چه زمانی شبکه اتریوم از روش سختی استخراج استفاده می‌کند؟

چه زمانی شبکه اتریوم از روش سختی استخراج استفاده می‌کند؟
  • 1401/8/15
  • گویا آی تی
  • 0

فرآیند ماینینگ یا استخراج در شبکه اتریوم، یک فضای رقابتی بین ماینرها است. هر ماینر با استفاده از CPU سیستم خود یا از طریق دستگاه‌های ماینینگ، معادلات پیچیده ریاضی را حل کرده و بلاک جدیدی را ایجاد می‌کنند. اما شبکه اتریوم روشی به نام «سختی استخراج» دارد که در مواقع لزوم آن را فعال می‌کند. در این مقاله چرایی فعال شدن این روش استخراج را بررسی می‌کنیم و کمی بیشتر با اتریوم آشنا می‌شویم. ما را تا پایان همراهی کنید.

اتریوم چیست؟

اتریوم یک پلتفرم جهانی و غیر متمرکز است که هزاران بازی و برنامه مالی در بلاک چین آن اجرا می‌شوند. این شبکه آنقدر محبوب است که سایر ارزهای دیجیتال نیز روی بلاک چین آن اجرا شده و فعالیت می‌کنند. شبکه اتریوم توسط هیچ نهاد متمرکزی اداره یا مدیریت نمی‌شود و این گره‌ها هستند که ثبات شبکه را حفظ و بر آن نظارت دارند. اتر (ETH) ارز بومی شبکه اتریوم است که برای خرید و فروش کالاها و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. با خرید ETH و اشتراک گذاری آن در شبکه، پاداش و اعتبار به کاربران ارائه می‌شود. همچنین کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌هایی را روی بلاک چین بسازند و اجرا کنند. از نظر قیمت اتریوم و ارزش بازار، این رمز ارز بعد از بیت کوین در رده دوم برترین ارزهای دیجیتال قرار دارد و در سال ۲۰۱۵ توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) و گاوین وود (Gavin Wood) راه اندازی شد.

روش استخراج اتریوم

همان طور که در مقدمه بیان شد، ماینرها معادلات پیچیده ریاضی را حل می‌کنند تا بلاک جدید به شبکه اتریوم اضافه شود. این فرآیند، مکانیزم اثبات کار (Proof of Work) نام دارد که در بروزرسانی جدید شبکه اتریوم و برای مقیاس پذیری بیشتر این فرآیند تبدیل به مکانیزم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake) شده است. در حال حاضر در هر ۱۴ ثانیه یک بلاک به بلاک چین اضافه می‌شود. اگر یک ماینر بتواند با سرعت بیشتری معادلات را حل کند؛ شبکه از روش سختی استخراج استفاده می‌کند تا زمان حل معادلات افزایش پیدا کرده و فرایند ماینینگ به روال عادی برگردد.

در به‌روزرسانی جدید که با توجه به افزایش خرید اتریوم و محبوبیت بالای این شبکه صورت گرفت، تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر ارائه می‌شود. توسعه دهندگان شبکه با هدف افزایش سرعت تایید تراکنش‌ها هارد فورکی را اجرایی کردند که در واقع مهاجرت از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) است. در این بروز رسانی، اتریوم ۲ (Serenity) به وجود می‌آید که در آن ماینرها دیگر قادر به استخراج اتر (ETH) نخواهند بود.

اتریوم ۲ چیست؟

اتریوم ۲ به زودی عرضه می‌شود و افزایش مقیاس پذیری شبکه اصلی را به همراه دارد. مهم‌ترین تغییرات اتریوم ۲ یا سرنیتی (Serenity)، تغییر مکانیزم اجماع از اثبات کار به اثبات سهام است. این موضوع باعث می‌شود که نیاز به ماینرهایی که اعتبارسنجی از طریق تجهیزات گران قیمت ماینینگ را اجرا و انرژی زیادی را هدر می‌دهند، از بین برود. سیستم Staking یا سهامداری، شامل قفل کردن مقدار معینی از ارز دیجیتال اتر (ETH) برای شرکت در فرآیند تایید تراکنش است. خرید اتریوم ۲ مصرف کربن را تا ۹۹/۹۵٪ کاهش می‌دهد.

ویژگی مکانیزم اجماع اثبات سهام

برای اعتبار سنجی بلاک‌ها در مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) نیازی به محاسبات پر انرژی به عنوان ماینینگ نیست. اعتبار دهنده‌ها در شبکه اتریوم برای فعال کردن قابلیت اعتبارسنجی خود باید ETH 32 خود را به اشتراک بگذارند. اعتبار دهنده (Validator)، بلاک جدیدی را ایجاد کرده و تایید می‌کند که اطلاعات در فرآیندی به نام تایید اعتبار قرار دارند. اعتبار دهندگانی که بر خلاف قوانین عمل می‌کنند توسط Gasper شناسایی شده و با مجازات سوخت شدن سهام ETH خود و حذف از شبکه مواجه می‌شوند.

مزایای شبکه اتروم

همان طور که گفته شد اتریوم در رده دوم برترین ارزهای دیجیتال قرار دارد. در کنار مکانیزم جدید اثبات سهام پروتکل که باعث افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش کارمزدها می‌شود، این شبکه دارای کاربردها و مزایای فراوانی است. از جمله ویژگی‌های این شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتریوم، شبکه‌ای بزرگ با سال‌ها فعالیت و ثبت میلیاردها معامله از نظر ارزش و قیمت اتریوم در بازار کریپتوکارنسی است. این شبکه دارای یک جامعه جهانی بزرگ و متعهد است که بزرگ‌ترین اکوسیستم را در بلاک چین‌های موجود دارد.
  • از اتریوم علاوه بر استفاده به عنوان یک ارز دیجیتال، می‌توان برای پردازش سایر تراکنش‌های مالی و اجرای قراردادهای هوشمند استفاده کرد.
  • این شبکه مدام به دنبال نوآوری و ارائه راه حل‌ برای بهبود شبکه و توسعه برنامه‌های غیر متمرکز جدید است.
  • غیر متمرکز بودن بزرگ‌ترین مزیت شبکه اتریوم است که واسطه‌های شخص ثالث مانند وکلایی که قراردادها را می‌نویسند و تفسیر می‌کنند یا بانک‌هایی که واسطه تراکنش‌های مالی هستند را از بین می‌برد.

البته در کنار مزایا باید به معایب این شبکه نیز اشاره کرد. با توجه به افزایش محبوبیت خرید و معاملات این رمزارز محبوب، هزینه‌های تراکنش ETH نیز در حال افزایش است. بنابراین کارمزد گس اتریوم می‌تواند در مواردی بسیار پر هزینه باشد.

خرید اتریوم انتخاب مناسبی است؟

با توجه به مهاجرت اتریوم به پروتکل جدید، این شبکه جذاب‌تر شده و خرید ETH با درخواست بیشتری روبرو خواهد شد. این مهاجرت از مکانیزم PoW به PoS دردسرها و صرف انرژی فراوان ناشی از فرآیند ماینینگ را از بین می‌برد. با خرید مستقیم (ETH) می‌توان در شرکت‌هایی که در این شبکه برنامه‌های کاربردی غیر متمرکز (dApps) می‌سازند، سرمایه گذاری کرد. همچنین بسیاری از سرمایه گذاران بر نوسان قیمت اتریوم نیز تمرکز دارند تا از این طریق به سوددهی برسند. برای خرید اتریوم و اطلاع از قیمت ETH می‌توانید به صرافی ارز دیجیتال والکس مراجعه کنید.

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *