ورژن جدید اتریوم چه تفاوتی با ورژن قبلی اتریوم دارد؟

ورژن جدید اتریوم چه تفاوتی با ورژن قبلی اتریوم دارد؟
  • 1401/9/14
  • گویا آی تی
  • 0

فناوری‌های بلاک چین بازارهای جهانی را متحول کرده است و امور مالی، تجارت، کشاورزی و مراقبت‌های بهداشتی را تحت تأثیر قرار داده است. بیت کوین اولین کاربرد گسترده فناوری بلاک چین بود، اما از آنجا بیش از ۹۰۰۰ آلت‌کوین دیگر رشد کرده است. اتریوم دومین ارزش بزرگ بازار را دارد و بزرگترین بلاک چین همه منظوره است. تأکید بیت‌ کوین بر تبدیل شدن به یک ذخیره‌کنندگی ارزش و پوشش تورمی است که انتقال آن آسان و مطمئن است. اما اتریوم عمداً برای قراردادهای هوشمند و dAppsها (برنامه‌های غیرمتمرکز) طراحی شده است. اتریوم عالی است؛ با این حال، کامل نیست، اما بنیاد اتریوم توانایی بهبود جنبه‌هایی مانند عملکرد و امنیت را دارد که با اتریوم ۲٫۰ انجام شده است و این موضوع روی خرید و فروش اتریوم تاثیر گذار بوده است.

تفاوت بین Eth1 و Eth2 چیست؟

تفاوت اصلی بین Eth1 و Eth2 “مکانیسم توافق” مورد استفاده یا همان الگوریتم اجماع (تأیید یک تراکنش) است. اتریوم از اثبات کار (PoW) استفاده می‌کرد در حالی که اتریوم ۲٫۰ از اثبات سهام (PoS) بهره می‌گیرد.

مکانیسم PoW در شکل فعلی خود یک فرآیند محاسباتی و انرژی‌بر است و یک معمای پیچیده ریاضی را حل می‌کند که در حال حاضر توسط استخراج کنندگان اتریوم برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌شود و در این فرآیند سریعترین ماینر برای حل پازل جایزه می‌گیرد. امید است که مکانیسم PoW نوآوری در بخش انرژی‎های تجدیدپذیر را تقویت کند. در اثبات سهام، تراکنش‌ها به جای ماینرها توسط Validators تایید می‌شوند که نسبت به PoW انرژی کمتری صرف می‌کند؛ زیرا ایمن‌سازی یک بلاک چین توسط PoS به قدرت محاسباتی بسیار کمتری نیاز دارد. بنیاد اتریوم تخمین می‌زند که اتریوم ۲ ۲۹۹٫۹۵٪ انرژی کمتری نسبت به ETH 1.0 مصرف می‌کند.

کسب و کار استخراج اتریوم با استفاده از PoW یک تجارت بسیار رقابتی است که نیاز به سرمایه گذاری سنگین در سخت‌افزار استخراج و مصرف انرژی دارد. این موضوع با تغییر به ETH 2.0 تغییر کرده و امکان مشارکت آسان‌تر را فراهم ساخته است.

آینده اتریوم ۲٫۰

از پایان سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ اتریوم ۲٫۰ در ۳ (و نیم) مرحله عرضه شده است:

  • فاز ۰ که در دسامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، زنجیره Beacon، رجیستری اعتبارسنجی‌ها را پیاده‌سازی کرد و مکانیسم اثبات کار را به کار گرفت.
  • فاز ۱ که در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، اولین تکرار از ۶۴ قطعه بود.
  • فاز ۱٫۵ ادغام زمانی است که زنجیره فعلی اتریوم ۱٫۰ به یک خرده ETH2 تبدیل می‌شود. در این مرحله، اعتبارسنجی‌ها می‌توانند هم وارد طرح شوند و هم از آن خارج شوند.
  • فاز ۲ Shard Chains برای پایان سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده بود و این یک ارتقا است که در آن ۶۴ قطعه با سازگاری قرارداد هوشمند و سایر ویژگی‌های اضافه شده کاملاً کاربردی خواهند بود.

انتظارات تراکنش در ثانیه ETH 2.0

حتی ارزهای دیجیتال نسل دوم مانند اتریوم محدودیت‌هایی از جمله توان عملیاتی و مقیاس‌پذیری دارند. شبکه بیت کوین در حال حاضر تنها می‌تواند هفت تراکنش در ثانیه را پردازش کند، در حالی که اتریوم بین ۱۵ تا ۴۵ تراکنش را انجام دهد، اگر میزان استفاده از آن بیشتر شود (افزایش تراکنش‌ها)، هزینه تراکنش افزایش می‌یابد. شبکه ETH 2.0 تا ۱۰۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه مقیاس خواهد داشت. برای مقایسه، VISA میانگین ۱۷۰۰ تراکنش در ثانیه را پشتیبانی می‌کند و ادعا می‌کند که می‌تواند ۲۴۰۰۰ تراکنش انجام دهد.

تاثیر ETH 2.0 چه خواهد بود؟

این آپدیت اتریوم در نهایت به نفع کاربران خواهد شد؛ زیرا ساختار کارمزد تغییر می‌کند و کاربران برای یک تراکنش هزینه کمتری می‌پردازند. اما انتظار می‌رود که هزینه هر تراکنش آنها به دلیل بهینه بودن انرژی اثبات سهام کاهش یابد و تعداد تراکنش‌ها به دلیل هزینه کمتر آنها برای کاربر و اعتبارسنج بیشتر خواهد شد.

هزینه‌های پایین‌تر و سرعت بالاتر ETH 2.0 زمینه بهتری را برای انواع بیشتری از تراکنش‌های Defi امکان‌پذیر می‌کند و فرصت‌هایی را در اختیار انواع جدید و متفاوتی از توکن‌های امنیتی، NFTها و سایر برنامه‌های مالی توزیع‌شده قرار می‌دهد که با ETH 1.0 منطقی به نظر نمی‌رسید.

ETH 2.0 همچنین امکان قراردادهای هوشمند پیچیده‌تر و ارزان‌تر را با استفاده از رول آپ‌های Zero knowledge و Optimistic فراهم می‌کند. با استفاده از آنها، تمام داده‌های تراکنش به روشی ارزان‌تر از تراکنش‌های معمولی مبتنی بر بلاک‌چین، در اتریوم دسته‌بندی می‌شوند و در دسترس قرار می‌گیرند. همینطور بار محاسباتی مورد نیاز، به صورت خارج از زنجیره انجام می‌شود، که باعث افزایش بیشتر توان عملیاتی و کارایی هزینه تراکنش می‌شود.

افزایش مشارکت‌کنندگان در شبکه، بلاک چین را بیشتر غیرمتمرکز خواهد کرد و صدور ETH نیز کاهش خواهد یافت. ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، گفته است که تحت ETH 2.0، انتشار توکن‌های جدید باید بین ۱۰۰۰۰۰ تا ۲ میلیون در سال باشد که از ۴٫۷ میلیون فعلی آن در سال کمتر است، که به طور بالقوه باعث افزایش قیمت اتریوم می‌گردد.

کلام آخر

ارتقاء ETH 2.0 به این سیستم مفید جهانی غیرمتمرکز قراردادهای هوشمند، اجازه می‌دهد تا با چشم‌انداز خود از سرعت، امنیت و قابلیت اطمینان پیش برود، ردپای کربن خود را کاهش دهد و زمینه را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند تا با به اشتراک گذاشتن آنها، نظری دموکراتیک در آینده اتریوم داشته باشند. اتریوم ۲٫۰ یک ارتقاء مورد نیاز به این شبکه بلاک چین است که در حال حاضر بیشترین استفاده را برای قراردادهای هوشمند دارد. از آنجایی که پذیرش ارزهای دیجیتال، قراردادهای هوشمند، برنامه‌های غیر متمرکز و NFT همچنان در حال رشد است، بدون شک مقیاس پذیری شبکه اتریوم ۲٫۰ کاربران بیشتری را به خود جذب می‌کند و آن را به سرویس انتخابی تبدیل می‌کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *