راهنمای خرید دینام خودرو

راهنمای خرید دینام خودرو
  • 1401/8/23
  • گویا آی تی
  • 0

هنگامی‌که شما نیاز به تعویض دینام دارید، مهم است که به خوبی آگاه باشید تا مطمئن شوید که بهترین گزینه را برای وسیله نقلیه خود انتخاب می‌کنید. اگر در مسائل مکانیکی متخصص نیستید و نمی‌دانید کدام دینام را باید انتخاب کنید، ما به شما توصیه‌هایی می‌کنیم تا در خرید دینام خودرو به شما کمک کنیم.

خرید لوازم یدکی خودرو در اینفویدک

چنانچه قصد خرید لوازم یدکی خودرو های مختلف نظیر لوازم یدکی تویوتا، لکسوس، پژو، رنو، بنز، بی ام و و … را داشتید می توانید به سایت اینفویدک به آدرس infoyadak.ir مراجعه کنید. در این سایت ما لیستی از فروشندگان لوازم و قطعات یدکی خودرو از سرار کشور ( از جمله لوازم یدکی خودرو در تهران و سایر شهرستان ها ) را جمع آوری کرده ایم تا شما بتوانید قطعات خودروی خود را به راحتی پیدا نمایید.

دینام چیست؟

دینام یک بخش ضروری برای عملکرد صحیح موتور شما است و به شما این امکان را می‌دهد که ماشین خود را به وسیله آن روشن کنید. البته توجه داشته باشید که فقط دینام شما نیست که به ماشین شما اجازه راه اندازی می‌دهد، بلکه مجموعه‌ای از اجزای الکتریکی به نام مدار شارژ شامل این مورد است. مدار شارژ شامل باتری، دینام و کابل‌هایی است که دو مورد آخر را به هم متصل می‌کنند.

دینام باتری را شارژ می‌کند، ولتاژ و همچنین توان لازم برای عملکرد صحیح عناصر و لوازم جانبی مختلف خودرو را که نیاز به برق رسانی دارند مانند تهویه مطبوع، روشنایی داخلی، چراغ‌های جلو و… تامین می‌کند. وقتی موتور کار می‌کند، سیم پیچ دینام را می‌چرخاند که برق ایجاد می‌کند.

از نقطه نظر فنی دینام انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این جریان الکتریکی را برای شارژ مجدد باتری در هنگام کار موتور فراهم می‌کند. دینام از یک قرقره تشکیل شده است که روتور را می‌چرخاند. چرخش روتور موتور را می‌چرخاند. این یک میدان مغناطیسی طبیعی ایجاد می‌کند که امکان ایجاد الکتریسیته را فراهم می‌کند.

چرا دینام خودرو خود را عوض کنید؟

توجه داشته باشید که عمر متوسط ​​دینام ۱۵۰۰۰۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود. اکثر آنها تا ۲۰۰۰۰۰ کیلومتر دوام می‌آورند. در هر صورت، دینام طول عمر دقیقی ندارد زیرا باید عواملی از جمله طراحی خود قطعه، مدل ماشین شما یا همچنین نوع رانندگی شما را برای طول عمر آن در نظر گرفت.

دینام قطعه‌ای خودکار است که به باتری شما اجازه می‌دهد کار کند و موتور شما را روشن کند. بنابراین مهم است که قبل از اینکه دیگر سالم نباشد و مانع استفاده از حرکت ماشین‌تام شود از این موضوع جلوگیری کرده و آن را عوض کنید.

علاوه بر این منطق این است که وقتی دینام دیگر کار خود را انجام نمی‌دهد، باید آن را تعویض کنید و بنابراین قطعه جدیدی خریداری کنید. خرابی، آسیب، شکستگی، عوامل زیادی وجود دارد که باعث خرابی دینام می‌شود. محتمل ترین علل عبارتند از:

  • قطعه کهنه شده
  • شل بودن پایه‌های دینام
  • پل‌های دیودی معیوب
  • استاتور آسیب دیده
  • سیم‌پیچی از بین رفته

برای رانندگان معمولی تشخیص اینکه دینام واقعاً از کار افتاده است دشوار است. به همین دلیل است که اگر در مسائل مکانیکی متخصص نیستید، بهتر است به توصیه یک متخصص واقعی اعتماد کنید. با این وجود، برای اینکه به این نتیجه برسید که چیزی واقعاً غیر طبیعی است، علائم می‌توانند به شما هشدار دهند و به شما اجازه دهند به موقع اقدام کنید. علائم هشدار دهنده یک دینام معیوب عبارتند از:

در برخی خودروها، مانند اکثر خودروهای امروزی، این امکان وجود دارد که چراغ نشانگر روی صفحه کیلومتر روشن شود. این اغلب نشانه آن است که دینام دیگر بار جریان الکتریکی کافی را تامین نمی‌کند. در این مورد، توصیه می‌شود استفاده از وسیله نقلیه خود را متوقف کرده و با مکانیک خود تماس بگیرید. یکی از اصلی‌ترین نشانه‌ها هم این است که شروع حرکت به مرور سخت تر و سخت تر می‌شود. این به دلیل ضعیف بودن باتری ماشین در صورت مشکل داشتن دینام است.

هنگام شتاب دادن یا کاهش سرعت موتور، صداهای مشکوکی مانند ناله یا ساییدن را می‌شنوید. سیستم الکتریکی خودرو کند می‌شود. چراغ‌های جلو از نظر شدت نور ضعیف می‌شوند یا تغییرات قابل توجهی در شدت ایجاد می‌کنند. اگر در مورد علائم آن شک دارید، همیشه می‌توانید با کمک مولتی‌متر یا ولت‌متر عملکرد دینام خود را تشخیص دهید.

گاهی اوقات وسیله نقلیه شما روشن نمی‌شود مراقب باشید، دینام تنها امکانی نیست که باید در نظر بگیرید، خرابی می‌تواند به دلیل باتری یا استارت خودرو نیز باشد.

فرآیند ساده است. موتور را خاموش کنید. اطمینان حاصل کنید که دستگاه به باطری شما متصلی شده است، سپس ماشین خود را مجددا راه اندازی کنید و تا جایی که ممکن است تجهیزات الکتریکی ماشین خود را روشن کنید. در مرحله بعد، سیم‌های مولتی متر خود را به این صورت وصل کنید؛ گیره قرمز روی ترمینال مثبت و گیره سیاه روی ترمینال منفی قرار دهید. در نهایت می‌توانید نتیجه را بررسی کنید، یک ولتاژ شارژ معمولی باید بین ۱۲٫۵ ولت و ۱۴٫۷ ولت باشد. اگر ابزاری برای انجام این عملیات کوچک ندارید، می‌توانید از مکانیک خود کمک بگیرید.

چگونه یک دینام انتخاب کنیم؟

انواع دینام در بازار بسیار زیاد است و بسته به وسیله نقلیه شما متفاوت است. به همین دلیل است که انتخاب ممکن است واضح به نظر نرسد. برای اینکه به شما کمک شود که اشتباه نکنید باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

موارد فنی دینام

از جمله عناصر ضروری که باید قبل از انتخاب دینام خودرو خود کاملاً بررسی کنید و البته نیاز است که در این زمینه کمی فنی باشید، تعداد و فرم اتصالات، تعداد اسپلاین‌ها، ترتیب اتصالات، آمپر دینام اصلی و ظاهر کلی دینام است.

 برند دینام

در بازار می‌توانید دینام خودرو را با برندهای مختلف بیابید. برند معمولاً به سلیقه افراد بستگی دارد، اما به طور کلی برندهای توصیه شده هر شرکت اعلام شده است که بهترین انتخاب‌ها برای خرید دینام است.

قیمت دینام

قیمت دینامی‌که انتخاب می‌کنید، هر مارکی که باشد، به وسیله نقلیه شما بستگی دارد. بنابراین محدوده قیمت نامشخص است و باید از مرکز مورد نظر استعلام قیمت دینام را بگیرید.

قدرت دینام

برای این سوال همیشه باید به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید. در واقع، قدرت دینام وسیله نقلیه شما باید با باتری شما تطبیق داده شود. بنابراین این نکته مهمی ‌است که نباید قبل از خرید نادیده گرفته شود. برای اطلاع شما باید بدانید که جریان ولتاژ تولید شده توسط دینام در حالت عادی ۱۳٫۵ ولت و در هنگام شتاب گیری ۱۴٫۵ ولت است.

دینام چه چیزی را فراهم می‌کند؟

دینام برق را تامین می‌کند و به بسیاری از لوازم جانبی خودرو از جمله چراغ‌ها، پنجره‌ها، ظبط، برق پشت آمپر و… اجازه کار می‌دهد. دینام بر اساس اصل القاء عمل می‌کند؛ حرکت روتور (نوعی آهنربا) که توسط موتور آغاز می‌شود، در داخل استاتور (سیم پیچ مس) منجر به ایجاد میدان مغناطیسی می‌شود که الکترون‌های متحرک را قرار می‌دهد و در نتیجه جریان برق متناوب ایجاد می‌کند. سپس دیودها امکان تبدیل آن را به جریان مستقیم ۱۲ ولتی سازگار با باتری و سایر لوازم الکتریکی را فراهم می‌کنند.

چه زمانی تسمه دینام را تعویض کنیم؟

دینام اتومبیل شما توسط یک تسمه به نام تسمه دینام به موتور شما متصل می‌شود. معمولاً از لاستیک ساخته می‌شود. مانند تمام قطعات خودرو به مرور زمان خراب می‌شود. گشاد شده، گاهی اوقات حتی پاره شده و باید آن را عوض کنید تا دینام شما به درستی کار کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *