طراحی سایت اختصاصی یا سایت ساز

طراحی سایت اختصاصی یا سایت ساز
  • 1401/3/25
  • گویا آی تی
  • 1

طراحی سایت اختصاصی یا سایت ساز؟ کدام بهتر است؟ اگر به دنبال طراحی سایت برای خودتان یا کسب و کارتان هستید احتمالا با طراحی سایت اختصاصی یا سایت ساز روبرو شده اید. معمولا وقتی فردی به دنبال طراحی سایت می رود وقتی با این موارد روبرو می شود دچار سر درگمی می گردد و نمی داند کدام بهتر است. بسیاری از مشتریانی که با ما تماس میگیرند در این زمینه و انتخاب روش بهینه مشاوره می خواهند. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات جامعی از این دو شیوه و مزایا و معایب هر یک را بیان کنیم.

 

سفارش طراحی سایت

داشتن یک سایت حرفه ای هویت کسب و کار شما در دنیای دیجیتال است. اگر به دنبال طراحی سایت و ورود به دنیای آنلاین هستید  لازم است بدانید که سه روش مرسوم برای سفارش طراحی سایت وجود دارد که عبارتند از:

  • پیاده سازی در بستر CMS های آماده مانند وردپرس
  • برنامه نویسی اختصاصی
  • استفاده از سایت ساز

در ادامه هر یک از این روش ها را به صورت کامل بررسی میکنیم. هنگام سفارش طراحی سایت لازم است تا علاوه بر شیوه پیاده سازی به مواردی مانند قرارداد محکم، فازبندی صحیح، اعتبار شرکت طرف قرارداد، پشتیبانی و… نیز توجه کافی داشته باشید تا در حین یا اتمام کار با مشکل مواجه نشوید.

طراحی سایت با وردپرس

احتمالا نام وردپرس را شنیده اید. وردپرس یک CMS (Content Management System) می باشد که بر مبنای زبان برنامه نویسی PHP بنا شده است. سایت های بسیاری در بستر وردپرس پیاده سازی شده اند و اکثر افرادی که از آن برای توسعه سایت خود استفاده کرده اند رضایت دارند. این بستر برای انواع سایت های شخصی، شرکتی، فروشگاهی، مارکت پلیس (ساده) و… قابل استفاده است.

وردپرس از نظر سئو

وردپرس یک بستر مناسب از لحاظ سئویی می باشد. سئو و کسب جایگاه در نتایج گوگل از مهمترین مباحث امروز برای کسب و کارها می باشد. گام بعدی پس از سفارش سایت، سفارش سئو و قرارگیری در نتایج گوگل و افزایش درآمد می باشد.

وردپرس از نظر گسترش پذیری

این بستر پلاگین های بسیار زیادی برای انواع ویژگی های مدنظر شما دارد. این بستر تا حد زیادی قابل گسترش می باشد و شما پس از پیاده سازی تا حد زیادی می توانید ویژگی های مورد نیاز خود را به آن اضافه کنید. سالهاست که در این بسترکار شده و بسیاری از باگ های آن رفع گردیده، همچنین قالبهای متنوع زیادی برای آن وجود دارد و این امکان هست تا قالب اختصاصی برای آن طراحی شود. این روش به نسبت استفاده از سایت ساز قابلیت گسترش بیشتری دارد و به نسبت برنامه نویسی اختصاصی کمتر.

وردپرس از نظر هزینه و زمان

یکی از مزایای اصلی استفاده از وردپرس هزینه و زمان پیاده سازی کمتر آن است. برای این روش شما معمولا یکبار پرداخت انجام می دهید و پس از آن تنها کافی است هزینه تمدید هاست و دامنه خود را پرداخت کنید. کار با این سیستم آسان است و برای مدیریت نیاز به یک فرد متخصص ندارید.

طراحی سایت با برنامه نویسی اختصاصی

در این حالت در هنگام پیاده سازی سایت از هیچ سیستم آماده ای استفاده نشده و تمام طراحی و بخش ها متناسب با درخواست شما و اختصاصا برای شما انجام می گردد. این شیوه معمولا بیشتر برای فروشگاه هایی که تعداد محصول زیاد دارند یا پروسه سفارششان کمی پیچیده است، انواع مارکت پلیس، سیستم های اختصاصی مانند اتوماسیون و … استفاده می شود. در این روش هر شرکت ممکن است با زبان برنامه نویسی مد نظر خود سایت را پیاده سازی کند برای همین بهتر است قبل از سفارش درباره زبانهای برنامه نویسی کمی تحقیق کنید یا از متخصصان این حوزه مشاوره دریافت کنید.

برنامه نویسی اختصاصی از نظر سئو

چون این سیستم از صفر پیاده سازی می شود باید حتما در قرارداد ذکر شود که تمامی نکات فنی سئویی رعایت گردد از جمله متا تگ ها، ساختار صفحات، URLها و…. ولی معمولا با توجه به پیچیدگی های این روش و تخصص بالای طرف مقابل برای پیاده سازی احتمال وجود مشکل درسئو پایین است. هم چنین به دلایل برنامه نویسی بهینه تر به جای استفاده از وردپرس و حجم کد کمتر این روش برای سئو مناسب است.

برنامه نویسی اختصاصی از نظر گسترش پذیری

در این روش معمولا قبل از شروع یک RFP از شما دریافت می کنند و مطابق آن تمام ویژگی ها کاملا منطبق بر خواسته شما پیاده سازی می شود. در این حالت دست مجری برای پیاده سازی باز است. این روش از سایر روش ها امکان گسترش پذیری بیشتری دارد. اگر قصد توسعه اپلیکیشن دارید این روش از جهت یکپارچگی بیشتر پیشنهاد می گردد.

برنامه نویسی اختصاصی از نظر هزینه و زمان

در این روش نیز مانند وردپرس شما تنها یکبار هزینه پرداخت می کنید و اغلب شرکت ها برای آن یک سال پشتیبانی رایگان ارائه می دهند. هزینه و مدت زمان پیاده سازی به نسبت سایر روشها بالاتر است. برای همین این روش، معمولا برای سایت های پیچیده تر که امکان پیاده سازی آنها در بستر وردپرس وجود نداشته باشد یا این کار سبب عدم بهینگی بسیار شود پیشنهاد می شود.

طراحی سایت با سایت ساز

بستر سایت سازها به نسبت دو روش دیگر ضعیف تر است و بهتر است برای وبسایت های ساده مانند سایت شرکتی یا فروشگاه ساده استفاده شود. این دسته معمولا چند قالب مشخص دارند و شما می توانید از میان آنها انتخاب کنید ولی این امکان وجود دارد که به راحتی محتوای بخش ها را تغییر دهید. این امکان وجود دارد که افراد زیادی از قالب مشابه شما استفاده کنند. در وردپرس نیز این امکان هست ولی با توجه به قابلیت های آن امکان شخصی سازی بیشتر است.

سایت سازاز نظر سئو

معمولا بیشتر ساختارهای سئو در آنها رعایت شده است. با کمی بهینگی در محتواها می توانید در نتایج گوگل جایگاه کسب کنید.

سایت سازاز نظر گسترش پذیری

معمولا این دسته امکانات مشخصی با پلن های مشخص دارند که شما می توانید برای ارتقا به سمت پلن های حرفه ای تر بروید. اما این امکانات همانطور که گفته شد مشخص شده اند و اگر ویژگی بخواهید که وجود نداشته باشد باید از پشتیبانی آنها بپرسید. این روش امکان گسترش پذیری بسیار کمتری به نسبت دو روش فوق دارد. اگر احتمال دارد که درآینده بخواهید ویژگی هایی را اضافه کنید و تغییراتی بدهید بهتر است از این روش استفاده نکنید.

سایت سازاز نظر هزینه و زمان

همانطور که گفته شد معمولا این روش به این صورت است که چند پلن وجود دارد و شما باید پلن خریداری کنید و این پلن ها معمولا برای بازها های مشخص مثلا ۶ ماه یا یکساله هستند. پس هر سال باید هزینه تمدید را پرداخت کنید و هزینه هر سال تمدید ممکن است با افزایش قیمت ها افزایش یابد و تفاوت قیمتی آن با سایت وردپرس که یکبار پرداخت است چندان تفاوتی ندارد.

سفارش سئو

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو سبب می شود تا وب سایت شما در نتایج اولیه گوگل حضور داشته باشد و چه تبلیغاتی بهتر از بودن در نتایج گوگل. به طور متوسط روزانه هر نفر حداقل یک عبارت را در گوگل جستجو می کند.

گام بعدی در بحث توسعه کسب و کار دیجیتال پس از سفار سایت، سفارش سئو می باشد. در هر کدام از این روش ها این امکان وجود دارد که سفارش سئو بدهید و در نتایج گوگل قرار بگیرید. با سئو و بهینه سازی سایت میتوانید کسب و کارتان را رشد دهید، به برندتان قدرت ببخشید، تعداد بازدیدهایتان را افزایش دهید و در نتیجه درآمد و سود خود را دو چندان کنید.

با سئو دیگر محدود به مکان و زمان نیستید و می توانید محصولات و خدمات خود را به هر نقطه ای در هر ساعت از شبانه روز بفروشید. هزینه سئو معمولا ماهانه است و وابسته به میزان رقابت اعلام دقیق می گردد. معمولا قراردادهای سئو سالانه یا ۶ ماهه بسته می شود. اگر شرکتی در مدت زمان کوتاه به شما پیشنهاد داد حتما به آن شک کنید چون ممکن است از روش های کلاه سیاه استفاده کند و آسیب های بسیاری به سایت شما بزند.

سفارش طراحی اپلیکیشن

برای سفارش طراحی اپلیکیشن اگر میخواهید مرتبط با سایتتان باشد بهتر است از روش دوم برای طراحی سایت خود استفاده کنید یعنی برنامه نویسی اختصاصی. زیرا این حالت بیشترین مقدار هماهنگی و یکپارچگی را دارد. اگر سایت و اپ شما یک فروشگاه ساده می باشد می توانید از شیوه وردپرس هم استفاده کنید. ولی برای حالت سوم باید از پشتیبانی آنها بابت این قابلیت پرس و جو کنید.

سفارش طراحی اپلیکیشن بیشتر برای وفاداری مشتریان قدیمی و سیقت از رقبا پیشنهاد میگردد. معمولا به دلیل امکان سئو برای سایت بیشتر افراد به سمت سایت می روند. اما به صورت کلی انتخاب طراحی سایت یا اپلیکیشن کاملا به نوع کسب و کار و مشتریان شما بستگی دارد.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. مقاله جالبی بود
    ممنون از شما
    به نظر من هم سفارش طراحی سایت منطقی تر از سایت ساز‌ها هست مخصوصا برای پروژه‌هایی با پیچیدگی بالا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *