ویندوز همان معجزه ای بود که بیل گیتس را جزو ثروتمندترین افراد جهان کرد!

ویندوز همان معجزه ای بود که بیل گیتس را جزو ثروتمندترین افراد جهان کرد!
  • 1401/3/11
  • گویا آی تی
  • 0

هر انچه که باید درباره ویندوز و ویندوز ۱۰ بدانید

شکی در این نیست که ویندوز ۷ بهترین و دوست داشتنی ترین سیستم عامل کامپیوتر در طول تاریخ بود اما با ظهور ویندوز ۱۰ تحولی بزرگ در تکنولوژی کامپیوتری ایجاد شد. ویندوز ۱۱ هم که به تازگی اخبار زیادی راجع به آن می شنویم، کم کم دارد جای ویندوز قبلی را می گیرد.

سایت های زیادی در مورد این ورژن از ویندوز مطلب نوشته اند اما در این مقاله از متخصصین سایت لیپک کمک گرفتیم تا به طور دقیق با خصوصیات کامل این ابزار بی نظیر بهتر آشنا شویم.

 

ظهور Windows 10 تحولی بزرگ در دنیای تکنولوژی

میتوان گفت ویندوز ۱۰ قدرتمندترین محصول مایکروسافت می باشد که ۸۰ درصد از نیازهای کسب وکارها را در حد اعلایی سازماندهی و رفع می کند. حفاظت از اطلاعات در ابعاد سازمانی و شخصی، از نقاط قوت آن محسوب می شود!

مایکروسافت تمام تلاش خود را کرده تا این ویندوز را به امن ترین سیستم عامل خانواده ویندوز تبدیل کند. این سیستم عامل به طور خاص دارای چندین ویژگی منحصربفرد مانند تنظیمات بیومتریک، پردازش رمزنگاری و سطوح امنیتی مبتنی بر نرم افزار است که همگی برای تقویت و محافظت از کاربران طراحی شده اند.

 

سوال ترند این روزها: ویندوز ۱۱ نصب کنیم یا نه؟

اگر همین الان کسی از ما بپرسد که ویندوز ۷ و ۸ نصب کنم یا خیر؟ قطعاً پاسخ نه خواهد شنید! چون باید خودش را با دنیای تکنولوژی آپدیت کنید. اما در مورد ویندوز ۱۱ قضیه فرق می کند…

ویندوز ۱۱ نصب کنم یا نه؟ اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم: جواب خیر است! چون هنوز ویندوز ۱۱ یکسری باگ هایی داخلش وجود دارد که به مرور زمان رفع خواهد شد؛ مخصوصا برای کسانی که میخواهند یک بازی سنگین یا نرم افزار خاصی را اجرا کنند!

حداقل تا تیرماه ۱۴۰۱ یکسری آپدیت ها می آید که این باگ ها را خواهد گرفت و تقریباً مشکلات فعلی رفع خواهد شد.

پس فعلا دست نگه دارید و همان ویندوز ۱۰ را داشته باشید تا شرکت ها بیایند و آپدیت های جدید نرم افزای خودشان را به مرحله عمل برسانند، درایورهای خودشان را بدهند، و همچنین خود ویندوز بیاید و باگ های اولیه اش را بگیرد و با نرم افزارهای جدید مچ شود.

۲ نکته مهم:

  • هیچوقت به خاطر عادت، در استفاده از تکنولوژی های جدید عقب نمانید!
  • پشتیبانی از ویندوز ۱۰ تا سال ۲۰۲۵ ادامه دارد.

۷ ویژگی که شما را عاشق ویندوز ۱۰ می کند!

 

ویژگی ۱: فعال سازی گزینه ماوس متحرک

یکی از تنظیماتی که به تازگی به این نسخه اضافه شده، به شما اجازه می دهد تا به جای نیاز به کلیک اضافی، یک پنجره را به سادگی با حرکت دادن ماوس فعال کنید. شاید به نظرتان تغییر کوچکی باشد اما به خصوص در لپ تاپ، بسیار می تواند کاربردی باشد.

برای تغییر این تنظیمات، به قسمت Control Panel رفته، روی گزینه Ease of Access کلیک کرده و سپس روی Ease of Access Center کلیک بکنید. حالا در این بخش می توانید روی گزینه “make the mouse easier to use” کلیک کنید. در بخش «make it easier to manage windows»، «active windows by hovering over it with the mouse» را انتخاب کنید. و در نهایت برای ذخیره تنظیمات گزینه Ok بزنید.

 

ویژگی ۲: حرکت راحت بین پنجره های باز

این ویژگی واقعاً بی نظیر و کاربردی است؛ کلید ویندوز را روی صفحه کلید خود نگه دارید، سپس کلیدهای جهت دار را به سمت چپ یا راست فشار دهید. با فشار دادن آنها، پنجره فوراً به صفحه نمایش مربوطه می رود و به نوعی می توانید تب ها را مدیریت کنید.

همچنان که دکمه ویندوز را نگه داشته اید، با کلیدهای بالا و پایین، می توانید دقیقاً پنجره مورد نظرتان را در بین صفحه نمایش و نوار وظیفه (Taskbar)، به بالا و پایین حرکت دهید. این یک روش عالی برای مرتب کردن آسان و سریع پنجره ها در سراسر صفحه نمایش و مانیتور است.

 

ویژگی ۳: راه اندازی سریع نوار وظیفه

اگر می خواهید به سبک حرفه ای ها ویندوز ۱۰ خود را سازماندهی کنید، برنامه ها و ابزارهایی پر  کاربرد را به نوار وظیفه (Taskbar) سنجاق کنید.

برای دسترسی سریع به برنامه ها می توانید از شورتکات ها استفاده کنید! نمی دانید این مورد چقدر کاربردی است؛ کافیست دکمه ویندوز را نگه دارید و یکی از اعداد را روی صفحه ‌کلیدتان، فشار دهید. برای مثال:

  • باز کردن کروم: Win + 1
  • باز کردن فتوشاپ: Win + 5

 

ویژگی ۴: مرتب کردن و اولویت بندی برنامه ها در Taskbar

وقتی از نرم افزار های بسیاری در کامپیوتر تان استفاده کنید، قسمت تسکبار شلوغ می شود و هنگام باز کردن چند برنامه همزمان، ممکن است دچار سر در گمی شوید.

اگر می خواهید این حالت پیش نیاید، روی هر کدام از برنامه ها در قسمت نوار ابزار کلیک کرده و آن را نگه دارید و به طرف راست بکشید و جایگاهش را عوض کنید. می توانید آنها را به سمت راست نرم افزارهایی که در حال استفاده از آنها هستید ببرید تا همواره جلو چشم و در دسترس تان باشد.

 

ویژگی ۵: مشاهده آخرین برنامه های نصب شده

با این ترفند می توانید آخرین برنامه ای که نصب کرده اید را به راحتی بیابید. برای این کار، کلید ویندوز را فشار داده و Add or remove programs را جستجو کنید، سپس روی آن کلیک کنید تا منو تنظیمات بالا بیاید. در این قسمت لیست همه برنامه های موجود در کامپوترتان را می توانید ببینید.

 

ویژگی ۶: تنظیم اندازه متن

روی صفحه کامپیوتر خود راست کلیک کنید و به قسمت تنظیمات اسکرین بروید و در این قسمت، سایز فونت را به دلخواه خود عوض کنید. این کار بدون تغییر در وضوخ تصاویر، متن و تصویر کلی صفحه نمایش را کوچک و بزرگ می کند، همچنین یک گزینه وجود دارد که فقط اندازه متن را تغییر می دهد.

بیشتر برنامه ها تنظیمات متن و اندازه مخصوص خودشان را دارند، شما می توانید آنها را مطابق با علاقه تان تغییر داده تا مناسب ترین شان را انتخاب کنید.

 

ویژگی ۷: استفاده همزمان از چند مانیتور

دکمه های Win + P را فشار دهید تا منوی Project بالا بیاید. در اینجا ۴ گزینه برای شما به نمایش در می آید که به شرح زیر می باشند:

  • PC screen only: تک مانیتوره بودن (استفاده از مانیتور اصلی)
  • Duplicate: داشتن دو صفحه عین هم در دو مانیتور
  • Extend: استفاده از چند صفحه همزمان
  • Second screen only: فقط استفاده از مانیتور جانبی

چنانچه تریدر بازارهای مالی هستید، این بهترین روش برای مدیریت چند برنامه به طور همزمان است که تسلط شما را بیشتر می کند. شما می توانید از چند مانیتور به طور همزمان برای انجام کارهایتان استفاده کنید.

در حالت ساده هم اگر از چند برنامه مانند تماشای فیلم یا بازی، هم زمان استفاده می کنید، این عالی ترین گزینه برای شما می باشد.

سوالات متداول

۱- بهترین و بدترین ویندوزها در طول تاریخ کدامند؟

·         ویندوز ۸ با حذف منوی استارت محبوبیت خود را در بین کاربران از دست داد.

  • ویندوز ۹۸ تا مدت ها بهترین سیستم عامل برای همه بود.
  • ویندوز ویستا یک فاجعه برای مایکروسافت و در واقع بدترین نسخه بود زیرا فشاری زیادی روی سخت افزار سیستم وارد می کرد و باگ های زیادی داشت.
  • در حال حاضر ویندوز ۱۰ جزء محبوب ترین سیستم عامل ها به شمار می آید و بیش از ۱ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد.

 

۲- چگونه ویندوز ۱۰ را اکتیو کنیم؟

در مجله لیپک نحوه فعال سازی ویندوز ۱۰ به صورت گام به گام آموزش داده شده است، کافیست به مقاله چگونه ویندوز را اکتیو کنیم مراجعه کنید.

 

۳- چگونه سرعت ویندوز ۱۰ را افزایش دهیم؟

برای افزایش سرعت ویندوز ۱۰ می توانید ۴ کار انجام دهید:

  • ویندوز و درایورهای دستگاه را بروزرسانی کنید.
  • لپ تاپ را Restart کرده و فقط نرم افزارهای مورد نیازتان را باز کنید.
  • از ReadyBoost کمک بگیرید. حتماً درباره آن در گوگل سرچ کنید.
  • فایل های اضافی خود را از فضای هارد دیسکی که روی آن ویندوز سوار است، حذف کنید.

 

۴- آیا هنگام خرید لپ تاپ صفر، ویندوز ۱۰ روی آن فعال است؟

خیر! معمولاً لپ تاپ های صفر و بدون کارکرد، فاقد ویندوز می باشند و پس از خرید باید روی آنها ویندوز نصب شود. لیپک بهترین فروشگاه اینترنتی تخصصی محصولات الکترونیک در ایران است که میتوانید هر نوع لپ تاپ با هر سیستم عاملی که می خواهید (ویندوز، لینوکس و مک) را از آن خرید کنید.

 

منبع: lipak.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *