نظر بنیاد وب ۳.۰ درباره تغییر ماهیت ارز دات

نظر بنیاد وب ۳.۰ درباره تغییر ماهیت ارز دات
  • 1401/9/16
  • گویا آی تی
  • 0

ارز دیجیتال پولکادات، در بین ۱۱ ارز دیجیتال برتر کریپتوکارنسی قرار دارد. بنیاد وب ۳.۰ سازنده بلاک‌چین این ارز دیجیتال، در نوشته‌ای اعلام کرد که دات (DOT) دیگر اوراق بهادار نیست و نوعی نرم افزار به شمار می‌رود. وب ۳.۰ در توییت خود مدعی شده که این ارز دیجیتال با تغییر ماهیت خود، از این پس فقط به عنوان یک نرم افزار شناخته می‌شود. در این مقاله این تغییر ماهیت را بررسی کرده و بیشتر با خرید پولکادات (DOT) آشنا می‌شویم. ما را تا پایان همراهی کنید.

ماجرای تغییر ماهیت ارز دات چیست؟

به نقل از والکس، بنیاد وب ۳.۰ ادعا دارد که پس از ۳ سال تعامل با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC)، ارز دیجیتال پولکادات (DOT) دیگر اوراق بهادار نخواهد بود. توییت زیر دقیقاً ادعایی است که وب ۳.۰ عنوان کرده است:

«توکن بومی پولکادات (DOT) که در ابتدا تحت عنوان اوراق بهادار ارائه و فروخته شده بود، با تغییر ماهیت دیگر اوراق بهادار نیست و اکنون به عنوان نرم افزار شناخته می‌شود.»

این توییت توسط دنیل شونبرگر (Daniel Schoenberger) مدیر عامل حقوقی بنیاد وب ۳.۰ پست و شرح داده شده است. پولکادات که با نام اختصاری دات قرار نبود به عنوان یک اوراق بهادار شناخته شود. به همین دلیل تعاملات خود را با کمیسیون SEC آغاز کرد تا با قوانین فدرال همگام شود. این همکاری ۳ سال به طول انجامید و وب ۳.۰ با پیروی کردن از قوانین فدرال توانست به نگرانی قانونگذار پاسخ دهد و راه حل‌های مناسب خود را ارائه کند. این تعاملات با کمیسیون SEC مثبت ارزیابی شد و بنیاد وب ۳ اعلام کرد پولکادات دیگر اوراق بهادار نخواهد بود. شونبرگر در این باره افزود:

«در نظر ما، روند فعلی فروش و ارائه دات دیگر در زمره نقل و انتقالات اوراق بهادار به شمار نمی‌رود. دات دیگر اوراق بهادار نیست بلکه تنها یک نرم افزار است.»

چرا خرید ارز دات در گروه اوراق بهادار معامله می‌شد؟

این تحلیل در نوامبر سال ۲۰۱۹ و قبل از راه اندازی پولکادات ارائه شد. در این تاریخ، هاب استراتژیک نوآوری و فناوری مالی (SEC FinHub) یک چارچوب و قانون را در زمینه سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال ارائه کرد که بر اساس آن تقریباً تمامی دارایی‌های دیجیتال که توکن‌های خود را با نیت جمع آوری سرمایه به فروش می‌رسانند، اوراق بهادار به حساب می‌آیند. البته، این کمیسیون فضا را برای تغییر ماهیت و ارزیابی مجدد این دارایی‌های دیجیتال همچون پولکادات باز گذاشته است. به همین دلیل پس از ۳ سال تلاش و همکاری با کمیسیون SEO، پولکادات توانست این تغییر را عملی کند.

ارز دیجیتال پولکادات چیست؟

بعد از بررسی تغییر ماهیت ارز دیجیتال دات به چیستی آن می‌پردازیم. پولکادات با نماد اختصاری DOT نرم افزاری است که راه حل‌های ایجاد بلاک چین برای کاربران را فراهم می‌کند. این شبکه همچنین به «بلاک چین بلاک چین‌ها» نیز شناخته می‌شود. پولکادات، برای راه اندازی دو نوع بلاک چین طراحی شده است. شبکه اصلی با نام رله چین (Relay Chain) که در آن تراکنش‌ها دائمی هستند و شبکه‌های ساخته شده توسط کاربر که به پاراچین (Parachains) شناخته می‌شوند. پاراچین‌ها را می‌توان برای هر تعداد کاربر سفارشی کرده و به بلاکچین اصلی وارد شد. همین موضوع باعث می‌شود که تراکنش‌های پاراچین از همان امنیت چین اصلی بهره‌مند شوند.

ویژگی‌ها و موارد استفاده خرید پولکادات چیست؟

همان طور که در مقدمه اشاره شده، پولکادات از نظر ارزش بازار و قیمت دات در بین ۱۱ ارز دیجیتال برتر قرار دارد. توکن بومی این شبکه توکن DOT است و برای پرداخت‌های درون شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربران با استفاده از ارز دیجیتال دات می‌توانند در فعالیت‌های شبکه سهیم باشند و پاداش دریافت کنند.

این شبکه که به عنوان پل ارتباطی بین بلاک‌ چین‌های مختلف ایجاد شد، دارای ویژگی‌هایی همچون سرعت بالای نقل و انتقال، ایجاد بلاک چین شخصی برای هر کاربر و افزایش مقیاس پذیری اکوسیستم بلاک چین است. پولکادات به عنوان یک نرم افزار، با دیگر شبکه‌ها مانند اتریوم (ETH)، کاسموس (ATOM) و EOSIO یک پل ارتباطی و کلونی را برای رشد اکوسیستم کریپتوکارنسی تشکیل داده‌اند.

مقایسه پولکادات با اتریوم

گاوین وود (Gavin Wood)، از بنیانگذاران هر دو شبکه پولکادات و اتریوم به حساب می‌آید. اما آیا تفاوتی بین این دو شبکه با یک بنیانگذار وجود دارد؟ در واقع، پولکادات با هارد فورک جدید شبکه اتریوم با نام اتریوم ۲ شباهت‌های زیادی در طراحی و عملکرد دارد. هر دو شبکه یک بلاک چین را که تراکنش‌ها در آن نهایی می‌شوند، مدیریت می‌کنند. هر دو از استیکینگ (Staking) به جای ماینینگ برای حفظ ثبات شبکه بهره می‌برند. کاربران می‌توانند با استفاده از شبکه پولکادات برای شبیه سازی نسخه‌ای از بلاک چین اتریوم در طرح‌های بلاک چین سفارشی خود استفاده کنند.

لازم به ذکر است که بنیاد وب ۳ نیز که فروش توکن‌های دات (DOT) را انجام می‌دهد یک موسسه غیر انتفاعی است که گاوین وود (Gavin Wood) با کمک پیت زابان (Pete Czaban) آن راه اندازی کرد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد تا به بررسی تغییر ماهیت شبکه پولکادات از اوراق بهادار به یک نرم افزار پرداخته شود. شبکه دات، با تلاش بنیاد وب ۳.۰ و بعد از پیروی کردن از قوانین فدرال و مقررات کمیسیون SEC بعد از ۳ سال اعلام کرد که فقط یک نرم افزار به حساب می‌آید. ارز دیجیتال پولکادات که از محبوب‌ترین شبکه‌های بلاک چین از نظر کارایی و ارزش بازار است، راه حل‌های خلاقانه‌ای برای ایجاد بلاک چین شخصی سازی شده در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *