معرفی سه کتاب پرطرفدار در حوزه روانشناسی از دید درون

معرفی سه کتاب پرطرفدار در حوزه روانشناسی از دید درون
  • 1401/3/7
  • گویا آی تی
  • 0

دید درون

دید درون اولین و تنها مجموعه‌ای است که تمامی کتاب‌های حوزه روانشناسی را به صورت میکروطبقه‌بندی شده، تقسیم بندی کرده تا خوانندگان محترم بتوانند پس از اتمام یک کتاب و در صورت رضایت از موضوع، به سادگی کتاب بعدی را برای مطالعه انتخاب نمایند. دید درون کتب را در سه شاخه اصلی و هر شاخه را به بیش از ۱۵ زیرمجموعه بخش‌بندی کرده است. در این مقاله، قصد داریم تا به کمک دسته بندی کتاب‌های دید درون، سه محصول پرطرفدار از نگاه خوانندگان را به شما معرفی نماییم. عنوان کتاب‌هایی که قصد داریم در ادامه معرفی نماییم شامل کتاب “مغزی که خود را تغییر می‌دهد”، کتاب “نقشه راه ناهشیار” و کتاب “دلایل خوب برای احساس های بد” بوده که خلاصه‌ای از هر سه کتاب را در ادامه بیان خواهیم کرد.

کتاب مغزی که خود را تغییر میدهد

نورمن دویج به عنوان یک روان درمانگر و تحلیل‌گر روان، کتابی با عنوان مغزی که خود را تغییر میدهد را به رشته‌ی تحریر درآورده که به زعم همگان، کتابی بسیار مهم و پر از اطلاعات بسیار مهم است. دکتر دویج گویی در مقابل مخاطب نشسته و گام به گام عملکرد و توانمندی‌های مغز را به وی توضیح داده و به وی می‌فهماند که مغز می‌تواند در مدت زمان زندگی، تغییراتی از خود نشان دهد. این کتاب از آنجایی مهم است که تا پیش از آن، باور غالب بر آن بود که پس از اتمام کودکی، روند افول مغز شروع می‌شود. به صورت بسیار خلاصه، کتاب به مخاطب می‌آموزد که مغز قدرت شگفت‌انگیزی در رشد، تغییر، غلبه بر محدودیت‌ها، یادگیری، بازپروری، تغییر فرهنگ و باور داشته که اساس و ماهیت اصلی زندگی انسان را شکل می‌دهد.

این کتاب، بیانگر یک کشف علمی است که به مخاطب کمک می‌کند تا بفهمد که این توانایی برای تغییر مغز وجود دارد. دکتر دویج پنجره‌ی جدیدی برای پیر و جوان باز کرده و نشان داده که همگان؛ افراد سکته کرده یا افرادی که با مشکلات مغزی متولد شده‌اند، افرادی که مشکل یادگیری داشته یا از مشکلات عصبی رنج می‌برند و ….؛ می‌توانند استعداد مغز را شکوفا نمایند. تئوری پیشین معتقد بود که مغز یک ارگان مرکزی و تخصصی ثابت است، اما مشخص گردیده که مغز خاصیت پلاستیکی داشته و می‌تواند به کمک تمرین و یادگیری، خود را ارتقا بخشد. بعضی خوانندگان کتاب معتقدند که این کتاب و در حقیقت این دستآورد، شکاف بزرگی در تاریخ بشریت و حتی مهمتر از فرود آمدن برروی ماه بوده است.

در فصل اول کتاب، کیس خانمی با نام چریل معرفی شده که کاملا قدرت تعادل خود را از دست داده است. خانم چریل برای راه رفتن نیاز دارد به یک سطح همانند دیوار تکیه کرده و حتی با تکیه به این سطح نیز تعادل کافی ندارد. چریل حتی زمانی که روی زمین باشد (ایستاده نباشد) نیز احساس افتادن درون پرتگاه را دارد. این اختلال طاقت فرسا به دلیل از دست دادن دستگاه دهلیزی یا همان Vestibular apparatus بوده که زندگی را برای وی جهنم کرده است. جالب است بدانید که بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال، دست به خودکشی زده‌اند.

تا پیش از این کشف علمی، کیس‌هایی همانند چریل از لحاظ علمی، کیس‌های صعب‌العلاج قلمداد شده که امکان درمان آن‌ها وجود نداشته است. کتاب داستان کلاهی را تعریف می‌کند که توسط یک تیم تحقیقاتی ساخته شده بود تا به کمک سنسورهای تعادلش، سیگنال‌های حفظ تعادل را از طریق زبان به مغز متصل نماید. نکته‌ای که کتاب به آن اشاره می‌کند این است که هرچقدر چریل مدت زمان بیشتری را با کلاه سپری می‌کرد، پس از برداشتن کلاه، بیشتر می‌توانست تعادل خود را حفظ کند. این بدان معناست که مغز وی توانسته بود تا روش جدیدی برای حفظ تعادل ایجاد نماید. در آخرین تمرین، چریل کلاه را به مدت چهار ماه برروی سر گذاشت و پس از آن، دیگر نیازی به کلاه برای حفظ تعادل نداشت.

خرید کتاب مغزی که خود را تغییر میدهد

کتاب مغزی که خود را تغییر میدهد اثر دکتر دویج توسط انتشارات ارجمند چاپ شده که به ترجمه دکتر کرامتی و دکتر شاهرخی است. این کتاب در وبسایت دید درون در بخش روانشناسی مردمی و در شاخه روان شناسی برای همه قرار گرفته است. برای خرید این کتاب، کافی است برروی لینک قبلی کلیک نموده تا به صفحه‌ی این کتاب منتقل شوید. در شاخه روان شناسی برای همه، صدها کتاب مشابه دیگر معرفی شده‌اند که در این میان می‌توان به کتاب‌هایی همانند شرم، آن سوی لذت، پیاده روی با نیچه، بیماری های روان تنی از منظر روانکاوی معاصر، نقشه هایی برای گم شدن و … اشاره کرد.

کتاب نقشه راه ناهشیار

نام اصلی کتاب مهارت در روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده که با نام کوتاه نقشه راه به ناهشیار شناخته می‌شود، Mastering Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy: A Roadmap to the Unconscious بوده که توسط ژوست تن هاو دی لابیج Josette ten Have-de Labije  و نورمن جی. نبورسکی Robert J. Neborsky نوشته شده است. این کتاب، یکی از اصلی‌ترین و جامع‌ترین کتاب‌های حوزه‌ی روان درمانی پویشی یا همان ISTDP است که امروزه، کاربرد فراوانی در حوزه رواندرمانی پیدا کرده است. این کتاب، بررسی جامعی از تئوری و اقدامات در متد ISTDP بوده و این روش را به صورت مستدل بررسی می‌نماید.

این دو محقق و نگارنده، متد درمانی اصلی که توسط دوانلو Davanloo و مالان Malan بیان شده بود را بازنویسی کرده و متد واضح و مشخصی را برای رویارویی با اختلالات روانی مختلف، ارائه کرده‌اند. اولین فصل این کتاب، به بررسی عقبه و پشینه تئوریک این موضوع پرداخته و شامل مواردی همچون توضیح ترومای وابستگی و روان عصبی؛ قوانین اضطراب و نقش دفاع است. بسیاری معتقدند که نوع نگرش و فهم اضطراب، گام بلندی است که در این کتاب معرفی شده تا بتوان با تکیه بر آن، درمان‌های روان درمانی با متد ISTDP را بهتر انجام داد.

نگارندگان همچنین راهکاری را برای رویارویی با مقاومت یا همان دفاع در پروسه‌ی درمان که ممکن است مسیر روان درمان کاوی را عوض کنند، ارائه کرده‌اند. این متد هم فعال بوده و هم کاملا احترام آمیز است تا بتواند دوستی و روحیه‌ی همکاری را در جلسات روان درمانی افزایش داده و نتیجتا، ارتباط بهتری با مراجع ساخته شده و از بیشینه پتانسیل مراجع، برای درمان استفاده شود. همچنین فصول تئوری کتاب بسیار به جزئیات دقت کرده و به نظر بسیار طولانی رسیده که یادگیری و همراهی را برای مخاطب، اندکی دشوار می‌نماید.

خرید کتاب نقشه راه ناهشیار

کتاب نقشه راه ناهشیار در ایران به همت محمد هادی دهرویه ترجمه شده است و در وبسایت دید درون، در بخش روان شناسی حرفه‌ای  و شاخه کتاب‌های مرجع قرار گرفته است. طبیعتا این کتاب مناسب افرادی است که به صورت حرفه‌ای در این حوزه مشغول به فعالیت بوده و مایل هستند تا دانش خود را به روز نگهداشته و متدهای نوین روان درمان کاوی را فراگرفته و در جلسات خود، پیاده سازی نمایند. سایر کتب در بخش کتاب‌های مرجع شامل رویارویی در سوپرویژن، گوش دادن روان کاوانه، درآمدی بر آراء ملانی کلاین، فرهنگ معاصر پایه، چه بگوییم و چه وقت بگوییم در ارتباط با درمانی و … است. در این شاخه از وبسایت دید درون، بیش از ۵۰ جلد کتاب مرجع معرفی شده است. برای خرید کتاب نقشه راه ناهشیار می‌توانید برروی این لینک کلیک نمایید.

دلایل خوب برای احساس های بد

رندولف نس Randolph Nesse یکی از پیشگامان مسیری است که خود آن را روشی جدید برای فکر کردن در خصوص اختلالات روانی و علم ذهن است. نس تحقیقات خود را شاخه‌ای داروینیسم دانسته است. کتاب دلایل خوب برای احساس های بد، سوالات قدیمی در خصوص انسان را زیر رو کرده و می‌پرسد که اصلا “چرا اختلالات روانی وجود دارد؟”، چرا انقدر رایج است؟ چرا انقدر زیاد است؟ و ادامه می‌دهد که انتخاب طبیعی می‌توانست اضطراب، افسردگی، اعتیاد، بی میلی و ژن‌های عامل اوتیسم، اسکیزوفرنی و بیماری‌های شیدایی را از بین ببرد. اما از بین نبرده است. پس چرا از بین نبرده است؟!

نس به عنوان پروفسور روانشناسی و روان درمانی (در گذشته) و هم اکنون به عنوان مدیر اجرایی مرکز تکامل و پزشکی دانشگاه ایالتی آریزونا هیچ پاسخ مستقیمی به این سوالات نداده و در عوض، داستان‌های ۳۰ ساله‌ی خود از درمان در کلینیک را بیان می‌کند. روایت‌های جذاب کتاب نشان می‌دهند که ضعف‌های روان چگونه شاکله‌ی بقای ژن‌های انسان را شکل داده‌اند. نس هدف مستقیم تکاملی از اضطراب را صراحتا بیان نکرده، اما بیان می‌کند این حالات، آن چیزی است که ورای آن چیزی است که برای انسان نیاز است. به گفته وی، “رنج‌های ما اغلب به ژن‌های ما کمک می‌کنند”.

خرید کتاب دلایل خوب برای احساس های بد

کتاب دلایل خوب برای احساس های بد در ایران توسط بنفشه شریفی خو ترجمه و توسط انتشارات پندار تابان منتشر شده است. این کتاب در بخش روان شناسی مردمی و شاخه آشنایی با روان شناسی عرضه شده است. در شاخه آشنایی با روان شناسی آثاری همانند نوشتن درباره درمان گفتاری، گشتالت درمانی، مقدمات روانشناسی اریکسون، مشاوره و روان درمانی روان پویشی، خودآموز فروید و … نیز ارائه شده‌اند.

وبسایت دید درون، امکان ارسال تمامی کتاب‌ها به سرتاسر ایران را نیز داشته، علاوه بر آن محصولات مرتبط و جذاب با طرح‌های روان درمانی همانند ماگ های تصویری، ساک‌های تصویری، پیکسل و … را نیز ارائه کرده‌است. تمامی محصولات با پست معمولی یا پیشتاز به سرتاسر نقاط ایران ارسال خواهند شد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *