راهنمای خرید تجهیزات سرور

راهنمای خرید تجهیزات سرور
  • 1401/8/24
  • گویا آی تی
  • 0

 

دنیای دیجیتال با سرعت نور در حال رشد است، طبیعتاٌ چنین دنیای دیجیتالی نیازمند زیرساخت قدرتمند و قابل اطمینان می‌باشد، هر چقدر تعداد کاربران نهایی، نیازمندی‌های آن‌ها و میزان اطلاعات با افزایش روز افزون مواجه می‌شود، نیاز به زیرساخت بسیار قدرتمند از لحاظ قدرت محاسبات و همچنین توانایی ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران در حجم‌های بسیار بالا روز به روز بیشتر حس می‌شود. برای مدیران IT یکی از چالش‌های مهم انتخاب تجهیزات سرور و ذخیره‌سازها می‌باشد، اینکه با چه بودجه‌ای و چه نیازمندی‌هایی از لحاظ سخت افزاری، چه مدل سروری، از چه برندی و با چه سخت افزاری می‌توان خریداری کرد، موضوع این مقاله می‌باشد که اطلاعات بسیار مهم و مفیدی به شما خواهد داد.

اولین موضوعی که باید بررسی شود سناریوی شماست که باید کاملاً مشخص شود، تعداد کاربران داخلی و دسترسی از راه دور شما چند نفر است، چه سرویس‌هایی در شبکه شما باید راه اندازی شود و تعداد ماشین‌های مجازی شما چند عدد می‌باشد؟ سرویس‌های شما از لحاظ پرداش نیازمند چه تعداد هسته و یا چه توان پردازشی می‌باشد؟

از لحاظ میزان رم چقدر فضای ذخیره‌سازی نیازمند می‌باشد و اینکه زمان پاسخ دهی رم برای مجموعه مهم می‌باشد یا نه؟ از لحاظ فضای ذخیره سازی اطلاعات به چه میزان فضا نیاز دارید و اینکه آیا اطلاعات شما از لحاظ نوشتن و خواندن پشت سرهم می‌باشند یا Random می‌باشند؟ زیرساخت شبکه شما به چه شکل می‌باشد؟ و درنهایت محدودیت بودجه دارید یا نه؟

با جواب به سوال‌های فوق می‌توان تا حدود زیادی سروری که بتواند نیازهای شما را برآورده کند را می‌توان انتخاب کرد. فارغ از موارد فوق اهمیت موارد امنیتی باید بررسی شود چرا که اگر مجموعه شما دارای اطلاعات فوق محرمانه می‌باشد، باید از سرورهای به روزتر استفاده نمائید و طبیعتاً هزینه بیشتری پرداخت نمایید.

متأسفانه مسائل قیمتی اولین مسأله در انتخاب سرور می‌باشد، با توجه به شرایط اقتصادی موجود جهانی همه شرکت‌ها امکان خرید تجهیزات بروز با قیمت‌های بسیار بالا را ندارند و بخاطر همین مسأله باید بگوییم که سه عامل تعیین کننده قیمت سرور که بیشترین تأثیر را در انتخاب سرور دارند را به ترتیب سری و نسل سرور، انتخاب پردازنده و در نهایت انتخاب درایو ذخیره‌سازی و تعداد آن می‌باشد، که انتخاب هرکدام از آن‌ها تأثیر بسزایی در قیمت سرور دارد. در این مقاله سعی می‌کنیم که با دادن اطلاعات مناسب درباره انتخاب قطعات مناسب، بتوانید از صرفه هزینه زیاد جلوگیری کنید و بتوانید انتخاب مناسب از بابت سخت افزار و قیمت مناسب را داشته باشید.

انتخاب مدل، سری و نسل سرور :

شرکت اچ پی (HPE) در سبد کالایی خود در دسته سرورها، محصولات بسیار گسترده برای اهداف مختلف تولید می‌کند، امروزه محصولات این شرکت در حوضه سرور با نسل Gen10، Gen10 Plus و اخیراً Gen11 رسیده است و عملاً سرورهای نسل قبل (Gen9) دیگر تولید نمی‌شوند و قطعاً سرورهای Gen9 موجود در بازار کار کارکرده یا اصطلاحاً استوک می‌باشند. از لحاظ قدرت سخت افزاری، ظاهر، لاین کاری و توانایی ذخیره‌سازی سرورهای HPE به دسته‌های ذیل تقسیم بندی می‌شوند: (HPE Server Portfolio)

  • HPE Apollo System
  • HPE Moonshot
  • HPE Blade System
  • HPE Proliant DL Rack Mount Servers
  • HPE Proliant DX Servers
  • HPE Proliant ML Servers
  • HPE Proliant Micro Server

در تاریخ نگاشت این مقاله سری HPE Proliant RL300 Servers در نسل Gen11 به لیست اضافه شده است. ضمناً به لیست فوق می‌توان محصولات دیگری اضافه کرد که می‌توانند نقش سرور را ایفا کنند ولی بنا به دلایلی در دسته سرورهای فوق تقسیم بندی نمی‌شوند و برای کارهای بسیار خاص و سازمان‌های بسیار خاص در نظر گرفته می‌شوند.

  • HPE Synergy
  • HPE Edge Converged Systems
  • HPE SimpliVity Server
  • HPE Superdome File Servers

در این مقاله درباره پرفروش‌ترین سرور اچ پی حال حاضر کشورمان HPE DL380 Gen10  بیشتر سخن خواهیم گفت ولی قبل از آن درباره سرور های فوق و جاهایی که باید از آن‌ها استفاده کرد را بصورت خلاصه توضیح می‌دهیم.

سیستم‌های HPE Apollo در چهار سری ۲۰۰۰، ۴۰۰۰، ۶۰۰۰ و ۸۰۰۰ بصورت سرور، شاسی و رک در دسترس می‌باشند و هر سری از آن‌ها مخصوص کار خاصی در نظر گرفته شده، در کل این سری از محصولات با تمرکز بر HPC یا قدرت پردازشی بالا در فضای کم شناخته می‌شود و مخصوص دیتاسنترهایی که نیازمند تعداد زیادی سرور می‌باشند و فضای محدودی دارند مناسب می‌باشد. به عنوان مثال محصول HPE Apollo 2000 Gen10  در فضای فقط ۲Unit می‌تواند ۴ عدد سرور هر کدام با دو پردازنده در اختیار شما قرار دهد. در حال حاضر اگر بخواهید از HPE DL380 Gen10 بجای آن استفاده کنید باید فضای ۸Unit از رک را پرکنید و از لحاظ فضا و مصرف انرژی و هزینه نیروی تخصصی در بلند مدت به صرفه خواهد بود.

محصول HPE Moonshot با تمرکز برتعداد زیادی سرور با توان قدرت متوسط رو به پائین در کمترین فضای ممکن (۴۵ عدد سرور در فضای ۴٫۳Unit) در دسترس می‌باشد و شاسی این محصول با اسم HPE Moonshot 1500 Chassis شناخته می‌شود. این محصول مناسب سرویس VDI یا Hosting می‌باشد. ضمن اینکه این محصول در طراحی خود اولویت را بر ذخیره‌سازی نگذاشته و طبیعتاً خریدن چنین محصولی در کنار محصولات ذخیره‌ساز نیاز الزامی خواهد بود.

محصول HPE Blade System که دیگر تولید نمی‌شود و محصول HPE Synergy جایگزین آن شده است، با تمرکز بر تعداد زیادی سرور تیغه‌ای در فضایی کم با مدیریت متمرکز و حذف قطعات زیادی از داخل رک قابل استفاده می‌باشد.

محصول سری HPE Proliant DL Series که می‌توان گفت پرفروش ترین سرور اچ پی کشورمان می‌باشد در سبد کالایی سرورها و مدل‌های متنوع در دسترس می‌باشد و شرکت‌ها بسته به نیاز خود از بابت تعداد و قدرت پردازنده، میزان حافظه رم و انتخاب درست آن، فضایی مورد نیاز برای ذخیره سازی و مشخص کردن اهمیت سرعت نوشتن و خواندن، انتخاب پاور مناسب جهت قطعات فوق، انتخاب کارت شبکه و HBA مناسب جهت سناریوی مورد نیاز می‌توانند مدل و قطعات آن را انتخاب نمایند. این سری مخصوص جاهایی است که دارای دیتاسنتر و یا لااقل رک می‌باشند و فضای کم سرور در اولویت می‌باشد.

قطعات این سری بخصوص مدل Gen10 Plus  و DL380 G10 به وفور در بازار کشور موجود می‌باشد و پیشنهاد ما هم همین مدل می‌باشد. ضمن اینکه بیشترین مدل در این سری پردازنده‌های شرکت intel  را پشتیبانی می‌کنند و تعداد کمی از آن‌ها پردازنده‌های AMD پشتیبانی می‌کنند و اغلب قطعات تخصصی یا بطور کل اغلب سرورهای پرقدرت فقط با پردازنده‌های Intel می‌توانند در دسترس باشند.

سرورهای HPE Proliant DX که در کل همان سری‌های DL و Apollo می‌باشند با این تفاوت که بصورت پیش فرض برروی آن‌ها سیستم عامل Nutanix نصب می‌باشد و با قطعات محدود عرضه می‌شوند و بخاطر شرایط خاص فروش آن‌ها و عدم استفاده از این سیستم عامل وارد بازار کشورمان نمی‌شود.

سرورهای HPE Proliant ML

تجهیزاتی با ظاهر کیس یا Tower می‌باشند، دارای سبد کالایی کوچک و کلاٌ در سه مدل جهت سرویس‌های متوسط و رو به پایین در دسترس می‌باشند، اصولا برای مراکزی که دارای رک و دیتاسنتر نمی‌باشند و یا نیاز به سروری با قابلیت‌های محدود می‌باشند

سرور HPE Proliant Micro Server:

سرورهایی بسیار کوچک و با توان قدرت پردازشی ضعیف جهت انجام سرویس‌هایی بسیار ساده و برای مراکز خیلی کوچک طراحی شده اند  ومدل Gen10 و GEN10 Plus  آنها در دسترس می‌باشد. از لحاظ ظاهر شبیه به سری ML می‌باشند و قابلیت نصب مستقیم برروی رک نمی باشند. اغلب قطعات اساسی حتی iLO برروی این سرور Optional یا اختیاری می‌باشد و از همان اول برروی آن‌ها وجود ندارد.

سرور HPE Proliant RL300 Gen11 که به تازگی معرفی شده است و فعلاً تک محصول می‌باشد دارای یک اسلات پردازنده با ۱۶ عدد اسلات رم، ۱۰ عدد اسلات درایو ۲٫۵ اینچ (NVMe) و پاور دوتایی می‌باشد. تنها مورد عجیب درباره این سری و مدل فعلی آن این است که پردازنده آن نه اینتل می باشد و نه AMD ، در کل ۲ مدل پردازنده قابل نصب برروی آن می‌باشد پردازنده ۸۰ هسته ای و ۱۲۸ هسته‌ای که با برند Ampere در اسناد معرفی این مدل ذکر شده است.

در آخر این مقاله باید بگوییم انتخاب پردازنده و فضای ذخیره سازی که دو عامل دیگر تعیین کننده در خرید سرور و قیمت تمام شده آن می‌باشند در مقالات بعدی بطور کامل بررسی خواهند شد.

 

بهترین مرکز برای خرید سرورهای اچ پی

موسسان مجموعه جاده ابریشم رایانه با هدف ارائه خدمات با بالاترین کیفیت و با کسب مجوزهای لازم و همچنین داشتن گواهی رتبه‌بندی از شورای عالی انفور‌ماتیک در زمینه خدمات فنی و مهندسی در واحدهای فناوری اطلاعات، شبکه‌های رایانه‌ای، مراکز داده (Data Center)، ذخیره‌سازی اطلاعات تحت شبکه ، تأمین تجهیزات ارائه گارانتی اصلی و خدمات پس از فروش مشهورترین نام‌های تجاری دنیا مانند EMC, Cisco, Dell-Sonicwall, HPE آماده خدمات رسانی به مشتریان است. شما می‌توانید با مراجعه به آدرسhttps://www.myhpe.ir از مشاوره متخصصین این شرکت بهره‌مند شوید.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *