سایت‌های تماشای آنلاین فیلم و سریال از گذشته تا به امروز

سایت‌های تماشای آنلاین فیلم و سریال از گذشته تا به امروز
  • 1401/4/22
  • گویا آی تی
  • 0

سایت‌های تماشای فیلم و سریال که در دنیا با نام Video on Demand یا به اختصار VOD شناخته می‌شوند، مدت هاست که در سایر کشور‌های دنیا در حال فعالیت هستند. شاید یکی از معروف‌ترین این سایت‌ها را بتوان نتفلیکس معرفی کرد. اساس کار این سایت‌ها بدین گونه است که کاربران با خرید اشتراک مدت دار، می‌توانند در طول مدت اشتراک فعال خود بدون محدودیت به تمامی سریال‌ها و فیلم‌های موجود در پلتفر‌ها دسترسی داشته باشند. اگرچه روش‌های دیگری مانند امکان خرید یک سریال یا یک فیلم هم در برخی از سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مرسوم‌ترین روش حال حاضر، خرید اشتراک فعال است.
این خدمات نیز در ایران مدتی است که توسط پلتفرم‌های مختلف ارائه می‌شوند. از سایت آیو گرفته که اولین VOD و تلویزیون اینترنتی ایرانی بود که شروع به فعالیت کرد، تا چند سایت که امروز به عنوان مهره‌های اصلی در حال فعالیت هستند مانند فیلیمو و نماوا. طی سال‌های اخیر پیشرفت بسیاری زیادی را در ارائه خدمات و کیفیت محتوای هر یک از این پلتفر‌ها شاهد بودیم. البته این خدمات در ایران به جای نام‌هایی مانند ویدیو درخواستی یا VOD، تحت عنوان سایت تماشای آنلاین فیلم و سریال شناخته می‌شود. اما منطق کاری و نوع ارائه خدمات این سایت‌ها، با تمامی VOD‌های فعال در دنیا یکسان است.

معرفی بهترین سایت‌های تماشای آنلاین

مانند هر حوزه جدید که پایش به ایران باز می‌شود و تعداد زیادی از کسب و کار‌ها نسبت به ارائه آن اقدام می‌کنند، حوزه تماشای فیلم و سریال آنلاین نیز همین مسیر را پیش گرفت. تقریباً از سال ۹۴ که فعالیت اینگونه سایت‌ها شدت گرفت، سایت‌های متعددی نسبت به ارائه خدمات VOD اقدام کردند. از این جمله می‌توان به آیو، فیلم نت، فیم گردی، کاناپه، دیجیتون، تیوا، لنز، آی سیما، فیلیمو و نماوا اشاره کرد. اگرچه برخی از این کسب و کار‌ها به فعالیت خود ادامه دادند و برخی دیگر نیز با شدت کمتری به بقا ادامه می‌دهند، بیشترین سهم بازار را می‌توان در تسخیر دو برند فیلیمو و نماوا در نظر گرفت که طی سال‌های اخیر به خصوص در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، عملکرد خوبی از خود نشان دادند. در ادامه به صورت خلاصه به بررسی بهترین سایت‌های تماشای فیلم و سریال آنلاین می‌پردازیم.

سایت فیلیمو

فیلیمو که در حال حاضر رتبه اول و بالاترین سهم بازار حوه VOD‌ها را در ایرن داراست، از نظر کیفیت پلتفرم و همچنین محتوای تولیدی، عملکرد خوبی را از خود نشان داده است. در این سایت علاوه بر آرشیو بزرگی از فیلم‌های و سریال‌های ایرانی و خارجی، امکان دسترسی به محتوای اختصاصی که توسط فیلیمو ساخته شده است نیز وجود دارد. از جمله این موارد می‌توان به سریال جیران، مسابقه جوکر، سریال یاغی، برنامه مهمونی و… اشاره کرد که مورد استقال کاربران نیز قرار گرفته‌اند.

سایت نماوا

سایت نماوا هم در بین سایت‌های تماشاین آنلاین فیلم و سریال، یکی از بهترین گزینه هاست. کیفیت قابل قبول پلتفرم و همچنین محتوای اختصاصی جذاب تولید شده توسط این برند، موجب شده تا نظر کاربران زیادی را به خود جلب کند. در نماوا امکان خرید اشتراک ماهانه و دسترسی به محتوا وجود دارد. ضمن اینکه در پردیس نماوا امکان تماشای فیلم‌های اکران در سینما نیز وجود دارد. البته این ویژگی در فیلیمو هم موجود است.

عملکرد VOD‌ها در دوران کرونا

در دوران همه‌گیری ویروس کرونا و قرنطینه‌های طولانی، بسیاری از کاربران به استفاده از خدمات سایت‌های تماشای آنلاین فیلم و سریال روی آوردند. در واقع در این دوران بود که با افزایش تقاضا، قیمت خرید اشتراک نیز افزایش یافت. براساس آمار‌های اعلامی از طرف پلتفرم‌های تماشای آنلاین فیلم و سریال بیشترین تعداد جذب کاربر جدید در دوران فراگیری ویروس کرونا اتفاق افتاد. البته در این شرایط نیز روش‌های مختلفی کمک کرد تا کاربران ترغیب به خرید اشتراک و استفاده از خدمات سایت‌های مذکور بشوند. در ادامه به برخی از روش‌هایی که منجر به افزایش تعداد کاربران و در نتجیه افزایش میزان خرید اشتراک فعال این سایت‌ها شد می‌پردازیم.

برخی از روش‌های فروش اشتراک فیلیمو و نماوا

طبیعتا ساختار و نحوه استفاده از خدمات مختلف، تا مدتی پس از معرفی هم ممکن است در بین کاربران مورد پذیرش قرار نگیرد. به خصوص که تا قبل از ظهور سایت‌های تماشای آنلاین فیلم و سریال و عدم کنترل کافی در حوزه رعایت حقوق ناشرین، محتوای ویدیویی به صورت رایگان در سایت‌های مختلف منتشر و برای دانلود در دسترس قرار می‌گرفت. همین موضوع و عادت کاربران یک چالش اساسی برای پلتفرم‌های تماشای آنلاین فیلم و سریال به حساب می‌آید. به همین جهت روش‌های مختلفی برای ترغیب کاربران به خرید اشتراک و تماشای قانونی محتوا در پیش گرفته شد.

اینترنت رایگان

اولین موضوعی که در سطح گسترده و براساس همکاری مشترک اوپراتور‌های اینترنت پرسرعت و سایت‌های تماشای فیلم و سریال آنلاین صورت گرفت، امکان تماشای محتوا بدون کسر از حجم و ترافیک اینترنت کاربران بود. در واقع پیشنهاد ارائه شده این بود که در صورت خرید اشتراک و تماشای محتوا، هیچ هزینه‌ای بابت اینترنت مصرف شده توسط کاربران پرداخت نخواهد شد. البته در برخی موارد هم این همکاری در قالب محاسبه ترافیک به صورت نیم بها انجام شد.

استفاده با اینترنت تمام بها بدون خرید اشتراک

موردی که در اوایل کار را برای سایت‌های تماشای آنلاین سخت می‌کرد، مجاب کردن کاربران به خرید اشتراک برای تماشای محتوایی مورد علاقه‌شان بود. به همین دلیل پیشنهادی از جانب این سایت‌ها مبنی بر عدم نیاز به خرید اشتراک و دسترسی به تمامی محتوا‌ها، در صورت استفاده از اینترنت یک اوپراتور مشخص بود. این همکاری به طور عمده با اوپراتور‌های همراه مانند ایرانسل و همراه اول انجام شد.

استفاده از کد تخفیف

یکی از بهترین روش‌هایی که همچنان نیز در حال استفاده است، استفاده از کد تخفیف تماشای فیلم و سریال آنلاین است. این موضوع از این جهت که می‌تواند هزینه‌ها را کنترل کند، یک پیشنهاد برد برد برای پلتفرم‌های VOD و کاربران است. به عنوان مثال با استفاده از کد تخفیف فیلیمو امکان خرید اشتراک با قیمت به مراتب ارزان‌تر برای کاربران وجود دارد. این موضوع برای کاربران پلتفرم نماوا نیز با استفاده از کد تخفیف نماوا امکان‌پذیر است. لذا می‌توان اینطور برداشت کرد که استفاده از روش کد تخفیف می‌تواند به عنوان روشی دائمی مورد استفاده قرار بگیرد.

امکان مشاهده قسمت اول سریال‌ها

در برخی از بازه‌ها شاهد امکان تماشای قسمت اول تمامی سریال‌ها در برخی از پلتفرم‌ها بوده‌ایم. این روش به این صورت کار می‌کند که کاربران بدون خرید اشتراک امکان تماشای قسمت اول سریال‌ها را خواهند داشت، اما در صورت تمایل به دیدن سایر قسمت‌ها، باید هزینه خرید اشتراک را پرداخت کنند.

تهیه و تولید سریال‌های اختصاصی

مهمترین فاکتوری که می‌تواند به بقا و کیفیت عملکردی سایت‌های تماشای فیلم و سریال آنلاین کمک کند، تهیه و تولید محتوای اختصاصی است. موضوعی که توسط پلتفرم‌های بزرگ دنیا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود محتوای اختصاصی که تنها از یک پلتفرم مشخص منتشر می‌شود، می‌تواند دلیل خوبی برای تهیه اشتراک از جانب کاربران باشد. بخصوص اینکه طی دوره‌های گذشته شاهد تولید محتوای با کیفیت بالا در حوزه فیلم و سریال هستیم. امیدواریم که این موضوع با قدرت بیشتر ادامه پیدا کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *