Bms چیست؟

Bms چیست؟
  • 1401/8/10
  • گویا آی تی
  • 0

سیستم bms (Building Management System) که به آن سیستم مدیریت ساختمان یا سیستم اتوماسیون ساختمان هم گفته می شود در واقع یک سیستم نرم افزاری و سخت افزاری کاملی است و دارای اجزای مختلفی اعم از حسکر، کنترلر و عملگرهایی می باشد که می توان با استفاده از آنها تجهیزات مکانیکی و الکتریکی ساختمان،  روشنایی، تهویه مطبوع، سیستم های امنیتی (دوربین مداربسته)، سیتم های ایمنی (اعلام حریق) … را کنترل یا مانیتور کرد.

در سیستم هوشمند ساختمان BMS از پروتکل های DDC  شامل C-Bus، ProfiBus، SOAP، Modbus، LonWorks در بخش نرم افزاری استفاده شده است و جهت پیاده سازی سخت افزار ها از میکروکنترلرها استفاده می شود. در پروژه هایی که دارای سیستم های متنوع سرمایشی، تهویه، گرمایشی و … می باشند و دارای سیستم های پیچیده الکتریکی و مکانیکی هستند از سیستم اتوماسیون ساختمان استفاده می شود.

هدف از استفاده از bms چیست؟

به استناد صحبت های متخصصین آموزش هوشمندسازی و برق ساختمان مجتمع فنی حرفه ای دارالفنون(https://darr.ir)سیستم مدیریت ساختمان (BMS) که به آن سیستم اتوماسیون ساختمان (BAS) هم گفته می شود با داشتن سه اجزای مختلف حسگر، کنترلر و عملگر سبب می شود در ساختمان های بزرگ، جهت کنترل تجهیزات مکانیکی و الکتریکی ساختمان پیاده سازی شود. این تجهیزات شامل آسانسور، پله برقی، کنترل روشنایی، کنترل تردد، دوربین های مداربسته و …. هستند که از راه دور و از طریق اتصال به اینترنت با اپلیکیشن قابل کنترل می باشند. همچنین با گزارش دهی،  مدیریت اطلاعات و تصمیم گیری آگاهانه  سبب می شود تا هزینه نیروی انسانی کاهش و سرعت و ایمنی افزایش یابد.

به صورت کلی برخی از اهداف سیستم bms شامل موارد زیر هستند:

  • امکان برنامه ریزی کارها در زمان مشخص
  • افزایش عمر دستگاه به دلیل استفاده بهینه از آنها (مانند خودکار سازی میزان روشنایی)
  • صرفه جویی در هزینه ها ( حدود ۳۰ درصد)
  • با یکپارچه سازی عملکردها به دلیل دقت بالا و انجام به موقع کارها در سیستم bms امکان خطا و اخلال به صفر می رسد.
  • امکان دریافت گزارش از وضعیت فعلی تجهیزات

برای افرادی که مسئول مدیریت ساختمان هستند سیستم هوشمند bms می تواند برخی از وظایف را به صورت خودکار انجام دهد که این امر سبب صرفه جویی در هزینه، زمان و منابع می شود. گرچه هزینه پیاده سازی این سیستم شاید بالا باشد. اما به دلیل داشتن امکان کنترل از راه دور، مانیتور کردن و هوشمند سازی در ساختمان ها افراد را مجاب می کند تا از این سیستم استقبال کنند.

مزایای استفاده از bms چیست؟

گرچه مزیت های سیستم مدیریت ساختمان bms تقریبا بی شمار هستند. با داشتن امکان نظارت بر سیستم های حفاظتی و امنیتی ساختمان این شرایط را ایجاد می کند تا کنترل ساختمان را به صورت هوشمند از راه دور در دست بگیرید یا در صورت بروز هر گونه مشکل به صورت خودکار سیگنالی را برای ساکنان ساختمان، آتش نشان یا پلیس ارسال می کند.

مواردی که گفته شد خود به تنهایی می تواند بخش مهم و با ارزشی از مزیت های  سیستم bms باشد اما در ادامه می خواهیم به موارد بیشتری اشاره کنیم. به صورت کلی در صورتی که از سیستم هوشمند ساختمان یا bms استفاده کنید از مزیت های زیر برخوردار خواهید شد:

  • افزایش عمر مفید و کاهش احتمال خرابی تجهیزات ساختمان
  • کنترل از راه دور و به صورت هوشمند سیستم های امنیتی و حفاظتی
  • کنترل میزان روشنایی
  • کنترل میزان حرارت سرمایشی و گرمایشی به صورت هوشمند

البته استفاد از سیستم مدیریت ساختمان bms مزایای دیگری هم مانند گزارش خرابی دستگاه و زمان خرابی، امکان اطلاع از وضعیت کنونی ساختمان ،تشخیص حضور انسان ، در صورت درخواست امکان قطع جریان های ورودی ساختمان مثل قطع جریان برق و گاز و … اشاره کرد.

معایب استفاده از bms چیست؟

با این که استفاده از سیستم هوشمند سازی ساختمان یک حس امنیت به افراد می دهد اما در واقع این حس کاذب بوده چرا که در برخی از موارد به دلیل پیکربندی نادرست سیستم، نمی توان بهترین بهره وری انرژی را داشته باشید.

اما به صورت کلی از معایب bms می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه بالای تجهیزات
  • نیاز به سیم کشی پیچیده و زیاد

هزینه بالای تجهیزات و نصب

یکی از مهم ترین مواردی که سبب  شده تا سیستم هوشمند سازی از پیشرفت خاصی برخوردار نشود، موضوع هزینه اجرای بالای آن است. چرا که با افزایش دلار، قیمت تجهیزات به شکل چشمگیری افزایش می یابد همچنین بسته به نوع برند قیمت آن نسبتا بالا است.

از این جهت بسیاری از صاحبان ساختمان ها با توجه به هزینه ای که پرداخت کرده اند میزان بازدهی مناسب را دریافت نمی کنند در نتیجه راضی کردن افراد برای استفاده از سیستم bms در تاسیسات خود بسیار سخت است.

نیاز به سیم کشی پیچیده و زیاد

به دلیل این که در راه اندازی سیستم هوشمند ساختمان (bms) باید از سیم کشی زیادی استفاده شود هزینه نهایی آن افزایش یافته  و نیاز به نگهداری بیشتری دارد. در این نوع از سیستم ها یک تابلو  وجود دارد که به عنوان سیستم مرکزی بوده و باید سیم ها از تجهیزات سیم برق به سمت آن تابلو کشیده شوند.

مناسب ترین استراتژی برای کاهش مصرف انرژی با استفاده از BMS چیست؟

با استفاد از امکاناتی که از سیستم bms دریافت می شود. می توان مصرف انرژی یک خانه هوشمند smart home را به نحوی تنظیم کرد تا درست و بهینه در مصرف انرژی در قسمت های مختلف ساختمان انجام شود.

برخی از استراتژی های کاهش مصرف انرژی با کمک سیتم مدیریت ساختمان BMS:

  • از تجهیزاتی مانند کولر، لامپ ها و … فقط در مواقع مورد نیاز مصرف شود.
  • خاموش یا روشن کردن برخی از وسایل ها در زمانبندی درست
  • استفاده از ویژگی تعیین حدود جهت تقاضا (Demand Limiting)، که با این ویژگی می توانید تعیین کنید مدت روشن بودن دستگاه تا یه حد زمانی باشد و اگر بیشتر از یک حد تعیین شده در حال مصرف انرژی داشت، خاموش شود.
  • می توانید گزارش هایی از وضعیت ساختمان دریافت کنید و در صورت نیاز، مصرف انرژی برخی از دستگاه ها را افزایش یا کاهش دهید.

در صورتی که بتوانید با استفاده از سیستم برق هوشمند bms میزان مصرف انرژی را به درستی کنترل کنید. در بهترین حالت  ۳۰ تا ۴۰ درصد از مصرف انرژی ساختمان کاهش می یابد.

انواع فعالیت هایی که یک سیستم هوشمند ساختمان می تواند انجام دهد

همانطور که گفته شد سیستم های bms دارای سه اجزای مختلف شامل: حسکر، عملگر، کنترلر هستند که با استفاده از آنها می توانند فرایندهای بی شماری را انجام دهند.

ازجمله فعالیت هایی که یه سیستم برق هوشمند bms می تواند انجام دهد شامل موارد زیر است:

  • کنترل میزان روشنایی ساختمان
  • کنترل صوت و تصویر ساختمان
  • کنترل سیستم های اضطراری و سیستم های امنیتی با استفاده
  • تشخیص و کنترل آتش و گاز، میزان رطوبت، دما و دود

همه این موارد می توانند به صورت خودکار و طبق یک زمانبدی انجام شود داشتن برخی از امکانات مانند کنترل سیستم امنیتی و ایمنی سبب می شود شما بتوانید با خیالی راحت از منزل یا محل کارتان دور شوید و در هر زمان فقط با باز کردن اپلیکیشن در موبایل خود از وضعیت فعلی ساختمان مطلع شوید.

چه طور bms یاد بگیریم؟

حال که با انواع مزیت ها و کارکرد سیستم هوشمند ساختمان bms آشنا شده اید شاید شما هم بخواهید با شرکت در دوره bms به عنوان یک تکنسین وارد این شغل شوید. برای انجام این کار لازم است از طریق آموزشگاه ها  مجاز اقدام کنید. آیا می دانید چگونه و چطور می توانید در این حرفه متخصص شوید؟
آموزشگاه برق ساختمان iranilo.com دارای اساتید مجرب که خود نیز در شغل هوشمند سازی ساختمان مشغول به کار هستند، دارای خوابگاه، کلاس‌هایی با تجهیزات واقعی جهت انجام عملی کارها و… شرایطی را فراهم آورده تا بتوانید حوزه سیستم مدیریت ساختمان یا bms را به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی یاد بگیرید. در صورتی که می خواهید در مورد دوره ها و نحوه برگزاری کلاسهای bms اطلاعات بیشتری کسب کنید با  آموزشگاه دارالفنون تماس گرفته و مشاوره دریافت نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *