بهترین مانیتور برای سلامت چشم

بهترین مانیتور برای سلامت چشم
  • 1401/4/6
  • گویا آی تی
  • 0

در این مقاله به موضوع انتخاب بهترین مانیتور برای سلامت چشم پرداخته می شود. بسیاری از نکات مختلف در این ارتباط با مخاطبان عزیز در میان گذاشته خواهد شد تا افراد بتوانند با توجه به بودجه و کیفیت محصولات محافظتی اقدام به خرید کالای مورد نظر خود در این ارتباط کنند. مواردی که در این مقاله ذکر شده  اگر به درستی مطالعه شود  و مورد دقت قرار گیرد مطمئن باشید که نتیجه نهایی بسیار مطلوب خواهد بود و هیچ کس از مشکلات چشم و بینایی گله و شکایت نخواهد کرد.

هنگام انتخاب مانیتور برای یارانه های رومیزی باید تاثیرات آن را روی چشم خود حتما در نظر بگیرید. عوامل مختلفی بر روی خستگی چشم ها تاثیر می گذارند مانند: نور آبی صفحه نمایش، لرزش صفحه نمایش، میزان تابش و روشنایی صفحه نمایش و …….

اگر بعد از نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش دچار درد اطراف چشم، سر درد و یا تاری دید می شوید احتمالا به نوعی از آسیب چشمی دچار شده اید. بسیاری از افراد مشاغلی دارند که حداقل ۵-۶ ساعت به استفاده از رایانه نیاز دارند. تحقیقات نشان می دهد که بیش از ۵۰٪ از این افراد از فشار چشم رنج می برند. نه تنها افراد بالغ، بلکه کودکان و افراد سالخورده هم از مشکلات چشم شکایت دارند زیرا تبلت ها، تلفن های هوشمند و اکثر دستگاه های الکترونیکی دارای صفحه نمایش هستند . شاید انتخاب بهترین مانیتور برای جلوگیری از خستگی چشم ها کاری دشوار باشد زیرا باید عوامل دیگری مثل فناوری های متفاوت، سایز، قیمت و مارک را هم در نظر گرفت. ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین مانتیور را انتخاب کنید.

 

انتخاب بهترین مانیتور

افراد بالغ، کودکان و بیش‌تر از این‌ها افراد میانسال در زمان کار کردن با مانیتور ممکن است از مشکلات چشمی شکایت داشته باشند. دلیل این مورد وجود صفحه نمایش در تبلت، موبایل و رایانه است. مطمئنا انتخاب بهترین مانیتور برای سلامت چشم این مشکلات را رفع خواهد کرد. در زیر به چند نمونه از انواع بهترین مانیتور برای مطالعه اشاره می‌کنیم.

داشتن فیلتر نور آبی در صفحه نمایش

این نور مزیت‌های زیادی برای سلامتی دارد. از جمله فواید آن، افزایش روحیه، بالا بردن هوشیاری و کمک به تقویت حافظه است. علاوه بر این، تنظیم چرخه خواب و بیداری نیز جزو مزیت‌های نور آبی صفحه نمایش است. حال با ذکر این همه مزیت این نور آبی چگونه بر چشم افراد، تاثیر منفی دارد؟

طول موج این نور با اشعه UV تفاوت زیادی ندارد. همین یک ویژگی سبب ایجاد چشم درد و اختلالات خواب می‌شود. علاوه بر این، در طولانی مدت فرد دچار نزدیک­بینی خواهد شد. با این حساب، بهترین مانیتور برای سلامت چشم باید مجهز به فیلتر نور آبی باشد.

بالا بودن نرخ رفرش و لرزش کم صفحه

امروزه بیشتر صفحه نمایش ها با نور پس زمینه LED ارائه می شوند. هنگامی که از مانیتور استفاده می کنید، نور پس زمینه LED سعی در روشنایی صفحه نمایش دارد. پرش صفحه به این دلیل ایجاد می شود که نور پس زمینه به سرعت روشن و خاموش می شود تا میزان روشنایی را در همان سطح حفظ کند. این فناوری مدت زمان طولانی است که در مانیتورهای LED مورد استفاده قرار گرفته است زیرا به خوبی کار می کند. اما در سطح روشنایی کم می تواند به چشم شما آسیب برساند. لرزش صفحه باعث ایجاد تغییرات مداوم در روشنایی می شود و این تغییرات به فشار چشم، سردرد و خستگی چشم تبدیل می شود.

مانیتورهای ۱۲۰ الی ۱۴۰ هرتزی که محبوبیت زیادی دارند تجربه یک مشاهده مطلوب و بدون ضرر را برای افراد فراهم می‌کنند. با این حساب از آن‌ها به عنوان بهترین مانیتور برای سلامت چشم یاد می‌شود. این رایانه‌ها قیمت مناسبی دارند.

انتخاب بهترین مانیتور
انتخاب بهترین مانیتور

 

عدم وجود وضح بسیار بالا یا بسیار کم در صفحه نمایش

پیکسل‌های موجود در صفحه نمایش به عنوان وضوح صفحه نمایش شناخته می‌شوند. در حال حاضر بالاترین وضوح صفحه نمایش، ۴K است. اگر وضوح صفحه نمایش با توجه به اندازه صفحه انتخاب شود، نتیجه بهتری خواهد داشت. انتخاب سایز بیش از اندازه بزرگ یا کوچک بدون توجه به اندازه آن می‌تواند تاثیرات منفی بر روی چشم داشته باشد.

برای آگاهی از اندازه مناسب پیشنهاد می‌شود برای صفحه نمایش‌های ۲۲ الی ۲۴ اینچ، وضوح ۱۰۸۰ انتخاب شود. برای مانیتورهای با صفحه نمایش ۲۴ الی ۳۰ اینچ نوع ۴K  بهترین نوع به شمار می‌آید.

عدم وجود تابش براق و خیره کننده

یک صفحه نمایش بسیار براق تاثیر مخربی روی چشم شما خواهد داشت. سطوح صاف و براق منعکس کننده نور هستند و این انعکاس زیاد نور ممکن است باعث خستگی چشم و سر درد شود. اگر می خواهید در برابر این انعکاس ها از چشم خود محافظت کنید باید مانیتوری با پنل ضد تابش بخرید. این پنل ها باعث کاهش بازتاب و درخشش بیش از اندازه در محیط های روشن هستند. انتخاب یک مانیتور با پنل ضد تابش یا مات برای سلامت چشمان شما ضروری خواهد بود.

بهترین پنل برای سلامت چشم
بهترین پنل برای سلامت چشم

انتخاب مانیتور با پنل اشتباه

مانیتورها سه پنل اصلی دارند که می‌توان به TN، IPS و VA اشاره کرد. اگر می‌خواهید از رایانه به عنوان بازی استفاده کنید پیشنهاد می‌شود از پنل‌های TN بهره‌مند شوید. البته بهتر است بدانید این پنل‌ها برای حفظ سلامت چشم خوب نیستند.

با این حساب، بهترین پنل برای سلامت چشم پنل IPS  است. پنل IPS  دارای انواع مختلفی مانند S-IPS ، H-IPS ، Super PLS است و برای سلامت چشم بهترین گزینه هستند. البته قیمت بالایی نسبت به دیگر پنل‌ها دارند که با توجه به کارکردی که انجام می‌دهند یک قیمت معقول و منطقی است.

انتخاب عینک‌های مناسب برای جلوگیری از صدمه دیدن چشم

در نهایت می‌توان به موضوع عینک اشاره کرد. برخی از عدسی‌ها وجود دارند که با پوشش های خاص خود مانع آسیب رسانی نورهای مضر صفحه نمایش به چشم می‌شوند. از جمله عدسی‌های بلوکات و بلوپروتکت اگر تمایل دارید در مورد این عینک‌ها به صورت تخصصی اطلاعات مناسب کسب کنید پیشنهاد می‌شود از سایت عینک استور برای دریافت این اطلاعات و حتی خرید یک عینک مناسب برای رایانه خود اقدام کنید.

کلام آخر

در این مقاله به موضوع انتخاب بهترین مانیتور برای سلامت چشم پرداخته شد. بسیاری از نکات مختلف در این ارتباط با مخاطبان عزیز در میان گذاشته شد تا افراد بتوانند با توجه به بودجه و کیفیت محصولات محافظتی اقدام به خرید کالای مورد نظر خود در این ارتباط کنند. مواردی که در این مقاله ذکر شد اگر به درستی مطالعه شده و مورد دقت قرار گیرد مطمئن باشید که نتیجه نهایی بسیار مطلوب خواهد بود و هیچ کس از مشکلات چشم و بینایی گله و شکایت نخواهد کرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *