیک، کادمیوم، کروم، سرب، فسفات ها و نقره به راحتی توسط کربن فعال تصفیه آب صنعتی از آن حذف می شوند.

علاوه بر تصفیه آب در تصفیه خانه های فاضلاب نیز برای حذف مواد معدنی خظرناک شامل فلزات سنگین نیز از کربن اکتیو استفاده می شود. به طور کلی، کربن فعال برای کاربردهای صنعتی، پزشکی، برنامه های کاربردی زیست محیطی مثل دفع فاضلاب، کشاورزی، تصفیه گاز و شیمیایی استفاده می شود. از جمله مهم ترین کاربردهای کربن اکتیو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از بین بردن زنگ و مواد آلاینده در تصفیه آب
  • بهبود رنگ و طعم آب میوه ها در صنایع تولید نوشیدنی
  • تصفیه هوا
  • کارخانجات تولید مواد غذایی
  • جدا کردن کربوهیدرات ها در صنایع شیمیایی
  • استفاده در آفت کش های کشاورزی
  • استفاده در صنایع مختلف شامل چرم سازی و بازیابی طلا

انواع کربن اکتیو

خرید کربن فعال

کربن فعال در انواع مختلفی تولید می شود، که بر اساس ویژگی هایی مانند ساختار شیمیایی و فیزیکی، سطح و تخلخل و روش تهیه کربن اکتیو دسته بندی می شوند. انواع کربن اکتیو به طور کلی در سه شکل رایج زیر تولید می شود:

۱- کربن اکتیو پودری (PAC)

کربن اکتیو پودری اندازه ای کمتر از یک میلی متر دارد. مزیت این نوع از کربن به سطح فعال بالا نسبتبه حجم آن است. در عین حال به دلیل اندازه ریز ذرات، افت فشار بالایی نیز ایجاد می کند. قیمت کرین پودری پائین است و معمولا برای جذب فاز مایع استفاده می شود.

۲- کربن اکتیو میله ای یا اکسترود (EAC)

کربن فعال میله ای به شکل استوانه ای می باشد، که قطری آن به ۱۳۰ میلی متر هم می رسد. برای تولید آن، کربن فعال پودری را با یک پیوند دهنده به هم متصل می کنند و در بسته استوانه ای می گذارند. کربن فعال میله ای، افت فشار کم، مقدار غبار پائین و قدرت مکانیکی بالایی دارد. کاربرد این نوع کربن فعال در فاز گازی و بازیابی حلال می باشد.

۳- کربن اکتیو گرانول (GAC)

کربن اکتیو گرانول نسبت به نوع پودری، سطح خارجی کم تر و اندازه ذرات بزرگ تری دارد. کربن فعال گرانول سرعت بالایی در جذب گازها و مایعات دارد و سختی مقاومت آن نیز بالاست. کاربردهای آن نیز شامل حذف بو، جدا کردن مواد موجود در جریان، جدا سازی در حوضچه های اختلاط و هم چنین تصفیه آب می باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *