رازهای سلامتی با مصرف چای سبز

رازهای سلامتی با مصرف چای سبز
  • 1401/9/28
  • گویا آی تی
  • 0

چای سبز قرن‌هاست که در میان چایی‌دوستان در قاره آسیا محبوب همگان بوده است. این نوع چای یکی از اجزای کلیدی طب سنتی در چین به‌شمار می‌رود و به دلیل مزایایی که برای سلامتی دارد مورد احترام قرار گرفته است. امروزه این نوشیدنی یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها از هند و چین تا ایالات متحده و آمریکای جنوبی محسوب می‌شود. این راهنمای جامع همه چیزهایی که باید در مورد چای سبز بدانید را به شما ارائه می‌دهد. ببینید که چای سبز چگونه فرآوری می شود، با فواید سلامتی آن آشنا شوید و طعم‌ها و انواع جدیدی را به کمک آن تجربه کنید.

تولید چای سبز چطور انجام می‌شود؟

چای سبز با استفاده از برگ‌های گیاه چای کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود. از برگ‌های این گیاه چای برای تهیه چای سفید، چای اولانگ، چای پوئر و چای سیاه نیز استفاده می‌گردد. این چای‌ها به عنوان دمنوش‌‌های طبیعی شناخته می‌شوند زیرا تنها انواع چای‌ هستند که با استفاده از برگ‌های گیاه چای تهیه می‌شوند. ‌سایر انواع چای با استفاده از برگ‌ها، ساقه‌ها، گل‌ها و ریشه گیاهان دیگر تهیه می‌شوند که به عنوان دمنوش‌های گیاهی شناخته می‌شوند.

رنگ چای سبز به طور کلی زرد روشن تا سبز کم‌رنگ است. چای سبز ماچا استثناست که دارای رنگ سبز پر پررنگ است. چای سبز بسته به فرآیند تولید و منشاء آنها ممکن است طعم گیاهی یا خاکی داشته باشد. به طور کلی، چای سبز در مقایسه با چای‌های قوی‌تر مانند چای سیاه، دارای طعم علفی و ملایم‌تری در نظر گرفته می‌شود.

فرآیند تولید چای سبز

برگ‌های چای سبز با دست برداشت می‌شوند و بلافاصله به یک مرکز پردازش در محل منتقل می‌شوند. در اینجا، برگ‌ها در برابر نور خورشید پژمرده می‌شوند تا رطوبت آنها کاهش یابد. سپس برگ‌ها را در تابه پخته یا در دمای بالا بخارپز می‌کنند تا رطوبت آنها گرفته و خشک شوند. در طول فرآیند خشک کردن، متخصصان برگ‌های چای را بسته به نوع چای سبز به شکل مروارید یا شاخه‌های بلند می‌غلطانند.

چای سبز از سلامت قلب پشتیبانی می‌کند

چای سبز مملو از آنتی‌اکسیدان‌های معروف به پلی‌فنول‌ها و کاتچین‌ها است که می‌توانند از سلامت قلب محافظت کنند. این آنتی‌اکسیدان‌ها به بهبود گردش خون کمک می‌کنند تا خطر لخته شدن خون و حمله قلبی را کاهش دهند. پلی‌فنول‌های چای نیز ممکن است به کاهش فشار خون بالا و تنظیم سطح قند خون نیز کمک کنند. چای سبز همچنین به کاهش کلسترول معروف به کلسترول LDL کمک می‌کند و از بروز بیماری قلبی جلوگیری می‌کند.

نتیجه‌گیری یک مطالعه بزرگ روی ۴۰۵۳۰ نفر در ژاپن یکی از مهم‌ترین شواهد برای قدرت چای سبز برای سلامت قلب است. مجله انجمن پزشکی آمریکا گزارش داد، افرادی که در روز حداقل یک فنجان چای سبز می‌نوشند، کمتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی هستند.

چای سبز کاهش وزن را تسریع می‌کند

تاثیر عصاره چای سبز در کاهش وزن بر کسی پوشیده نیست. عصاره غلیظ چای سبز به عنوان یک عامل کمکی برای کاهش وزن است که به انجام آن سرعت می‌بخشد. کاتچین‌های چای سبز باعث افزایش سطح انرژی، سرعت بخشیدن به متابولیسم و ​​بهبود عملکرد کبد می‌شوند. با افزایش سرعت متابولیسم، بدن شما ذخایر چربی را سریع‌تر می‌سوزاند، به این معنی که سریع‌تر وزن کم می‌کنید. اساساً چای سبز اکسیداسیون چربی را تسریع می‌کند. کاتچین‌های چای سبز به تجزیه چربی‌ها به انرژی حمایت می‌کنند و به افزایش عملکرد و استقامت ورزشی منجر می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که چای سبز برای برخی از مناطق بهتر عمل می‌کند. افراد آسیایی تبار نتایج بهتری را در مورد چای سبز و تسریع کاهش وزن نشان داده‌اند.

تأثیر چای سبز بر متابولیسم نیز زمانی که با کافئین ترکیب شود، می‌تواند ضعیف شود. محققان مصرف کمتر از ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین را برای حفظ اثرات کاهش وزن توصیه می‌کنند. چای سبز وقتی به عنوان جایگزینی برای نوشابه‌های شیرین استفاده می‌شود، صرف نظر از پیشینه قومیتی، کمکی عالی برای کاهش وزن است.

چای سبز به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند

در سال‌های اخیر، چای سبز به عنوان یک عامل بالقوه برای مبارزه با سرطان ظاهر شده است. موسسه ملی سرطان یک برگه اطلاعاتی در مورد اثرات چای سبز بر سرطان منتشر کرده است. برگه اطلاعات یک متاآنالیز از مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی متعدد را نشان می‌دهد که شواهدی بر جلوگیری از گسترش تومورها بوده است.

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن حداقل سه فنجان چای سبز می‌تواند به جلوگیری از جهش در سلول‌هایی که باعث سرطان می‌شوند کمک کند. این خواص پیشگیری‌کننده از سرطان عمدتاً به آنتی‌اکسیدان های قوی موجود در برگ های چای نسبت داده می‌شود.

چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام EGCG یا اپی‌گالوکاتچین گالات است. این کاتچین چای با رادیکال‌های آزاد می‌تواند باعث استرس اکسیداتیو و مبارزه با انواع خاصی از سرطان شوند. همچنین مطالعات نشان داده است که چای سبز ممکن است به جلوگیری از رشد یا بروز سرطان‌هایی مانند سرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان تخمدان نیز کمک کند.

با وجود تاثیرات مثبت چای سبز بر سرطان، اما درمان واقعی سرطان نیست. یافته‌ها نشان می‌دهد که نتایج به دوز متوسط ​​تا زیاد چای سبز بستگی داشته است. بنابراین برای دستیابی به این نتایج، چای سبز نیز باید به طور منظم مصرف شود.

چای سبز از سلامت مغز محافظت می‌کند

چای سبز ممکن است به محافظت از مغز در برابر بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون نیز کمک کند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که چای سبز روند پیری حافظه را کند می‌کند و حتی می‌تواند یادآوری حافظه را بهبود بخشد. چای سبز همچنین ممکن است شناخت فضایی را بهبود بخشد و توانایی مغز را برای پردازش اطلاعات جدید در سنین بالاتر افزایش دهد.

کلام آخر

در این مطلب به فواید چای سبز برای ذهن و بدن پرداختیم؛ تلاش کردیم تا جای ممکن این اطلاعات جامع و مستند بر نتایج علمی باشند و با توجه به شواهد علمی شما را از تاثیرات مثبت چای سبز مطمعن کنیم.

منبع: داروخانه آنلاین روشا

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *