آموزش جامع ترفندهای افزایش سرعت سایت وردپرسی – بالا بردن سرعت لود سایت

آموزش جامع ترفندهای افزایش سرعت سایت وردپرسی – بالا بردن سرعت لود سایت
  • 1401/6/7
  • گویا آی تی
  • 0
محتوا پنهان
4 ۲۵ ترفند افزایش سرعت سایت وردپرسی

افزایش سرعت سایت چقدر مهم است؟ برای داشتن سرعت لود بالا صفحات سایت چه کارهایی میشه انجام داد؟ ترفند های بهتر کردن سرعت سایت وردپرسی و اختصاصی چطوری هست؟ یکی از مهم ترین دلایل برای نگه داشتن کاربران روی سایت، سرعت عالی است. برای فروش بیشتر و افزایش کلیک هم سرعت بالای لود سایت اهمیت فراوانی دارد.

ترفندهای متنوعی برای افزایش سرعت بالا آمدن سایت وجود دارد که برخی از آن‌ها در زمان کمی اثر قابل توجهی روی بهبود سایت خواهند گذاشت. این ترفندها معمولاً به دانش تخصصی هم نیازی ندارند و به سادگی قابل اجرا هستند. در ادامه این مطلب علاوه‌بر آموزش ترفندهای افزایش سرعت سایت وردپرسی سعی می‌کنیم تا دلیل اهمیت این کار را بررسی کنیم. همچنین با نحوه بررسی سرعت و دلایل کند بودن وب سایت آشنا می‌شویم. اگر یک وب سایت وردپرسی دارید، مطالعه این مطلب سوالات شما را برطرف می‌کند.

 

همه ما به‌عنوان کاربران همیشگی اینترنت، وب سایت‌های سریع‌تر با سرعت بهینه را به وب سایت‌های ضعیف ترجیح می‌دهیم. همچنین اگر صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید، همواره دغدغه افزایش سرعت سایت وردپرسی خود را دارید. زمانی که سرعت یک وب سایت بهبود پیدا کند، نه تنها تجربه کاربران را ارتقا می‌دهد، بلکه روی الگوریتم‌های موتورهای جستجو نیز اثر داشته و در نهایت، منجر به نتایج عالی برای وب سایت می‌شود.

در ابتدا لیست کامل ترفند های افزایش سرعت سایت وردپرسی را آورده ایم. و سپس به صورت کامل هر کدام را شرح می دهیم.

  1. اجرای تست‌های سرعت و عملکرد سایت
  2. انتخاب سرویس هاست قوی و قابل اعتماد
  3. به‌روزرسانی مداوم
  4. استفاده از آخرین نسخه PHP
  5. حذف پلاگین‌های استفاده نشده
  6. نصب پلاگین‌های با کیفیت بالا
  7. استفاده از یک تم سبک
  8. بهینه‌سازی تصاویر
  9. بارگذاری محتوا به روش Lazy Loading
  10. عدم میزبانی ویدئوها روی سرور
  11. کاهش اندازه فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت
  12.  و …

اهمیت افزایش سرعت سایت وردپرسی

در سال‌های اخیر سرعت زندگی انسان‌ها افزایش یافته و به تبع آن، مدت زمان توجه و تمرکز آن‌ها روی موضوعات خاص نیز کاهش پیدا کرده است. این مسئله برای صاحبان وب سایت‌ها و پلتفرم‌های آنلاین به معنای فرصت کمتر جهت نشان دادن محتوای مورد نظر خود به کاربران و تلاش برای افزایش سرعت سایت وردپرسی آن‌ها است. کاهش سرعت بالا آمدن یک سایت به این معنا است که احتمالاً کاربران صفحه را قبل از بارگیری کامل آن ترک می‌کنند.

براساس مطالعاتی که در پلتفرم‌های بزرگ مانند گوگل، آمازون و سایت‌های بزرگ‌تر انجام گرفته، هر یک ثانیه تأخیر در بارگذاری صفحه می‌تواند منجر به ۷% کاهش نرخ تبدیل، ۱۱% کاهش بازدید از صفحه و تا ۱۶% کاهش رضایت مشتریان باشد. علاوه‌‍بر کاهش رضایت و تجربه کاربری، کند بودن وب سایت با جریمه از سوی موتورهای جستجو نیز همراه بوده و با رتبه پایین‌تر در SERP، ترافیک کمتری دریافت خواهند کرد. به همین دلیل باید از راه‌های افزایش سرعت سایت وردپرسی استفاده کنید.

کاربران و خریداران در فضای آنلاین معمولاً انتظار دارند که صفحات یک سایت در عرض یک ثانیه بارگذاری شود. به همین دلیل است که اگر یک فروشگاه آنلاین در وردپرس دارید، باید خود را برای انجام ترفندهای افزایش سرعت آماده کرده و از این طریق، به کسب درآمد بیشتر کمک کنید. به طور خلاصه، افزایش سرعت سایت های شلوغ به معنای افزایش ترافیک، مشتریان بیشتر و درآمد بالاتر است و به همین دلیل، باید سرعت سایت وردپرسی خود را ارتقا دهید.

دلایل کُند بودن سایت‌های وردپرسی

قبل از این که به بررسی ترفندهای افزایش سرعت سایت وردپرسی بپردازیم، بهتر است ببینیم دلیل کند بودن این وب سایت‌ها چیست. با اطلاع از این دلایل به راحتی می‌توانیم نحوه افزایش سرعت سایت را نیز بررسی کنیم. رایج‌ترین دلایل کند بودن وب سایت وردپرسی عبارت است از:

  • استفاده از هاست بی‌کیفیت با سرعت کم و بدون تطابق با سطح و ترافیک وب سایت
  • عدم استفاده از شبکه تحویل محتوا یا CDN در وب سایت‌های پربازدید برای کاهش بار روی هاست
  • عدم وجود پلاگین کش
  • عدم فشرده سازی تصویر یا صفحات با حجم زیاد
  • استفاده نکردن از HTTPS یا پروتکل HTTP2
  • استفاده از نسخه PHP قدیمی
  • استفاده از پلاگین‌های کند یا قدیمی
  • استفاده از اسکریپت‌های خارجی مانند تبلیغات، لودر فونت و …

حالا که می‌دانیم چه عواملی می‌تواند منجر به کاهش سرعت وب سایت و بارگذاری صفحات آن باشد، می‌توانیم نحوه افزایش سرعت وب سایت وردپرسی خود را بررسی کنیم. البته قبل از آن، باید ببینیم که چگونه می‌توان سرعت سایت را بررسی کرد؟

نحوه بررسی سرعت وب سایت وردپرسی

اغلب صاحبان مبتدی وب سایت‌های وردپرسی تصور می‌کنند که تنها به دلیل راحتی بارگذاری وب سایت در کامپیوترهای آن‌ها، سرعت صفحات مشکلی نداشته و لازم نیست برای افزایش سرعت سایت وردپرسی خود اقدام کنند؛ اما این تصور کاملاً اشتباه است. از آنجایی که این افراد اغلب به صورت مداوم از وب سایت خود بازدید می‌کنند، مرورگرهای پیشرفته‌ای مانند کروم آن را در حافظه پنهان خود ذخیره کرده و به محض تایپ کردن آدرس وب سایت، آن را دوباره نمایش می‌دهند.

یعنی صفحات وب سایت بلافاصله برای آن‌ها بارگیری می‌شود؛ اما برای سایر کاربرانی که برای اولین بار از سایت بازدید می‌کنند، ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد. این مسئله ممکن است برای کاربران در مناطق جغرافیایی مختلف نیز متفاوت باشد. به همین دلیل است که باید به دنبال راهی برای بررسی و سپس افزایش سرعت سایت وردپرسی خود باشید. به طور کلی، سرعت صفحات سایت که احتمالاً از صفحه‌ای به صفحه دیگر متفاوت است، به عوامل زیر بستگی دارد:

  • حجم و اندازه صفحات
  • تعداد درخواست‌ها در صفحه
  • کش بودن (cached) یا نبودن
  • نوع محتوای درون صفحه (محتوای ایستا یا پویا)

قبل از صرف هزینه یا انجام هر اقدامی برای این کار، باید مدت زمان بارگذاری فعلی وب سایت و صفحات آن را تجزیه و تحلیل کنید. وب سایت‌ها و ابزارهای متعددی برای بررسی سرعت سایت وردپرسی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید افزایش سرعت بالا آمدن سایت خود کمک کنید. این ابزار و وب سایت‌ها عبارت است از:

  • ابزار رایگان تست سرعت سایت وردپرسی IsItWP
  • ابزار رایگان Website Grader
  • سایت org
  • سایت Pingdom.com
  • سایت PageSpeed ​​Insights (عواملی که باید برای افزایش سرعت سایت تغییر کند را نشان می‌دهد)

با اطلاع از عوامل تأثیرگذار در سرعت سایت و ابزارهای تست آن، زمان آن رسیده تا با ترفندهای افزایش سرعت آشنا شویم.

۲۵ ترفند افزایش سرعت سایت وردپرسی

می‌دانیم که افزایش سرعت سایت چه تأثیری روی بهبود تجربه کاربری، کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج موتورهای جستجو و در نتیجه موفقیت و کسب درآمد بیشتر دارد. معمولاً بهترین زمان برای بارگذاری یک صفحه، ۲ ثانیه بوده و هر اندازه بهبود حتی به اندازه چند میلی ثانیه، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. برای افزایش سرعت سایت وردپرسی و ارتقای آن، ترفندهای مختلفی وجود دارد که عبارت است از:

۱٫ اجرای تست‌های سرعت و عملکرد سایت

قبل از پرداختن به ترفندهایی که می‌توانید برای افزایش سرعت سایت وردپرسی خود انجام دهید، لازم است حتماً عملکرد آن را بررسی کنیم. به طور کلی، هیچ معیار جامعی برای تعیین دقیق سرعت یک سایت وجود ندارد زیرا عملکرد آن براساس منطقه جغرافیایی کاربران، قدرت اتصال به اینترنت، و ذخیره بودن سایت در حافظه پنهان مرورگر، متفاوت خواهد بود.

سرعت صفحات سایت همچنین بسته به مقدار و نوع محتوای آن نیز متفاوت بوده و به همین دلیل، برای تخمین میزان سرعت بارگذاری، صفحه اصلی در نظر گرفته می‌شود. البته در زمان تست سرعت، باید سایر صفحات پربازدید را نیز بررسی کنید. برای افزایش سرعت سایت وردپرسی می‌توانید از ابزارها و وب سایت‌هایی که قبلاً معرفی کردیم، کمک بگیرید.

در اغلب ابزارها و وب سایت‌های معرفی شده، تنها کافی است آدرس URL صفحه را در آن‌ها وارد کنید تا سرعت سایت وردپرسی شما را بررسی و تحلیل کند. همچنین اکثر آن‌ها پیشنهاداتی را درباره نحوه افزایش سرعت سایت ارائه می‌دهند که بسیار مفید است. این کار معمولاً باید به صورت منظم انجام شود تا از عملکرد عالی وب سایت اطمینان حاصل کنید.

۲٫ انتخاب سرویس هاست قوی و قابل اعتماد

استفاده از یک هاست وب باکیفیت، پایه و اساس عملکرد سریع سایت وردپرسی است. برای انتخاب هاست، باید ارائه دهندگانی را انتخاب کنید که ضمن ارائه بهترین سرویس‌های باکیفیت میزبانی، طرح‌هایی داشته باشند که نیاز پهنای باند و عملکرد وب سایت شما را برآورده می‌کند. اغلب سرویس‌های هاست وردپرسی، سرویس‌های میزبانی مختلف از جمله هاست مشترک، اختصاصی، VPS و مدیریت شده را ارائه می‌دهند. باید براساس نوع سایت و نیاز آن، هاست مورد نظر خود را انتخاب کنید که به افزایش سرعت سایت وردپرسی شما کمک کند. به‌عنوان مثال، برای افزایش سرعت سایت های شلوغ معمولاً بهتر است که از انواع هاست اختصاصی استفاده کنید.

۳٫ به‌روزرسانی مداوم

در وب سایت‌های وردپرسی، به‌روزرسانی بخش‌های مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. هسته وردپرس، تم‌ها و افزونه‌ها همگی باید برای افزایش سرعت سایت وردپرسی به‌روز شوند. این به‌روزرسانی به عملکرد بهتر سایت کمک کرده و روی امنیت سایت و اصلاح باگ‌ها تأثیر می‌گذارد. این ترفند علاوه‌بر افزایش سرعت بالا آمدن سایت به شما اطمینان می‌دهد که تمام ابزارها و ویژگی‌های وردپرس به درستی کار می‌کنند.

۴٫ استفاده از آخرین نسخه PHP

PHP زبان برنامه نویسی در تمام وب سایت‌های وردپرس است. فایل‌های PHP که یک زبان سمت سرور است، در وب سروری که سایت شما را میزبانی می‌کند، ذخیره و اجرا می‌شوند. PHP نیز مانند تم‌ها و پلاگین‌ها نسخه‌های به‌روزرسانی را منتشر می‌کند که به نوبه خود روی افزایش سرعت سایت وردپرسی تأثیر می‌گذارند.

۵٫ حذف پلاگین‌های استفاده نشده

برای افزونه‌های وردپرس، همواره کیفیت مهمتر از کمیت بوده و باید سعی کنید از افزونه‌های کمتر اما باکیفیت بیشتر استفاده کنید. افزونه‌ها مانند یک نرم‌افزار کوچک در وب سایت شما هستند و استفاده بیش از حد آن‌ها روی زمان بارگذاری صفحات تأثیر خواهد داشت. حتی اگر از یک افزونه وردپرسی استفاده نمی‌کنید، ممکن است در پس‌زمینه برخی عملکردهای غیرضروری را انجام دهد. به همین دلیل یکی از راه‌های افزایش سرعت سایت وردپرسی این است که افزونه‌های بلااستفاده را حذف کنید.

البته این بدان معنا نیست که به سرعت تمام افزونه‌های خود را حذف کنید. بهتر است در ابتدا با غیرفعال کردن افزونه‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید شروع کرده و پس از غیرفعال‌سازی، بررسی کنید که آیا روی عملکرد سایت تأثیر دارد یا خیر. پس از اطمینان از عدم اختلال در عملکرد سایت، می‌توانید افزونه را حذف کنید. سپس می‌توانید پلاگین‌ها را یک به یک حذف کرده و بررسی کنید که کدام یک روی نحوه افزایش سرعت سایت اثر دارند.

۶٫ نصب پلاگین‌های با کیفیت بالا

پس از حذف پلاگین‌های غیرضروری، باید برای افزایش سرعت سایت وردپرسی افزونه‌های باکیفیت را نصب کنید. معمولاً بهترین افزونه‌های وردپرس به شکل کدگذاری شده‌اند که تنها در زمان نیاز، از منابع سرور استفاده کنند. همچنین این افزونه‌های از کدهای سنگین استفاده نکرده و علاوه‌بر اشغال فضای ذخیره‌سازی کمتر در سرور، به شکل مداوم به‌روزرسانی می‌شوند تا با نسخه‌های به‌روز وردپرس هماهنگ باشند.

در زمان نصب افزونه‌های وردپرس، باید سعی کنید مواردی که بیشتر توصیه شده انتخاب کرده و پس از نصب، تست‌های عملکرد را اجرا کنید تا از عدم تأثیر مخرب آن‌ها روی سرعت سایت اطمینان حاصل شود. برای انتخاب افزونه‌ها، به ساخت و فضای ذخیره‌سازی آن توجه کرده و بازخوردهای سایر کاربران را بررسی کنید. همچنین می‌توانید از انواع پلاگین افزایش سرعت وردپرس استفاده کنید که به‌طور اختصاصی برای افزایش سرعت در این وب سایت‌ها طراحی شده‌اند.

 

۷٫ استفاده از یک تم سبک

علاوه‌بر افزونه‌ها، قالب وردپرس فعالی که برای سایت خود استفاده می‌کنید نیز ممکن است بار غیرضروری روی سرور وارد کنند. تم‌هایی که تصاویر و جلوه‌های باکیفیت دارند، اگرچه جذاب هستند اما روی کند شدن سرعت سایت اثر می‌گذارند. بهتر است برای افزایش سرعت بالا آمدن سایت وردپرسی خود از تم‌های ساده با ویژگی‌های ضروری برای صفحات سایت استفاده کنید. در صورت تمایل، می‌توانید از افزونه‌ها یا CSS سفارشی برای افزودن جلوه‌های جذاب و متمایز استفاده کنید.

۸٫ بهینه‌سازی تصاویر

استفاده از تصاویر با حجم بالا، یکی دیگر از دلایل رایج کاهش سرعت وب سایت‌های وردپرسی هستند. برای افزایش سرعت سایت وردپرسی خود، بهتر است اندازه فایل‌های تصویری را تا حد امکان و بدون افت کیفیت تصویر، کاهش دهید. فراموش نکنید که نباید برای کاهش فضای ذخیره‌سازی تصاویر، محتواهای بی‌کیفیت را به مخاطبان ارائه دهید.

استفاده از فتوشاپ یا برنامه‌های مشابه می‌توانید به شما برای فشرده‌سازی فایل‌های تصویری کمک کند. همچنین برای افزایش سرعت بالا آمدن سایت از طریق کاهش حجم تصاویر، می‌توانید افزونه‌های وردپرسی بهینه‌سازی تصاویر را نصب کنید که روند انجام این کار را ساده‌تر می‌کند. البته در نصب افزونه، به نکاتی که قبلاً توضیح دادیم دقت کنید.

۹٫ بارگذاری محتوا به روش Lazy Loading

روش بارگذاری لود تنبل یا Lazy Loading برای وب سایت‌های وردپرسی که تصاویر زیادی دارد، مناسب است. در این روش، به جای این که تمام تصاویر صفحه در اولین بارگیری به طور کامل رندر شوند، تنها تصاویری را که در پنجره مرورگر به کاربر نشان داده می‌شود بارگیری کرده و لود شدن سایر تصاویر را تا زمانی که کاربر در صفحه به سمت پایین اسکرول کند، به تعویق می‌اندازد. این روش یکی از بهترین راهکارهای افزایش سرعت سایت وردپرسی است.

این روش در کاربران این تصور را به وجود می‌آورد که زمان بارگذاری صفحه سریع‌تر شده است؛ زیرا به جای بارگذاری یکباره حجم بالایی از محتوا توسط مرورگر، بخش‌های مختلف صفحه به تدریج بارگذاری می‌شود. استفاده از روش لیزی لود نه تنها برای صفحات دارای محتوای تصویری، برای بلکه برای محتواهای ویدئویی، متنی و نظرات نیز قابل استفاده است. می‌توانید از طریق پلاگین‌های مختص لود تنبل برای افزایش سرعت سایت های شلوغ استفاده کنید.

۱۰٫ عدم میزبانی ویدئوها روی سرور

در بین تمام فایل‌هایی که می‌توانید در سرور میزبان وب خود ذخیره کنید، ویدئوها یکی از عواملی هستند که بار زیادی روی منابع وارد می‌کنند. این نوع فایل‌ها فضای زیادی را مصرف کرده و تا حد زیادی روی سرعت بارگذاری صفحه تأثیر می‌گذارند. ذخیره حتی یک ویدئو روی سرور نیز می‌تواند روی سرعت سایت تأثیر داشته باشد. از آنجایی که ویدئوها یک راه عالی برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر در سایت هستند، نباید آن‌ها را حذف کنید.

برای این که افزایش سرعت سایت وردپرسی خود کمک کرده و هم یکی از بهترین فاکتورهای جذب مخاطب را از دست ندهید، می‌توانید از سرویس‌های میزبانی مجزا استفاده کنید. برای این کار، می‌توانید از سرویس‌هایی نظیر YouTube، Vimeo یا Wistia استفاده کنید. این روش امکان مدیرت فضای ذخیره‌سازی را فراهم کرده و تنها کافی است ویدئو را با کد جاسازی شده در صفحه مورد نظر خود قرار دهید. با این کاربران همچنان ویدئو را به بهترین شکل می‌بینند، اما تجربه کاربری آنان بهبود پیدا خواهد کرد.

۱۱٫ کاهش اندازه فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت

CSS و جاوا اسکریپت، بخش‌های اساسی وب سایت شما هستند که صفحات آن را فراتر از HTML ساده ارتقا می‌دهند. هر بار که کاربران صفحه‌ای را باز می‌کنند، این فایل‌ها باید از سرور وب به یک مرورگر وب ارسال شوند. بنابراین، هرچه اندازه فایل‌ها را فشرده‌تر کنید، سرعت بارگذاری صفحات سایت بدون تأثیر روی ظاهر و عملکرد آن، افزایش می‌یابد. برای این کار می‌توانید از افزونه وردپرس رایگان Autoptimize استفاده کرده و به افزایش سرعت بالا آمدن سایت کمک کنید.

۱۲٫ نصب پلاگین کش وردپرس

نصب پلاگین کش وردپرس، یکی دیگر از راه‌های افزایش سرعت سایت های شلوغ است. زمانی که یک کاربر صفحه وبی را از یک سایت غیرکش (non-cached) درخواست می‌کند، PHP روی سرور وردپرس باید تمام محتوای مربوطه را از پایگاه داده وردپرس بازیابی کرده، در یک فایل HTML جمع آوری و سپس برای مخاطب ارسال کند. این روش مزایای مختلفی از جمله صرفه‌جویی در فضای سرور و امکان استفاده از محتوای پویا در وب سایت را دارد؛ اما، نسبت به یک صفحه وب از پیش نوشته شده، زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد.

استفاده از یک افزونه کش (caching plugin)، کل این فرآیند پیچیده را ساده‌تر می‌کند. این افزونه، هر صفحه HTML را در سایت با PHP شاخته و سپس این صفحات HTML کامل را ذخیره می‌کند تا در صورت درخواست، برای کاربران بعدی سایت ارسال شود. در نتیجه محتوای شما سریع‌تر به مخاطبان مورد نظر رسیده و به افزایش سرعت سایت وردپرسی کمک می‌کند. برای این منظور، می‌توانید از افزونه‌های WP Rocket، W3 Total Cache یا WP Super Cache استفاده کنید که اغلب محبوب بوده و مرتب به‌روزرسانی می‌شوند.

۱۳٫ ساده‌سازی طراحی و محتوای صفحه

یک راهکار و فرمول بسیاری ساده برای افزایش سرعت سایت های شلوغ این است که اگر می‌خواهید زمان بارگذاری را کاهش دهید، باید محتوای کمتری را به مرورگرها ارائه دهید. به بیان ساده‌تر، باید از طرح‌های ساده استفاده کنید. در طی ۱۰ سال گذشته، طراحی وب سایت‌های مختلف به سمت طرح‌های مینیمال و ساده حرکت کرده است. این مسئله نه تنها به دلیل جنبه‌های بصری، بلکه به دلیل صرف منابع کمتر سرور و سرعت بیشتر بارگیری در مرورگرها اتفاق افتاده است.

صفحات ساده برای UX نیز بهتر هستند، زیرا در مقایسه با طراحی‌های شلوغ، بیشتر مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرند. همچنین این طراحی‌ها از نظر پاسخگویی نیز ساده‌تر بوده و در صفحه نمایش‌های با اندازه متفاوت، همچنان خوب به نظر می‌رسند. بهتر است برای ساده کردن طراحی سایت، از صفحات اصلی و پربازدید شروع کرده و هر قسمتی را که بیشتر شلوغ به نظر می‌رسد، با طرح‌های ساده‌تر جایگزین کنید.

۱۴٫ مرتب‌سازی پایگاه داده وردپرس

اگر برای مدت طولانی سایت وردپرس خود را طراحی کرده و آن را حفظ کرده‌اید، احتمالاً حجم زیادی از فایل‌های قدیمی و استفاده نشده در پایگاه داده جمع شده است. این فایل‌ها ممکن است شامل نظرات اسپم، داده‌های باقی‌مانده از تم‌ها و افزونه‌های استفاده نشده، کاربران قدیمی، محتواهای منتشر نشده و فایل‌های رسانه‌ای قدیمی باشند.

تمام این داده‌های بلااستفاده فضای زیادی را اشغال کرده و بار اضافی روی سرور وارد می‌کنند. برای افزایش سرعت سایت وردپرسی می‌توانید از افزونه‌های WP Optimize و Advanced Database Cleaner استفاده کنید که فایل‌ها را ابتدا جدا کرده و سپس موارد غیرضروری را حذف می‌کنند.

۱۵٫ محدود یا غیرفعال کردن اصلاح (revision) پست‌ها

زمانی که یک پست را در وردپرس ذخیره می‌کنید، یک نسخه کپی از اصلاح (revision) آن توسط وردپرس به جای نسخه قبلی ایجاد شده و در پایگاه داده ذخیره می‌شود. این گزینه به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت نیاز، به نسخه قبلی از پست بازگردید. اگرچه این قابلیت می‌تواند مفید به نظر برسد، اما منجر به انباشته شده حجم زیادی از فایل‌ها در پایگاه داده شده و روی سرعت سایت اثر منفی می‌گذارد. اگرچه وردپرس این کار را به صورت پیش‌فرض انجام می‌دهد، اما برای افزایش سرعت سایت وردپرسی خود می‌توانید با یک تغییر کوچک این کار را محدود کرده و یا به‌طور کلی غیرفعال کنید.

برای محدود کردن ذخیره نسخه‌های اصلاح پست‌ها، کافی است فایل wp-config.php سایت را در پوشه “root” سایت باز کرده و کد زیر را به قسمت پایین فایل اضافه کنید:

define( ‘WP_POST_REVISIONS’, 4 );

افزودن این کد به فایل، تعداد نسخه‌های اصلاح پست‌های ذخیره شده را به ۴ عدد محدود می‌کند. با تغییر عدد داخل این کد، می‌توانید تعداد نسخه‌های مورد نظر را تغییر داده و یا آن را روی ۰ تنظیم کنید. البته قبل از انجام این کار، بهتر است سعی کنید تغییرات پست‌ها را در جای دیگری ذخیره کنید تا در صورت لزوم به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

۱۶٫ اجتناب از تغییر مسیر یا ریدایرکت (redirect)

گاهی اتفاقاتی رخ داده و منجر به حذف پست‌ها یا جابجا شدن آن می‌شود و یا باید ساختار سایت را تغییر دهید. در چنین مواقعی، بهترین راه برای جلوگیری از نمایش خطای ۴۰۴ برای کاربران، بهتر است از تغییر مسیر یا ریدایرکت‌های دائمی استفاده کنید. با وجود این که تغییر مسیرها در سایت گاهاً الزامی هستند، اما بهتر است برای افزایش سرعت سایت وردپرسی خود تعداد دفعات این کار را محدود کنید.

با هر بار ریدایرکت کردن، زمان بارگذاری مقداری افزایش پیدا می‌کند. تغییر مسیرها اغلب اجتناب ناپذیر هستند، اما بهینه سازی معماری سایت در مراحل اولیه، آنها را به حداقل رسانده و از ریدایرکت‌های بعدی جلوگیری می‌کند. این کار روی نحوه افزایش سرعت سایت تأثیر محسوسی خواهد گذاشت.

۱۷٫ غیرفعال کرد پینگ بک (pingback) و ترک بک (trackback)

پینگ بک و ترک بک دو فناوری موجود در فضای وردپرس هستند که در زمان لینک‌دهی به وب سایت‌های خارجی در محتوای سایت شما، به آنها اطلاع می‌دهند. این فناوری همچنین به صورت بالعکس نیز عمل کرده و در صورتی که شخص دیگری به وب سایت شما لینک دهد، به شما اطلاع می‌دهد. این قابلیت برای اقدامات مرتبط با بازاریابی بسیار عالی است؛ زیرا به وب سایت‌های دیگر نشان می‌دهد که برای محتوای آن‌ها ارزش قائل بوده و ممکن است حتی به دلیل این کار، از آن‌ها بک‌لینک هم دریافت کنید.

اما هر اندازه که پینگ بک و ترک بک‌ها قابلیت جذابی به نظر برسند، به عقیده بسیاری از کارشناسان وردپرس، می‌توانند معایب بیشتر نسبت به مزایای خود داشته باشند. این قابلیت از منابع سرور استفاده کرده و راه را برای اسپم‌ها و حملات DDoS باز می‌کند. به همین دلیل، این گزینه می‌تواند روی افزایش سرعت سایت های شلوغ تأثیر منفی می‌گذارد.

بهتر است این قابلیت را در سایت وردپرس خود غیرفعال کنید. برای این کار، می‌توانید با مراجعه به تنظیمات سایت و قسمت “Discussion”، تیک مربوط به دو گزینه اول “Attempt to notify …” و “Allow link notification …” را بردارید. خاموش کردن پینگ بک و ترک بک‌ها منجر به افزایش سرعت سایت وردپرسی شما خواهد شد. برای ردیابی بک لینک‌ها، می‌توانید از ابزارهای ثانویه استفاده کرده و یا روش‌های مؤثر دیگر را برای به دست آوردن بک لینک‌ها امتحان کنید.

 

۱۸٫ استفاده از CDN برای افزایش سرعت سایت وردپرسی

یکی از دلایل رایج کند شدن سایت وردپرسی و عملکرد ضعیف آن، فاصله در دنیای واقعی است. معمولاً فاصله فیزیکی از وب سرور، روی بارگذری صفحات در دستگاه‌های کاربران بین‌المللی و مناطق دورتر، تأثیر می‌گذارد. این مسئله را با استفاده از یک شبکه تولید محتوا یا CDN می‌تواند تا حد زیادی کاهش داد.

CDN یک مجموعه جهانی از وب سرورهای متصل است. هر سرور یک کپی از جاوا اسکریپت، CSS و فایل‌های تصویری وب سایت شما را ذخیره کرده و در زمان درخواست هر صفحه از سوی کاربر، سرور نزدیک به کاربران فایل‌های مربوطه را به دستگاه او ارسال می‌کند.

به بیان ساده، CDN امکان دسترسی جهانی و ارتقای سرعت بارگذاری را برای تمام کاربران دور و نزدیک فراهم می‌کند. در هر سایت وردپرسی، می‌توان CDN را تنظیم و مدیریت کرد. از جمله CDN های محبوب که با استفاده از آن می‌توانید به افزایش سرعت سایت وردپرسی خود کمک کنید، می‌تواند به Cloudflare و StackPath اشاره کرد.

۱۹٫ فشرده‌سازی فایل‌ها با GZIP

GZIP یک راهکار برای فشرده‌سازی بدون ضرر فایل‌ها و ارسال آن‌ها از طریق اینترنت است. این قابلیت می‌تواند در زمان بسیار کمتر و استفاده بسیار محدودتر از منابع و توان محاسباتی نسبت به سایر روش‌های فشرده‌سازی، اندازه فایل‌ها را تا ۷۰% کاهش دهد. زمانی که فایل‌های روی وب سایت خود را با استفاده از GZIP فشرده می‌کنید، فایل‌ها با سرعت بیشتر برای کاربران ارسال می‌شوند زیرا به پهنای باند کمتری نسبت به فایل‌های با حجم بالاتر نیاز دارند. به همین دلیل است که این ترفند می‌تواند به افزایش سرعت سایت وردپرسی کمک کند.

افزونه‌های متعددی وجود دارند که می‌توان برای فشرده سازی فایل‌ها از طریق GZIP از آن‌ها در سایت استفاده کرد. یکی از ویژگی‌های رایج افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی این است که روند فشرده سازی را بسیار ساده کرده و تنها اقدام لازم، علامت زدن یک کادر است. اگر از یک سرور Apache برای وب سایت وردپرسی خود استفاده می‌کنید، می‌توان فشرده سازی GZIP را به صورت دستی نیز اعمال کرد. برای این کار، کافی است کد زیر را به فایل htaccess. خود اضافه کنید تا فشرده سازی فعال شود:

<IfModule mod_deflate.c>

AddOutputFilterByType DEFLATE application/javascript

AddOutputFilterByType DEFLATE application/rss+xml

AddOutputFilterByType DEFLATE application/vnd.ms-fontobject

AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font

AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-opentype

AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-otf

AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-truetype

AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-ttf

AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-javascript

AddOutputFilterByType DEFLATE application/xhtml+xml

AddOutputFilterByType DEFLATE application/xml

AddOutputFilterByType DEFLATE font/opentype

AddOutputFilterByType DEFLATE font/otf

AddOutputFilterByType DEFLATE font/ttf

AddOutputFilterByType DEFLATE image/svg+xml

AddOutputFilterByType DEFLATE image/x-icon

AddOutputFilterByType DEFLATE text/css

AddOutputFilterByType DEFLATE text/html

AddOutputFilterByType DEFLATE text/javascript

AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain

AddOutputFilterByType DEFLATE text/xml

</IfModule>

۲۰٫ محدود کردن اسکریپت‌های خارجی

به فایل‌های کدی که وب سایت شما از آن استفاده می‌کند اما در وب سرور آن ذخیره نشده است، اسکریپت های خارجی گفته می‌شود.  این نوع اسکریپت‌ها معمولاً در ابزارها و افزونه‌های آنالیز شخص ثالث مانند Google Analytics و Crazy Egg یا شبکه‌های تبلیغاتی مانند Google AdSense و جاگذاری‌های رسانه‌های اجتماعی مانند «کلیک برای توییت»، رایج هستند.

علاوه‌بر این موارد، بسیاری از تم های مورد استفاده در وردپرس نیز برای بارگیری فایل‌های جاوا اسکریپت، فایل‌های CSS و سایر رسانه‌ها به اسکریپت‌های خارجی متکی هستند. به همین دلیل است که احتمالاً این اسکریپت‌ها بار اضافی زیادی روی منابع سایت وارد خواهند کرد و با محدود کردن آن‌ها می‌توانید به افزایش سرعت سایت وردپرسی خود کمک کنید.

البته اسکریپت‌های خارجی لزوماً چیز بدی نیستند و برای استفاده از ابزارهایی که لازم دارید، احتمالاً به حداقل یک جفت از آن‌ها در سایت خود نیاز پیدا خواهید کرد. برای درک اهمیت حضور یک اسکریپت خارجی، مضرات استفاده از افزونه‌ها و ابزارهای اضافی را که از آن استفاده می‌کنند، بسنجید و در نظر بگیرید که آیا عملکردی که در آن‌ها دریافت می‌کنید ارزش کند شدن سایت وردپرسی شما را دارد یا خیر.

۲۱٫جلوگیری از وقوع hotlinking

تصور کنید که یک تصویر یا اینفوگرافیک جذاب و جالب را در یک وب سایت دیگر می‌بینید که با مطالب پست وبلاگ شما مرتبط بوده و می‌خواهید آن را در سایت خود استفاده کنید. در چنین شرایطی، بهترین کار این است که تصویر را دانلود کرده و سپس آن را در همراه با ذکر درست منبع تصویر، در سرور خود آپلود کنید. اگر بخواهید این تصویر را لینک کنید (که طبیعتاً کار اشتباهی است)، به آن فایل به عنوان منبع تصویر لینک داده و سپس آن را از وب سایت اصلی آن بارگذاری می‌کنید.

هات لینکینگ دقیقاً در زمانی رخ می‌دهد که از منبعی استفاده کنید که در وب سایت دیگری میزبانی شده است. یعنی در واقع زمانی که سایت دیگری منبع یک سایت را لینک می‌دهد، محتوای مورد نظر را بدون هزینه‌های پولی یا عملکردی میزبانی محتوا، نمایش می‌دهند. این روند می‌تواند روی منابع سرور و در نتیجه سرعت سایت اثر گذاشته و برای افزایش سرعت بالا آمدن سایت خود، باید از وقوع hotlinking جلوگیری کنید. در واقع تمام ترفندهایی که تا به حال بررسی کردیم، متوجه ایجاد تغییرات در وب سایت و بهینه‌سازی عملکرد وردپرس بوده است اما در هات لینکینگ، اشخاص دیگری در خارج از سایت مقصر کاهش سرعت و عملکرد هستند.

۲۲٫ برنامه‌ریزی وظایف (Task ها) را برای زمان‌های کم ترافیک

یکی از بهترین ترفندهایی که برای افزایش سرعت سایت وردپرسی خود و بدون صرف زمان زیاد می‌توانید انجام دهید، این است که عملکردهای پس‌زمینه را زمان‌بندی کنید. به‌عنوان مثال، مواردی مانند پشتیبان‌گیری، به‌روزرسانی‌ها و اسکن‌های امنیتی را می‌توان به صورت خودکار انجام داده و اجرای آن را برای فواصل زمانی منظم برنامه‌ریزی کنید.

اگر این کار را در وب سایت خود انجام می‌دهید، بهتر است برنامه‌ریزی را برای زمانی تنظیم کنید که ترافیک کمتری روی وب سایت قرار دارد. با این برنامه‌ریزی، دیگر فشار زیاد و اضافی روی سروری که بازدیدکنندگان زیادی را در یک زمان مدیریت می‌کند، وارد نمی‌کنید. برای یافتن بهترین زمان ممکن برای این کار، می‌توانید از ابزارهای آنالیر ترافیک استفاده کنید.

همچنین اگر حتی با تعیین زمان‌بندی در دوره‌های با ترافیک کم، فکر می‌کنید که عملکردهای پس زمینه همچنان روی سرعت سایت اثر می‌گذارند، می‌توانید تغییرات دیگر اعمال کنید. برای مثال، می‌توانید به جای پشتیبان‌گیری روزانه، این کار را به صورت یک روز در میان و یا حتی به شکل هفتگی انجام دهید. همین نکات ساده، می‌تواند روی نحوه افزایش سرعت سایت بسیار مؤثر باشد.

۲۳٫ تقسیم پست‌های طولانی به چند قسمت

اگر از ترفندهای گفته شده استفاده کرده‌اید اما همچنان به نظر می‌رسد که زمان بارگذاری برخی صفحات چندان رضایت‌بخش نیست، شاید مشکل اساسی در حجم زیاد محتوای درون صفحات باشد. برای مثال، در برخی صفحات، پست‌های طولانی با حجم بالایی از تصاویر و داده‌های پویا وجود دارد و همین مسئله روی کند شدن سایت وردپرسی شما اثر گذاشته است. برای مقابله با این مشکل، می‌توانید این پست‌ها را به چند پست مجزا تقسیم کنید تا تجربه کاربری به سادگی ارتقا یابد.

۲۴٫ صفحه‌بندی کردن پست‌ها

در ادامه ترفند تقسیم پست‌های طولانی برای افزایش سرعت سایت وردپرسی می‌توانید آن‌ها را به جای تقسیم به چند بخش، در صفحات مجزا قرار دهید. این راهکار نه تنها برای عملکرد بهتر سایت، بلکه برای خوانایی بهتر محتوا نیز بسیار مفید است. پردازش صفحات مجزا، نسبت به یک صفحه با محتوای حجیم به زمان کمتری نیاز دارد.

البته توجه داشته باشید که این روش برای افزایش سرعت سایت های شلوغ که پست‌های طولانی و رسانه‌های زیاد دارد، مناسب است و در غیر این‌صورت، در وب سایت‌های با پست کوتاه منجر به کند شدن زمان بارگذاری می‌شود. در این شرایط، بهتر است پست‌های کوتاه خود را در یک صفحه نگه داشته و کلیک بین صفحات را تا حد ممکن محدود کنید. برای بهبود خوانایی این مطالب، می‌توانید از فهرست مطالب با قابلیت انتقال به هر بخش استفاده کنید.

۲۵٫ صفحه‌بندی نظرات

اگرچه ممکن است شما نظرات را به‌عنوان محتوای سایت در نظر نگیرید، اما وردپرس باید این بخش را نیز مانند محتوای اصلی در صفحه بارگذاری کند. به‌خصوص برای وب سایت‌هایی که بخش نظرات در آن‌ها فعال است، برای بهبود زمان بارگذاری صفحات باید حتماً آن‌ها را صفحه‌بندی کنید. با این کار، حجم محتوای کمتری برای بارگذاری یک صفحه وجود داشته و کاربران تنها در صورت تمایل این صفحه را بارگذاری می‌کنند که در نهایت، این روند منجر به افزایش سرعت سایت وردپرسی شما خواهد شد.

برای صفحه‌بندی نظرات در وردپرس، به هیچ افزونه یا ابزار اضافی نیاز ندارید. تنها کافی است به بخش تنظیمات و سپس به قسمت “Discussion” رفته و با علامت زدن کادر کنار عبارت “Break comments into pages”، تعداد نظرات هر صفحه را تنظیم کنید. همچنین، می‌توانید با برداشتن تیک کنار گزینه “Allow people to submit comments on new posts”، بخش نظرات را غیرفعال کنید.

سخن نهایی

زمانی که یک وب‌سایت‌ جدید را بررسی می‌کنیم، هیچ چیز به اندازه سرعت پایین بارگذاری صفحه نمی‌تواند باعث شود که دکمه بازگشت را زد و از آن وب سایت خارج شویم. از آنجایی که وردپرس معمولاً در این زمینه عملکرد چشمگیری ندارد، در این مطلب سعی کردیم تا هرآنچه درباره افزایش سرعت سایت وردپرسی لازم است بدانید را بررسی کنیم. در واقع عملکرد و سرعت سایت تا حد زیادی روی تجربه کاربری و اعتماد آن‌ها به یک وب سایت تأثیر مستقیم دارد. وب سایت‌های سریع‌تر، ترافیک بیشتری داشته و احتمال قرار گرفتن آن‌ها در رتبه‌های بالاتر SERP بیشتر است. در این مطلب علاوه‌بر ترفندهای ارتقای سرعت، به دلایل اهمیت آن، نحوه بررسی و همچنین عوامل کند بودن سایت پرداختیم. چنانچه برای موفقیت کسب و کاری که راه‌اندازی کرده‌اید دغدغه افزایش سرعت سایت وردپرسی خود را دارید، ترفندهای کاربردی بالا می‌تواند به شما کمک کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *