لپ­ تاپ یا کیس کامپیوتری، کدام یک انتخاب بهتری است؟

لپ­ تاپ یا کیس کامپیوتری، کدام یک انتخاب بهتری است؟
  • 1401/6/6
  • گویا آی تی
  • 0

در انتخاب یک کامپیوتر بی­ نقص، امروزه گزینه­ های بسیار زیادی پیش روی کاربران هستند که با به­ روزرسانی و نوآوری­ هایی که به طور منظم ارائه می­ شوند، انتخاب بهترین دستگاه کامپیوتری را به کاری برای کاربران تبدیل کرده ­اند. از زمانی که کامپیوتر به یک دستگاه خانگی تبدیل شده، انواع مختلفی از آنها در سایزها و شمایل مختلف ارائه شده ­اند. امروزه می ­توانید کامپیوتر خود را در یک کیف کوچک جای داده و یا آن را روی میز خانه قرار داده تا به عنوان مثال در حین آشپزی، دستورات صوتی را اعلام نماید. در عصر جدید، قابلیت حمل کامپیوترهای سبک ­وزن، شعله ­ای به قدمت عمر لپ ­تاپ­ ها را در این بحث قدیمی روشن کرده تا مشخص شود که بین کیس ­های کامپیوتری و لپ­ تاپ­ ها، کدام­یک کامپیوتر بهتری است.

با اینکه لپ­ تاپ ­ها بازار فناوری را همچون طوفان در برگرفته ­اند، اما کیس ­های کامپیوتری مدرن نیز امتیازات انحصاری قابل توجهی را ارائه می­ دهند که باعث شده همچنان در چرخه بازار کامپیوتر باقی بمانند. چه در حال تصمیم­ گیری برای خرید بهترین کامپیوتر باشید یا صرفا بخواهید سطح کامپیوتر خود را بسنجید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

تفاوت­ های اساسی بین لپ­ تاپ و کیس کامپیوتری

لپ­ تاپ­ ها

سال ۲۰۰۸، سالی بود که میزان فروش لپ­ تاپ­ ها از میزان فروش کیس ­های کامپیوتری پیشی گرفت و از آن زمان محبوبیت کامپیوترهای قابل حمل به میزان قابل توجهی گسترش یافت. اولین وجه تمایز بین لپ­ تاپ و کیس کامپیوتری در قابلیت حمل آنهاست. لپ­ تاپ­ ها به طور معمول به صورت سبک­ وزن با نمایشگری حداکثر ۱۷ اینچی و کیبورد فول­ سایز عرضه می ­شوند که با طراحی ساده تاشو و ویژگی باز و بسته کردن سریع، امکان جابه­ جایی آسان را فراهم می ­آورند. لپ­ تاپ­ ها، دارای منبع انرژی داخلی یا همان باتری هستند که به کاربران اجازه می­ دهند تا بدون نیاز به اتصال دائمی به پریز برق، از کامپیوتر شخصی خود استفاده نمایند.

کیس ­های کامپیوتری

کامپیوترهای دسکتاپ، همیشه در یک مکان ثابت هستند؛ زیرا ظرفیت قدرت پردازشی آنها موجب می ­شود که نیاز همیشگی به منبع انرژی با جریان ثابت داشته باشند. با توجه به فضای اختصاصی بیشتر برای سخت­ افزار حرفه ای ­تر، کامپیوترهای رومیزی معمولا عملکرد سطح بالاتری نسبت به لپ­ تاپ­ ها دارند.

مزایا و معایب لپ­ تاپ ­ها

واضح ­ترین مزیت لپ ­تاپ، قابلیت حمل آن در هر زمان و هر مکانی است. این بدان معناست که می­ توان بدون نیاز به استفاده دائمی از جریان برق مستقیم، ساعت ­ها به کار پرداخت. با این حال، بحث­ های بسیاری در مورد سایر جنبه ­های این محصول فناوری وجود دارند.

مزایای استفاده از لپ­ تاپ

۱٫ آسان بودن راه ­اندازی

کاربرانی که تجربه کار با هیچ­گونه دستگاه کامپیوتری را نداشته­ اند، قطعا در کار با لپ­ تاپ بسیار راحت خواهند بود. بر خلاف کیس­ های کامپیوتری، لپ ­تاپ­ ها نیاز به کابل کشی ­های مختلف ندارند؛ البته به جز متصل کردن کابل شارژر. به محض روشن شدن سیستم کامپیوتری، کاربر قادر به استفاده از آن خواهد بود و با وجود فناوری بلوتوث دیگر نیازی به هزینه برای اتصال به دستگاه­ های جانبی از جمله کیبورد نخواهد بود.

۲٫ قابلیت حمل

دیگر بر کسی پوشیده نیست که کاربران به دلیل قابلیت حمل، تمایل زیادی به خرید و استفاده از لپ­ تاپ­ ها دارند. اولترابوک­ ها یا لپ­ تاپ­ های سبک­ وزن، گزینه ­های عالی برای کاربرانی هستند که در حین کار، مدام جابه­ جا می­ شوند. در عصری که ارتباط دائمی با فناوری، اصل اساسی است، لپ­ تاپ­ ها به راحتی گوی سبقت را از کیس های کامپیوتری می ­ربایند.

۳٫ انعطاف ­پذیری

لپ­ تاپ­ ها در انواع فرم ­های انعطاف ­پذیر ارائه می ­شوند؛ از فرم ­هایی همانند تبلت ­های ویندوزی با قابلیت نمایشگر جدا شونده و چرخش ۳۶۰ درجه گرفته تا فرم پایه تاشو، همگی نشان از پیشرفت طراحی لپ­ تاپ­ ها دارند.

معایب استفاده از لپ­ تاپ

۱٫ عملکرد محدود

بیشتر لپ­ تاپ­ ها، بر سر افزایش قابلیت حمل بالاتر رقابت می ­کنند و از این جهت تولیدکنندگان را به سمت تولید لپ­ تاپ­ های باریک­تر سوق می ­دهند. به همین دلیل، با کاهش فضای داخلی لپ­ تاپ ­ها تا کمتر از یک اینچ، فضای بسیار محدودی برای استفاده از سخت ­افزارهای قدرتمند باقی می­ ماند؛ در نتیجه، سخت­ افزار با ابعاد کوچک تر و قدرت اندکی پایین ­تر استفاده می­ شود که به طور کلی به معنای عملکرد قابل قبول است. گرچه، بسیاری از لپ ­تاپ­ ها از نظر عملکردی سرعت بالاتری نسبت به همتایان جعبه ­ای خود دارند، اما موارد فراوانی از قدرت و سرعت کیس­ های کامپیوتری هستند که درباره این موضوع، لپ ­تاپ­ ها را تحت­ الشعاع قرار می ­دهند.

۲٫ قابلیت ارتقا

لیست قطعاتی که قابلیت ارتقا در لپ ­تاپ ­ها را دارند در مقایسه با کیس ­های کامپیوتری به طرز قابل توجهی کمتر است. سازندگان لپ­ تاپ­ ها، آنها را برای استفاده در زمینه­ های خاص طراحی کرده و ارائه می­ کنند. در کامپیوترهای قابل­ حمل، چه لپ­ تاپ نو و چه لپ­ تاپ استوک، جز ظرفیت رم و حافظه اصلی، قطعات دیگر قابل ارتقا نیستند. بنابراین پیش از خرید لپ­ تاپ، حتما تحقیقات کافی انجام دهید.

مزایا و معایب استفاده از کیس ­های کامپیوتری

با وجود محبوبیت روزافزون لپ­ تاپ­ ها، اما همچنان سازندگان کامپیوترها به تولید انواع کیس ­های کامپیوتری می ­پردازند. قطعا دلیلی وجود دارد که شرکت­ ها هنوز هم از کیس­ های کامپیوتری استفاده می ­نمایند.

مزایای استفاده از کیس­ های کامپیوتری

۱٫ قابلیت ارتقا

کیس ­های کامپیوتری با مزیتی همچون دسترسی سریع به سخت­ افزار داخلی ارائه می­ شوند. برخلاف لپ­ تاپ ­ها که فضای دسترسی کاربران را برای ارتقا سخت ­افزاری محدود می­ نمایند، در کیس ­های کامپیوتری قادر به ارتقاء رم، هارد، گرافیک، مانیتور، کیبورد، ماوس و … خواهید بود.

۲٫ قابلیت عملکردی بالاتر

سازندگان چیپ­ های سخت ­افزاری همواره قطعات جدید و پرقدرت خود را برای کیس­ های کامپیوتری عرضه می­ نمایند. کیس­ های تاور و ورک استیشن­ ها، به دلیل فضای بیشتر قادرند که قطعات سخت ­افزاری بیشتری را نسبت به لپ ­تاپ ­ها درون خود جای دهند. سخت­ افزار بیشتر منجر به عملکرد کارآمدتر حتی در کیس­ های استوک می گردد.

۳٫ هزینه

کامپیوترهای دسکتاپ، نیاز به قطعات و لوازم جانبی بیشتری نسبت به لپ ­تاپ ­ها دارند؛ که این مورد باعث می ­شود که افراد گمان کنند کیس­ های کامپیوتری بسیار گران­تر هستند. با اینکه می ­توان لپ­ تاپی در سطح ترکیب سخت ­افزاری کیس کامپیوتری مورد­نظرتان با هزینه بسیار کمتر بیابید؛ اما در نظر داشته باشید که با توجه به سرعت بالاتر پردازش کیس ­های کامپیوتری، قادر به کسب درآمد بیشتری نیز خواهید بود.

معایب استفاده از کیس ­های کامپیوتری

۱٫ قابلیت حمل

واضح است که کیس ­های کامپیوتری قابلیت جابه­ جایی در هر زمان و مکانی را ندارند و یک حقیقت تلخ در این ­باره، این است که هرجایی که کیس راه ­اندازی شود، تا سال­ ها در آن نقطه باقی می ­ماند.

۲٫ فضا

با توجه به عدم قابلیت جابه ­جایی کیس­ های کامپیوتری، این دستگاه­ ها معمولا در گوشه­ ای مخصوص کار یا روی میز جای گذاری می­ شوند. لپ­ تاپ ­ها را همچون کتاب می­ توان در هر لحظه جمع کرد و به مکان ­های مختلف منتقل نمود، اما کیس ­های کامپیوتری همانند مبلمان منزل، معمولا در یک­جا باقی خواهند ماند.

۳٫ دسترسی به جریان برق

در شرایط قطعی برق، کیس کامپیوتری شما نیز عملا قابلیت استفاده خود را از دست خواهد داد. بنابراین، یک مزیت رقابتی پایدار به ناگاه می­ تواند به نقطه ضعف کامپیوتر شما تبدیل گردد.

جمع­ بندی بحث

هر فردی نیازها و انتظارات مخصوص به خود را نسبت به کامپیوترش دارد که همین موضوع باعث شد تا سعی کنیم در این مقاله بحث انتخاب بین لپ ­تاپ و دسکتاپ را یک بار برای همیشه حل ­و فصل نماییم. به ­هرحال، موقعیت ­های کاری مختلف، نیاز به سطح کاربری کامپیوتری خاص خود دارند که بین لپ ­تاپ و دسکتاپ، با تقریب زیادی، هردو مورد کارآمد خواهند بود. ولی اگر همچنان با انتخاب بهترین کامپیوتر برای سبک کاری و زندگانی خود درگیر هستید، در ادامه با توجه به کلیات سبک­ های کاری و زندگی، گزینه مطلوب را به شما معرفی می­ نماییم.

کامپیوتر مناسب دانش ­آموزان

آخرین چیزی که یک دانشجو یا دانش ­آموز نیاز دارد، یک وسیله جاگیر در اتاق شخصی یا اتاق خوابگاه است. لپ­ تاپ ­ها، نه تنها قابلیت جابه­ جایی موردنظر را برای کاربران فراهم می ­آورند، بلکه ساختار سبک آنها باعث می­ شود که در جابه­ جایی بین فواصل طولانی نیز دچار سنگینی بار نشوند. عموما دانش­ آموزان به خواندن و آماده سازی مطالب برای ارائه کلاسی مشغول هستند، بنابراین قدرت پردازشی سطح بالا، ویژگی حیاتی مدنظر آنها نخواهد بود. همچنین، دسترسی به پورت­ های USB و پورت  های تصویری همچون HDMI، Display و … موجب می­ شود در صورت لزوم به استفاده از کیبورد و مانیتور دچار مشکل نشوند.

کامپیوتر مناسب گیمینگ

در زمینه گیمینگ، کاربر نیاز به سطح بالایی از قدرت کامپیوتری خواهد داشت و همچنین پردازنده آن نیز باید از ویژگی اورکلاک کردن برخوردار باشد، بنابراین کیس ­های کامپیوتری شاید انتخاب بهتری باشند. با تکیه بر قدرت گرافیکی کیس ­های کامپیوتری قادر خواهید بود که به تعداد بیشتری مانیتور متصل شوید. همچنین در زمینه انتخاب رم، حافظه اصلی و گرافیک نیز، با تنوع بیشتری روبرو خواهید بود. اما اگر قصد دارید دستگاه گیمینگ خود را در هر مکانی با خود به همراه داشته باشید، بهتر است به فکر خرید لپ­تاپ گیمینگ باشید.

کامپیوتر مناسب کار

شاید شما یک بلاگر همیشه در حال سفر باشید یا یک برنامه­ نویس حرفه ­ای؛ شغل شما هر چه که باشد، بسته به سطح نیاز شما، ویژگی­ های کامپیوتر موردنظرتان نیز متفاوت خواهد بود. بلاگر در حال سفر به یک کامپیوتر سبک­ وزن نیاز دارد که در شرایط عدم دسترسی به جریان برق نیز بتواند به کار خود ادامه دهد، درحالی­ که یک برنامه ­نویس شاید بهترین تجربه کاری خود را پشت یک کیس کامپیوتری به دست آورد. بنابراین، بسته به نوع کار و ترجیح شخصی، فواید و معایب استفاده از لپ­ تاپ و کیس ممکن است برای شما جابه­ جا شوند.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *