۸ قدم تا خرید پمپ آب مناسب و با کیفیت

۸ قدم تا خرید پمپ آب مناسب و با کیفیت
  • 1401/4/15
  • گویا آی تی
  • 0

در منازل مسکونی چند طبقه، مشاغل و صنایعی که با آب یا انواع سیالات سر و کار دارند نیاز به سیال پر فشار بیشتر احساس می‌شود. چرا که با وجود سیالی پر فشار است که به کارها سرعت بیشتری داده می‌شود و روند انجام کارها نیز ساده‌تر می‌گردد.

به همین منظور، استفاده و خرید انواع پمپ آب بسیار بیشتر از گذشته شده است. به دنبال نقش موثر پمپ‌ها برای دسترسی به سیالات پر فشار، بدیهی است که ما به دنبال بهترین مدل پمپ آب باشیم.

در این مقاله مشخصه‌هایی از پمپ آب وجود دارد که با مطالعه آنها شناختی از انواع پمپ و کارایی آنها پیدا خواهید کرد.

قدم اول: برند مناسب را انتخاب کنید.

بدون شک اولین سوالی که پس از تصمیم به خرید پمپ برای شما ایجاد می‌شود این است که: کدام برند پمپ آب، محصولات با کیفیت و بهتری دارد؟

طبیعی است که تولید کنندگان این حوزه صنعتی کم نباشند و انتخاب از میان آنها کمی دشوار باشد. اما نگران نباشید، با کمی تحقیق خواهید دانست که کدام برند، پمپ‌های مناسب‌تری برای شما دارد. اگر بخواهیم کار را برای شما آسان کنیم به شما پیشنهاد می‌کنیم در میان جستجوهای خود حتما نگاهی به انواع پمپ آب لئو هم بیندازید. لئو یک شرکت چینی است که پمپ‌های آن به بهترین پمپ آب چینی معروف شده‌اند که ضمن تنوع و کیفیت، از قیمت مناسبی نیز برخوردار می‌باشند.

لئو با تولید پمپ‌های مختلفی چون؛ پمپ طبقاتی، پمپ کفکش، پمپ شناور، پمپ لجن کش، پمپ سیرکولاتور و غیره توانسته پاسخگوی نیازهای بسیاری باشد. بنابراین چه پمپ آب خانگی بخواهید چه پمپ کشاورزی و صنعتی، در میان محصولات لئو حتما مدلی مناسب شما پیدا خواهد شد.

انواع پمپ آب لئو

قدم دوم: فروشگاه مطمئنی برای خرید پمپ آب پیدا کنید.

قطعا فروشگاه‌های حضوری و غیر حضوری بسیاری وجود دارند که ارائه دهنده انواع پمپ آب هستند اما فروشگاهی که به طور تخصصی بر این حوزه فعالیت داشته و قدمت بسیاری دارد یک گزینه ایده‌ال برای خرید خواهد بود.

معمولا فروشنده‌های ابزارآلات صنعتی، علاوه بر پمپ محصولات صنعتی دیگری نیز ارائه می‌دهند مانند: الکتروموتور، موتور برق، منبع تحت فشار، کفکش و لجن کش، گیر بکس و… که اگر فعالیت کشاورزی و صنعتی داشته باشید می‌توانید با این فروشگاه‌ها خرید آسان‌تری پیش رو داشته باشید.

قدم سوم: چه پمپ آبی نیاز دارید؟

پمپ را برای خانه مسکونی نیاز دارید یا برای کارگاه تولیدی خود و یا ممکن است زمین زراعی داشته باشید که به پمپ آب نیاز دارد. در هر زمینه‌ای که نیاز به پمپ داشته باشید حتما یک مدل مناسب برای فعالیت شما وجود خواهد داشت.

پمپ‌های آب نیز همچون بسیاری از محصولات، دارای تنوع هستند و هر کدام از آنها برای استفاده در زمینه‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند تا در نهایت کارایی بتوانند برای ما سودمند و مفید واقع شوند. یک دسته بندی که می‌توان برای پمپ‌های آب در نظر گرفت دسته بندی بر اساس کارایی و عملکرد در زمینه‌های مختلف است. در ادامه انواع پمپ آب از این منظر نام برده شده‌اند.

  • پمپ آب خانگی
  • پمپ آب صنعتی
  • پمپ آب تاسیساتی
  • پمپ آب استخری
  • پمپ آب کارواش

قدم چهارم: به میزان هد و دبی پمپ دقت کنید.

هد پمپ در واقع میزان ارتفاع یا مسافتی است که پمپ قادر است سیال را تا آن ارتفاع یا مسافت پمپاژ کند. هد پمپ از جمله مهمترین عواملی است که پیش از خرید پمپ آب باید به آن توجه کرد.

به طور کلی وجود اصطکاک در دیواره لوله‌ها و نیز وجود اتصالات فرعی مانند شیر فشار شکن، زانویی‌ها، تبدیل‌ها و… سبب می‌شود تا فشار آب موجود در سیستم‌های لوله کشی به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

به این ترتیب، محاسبه و در نظر داشتن هد پمپ به ما کمک می‌کند تا بدانیم پمپ مورد نظر تا چه مسافتی قادر است سیال را منتقل کند و آیا این میزان برای ما کافی است یا خیر. هد پمپ با عبارت MAX مشخص شده که به همراه عدد هد بر روی بدنه پمپ درج شده است.

دبی یا آبدهی پمپ، به میزان یا حجم آبی گفته می‌شود که پمپ قادر است آن را پمپاژ نماید. واحد دبی پمپ بر حسب متر مکعب بر ثانیه (m3/s) مشخص می‌شود. به عبارت ساده‌تر دبی یعنی پمپ آب در یک ثانیه (یا یک مدت زمان مشخص) چند لیتر آب را می‌تواند جابه‌جا کند.

عمدتا برای محاسبه این پارامتر، فرض می‌شود که در تمام نقاط موجود در یک واحد صنعتی، مسکونی و… یک شیر با دبی عبوری ۱۰ لیتر بر دقیقه باز است و سپس متناسب با مقدار حجم آب مورد نیاز و نیز ضریب اطمینان، پمپ مورد نظر انتخاب می‌گردد. به طور مثال در یک ساختمان ۳ طبقه با ۶ واحد مسکونی، با در نظر گرفتن ضریب اطمینان، عمدتا پمپی با دبی ۷۰ لیتر بر دقیقه باید تهیه شود.

قیمت انواع الکتروموتور

قدم پنجم:‌ به قدرت یا توان پمپ توجه کنید.

با توجه به کارایی هر پمپ آب، قدرت و توان متغییری برای آن در نظر گرفته می‌شود. در واقع الکتروموتوری که در پمپ‌ها به کار رفته‌اند این توان و قدرت را مشخص می‌کنند که بر حسب وات/کیلو وات در نظر گرفته خواهند شد. ماهیت کار پمپ نیز بر این اساس بود که با دریافت انرژی الکتریکی آن را به انرژی مکانیکی تبدیل نماید. هر اندازه پمپ قدرت بیشتری داشته باشد، انرژی الکتریکی بیشتری دریافت کرده و کارایی بالاتری دارد اما باید دید با توجه به محل مورد نظر، پمپ با چه توانی برای محل شما کافی است.

قدم ششم: به میزان صدای پمپ دقت داشته باشید.

با کمی جستجو در اینترنت به وفور این جمله را مشاهده خواهید کرد: فروش پمپ بی‌صدا !!!

در این راهنمای خرید پمپ آب این واقعیت را باید به شما بگوییم، هیچ پمپ بی‌صدایی در بازار وجود ندارد و در واقع میزان صدای تولیدی پمپ‌ها با یکدیگر متفاوت است. برخی صدای کمتر تولید می‌کنند و برخی صدای بیشتر. اگر پس از خریداری پمپ آب مناسبتان با صدای تولید شده از آن مسئله داشتید می‌توانید برای آن باکس عایق صدا تهیه کنید تا کمی از صدای تولید شده توسط پمپ بکاهید.

قدم هفتم: مصرف انرژی پمپ آب را در نظر داشته باشید.

نکته دیگری که در این راهنمای خرید پمپ آب، مهم است و بایست به آن اشاره کنیم، مصرف انرژی پمپ آب است. هر دستگاه الکتریکی، مصرف انرژی مشخصی داشته به هنگام انتخاب پمپ آب میزان مصرف انرژی پمپ را در نظر داشته باشید تا ذهنیتی از هزینه برق خود در آینده داشته باشید. روشن است که با انتخاب و خرید پمپی با مصرف انرژی بهینه شما ضمن کمک به کاهش مصرف انرژی، هزینه‌های خود را نیز کاهش می‌دهید.

قدم هشتم: خرید پمپ آب مناسب

تمامی نکات بالا به شما کمک می‌کند تا شما به مدل مناسب پمپ خود نزدیکتر شوید. همانطور که گفتیم چه بصورت حضوری خرید می‌کنید و چه بصورت آنلاین و غیر حضوری، همواره به یاد داشته باشید که فروشگاهی متخصص و ماهر را برای خرید انتخاب کنید.

فروشگاهی که اطلاعات کافی از پمپ‌ها را در اختیار شما قرار دهد و  متناسب با بودجه شما بهترین مدل پمپ آب را پیشنهاد دهد. پس از خرید پمپ نکاتی که در حفظ و طول عمر آن تاثیر دارند را رعایت کنید تا کمتر متحمل هزینه‌های اضافی شوید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *