از کدام کارخانه باید میلگرد سبک‌بار بخرید؟

از کدام کارخانه باید میلگرد سبک‌بار بخرید؟
  • 1401/3/25
  • گویا آی تی
  • 0

تنوع میلگردهای موجود در بازار تنها به کارخانه تولیدکننده آن‌ها باز نمی‌گردد، بلکه عواملی مثل گریدبندی، سایز و وزن میلگرد نیز منجر به ایجاد تفاوت در بین انواع میلگرد می‌شود. از نظر وزنی، میلگردها به دو دسته سنگین‌بار و سبک‌بار تقسیم می‌شوند که هر کدام کاربردها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. به عنوان مثال، استفاده از میلگرد سبک‌بار و استاندارد در نقاطی از سازه که فشار زیادی را تحمل نمی‌کند، منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

اگر قصد خرید میلگرد سبک‌بار دارید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند. چرا که در آن مشخصات مختلف دو میلگرد سبک‌بار مشهور یعنی میلگرد آناهیتا و میلگرد بناب، با یکدیگر مقایسه شده است:

۱٫   کدام کارخانه سابقه بیشتری دارد؟ کارخانه آناهیتا یا ظفر بناب؟

کارخانه آناهیتا گیلان از قدیمی‌ترین کارخانه‌های فولادی کشور است که در سال ۱۳۶۹ تأسیس شده است؛ اما مدیران این کارخانه از یک دهه پیش تصمیم گرفتند تا این کارخانه را به‌صورت سهامی خاص اداره کنند و تمرکز خود را روی تولید میلگرد بگذارند. نخستین میلگردهای آجدار کارخانه آناهیتا گیلان، در سال ۱۳۹۳ وارد بازار شده و میلگرد آناهیتا از آن زمان تاکنون توانسته جای خود را به‌خوبی در بازار باز کند. فولاد آناهیتا گیلان، از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان میلگرد در شمال کشور به شمار می‌رود.

کارخانه ظفر بناب یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان میلگرد در کشور و منطقه شمال غرب است که در نزدیکی شهر بناب در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. مجتمع فولاد ظفر بناب در سال ۱۳۸۶ تأسیس شده و محصولات آن به ۱۱ کشور اروپایی و آسیایی صادر می‌شود. در حال حاضر، این کارخانه تنها میلگرد آجدار و تیرآهن معمولی تولید می‌کند، اما قصد دارد تا ورق‌های فولادی را نیز به سبد محصولات خود اضافه کند. همچنین راه‌اندازی یک واحد ذوب‌آهن، در دستور کار مدیران این کارخانه است.

در جدول زیر، مهم‌ترین مشخصات ۲ کارخانه آناهیتا و ظفر بناب با یکدیگر مقایسه شده است:

 

مقایسه مشخصات کارخانه‌های ظفر بناب و آناهیتا گیلان
ردیف نام کارخانه سال تأسیس ظرفیت تولید میلگرد محدوده جغرافیایی
۱ ظفر بناب ۱۳۸۶ ۴۰۰٫۰۰۰ تن در سال بناب، شهرک صنعتی سهند
۲ آناهیتا گیلان ۱۳۶۹ ۳۲۰٫۰۰۰ تن در سال شهرک صنعتی رشت-لاکان

 

با توجه به جدول بالا، اگر پروژه شما در شمال غرب و غرب کشور قرار دارد، خرید از کارخانه ظفر بناب برایتان مقرون به صرفه‌تر است و اگر پروژه شما در شمال کشور قرار دارد، می‌توانید از کارخانه فولاد آناهیتا گیلان خرید کنید. البته مدیران کارخانه ظفر بناب اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا این کارخانه را به شبکه حمل و نقل ریلی متصل کنند و با این اوصاف، قیمت روز میلگرد بناب درب کارخانه، برای بیشتر مناطق کشور مقرون به صرفه خواهد شد. لازم به ذکر است که کارخانه آناهیتا گیلان نیز اقدام به تأسیس یک شرکت باربری با نام «آرمان بار گیل» نموده تا بتواند محصولات خود را به بیشتر نقاط کشور بفرستد.

 

۲٫   تنوع سایز کدام بیشتر است؟ میلگرد بناب یا میلگرد آناهیتا؟

از آنجایی که هر دو کارخانه ظفر بناب و آناهیتا گیلان به تولید میلگرد سبک‌بار شهرت دارند و از این نظر رقابت سختی بین آن‌ها در جریان است، به احتمال زیاد تنوع گرید و سایز میلگردهای تولیدشده توسط آن‌ها، در انتخاب میان میلگرد آناهیتا و میلگرد بناب، تأثیرگذار خواهد بود.

با وجود این که کلیه تولیدکنندگان میلگرد در ایران ملزم به رعایت موازین استاندارد ملی ISIRI 3132 هستند و در کاتالوگ‌های خود گرید میلگردی که می‌سازند را بر اساس همین استاندارد درج می‌کنند، اما گرید بندی میلگردهای آجدار در بازار همچنان بر اساس استاندارد قدیمی GOST 5781 انجام می‌شود که استانداردی روسی بوده و تا سال‌ها مرجع اصلی برای تولید میلگرد در ایران به شمار می‌رفت.

بر اساس این استاندارد، میلگردها به ۴ گرید A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند که گرید A1 مربوط به میلگردهای ساده بوده و سایر گریدها مربوط به انواع میلگردهای آجدار می‌شود. در جدول زیر، تنوع سایز و گرید میلگرد آناهیتا و میلگرد بناب بر اساس استاندارد روسی GOST با یکدیگر مقایسه شده است:

 

مقایسه انواع میلگرد آناهیتا و میلگرد بناب
ردیف نام کارخانه گریدهای میلگرد تولیدی سایز (میلی‌متر)
۱ فولاد آناهیتا گیلان A2 ۸ و ۱۰
A3 ۱۲ تا ۳۲
A4 به درخواست مشتری
۲ ظفر بناب A2 ۸ و ۱۰
A3 ۱۲ تا ۳۲

 

جدول بالا نشان می‌دهد که گرید و سایزهای میلگرد بناب و میلگرد آناهیتا همانند یکدیگر است و تنها تفاوت، به میلگرد گرید A4 باز می‌گردد که توسط کارخانه آناهیتا و به سفارش مشتری تولید می‌شود. کمتر کارخانه‌ای این گرید را تولید می‌کند و استفاده از آن، در مصرف میلگرد در پروژه صرفه‌جویی می‌کند.

 

۳٫   کدام میلگرد واقعاً سبک‌تر است؟ میلگرد آناهیتا یا میلگرد بناب؟

پیش از هر چیز، ذکر این نکته ضروری است که وزن هر ۲ میلگرد آناهیتا و میلگرد ظفر بناب در محدوده وزنی جدول اشتال قرار دارد و از این نظر، هر دو میلگرد استاندارد محسوب می‌شوند. علت مشهور شدن این دو میلگرد در بازار به سبک‌بار بودن، به علت نزدیک بودن وزن آن‌ها به بخش پایینی بازه وزنی جدول اشتال است. این موضوع باعث شده که از دید بسیاری، این میلگردها مقرون به صرفه باشند.

همچنین کیفیت میلگردهای آناهیتا و بناب با بسیاری از میلگردهای سنگین‌بار موجود در بازار، برابری می‌کند. با استفاده از جدول زیر می‌توانید وزن میلگرد بناب و میلگرد آناهیتا را با یکدیگر مقایسه کنید:

 

مقایسه وزن میلگرد A3 کارخانه‌های ظفر بناب و آناهیتا گیلان
سایز میلگرد (mm) وزن یک شاخه میلگرد (Kg)
میلگرد آناهیتا میلگرد بناب جدول اشتال
۱۲ ۹٫۸ ۹٫۴ ۱۰٫۷
۱۴ ۱۳٫۸ ۱۳٫۸ ۱۴٫۶
۱۶ ۱۸ ۱۷٫۸ ۱۸٫۹
۱۸ ۲۳ ۲۲٫۶ ۲۴
۲۰ ۲۸ ۲۷٫۷ ۲۹٫۷
۲۲ ۳۴٫۵ ۳۳ ۳۵٫۶
۲۵ ۴۵ ۴۴ ۴۶٫۲
۲۸ ۵۵ ۵۶ ۵۸
۳۲ ۷۲ ۷۲٫۵ ۷۵٫۸

 

جدول بالا نشان می‌دهد که وزن میلگرد آناهیتا و وزن میلگرد بناب، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و اگر قیمت هر کدام از آن‌ها به ازای هر کیلوگرم یکی باشد، قیمت هر شاخه از میلگرد بناب در سایز مشابه، تفاوت چندانی با قیمت هر شاخه از میلگرد آناهیتا ندارد. البته معمولاً قیمت میلگرد آناهیتا امروز از قیمت میلگرد بناب بیشتر است.

 

۴٫   چگونه می‌توانید میلگرد آناهیتا را از میلگرد بناب تشخیص دهید؟

برای تشخیص میلگرد بناب و میلگرد آناهیتا از یکدیگر و سایر میلگردهای موجود در بازار، باید به علائم اختصاری برجسته‌ای که روی شاخه‌های هر کدام درج شده، دقت کنید. درج این علائم، بر اساس استاندارد ملی تولید میلگرد اجباری است و باید ترکیبی از نام کارخانه تولیدکننده و روش تولید میلگرد باشد. تشخیص اصالت میلگرد آناهیتا و میلگرد بناب، از طریق علائم زیر امکان‌پذیر است:

 

  • علامت CT برای تشخیص اصالت میلگرد آناهیتا
  • علامت CT برای تشخیص اصالت میلگرد شاهین

 

 

از آنجایی که تفاوت عمده میلگرد آناهیتا و میلگرد بناب به محل استقرار کارخانه‌ها و تنوع گریدها باز می‌گردد، باید هر کدام را از جایی بخرید که قدرت تأمین تمامی گریدها و سایزهای این دو میلگرد به قیمت درب کارخانه را داشته باشد. به عنوان مثال، سایت آسرون تمامی گریدها و سایزهای میلگرد بناب و میلگرد آناهیتا را در انبارهای خود موجود دارد و قیمت روز میلگرد در آن نیز منصفانه است.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *