مانیتور صنعتی ویدئو وال چیست؟

مانیتور صنعتی ویدئو وال چیست؟
  • 1401/4/4
  • گویا آی تی
  • 1

ویدئو وال و نمایش تصاویر روی یک مانیتور هنگامی راضی‌کننده هست که جزئیات تصویر، با کیفیت بالا قابل مشاهده باشد. تصاویر یکدست و یکپارچه با قابلیت چینش دلخواه بسیار مهم است. چون برخی از این تصاویر برای تبلیغات، برخی برای آنالیز دیتا و برخی نیز برای بیزینس خود استفاده می‌کنند. در این مقاله تلاش می‌کنیم در مورد قیمت، خرید، آموزش و فروش ویدیو وال صحبت کنیم.

ویدئو وال چیست؟

ویدیو وال ترکیب دو یا چند صفحه نمایش یا پنل است که با آرایشی موزاییکی درکنار هم نصب شده‌اند. مانیتور ها یا پنل ها باهم به‌عنوان یک نمایشگر بزرگ برای نمایش محتوای دیجیتال یا محتوای ویدیویی عمل می‌کنند.  ویدیو وال را می‌توان بصورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته استفاده کرد. برخلاف مانیتورهای معمولی که چنین قابلیتی را ندارند. باید در هنگام خرید مانیتور صنعتی کاملا این نکات را در نظر گرفت.

در تصویر بالا یک ویدیو وال با ابعاد ۴در۴ را مشاهده می‌کنید. این نمایشگر شامل ۱۶ پنل مستطیلی است.

با گذر زمان، با توجه به از دست رفتن دیتای مهم در لبه‌ و حاشیه‌ی مانیتورهای صنعتی، طرفداران ویدیووال‌ها بیشتر شدند. برای مثال در یک پروژه که برای دیسپچینگ اجرا شد، دقیقا به دلیل وجود آنالیزهای مهم دیتا، بهترین راهکار استفاده از Video Wall بود.

چگونه یک ویدیو وال را نصب کنیم؟ پروسه نصب

درصورتی که آماده سازی‌های ابتدایی انجام شده باشد، راه اندازی نمایشگر دیواری Video Wall ساده است.

۱-آماده سازی: شامل تصمیم‌گیری درمورد متد‌های مورد استفاده برای نصب ویدئو وال است. این مرحله باید نیازسنجی برای کارفرما انجام شود.

۲-نصب: پنل‌ها و سخت‌افزارهای دیگر در کنار هم نصب شده و یک تصویر نهایی و یکپارچه تولید می‌شود.

۳-پیکربندی‌: پیکربندی دستگاه‌ها به گونه‌ای است که علاوه بر کارکردن بصورت تکی، بصورت یکپارچه نیز کار کنند. در واقع باید یک هارمونی در تصاویر دیده شود.

انواع ویدئو وال ها کدامند؟

ویدئووال LED:

اگر شما نیاز به نصب نمایشگرها در فضای بیرونی داشته باشید، حتما باید از این مدل استفاده کنید. حسن LEDها به نسبت LCD، در شفافیت و وضوح تصویر و کاربرپسندی تصویر است. پس اگر به جنبه تبلیغاتی و درگیرکردن مشتری به ویدئو وال نگاه می‌کنید، این گزینه پیشنهاد می‌شود.

ویدیو وال LCD:

این نوع ویدیووال ها بدرد محیط های بیرونی نمی‌خورند. کارکرد آن بصورت ۲۴ ساعته و ۷ روزه است. کیفیت تصویر در این حالت مناسب هست و می‌توان تصویری یکدستی را انتظار داشت.

دات پیچ dot pitch:

دات پیچ ارتباط مستقیمی با کیفیت تصویر دارد. به فاصله مرکز به مرکز دو پیکسل مجاور هم بر حسب واحد میلی‌متر، گفته می‌شود. چگالی پیکسل‌ها ارتباط مستقیمی با وضوح تصویر دارد. هر چه این فاصله کمتر باشد، تصویر با جزییات بیشتری دیده می‌شوند.

سه نکته مهم در مورد ویدئووال ها

وقتی از ویدئووال صحبت می‌شود، یکی از اولین مشکلاتی که به ذهن می‌رسد، ارگونومی اتاق کنترل و نحوه نشستن اپراتورها و فاصله‌ی آن‌هاست. پس حتما قبل از طراحی، این مورد را در نظر بگیرید.

عمر مفید ویدئو وال حدود ۱۰۰ هزارساعت است. پس قابل قیاس با مانیتورهای معمولی نیست.

بزل یا لبه‌ در ویدیو وال ها به نسبت مانیتورهای صنعتی بسیار کمتر است.

 

راه کار‌های ویدیو وال

هر پنل یک ویدیو وال

در پنل ویدیووال‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند، که هرکدام به صورت مجزا و یا هماهنگ با سایر پنل‌ها قابل برنامه‌ریزی باشند. وقتی محتوایی به یک پنل ارسال می‌شود همه دستگاه‌ها محتوای مشابه را نمایش می‌دهند. بهرحال این به خودی خود یک تکرار است و نتیجه مشابه تصویر زیر را برای هر پنل را ایجاد میکند.

نکته: برای برخی مکان‌ها تکرار محتوا به این شکل می‌تواند مفید باشد، ولی هدف کلی، ایجاد تصویر یک‌پارچه از محتوا در کل ویدیو وال است.

راه حل وال

راه حل ویدیو وال تجمیع طول و عرض پیکسل‌هاست. برای جزییات و رزولیشن بهتر و بالاتر که تاثیر‌گذاری بیشتری را خواهد داشت.

برای مثال فرض بر اینکه رزولیشن هر پنل ۱۹۲۰*۱۰۸۰ باشد (فول اچ دی) باشد. رزولیشن یک ویدیو وال ۲*۲ با پنل های فول اچ دی  برابر است با ۳۸۴۰*۲۱۶۰ که این رزولیشن را ۴k  می‌نامیم.

تقسیم تصویر

اگرچه حداکثر رزولوشن پشتیبانی شده کنونی در مانیتور ویدیو والFHD  است، اما در ویدیو وال ۴ در ۴ نیز حتی مشکلی از لحاظ کیفیت تصویر نخواهیم داشت. در صورتی‌که منبع اصلی تصویر کیفیت مناسبی داشته باشد، محتوا به صورت۸k  نیز قابل پخش است.

این بخاطر تکنیک موجود در مانیتورها است. برای مثال یک منبع ویدیویی با کیفیت۸k  ممکن است به ۱۶ قسمت با کیفیتFHD  برای هر پنل تقسیم  شود. با استناد به تصویر ۲k در هر پنل تصویر نهایی بصورت۸k  خواهد بود.

برای مثال هر دستگاه یا پنل بصورت منحصرا تکه‌ای به رزولیشن ۱۰۸۰*۱۹۲۰ را پخش می‌کند(توانایی پنل است). بجای داشتن قابلیت۸k  و پردازش آن این تقسیم کار باعث می‌شود پهنای باند کاهش یابد که از نیازهای ویدیو وال است.

تمام این عملیات( تکه تکه شدن و پردازش نهایی) تولید و پخش محتوا بصورت غیرقابل تشخیصی در زمانی کوتاه انجام می‌شود.

لازم به ذکر است در ویدیو وال های بزرگتر چون این عملیات پیچیده‌تر است، ممکن است تا دستیابی به تصویر نهایی چند لحظه‌ای طول بکشد( بسته به ابزارهای و دستگاه‌های مورد استفاده دارد).

پارامترهای موثر در خرید ویدئو وال

خرید و فروش ویدئووال به عوامل مختلفی وابسته است. در ادامه این پارامترها و انواع آنرا آورده‌ایم:

  • سایز ویدئو وال:۴۹ اینچ – ۵۵ اینچ
  • سایز بزل: ۰٫۸۸ میلی‌متر –۸ میلی‌متر – ۳٫۵ میلی‌متر
  • رزولوشن: ۱۹۲۰*۱۰۸۰(FullHD) / 3840*2860(4K)
  • میزان روشنایی: ۴۵۰ / ۵۰۰ / ۷۰۰ / ۱۵۰۰ کاندلا بر مترمربع
  • تکنولوژی پنل: IPS / VA
  • زمان پاسخگویی: ۶ / ۸ میلی‌ثانیه
  • پورت USB
  • پورت DIV
  • پورت VGA
  • پورت HDMI

 

کنترلر ویدیووال

بعد از اینکه مانیتور صنعتی(نمایشگر) نصب شدند، نوبت به انجام تنظیمات آن می‌رسد. برای اینکار نیاز به کترلر ویدیووال در پروژه‌های مانیتورینگ داریم.

این دستگاه برای مدیریت تصاویر روی ویدوویوال است. به شکلی که  میتوان به راحتی یک تصویر یک‌پارچه را روی مانیتورها ایجاد کرد. یا در صورت تعدد ورودی‌ها تمام آن‌ها را بصورت همزمان نمایش داد. ویژگی مهم کنترلرها قابلیت مدیریت تصاویر ورودی است.  این بدین معناست که به راحتی می‌توان اندازه هر ورودی در زمان نمایش و موقعیت نمایش آن‌ها را  روی ویدیو وال تغییر داد تا بهترین بهره‌وری را از کل فضای ویدیووال کسب کنید.

 

ما در مجموعه پویش رایان داتیس، بعنوان اولین تولیدکننده مانیتور صنعتی و ویدیووال ایرانی در کارخانه واقع در تویسرکان، آمادگی هرگونه نصب، راه اندازی ویدیو وال و خدمات پس از فروش و گارانتی آن را داریم. شما می‌توانید جهت مشاوره رایگان در مورد ۰ تا ۱۰۰ نصب، با همکاران ما ۰۲۱۷۴۸۵۶ تماس حاصل نمایید. ضمنا برای مشاهده قیمت‌ها می‌توانید به وب سایت ما https://www.datisint.com/ مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. چه مانیتور جذابیه
    فک بشه به عنوان یکی از تجهیزات استدیو استفاده کرد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *