علائم پریودی دختر و اولین عادت ماهانه آنها

علائم پریودی دختر و اولین عادت ماهانه آنها
  • 1401/9/14
  • گویا آی تی
  • 0

علائم پریودی دختر شامل چه مواردی است؟ اولین چرخه قاعدگی برای دختران معمولا همراه با سوالات بسیاری است. آن‌ها باید نسبت به بدن خود و کارکرد آن اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند از پس پریودی بربیایند.

پریودی یک امر طبیعی است و برای هر زنی در زندگی اتفاق خواهد افتاد. این چرخه نشانه سلامت بدن زنان است. در این مقاله نکات لازم درباره این موضوع گفته خواهد شد و تا حد زیادی برای اولین چرخه خود با خواندن این مقاله آماده خواهید شد. پس اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستید تا انتها همراه ما باشید.

چرخه عادت ماهانه چگونه عمل می­کند؟

عادت ماهانه، قاعدگی یا پریودی نتیجه طبیعی بلوغ در دختران است. به وجود آمدن این چرخه به معنای آن است که از این به بعد دختر توانایی تولیدمثل پیدا کرده و بلوغ جنسی او کامل شده است.

با شروع اولین چرخه قاعدگی سطح هورمون استروژن به­شدت افزایش پیدا می­کند و به دنبال آن دیواره رحم ضخیم می­شود. در چنین شرایطی رحم برای لقاح آماده است و می­تواند باردار شود.

اگر رحم در این مدت باردار نشود، دیواره ضخیم آن فرو خواهد ریخت. فرو ریختن این دیواره با خون و خارج شدن بافت تخریبی از درون رحم همراه خواهد بود که دقیقا این اتفاق خونریزی عادت ماهانه را رقم خواهد زد.

علائم پریود دخترانه برای اولین بار در چه سنی بروز می­کند؟

آغاز چرخه قاعدگی در دختران معمولا در سن ۱۲ الی ۱۴ سالگی بروز می­کند و تا دوران پساقاعدگی نیز ادامه دارد. معمولا اولین پریودی ۲ سال بعد از بروز اولین نشانه­های بلوغ جنسی مثل بزرگ­شدن سینه­ها رخ می­دهد.

علائم پریودی دختر برای اولین بار شامل چه مواردی است؟

چرخه قاعدگی در بسیاری از دختران با نشانه خاصی برای اولین بار ظاهر نمی­شود. بعضی از آن‌ها ممکن است دچار سندروم premenstrual شوند که به سندروم پیش از قاعدگی معروف است. نشانه­های این سندروم عبارت‌اند از:

  • احساس درد در پستان­ها
  • یبوست
  • ترشحات سفید رنگ یا شفاف از واژن
  • احساس خستگی شدید
  • نفخ شکمی
  • کمردرد
  • اسهال
  • تغییرات خلق­وخو و حساس­شدن
  • میل شدید به غذا و شیرینی­جات

زمان اولین عادت ماهانه را نمی­توان حدس زد. برای همین بهتر است که دختران نزدیک به سن اولین پریودی، همیشه وسایل لازم را همراه خود داشته باشند. البته در مراکز خاصی مثل مدرسه و … چنین لوازمی در نظر گرفته­شده است. لوازمی مثل:

  • لباس‌زیر تمیز
  • دستمال مرطوب یا کاغذی
  • نوار بهداشتی یا تامپون
  • داروی مسکن سبک مثل استامینوفن

بعد از شروع اولین پریودی چه کار­هایی باید انجام دهیم؟

اگر برای اولین بار پریود شدید در ابتدا باید نگذارید که خون به لباس شما سرایت کند. این کار معمولا با استفاده از نوار بهداشتی یا تامپون انجام خواهد شد.

اما اگر چنین چیزی همراه شما نبود لازم نیست نگران باشید. به کمک دستمال توالت می­توان یک پد سریع و فوری درست کرد که تا چند ساعت مانع نشت خون به لباس شما شود.

برای استفاده از این روش کافی است یک قطعه بزرگ دستمال توالت را چند مرحله تا کنید و در قسمت میانی لباس زیر خود قرار دهید. در مرحله دوم تکه­ای دیگر از دستمال را بردارید و به دور این قسمت چند لایه بپیچانید.

اولین پریودی دختران چقدر طول می­کشد؟

مدت‌زمان اولین چرخه به شکل دقیق مشخص نیست. چراکه باید پریود منظم شود و طبق یک برنامه دقیق پیش برود. تا زمانی که این اتفاق نیفتد پریودی ادامه پیدا خواهد کرد.

اولین چرخه می­تواند از ۲ روز تا ۲ ماه ادامه پیدا کند. بعد از ثبات، این چرخه منظم خواهد شد و تقریبا یک بازه یک‌هفته‌ای طول خواهد کشید.

علائم پریود بودن دختر که باید آن‌ها را جدی گرفت

پریود­های آغازین معمولا سنگین نیستند و با چند لکه خون همراه‌اند. با این حال ممکن است اولین پریودی سنگین باشد و مقدار زیادی خون را از بدن خارج کند.

به­طور میانگین هر زن در پریودی ۶ قاشق غذاخوری خون از دست می­دهد که طبیعی است. اگر مقدار این خروج بیشتر شد می­توانید مسئله را با مادر، پدر، مربی بهداشت یا معلم مدرسه خود در میان بگذارید. اگر علائمی مثل:

  • سبکی سر
  • سرگیجه
  • خونریزی بیش از یک هفته
  • ضربان قلب بالا
  • خونریزی شدید

داشتید حتما این مسئله را با اطرافیان به اشتراک بگذارید تا در صورت نیاز شما را به نزد پزشک ببرند. در موضوع علائم پریودی دختر دکتر زنان می­تواند به شما کمک زیادی بکند.

برای کاهش درد اولین قاعدگی چه کار­هایی می­توان انجام داد؟

گرفتگی دوران پریودی برای این است که اطراف رحم راحت­تر رها شوند و ضخامت دیواره زودتر شکسته شود. برای کم­کردن درد می­توانید از دارو­های مسکن سبک، کمپرس آب گرم به­وسیله وان یا کیسه آّب استفاده کنید.

برای اولین پریود چه تغذیه­ای داشته باشیم؟

در آغاز قاعدگی نیاز به مواد غذایی در بدن افزایش پیدا می­کند و به دنبال همین امر اشتها زیاد می­شود. این اتفاق به همین شکل در بلوغ پسران نیز رخ خواهد داد با این تفاوت که آن‌ها چرخه قاعدگی ندارند.

در این دوره علاقه به مصرف خوراکی­های مضر و خالی از مواد مغذی زیاد می­شود باید با آن مقابله کرد. بهتر است که مواد غذایی مفید در این دوره مصرف شوند تا بدن بتواند انرژی از دست رفته را بازیابد.

لبنیات یکی از مهم­ترین مواد غذایی مصرفی در این دوران است. کلسیم برای ساخت سلول­های از دست رفته ضروری است.

در این دوران از ماست، شیر و پنیر به شکل منظم استفاده کنید. دخترانی که برای اولین بار قاعدگی را تجربه می­کنند به مصرف آهن هم نیاز خواهند داشت. سبزیجاتی که دارای برگ سبز هستند، به همراه گوشت مقدار زیادی آهن دارند.

اگر به عنوان صبحانه کره بادام نیز مصرف کنید تا حد زیادی مشکل آهن بدن را برطرف کرده­اید. در این دوران به جای مصرف غذا­های چرب که ترجیح مغز است از غذا­­های سالم و گریل­شده مثل ماهی استفاده کنید. چربی­های موجود در غذا­های ناسالم به مرور زمان برای شما مشکلات قلبی عروقی پدید خواهد آورد.

چگونه عادت ماهانه خود را ثبت کنیم؟

برای اینکه الگو پریودی شما مشخص شود به زمان نیاز است. بهتر است که از همان ابتدا عادت کنید که عادت­های شما ثبت شود. این کار کمک می­کند که شما نظم چرخه خود را متوجه شوید و برای آن آماده باشید.

برای این کار می­توانید از تقویم­های کاغذی یا اپ­های هوشمند پریودی استفاده کنید. برخی از آن‌ها دارای قابلیت­های خوبی مثل یادآور آّب و … هستند. در حالت منظم پس از هر ۳ تا ۴ هفته چرخه بعدی آغاز می­شود و شما باید آماده آن باشید.

پس از بررسی علائم پریودی دختر متوجه شدیم که باید هر لحظه برای آن آماده بود و برخی از نشانه­ها را جدی گرفت. اولین پریودی احساس متفاوتی برای دختران خواهد داشت و باید به آن توجه کرد. پدر و مادر نقش مهمی در اولین پریودی دارند و باید پشتیبان فرزند خود باشند.

اولین چرخه قاعدگی شاید سخت به نظر برسد اما پس از مواجه با آن، زمینه ذهنی شما را تغییر خواهد داد. در صورتی که درباره این موضوع راهنمایی­های درستی انجام نشود و مانند گذشته مثل یک تابو با آن برخورد شود، بی­شک اثرات مخربی پدید خواهد آمد. ممنونیم که تا انتها همراه ما بودید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *