ضرورت استفاده از انواع کود برای رشد گیاهان

ضرورت استفاده از انواع کود برای رشد گیاهان
  • 1401/8/2
  • گویا آی تی
  • 0

گیاهان برای افزایش قدرت رشد به مواد مغذی ضروری نیاز دارند. کود‌ها از مواد غنی و به‌صورت ترکیبی تولید می‌شوند تا شرایط خاک را برای رشد گیاه بهبود ببخشند و توان آن را تقویت کنند. این مواد تقویتی برای اینکه بتوانند به محصولات زراعی و باغی کمک کنند، در انواع مختلف تولید می‌شوند و طیف گسترده‌ای دارند. نقش این مواد غنی در افزایش میزان بهره‌وری سیستم‌های کشاورزی معمولی بسیار زیاد است. البته قبل از خرید کود حتما باید با قابلیت‌های انواع آن آشنا باشید.

 

کود چیست و چرا استفاده از آن برای گیاه مهم است؟

به مواد مغذی مختلفی که ممکن است به‌صورت طبیعی یا مصنوعی تولید شوند و برای کمک به رشد گیاه مناسب باشند، کود گفته می‌شود. خاک پس از چند فصل استفاده مداوم، مواد معدنی خود را به طور کامل از دست می‌دهد. به همین دلیل برای اینکه بتوان قدرت باروری آن را حفظ کرد، حتما باید از مواد کمکی و تقویت‌کننده استفاده کرد. این محصولات تقویتی خاک و گیاه دارای انواع مختلفی هستند که شامل کود‌های معدنی، کود آهن، کود ریشه و… است. قیمت کود نیز بر اساس انواع مختلف آن تعیین می‌شود.

خرید کود می‌تواند برای گیاهان در تأمین مواد مغذی مورد نیاز نقش بسیار مهمی داشته باشد. خاک در حال حاضر بیشتر میزان حاصلخیزی خود را از دست داده و با آفات مختلفی درگیر است که در نتیجه استفاده از این مواد، اهمیت پیدا می‌کند. با استفاده از این محصولات کمکی، میزان تحمل گیاه نسبت به آفات موجود افزایش پیدا می‌کند. همچنین گیاه می‌تواند ظرفیت خود را برای نگهداری آب افزایش دهد و در نتیجه عمق ریشه آن نیز رشد می‌کند.

 

کود ریشه

ریشه گیاه برای رشد نیاز به دو ماده مغذی فسفر و پتاسیم دارد و وجود آن‌ها باعث می‌شود میزان ریشه‌های جدید در دل خاک افزایش پیدا کند. خرید کود ریشه به‌خصوص نمونه‌های N_P_K برای کمک به افزایش توان خاک و تقویت ریشه بسیار مناسب است. قیمت کود ریشه بر اساس نوع مواد موجود در محتویات آن و مقدار خریداری‌شده متغیر است.

 

کود آهن

یکی دیگر از عناصر موردنیاز برای افزایش توان رشد و سبزینه‌سازی گیاه، آهن است. خاک به طور طبیعی مقداری آهن دارد؛ اما عوامل مختلفی مثل میزان PH مانع جذب آن توسط گیاه می‌شود. کود آهن می‌تواند میزان مقاومت گیاه را در برابر هوای سرد افزایش دهد و ریشه‌های آن را مستحکم کند. افزایش میزان رشد ریشه و برگ، افزایش شادابی گیاه، افزایش محصول‌دهی و… از تأثیرات وجود آهن در خاک است. این محصول به دو صورت جامد و مایع تولید می‌شود. قیمت کود آهن نیز متغیر است و عوامل مختلفی مثل شرکت تولیدکننده، میزان آن و… در تعیین قیمت آن نقش دارد.

 

خرید کود از مجموعه کودمال!

خرید کود آهن و ریشه مناسب، نیاز به آشنایی با ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها دارد؛ چراکه باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشید که محصول خریداری شده برای چه گیاهانی مناسب است. مجموعه کودمال با بیش از چندین سال سابقه در زمینه تولید محصولات تغذیه گیاهان، تخصص دارد و می‌تواند به شما کمک کند تا کود متناسب با گیاهان خودتان را تهیه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *