آیا با تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت دندان آشنا هستید؟

آیا با تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت دندان آشنا هستید؟
  • 1401/5/3
  • گویا آی تی
  • 0

لمینت و کامپوزیت دندان از مواد اولیه مختلفی تشکیل شده اند، البته تفاوت کامپوزیت و لمینت به جنس مواد ساخته شده محدود نمی شود و این دو تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. انتخاب میان این دو روش به عوامل مختلفی مانند ویژگی‌های ظاهری و حتی قیمت لمینت دندان و کامپوزیت بستگی دارد.

قبل از هر کار بهتر است ابتدا با تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت آشنا شده تا برای انتخاب میان این دو روش تصمیم بگیرید. البته به شما توصیه می کنیم انتخاب نهایی بهترین گزینه را به یک دندانپزشک متخصص و ماهر بسپارید؛ چرا که شرایط و مشکلات دندان ها در انتخاب بهتر بسیار موثرند.

 

تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت

 

معرفی کامپوزیت دندان و انواع آن

کامپوزیت‌ها روکش‌های ظریفی هستند که برای پوشاندن شکاف‌ها، نامرتبی و حتی تغییر رنگ‌ دندان‌ها استفاده می‌شوند. روکش‌های کامپوزیتی انواع مختلفی دارند که با توجه به مواد اولیه و نوع ساخت دسته بندی می‌شوند. در ادامه انواع مختلف آن‌ها معرفی شده‌اند.

 

کامپوزیت درشت دانه

کامپوزیت‌های درشت دانه که به آن‌ها ماکروفیل گفته می‌شود، ذراتی به ابعاد ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر دارند. این ذرات به اندازه‌ای ساخته شده‌اند که باعث افزایش مقاومت کامپوزیت می‌شوند.

 

کامپوزیت ریز دانه

به کامپوزیت‌های ریز دانه، میکروفیل نیز گفته می‌شود. این نوع کامپوزیت دارای ذراتی تا ابعاد ۱۰۰ نانومتر است. به همین دلیل مقاومت و دوام کمتری دارند، اما مزایای مختلفی ازجمله راحتی انجام پولیش را به همراه دارند.

 

روش هیبریدی

در این روش ذرات دارای ابعادی میان دو مدل قبلی هستند. استفاده از فیلر به عنوان مواد پرکننده باعث افزایش میزان مقاومت دندان‌ها در مقابل ساییدگی می‌شود. این نوع روکش با گذشت زمان دچار پوسیدگی شده و زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد.

 

نانو کامپوزیت

یکی دیگر از انواع کامپوزیت دندان است که ذرات آن تا اندازه ۲۰ نانومتر است. ذرات ریز در کنار یکدیگر قرار گرفته و ذرات بزرگ‌تر را تشکیل می‌دهند، به همین دلیل مقاومت آن‌ها بالا رفته و امکان پولیش آن‌ها نیز وجود دارد.

 

 

معرفی انواع لمینت دندان

لمینت نیز دارای انواع مختلفی است که افراد می‌توانند با توجه به شرایط دندان‌های خود از آن‌ها استفاده کنند. قیمت لمینت دندان نیز با توجه به انواع لیمنت متفاوت است. در ادامه انواع مختلف لمینت معرفی شده‌اند.

 

روش سرامیکی

روکشی بسیار محکم و قوی است که بسیار روشن بوده و با شفافیت بسیار بالا، ظاهر یکدستی در دندان‌ها ایجاد می‌کند. این روش گران‌ترین روکش لمینتی محسوب می‌شود.

 

لمینت کامپوزیتی

روشی است که به نسبت به روش قبلی دارای قیمت مناسب‌تری است. این نوع روکش باعث پنهان شدن نقص‌های موجود در دندان‌های شما می‌شود و لبخند زیبایی برای شما ایجاد می‌شود.

 

لمینت فوری

این نوع لمینت‌ها از قبل آماده شده و در کمترین زمان بر روی دندان‌ها نصب می‌شوند. از ویژگی‌های این نوع لمینت می‌توان به قیمت کمتر و دوام کمتر آن‌ها اشاره کرد.

 

لمینت قابل جابجایی

روکشی کاملا طبیعی که از جنس رزین ساخته شده است. این نوع لمینت از جدیدترین مدل‌های لمینت ساخته شده است که بسیار سفت و محکم و کاملا طبیعی است.

 

تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت

با توجه به انواع مختلفی که برای لمینت‌ و کامپوزیت دندان معرفی شد، تفاوت‌های زیادی میان این دو وجود دارد. در ادامه به مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها اشاره می‌شود.

 

تفاوت هزینه کامپوزیت و لمینت

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های لمینت و کامپوزیت اختلاف قیمت آن‌هاست. قیمت لمینت دندان در مقایسه با کامپوزیت بالاتر است. لمینت‌ها دارای هزینه‌ای تقریبا دو برابر کامپوزیت هستند، به همین دلیل بسیاری از افراد برای کاهش میزان هزینه‌ها، کامپوزیت را انتخاب می‌کنند. از آن‌جایی که این نوع درمان‌ها تحت پوشش بیمه‌ها قرار ندارد، پرداخت هزینه آن‌ها برای تمام افراد مقدور نیست. به همین دلیل اکثر افراد از کامپوزیت به جای لمینت استفاده می‌کنند.

 

مراحل و مدت زمان انجام آن‌ها

دومین تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت، در مراحل انجام هر کدام و مدت زمانی است که ایجاد و نصب آن‌ها طول می‌کشد. برای انجام کامپوزیت دندان، تنها یک جلسه کافی است. دندانپزشک پس از بررسی شرایط دندان‌ها آن‌ها را با مواد رزینی پوشانده و لایه‌های اضافی را می‌تراشد. سپس با استفاده از نور مخصوص آن را محکم کرده و جلا می‌دهد. در این روش دندان بیمار تراشیده نمی‌شود.

درمان‌های لمینت به دو تا سه هفته زمان نیاز دارند. در این روش بخشی از مینای دندان تراشیده می‌شود، دندان‌ها قالب گیری شده و پس از دو هفته روکش‌ها در آزمایشگاه ایجاد می‌شوند. پس از آماده سازی روکش‌ها بر روی دندان قرار می‌گیرند.

 

طول عمر کامپوزیت و لمینت

طول عمر این دو روکش مسئله‌ای بسیار مهم است و افراد قبل از انتخاب باید به آن توجه کنند. کامپوزیت مزایای زیادی دارد اما از نظر طول عمر و ماندگاری نمی‌توان آن را با لمینت مقایسه کرد. ماده اولیه‌ای که برای روکش‌های لمینت استفاده می‌شود، بسیار مقاوم‌تر از رزین به کار رفته در کامپوزیت است.

اگر از روکش لمینت خود مراقبت کنید و توصیه‌های دندانپزشک را به یاد داشته باشید، می‌توانید ۱۰ تا ۱۵ سال از روکش لمینت خود استفاده کنید. کامپوزیت‌ها تقریبا نیمی از این زمان به اندازه ۵ تا ۷ سال ماندگاری دارند.

 

برگشت پذیری

یکی دیگر از تفاوت‌های روکش لمینت با کامپوزیت، امکان برگشت پذیری است که می‌توان آن را مزیت استفاده از روکش کامپوزیت دندان دانست. از آنجایی که در کامپوزیت دندان، دندان‌ها تراشیده نمی‌شوند، هر زمان که بخواهید می‌توانید روکش‌ها را جدا کرده و از دندان‌های خود استفاده کنید. اما در لمینت دندان‌ها تراشیده شده و دیگر قابلیت برگشت پذیری وجود ندارد.

 

زیبایی و طبیعی بودن روکش

دیگر تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت دندان، زیبایی و طبیعی بودن آن‌هاست. روکش‌های لمینت بسیار زیباتر از کامپوزیت‌ها و کاملا مشابه با دندان‌های طبیعی هستند. همچنین کیفیت و شفافیت بسیار بالایی داشته و به دلیل مواد اولیه به کار رفته در مقابل خراشیدگی و لکه شدن بسیار مقاومند. روکش‌های کامپوزیت به دلیل تراش نخوردن دندان ممکن است ظاهری طبیعی نداشته و علاوه بر آن در مقابل لکه‌های مختلف مانند لکه غذا و نوشیدنی مقاومت زیادی ندارند.

 

تفاوت لمینت و کامپوزیت ونیر

 

لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

با توجه به توضیحات و تفاوت‌هایی که برای این دو روش بیان شد، باید تصمیم بگیرید از کدام روش استفاده کنید. بهترین کار برای تصمیم گیری مراجعه به دندانپزشک و مشورت گرفتن است. دندانپزشک با بررسی شرایط دندان‌های شما بهترین روش را به شما پیشنهاد می‌دهد.

برخی از افراد به دلیل قیمت پایین‌تر از کامپوزیت استفاده می‌کنند. اگر جنس کامپوزیت‌ها نامرغوب باشد، پس از مدتی مشکلاتی مانند بو گرفتن، غیر طبیعی شدن، لکه دار شدن و … ایجاد می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود برای انجام هر کدام از این روش‌ها حتما به کلینیک معتبر مراجعه کنید تا بهترین مواد برای شما استفاده شود.

برخی از افراد تنها به دلیل زرد شدن و تغییر رنگ دندان قصد استفاده از روکش‌های لمینت یا کامپوزیت دارند. در این شرایط می‌توانید از بلیچینگ دندان استفاده کنید. بلیچینگ روشی است که در آن از مواد خاصی برای سفید شدن دندان استفاده می‌شود. این کار توسط دندان پزشک در مطب انجام شده و دندان‌هایی کاملا سفید برای شما به همراه دارد. هزینه آن نیز نسبت به روکش‌های کامپوزیت و لمینت کمتر است.

 

سخن آخر

در این مقاله به معرفی چندین تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت پرداخته شد. اگر دندان‌های شما دارای نقص‌ها، نامرتبی‌ها و مشکلاتی مانند لکه و رنگ زننده هستند، می‌توانید از این دو روش برای ایجاد ظاهر زیبا در دندان استفاده کنید. بهترین کار برای انتخاب میان این دو روش مراجعه به دندانپزشک متخصص و کلینیک معتبر است تا شرایط دندان‌های شما را بررسی و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهد.

کلینیک دندانپزشکی ایده آل یکی از معتبرترین مراکز درمانی است که خدمات خود، از جمله مشاوره آنلاین ایمپلنت را با بهترین کیفیت و توسط دندان پزشکان باتجربه و متخصص ارائه می‌دهد.

 

برچسب ها : دندانپزشکی,لیمنت دندان,کامپوزیت دندان,قیمت لمینت دندان,دندانپزشک

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *