یادگیری زبان عربی فراتر از عربی دبیرستان با استاد همایی، از بهترین اساتید زبان عربی

یادگیری زبان عربی فراتر از عربی دبیرستان با استاد همایی، از بهترین اساتید زبان عربی
  • 1401/5/26
  • گویا آی تی
  • 0
محتوا پنهان

این روزها پیداکردن یک آموزشگاه آنلاین زبان عربی و یک مدرس زبان آنلاین که بتواند با صبر و حوصله دانش خود را در اختیار زبان آموزان قرار دهد سخت به نظر برسد، اما جای نگرانی نیست زیرا می‌توانید به آکادمی آنلاین زبان تیکا مراجعه کنید و با برترین اساتید آشنا شوید. در این آموزشگاه مصاحبه با اساتید برتر به‌صورت ماهانه انجام می‌شود و این ماه می‌خواهیم به سراغ یکی از اساتید برتر زبان عربی یعنی آقای مجید همایی برویم و سؤالات مختلفی را از ایشان بپرسیم.

خوشحالیم که داریم با شما به‌عنوان یکی از اساتید برتر تیکا مصاحبه می‌کنیم، لطفاً خودتان رو معرفی بفرمائید.

من مجید همایی هستم لیسانس الهیات از دانشگاه تهران دارم، ۶۶ سال سن دارم و تدریس را از سال ۶۲ شروع کردم. تقریباً ۴۰ سال سابقه تدریس دارم و بازنشسته آموزش‌وپرورش هستم.

در مورد سوابق و تحصیلات خودتان بیشتر توضیح بفرمایید.

من حدود ۴۰ سال سابقه تدریس دارم که ۳۰ سال آن در آموزش‌وپرورش هست. بعد از آن هم در مدارس، آموزشگاه‌های قلمچی و آموزشگاه‌های دیگر تدریس خصوصی می‌کردم. درعین‌حال در مؤسسه انتشاراتی مبتکران و چند مؤسسه دیگر آثار تألیفی دارم. در قلمچی کتاب و تست را تألیف می‌کنم. در مجموع حدود ۴۰ سال بعدازظهر حتی بعضی مواقع جمعه‌ها و روزهای تعطیل یا مشغول تدریس و یا مشغول تست و تألیف کتاب بودم.

اگر مدرس زبان نمی‌شدید چه شغلی را انتخاب می‌کردید؟

من تدریس را واقعاً دوست داشتم. در خانواده ما کار معلمی به‌نوعی ارثی و ژنتیکی است. برادر بزرگ من و برادران دیگرم همگی کار تدریس می‌کردند. اما اگر من می‌خواستم شغلی را انتخاب کنم، به کار شرکت نفت علاقه‌مند بودم. یعنی دوست داشتم که مهندسی شیمی می‌خواندم و در مراکز شرکت نفت فعالیت می‌کردم.

چرا تدریس رو انتخاب کردید؟

من از حدوداً ۱۶ سالگی یعنی کلاس دهم، یازدهم دبیرستان که بودم به کار تدریس علاقه‌مند بودم و همان موقع می‌خواستم که معلم شوم. ولی اگر نمی‌خواستم معلم باشم به شیمی و مهندسی شیمی علاقه‌مند بودم و دیپلم ریاضی دارم، اما قسمت نشد در این مسیر به تحصیل خود ادامه دهم. دیپلم که گرفتم در یکی از دبستان‌ها در کنار تحصیل در دانشگاه، کار معلمی را آغاز کرده و بعد هم خدمت سربازی و بعد از آن هم که لیسانس گرفتم وارد دبیرستان شدم و در سال ۶۲ عملاً تدریس عربی در دبیرستان را شروع کردم.

“برای بازدید از پروفایل بهترین اساتید زبان عربی تیکا و رزرو کلاس خصوصی آنلاین زبان به سایت تیکا سری بزنید.”

متد تدریس خودتان رو به طور خلاصه می‌فرمایید؟

دانش‌آموزان من نکات مهم درس عربی را از پایه یاد می‌گیرند تا سؤال‌های تستی دررابطه‌با مطالب کتابشان را پاسخ بدهند. من نمونه سؤال‌های امتحانی را کار می‌کردم و در زمان‌هایی که فرصت می‌شد معمولاً سعی می‌کردم در کنار تمرین‌های کتاب که حل می‌شد، از نمونه‌های غیر کتابی هم استفاده کنم. ازآنجایی‌که پادکست و فیلم جدید هستند و دانش‌آموزان من که بیشتر کنکوری و یا بچه‌های دبیرستان هستند، غالباً می‌خواهند که کار تست‌زدن درست زدن و پاسخ به سؤالات تشریحی را یاد بگیرند، متأسفانه خیلی به قسمت مکالمه توجهی نمی‌کنند. هدف آموزش عربی در دبیرستان‌های ما این است که دانش‌آموزان بتوانند آیات قرآنی و یا بعضی از احادیث و روایت‌ها را خوب درک کنند.

خاطره جذاب یا خنده‌دار یا خاطره‌ای که تأثیرش روی شما باعث شده تا فراموشش نکنید، از دوران تدریس دارید؟

من وارد هر کلاسی که می‌شدم برای تدریس یا با هر دانش‌آموزی که به‌صورت خصوصی تدریس می‌کردم یک تجربه و خاطره باارزشی برای من می‌شد که دارم با یک انسان یا با یک گروهی از دانش‌آموزان کار می‌کنم. بعضی‌ها مطالب را سریع یاد می‌گرفتند و علاقه‌مند بودند ولی خیلی از دانش‌آموزان بودند که علاقه‌ای به درس عربی نداشتند اما من باانرژی مثبتی که به شاگردانم می‌دادم باعث می‌شد بچه‌هایی که از درس عربی خوششان نمی‌آمد، احساس علاقه بکنند و این خیلی خوشحال‌کننده بود که یک دانش‌آموزی که مثلاً ضعیف است و به زبان عربی علاقه نداشت، باتوجه‌به روش تدریسی که من داشتم و با بچه‌ها صمیمی می‌شدم. این باعث می‌شد که دانش‌آموزان ضعیف هم بلند شوند و سؤالاتشان را مطرح کنند.

برای اینکه در میان همکاران خودتان تمایز ایجاد کنید، چه کاری در روند تدریس انجام می‌دهید؟

هیچ‌وقت هدف من این نبوده که کاری کنم تا از همکارانم متمایز شوم بلکه هدف من این است که روشی را در اختیار بگیرم تا دانش‌آموزان بتوانند عربی را عمیقاً بفهمند و دیدشان تا حدود زیادی نسبت به عربی بهتر شود و سعی من این بوده که اشکالات بچه‌ها را درک کنم و پاسخ سؤالاتشان را بدهم و کاری بکنم که آن‌ها عربی رو عمیقاً بفهمند.

سؤال بسیاری از زبان‌آموزها: کوتاه‌ترین زمانی که می‌شود زبان را در حد قابل قبول یاد گرفت چه مدت هست؟

اگر بخواهیم برای این سؤال یک دانش‌آموز کنکوری را در نظر بگیریم، باید بگویم که من حدود ۲۰ تا ۲۵ جلسه قواعد را تدریس می‌کنم و در کنارش تست‌زدن و تمرین‌کردن هم هست. اما از جهت مکالمه ازآنجایی‌که درس عربی یک درس پرمحتوا است با حدود ۳۰ جلسه یک ‌ساعت و نیمه می‌توان دانش‌آموزان و کسانی که علاقه‌مند به یادگیری این زبان هستند را به حد معقولی رساند.

اگر بخواهید به زبان‌آموزها توضیح دهید که یادگرفتن این زبان، چه فرصت‌هایی برای آن‌ها فراهم می‌کند، به چه مواردی اشاره می‌کنید؟

یادگرفتن زبان عربی در دبیرستان و کنکور باعث می‌شود که در کنکور درصد خیلی بالایی بیاورند و این موقعیت خوبی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که بتوانند به رشته‌های خیلی بهتری در دانشگاه‌های سراسری برسند. اما کسی که مکالمه عربی یاد بگیرد می‌تواند در شغل‌های مختلفی مانند فنی، مهندسی، پزشکی و… را در کشورهای عربی زبان به دست آورد و در مراکز تجاری دبی هم فعالیت اقتصادی داشته باشند.

بسیاری از اساتید در ایجاد تعامل سازنده با زبان‌آموز به مشکلات مختلفی برمی‌خورند. شما چه راهکارهایی برای ایجاد تعامل دارید و چطور با این تعامل باعث بازدهی بیشتر زبان‌آموز می‌شوید؟

به نظر من معلم باید یک انسان بسیار صبور و بردبار باشه و باحوصله تا بتواند در کار خودش موفق باشد. من دانش‌آموزی داشتم که بسیار ضعیف بود و چون سرعتش کم بود من سعی می‌کردم که سرعت خودم را با او هماهنگ کنم. سعی می‌کردم بفهمد که دانش‌آموز باید راحت مشکلات خودش را مطرح کند تا بتواند نتیجه خوبی بگیرید؛ بنابراین ما باید باتوجه‌به روحیه دانش‌آموزان با آن‌ها همراهی بکنیم و بتوانیم دانش‌آموزمان را باتوجه‌به توانی که دارد به موقعیت خوب و عالی برسانیم.

به نظرتان یادگیری زبان جدید می‌تواند تغییری در زندگی انسان ایجاد کند؟ چه تغییری در زندگی افراد به وجود می‌آورد؟

یادگیری زبان جدید می‌تواند باعث تغییرات مثبتی در زندگی افراد شود. مثلاً شخصی که می‌خواهد عربی را به‌عنوان زبان مکالمه یاد بگیرد تا با کشورهای عربی در ارتباط باشد. دانستن هر زبانی می‌تواند در رشد و ترقی هر انسانی مؤثر باشد.

یادگیری زبان عربی در تیکا

در پایان امیدوارم که مصاحبه با استاد زبان عربی آقای مجید همایی برایتان مفید بوده باشد و به شما کمک کند تا بهتر بتوانید برای انتخاب استاد زبان عربی خود تصمیم‌گیری کنید. برای شرکت در کلاس خصوصی زبان آنلاین و وجود هرگونه سؤال می‌توانید با مشاوران و پشتیبان آکادمی آنلاین زبان تیکا در ارتباط باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *