روش به وجود آمدن هاوینگ بیت کوین چگونه بود ؟

روش به وجود آمدن هاوینگ بیت کوین چگونه بود ؟
  • 1401/9/29
  • گویا آی تی
  • 0

در بازار بی‌محدودیت ارزهای دیجیتال همواره با مفاهیم ریز و درشتی روبرو می‌شویم که برای فعالیت موثرتر در این بازار لازم به دانستن آن‌ها هستیم. بیت کوین نیز مانند سایر رمزارزها دارای پیچیدگی‌هایی است که فعالان پیش‌رو در این حوزه باید به آن‌ها مسلط باشند. هاوینگ بیت کوین که با نمادهای BTC Halving و BTC Halvening شناخته می‌شود، یکی از این موارد است که در این مقاله با آن آشنا خواهید شد.

ابتدا لازم است که این مفهوم را معرفی نماییم، فلسفه ایجاد آن، تاثیرش بر قیمت بیت کوین و سایر موارد مربوط را بازگو خواهیم کرد؛ بنابراین اگر شما هم قصد دارید یکی از رویدادهای مهم این رمزارز را بشناسید، با ادامه نوشته همراه باشید.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

افراد داوطلبی با عنوان استخراج‌کننده یا ماینر، قدرت سخت‌افزارهای خود را جهت تایید تراکنش‌های بیت کوین و حفظ امنیت آن در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا فرآیند استخراج صورت گیرد. باتوجه‌به اینکه این عملیات نیازمند مصرف برق و حل معادلات ریاضی است، شبکه به‌ازای اضافه شدن هر بلاک جدید بخشی از ارزهای استخراج‌شده را به‌عنوان پاداش در اختیار این افراد قرار می‌دهد. هر چهار سال یک‌بار، این پاداش نصف می‌شود که به این اتفاق هاوینگ بیت کوین می‌گویند. احتمالا اولین پرسش این است که چرا هاوینگ اتفاق می‌افتد؛ بنابراین بهتر است که فلسفه و تاریخچه این برنامه‌ریزی را عنوان کنیم.

فلسفه هاوینگ

با مطالعه تاریخ این رویداد، پی می‌بریم که BTC Halving با قواعد محدودیت در عرضه بیت کوین که ساتوشی ناکاموتو هنگام تعیین پروتکل‌های این رمزارز تعیین کرد، گره خورده است. هنگامی که ناکوموتو درحال وضع قوانین مربوط به بیت کوین بود، روی دو موضوع پافشاری می‌کرد:

  1. موجودی بیت کوین به محدوده ۲۱ میلیون متنهی می‌شود.
  2. پس از هر ۲۱۰ هزار بلاک، تعداد بیت‌کوین‌های تولیدشده به ازای هر بلاک ۵۰ درصد کاهش می‌یابند.

الگوریتم اثبات کار به مکانیزمی گفته می‌شود که توسط کامپیوتر‌ها و سیستم‌های بلاکچین استفاده می‌شود تا ارزش یک قطعه از داده را تأیید کند. خالق بیت کوین نیز محدودیت مدنظر خود را دقیقا با استفاده از همین الگوریتم تعیین نمود. به دلیل وجود این محدودیت، بیت کوین و طلا را شبیه به هم می‌دانند؛ چرا که ذخایر طلا نیز در جهان محدود است و ارزش آن افزایش روزافزون دارد.

تاریخچه هاوینگ

باتوجه‌ به اینکه پاداش ماینرها در هر هاوینگ نصف می‌شود، از اولین رویداد در سال ۲۰۰۹ که پاداش ۵۰ کوین به‌ازای هر بلاک عرضه شد، به ۶٫۵ کوین پاداش در سال ۲۰۲۰ رسید که آخرین هاوینگ بیت کوین تاکنون بوده‌ است. رویدادهای اخیر BTC Halving به شرح زیر بوده‌ است:

  1. سال ۲۰۰۹؛ آغاز پاداش استخراج بیت‌ کوین، از ۵۰ کوین به‌ازای هر بلاک
  2. سال ۲۰۱۲؛ اولین رویداد هاوینگ، پاداش استخراج ۲۵ کوین به‌ازای هر بلاک
  3. سال ۲۰۱۶؛ دومین رویداد هاوینگ، رسیدن پاداش استخراج به ۱۲٫۵ کوین به‌ازای هر بلاک
  4. سال ۲۰۲۰؛ آخرین رویداد هاوینگ تا کنون، پاداش فعلی ۶٫۲۵ کوین به‌ازای هر بلاک

فاصله بین هاوینگ‌ها

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، BTC Halvening هر چهارسال یک‌بار رخ می‌دهد؛ اما چرا اینگونه است؟ به‌طور میانگین در هر ساعت ۶ بلاک بیت کوین یافت می‌شود و رویداد هاوینگ نیز مطابق فلسفه ایجادش، هر ۲۱۰ هزار بلاک اتفاق می‌افتد؛ پس می‌توان گفت که هاوینگ تقریبا هر ۴ سال یک‌بار اتفاق می‌افتد.

ارتباط هاوینگ و سیستم عرضه و تقاضا

به‌طورکلی سیستم عرضه و تقاضا به گونه‌ای عمل می‌کند که قیمت یک محصول آن‌قدر متغیر است تا عرضه و تقاضا برابر شوند؛ بنابراین اگر عرضه پیشی بگیرد، ارزش محصول کاهش و اگر تقاضا بیشتر شود، ارزش محصول افزایش می‌یابد.

در شبکه بیت کوین نیز اگر محدودیت اعمال‌شده توسط ناکاموتو نبود، ماینرها تمام بیت‌کوین‌های موجود در دنیا را شخصا استخراج می‌کردند و با افزایش چشم‌گیر عرضه، قیمت این رمزارز کاهش می‌یافت. همین موضوع باعث شده‌ است که وجود هاوینگ بیت کوین را دلیلی برای تبدیل شدن این ارز دیجیتال به قهرمانی جهانی بدانند.

تاثیرات هاوینگ روی شبکه بیت کوین

احتمالا شما هم موافق هستید که هاوینگ بیت کوین یکی از مهم‌ترین رویدادهای مربوط به این رمزارز پرطرفدار است؛ بنابراین تاثیرات فراوان آن بر این بازار قابل چشم‌پوشی نیست. قطعا اصلی‌ترین سوال افراد پس اطلاع از رویداد هاوینگ، تاثیر آن بر قیمت بیت کوین است. شاید بتوان گفت که حداقل روی کاغذ به‌دلیل ثابت ماندن تقاضا و شاید هم افزایش روزافزون تقاضاهای این ارز محبوب، ارزش آن سیر صعودی داشته‌باشد؛ اما حقیقت این است که تجربه نشان می‌دهد این تفاوت چشم‌گیر نبوده‌است.

به‌طور مثال در سال ۲۰۱۶ و پس از رویداد BTC Halving، نرخ این رمزارز افزایش قابل توجهی نداشت؛ هرچند که در سال ۲۰۱۷ قیمت بیت کوین افزایشی نجومی را تجربه کرد. در سال ۲۰۱۲ نیز، هم‌زمان با اولین رویداد هاوینگ، کارشناسان تاثیر این رویداد بر قیمت رمزارز مورد نظر را ناچیز دانستند.

تاثیر هاوینگ بر سرمایه‌گذاران

شواهد نشان می‌دهد که حتی اگر بیت کوین پس از هاوینگ ارزش صعودی را تجربه نکند، با کاهش قیمت هم روبرو نیست؛ بنابراین این رویداد فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران است. هرچند که بسیاری معتقدند رویداد هاوینگ صرفا پدیده‌ای شناخته‌شده برای جامعه بیت کوین است و نمی‌تواند تغییرات غافلگیر‌کننده‌ای را رقم بزند.

تاثیر هاوینگ بر ماینرها

سیستم استخراج در شبکه بیت کوین، چالش‌های پیچیده‌ای دارد. از یک طرف با کاهش عرضه، قیمت این ارز افزایش می‌یابد؛ از طرف دیگر کم‌شدن پاداش‌ها ممکن است در آینده بقای ماینرهای شخصی را در این اکوسیستم دشوار کند. تحقیقات نشان می‌دهد که قیمت این ارز با ظرفیت‌های استخراج آن در تضاد است؛ بنابراین با افزایش قیمت بیت کوین، استخراج‌کنندگان در این اکوسیستم کاهش می‌یابند.

هرچند پیش‌بینی می‌شود که اگر کاهش پاداش‌ها پس از چندین رویداد BTC Halving بعدی هزینه‌های مربوط به استخراج بیت کوین را پوشش ندهد، این پاداش‌ها از طریق کارمزد تراکنش‌ها تامین خواهد شد.

کلام پایانی

ساتوشی ناکاموتو، ایجادکننده بیت کوین که بسیاری از افراد در واقعی‌بودن نام او شک دارند، هنگام تعیین قوانین پروتکل این رمزارز محدودیت‌هایی را اعمال نمود تا از کاهش ارزش آن به دلیل عرضه بیش‌ازاندازه پیش‌گیری کند. همین موضوع باعث ایجاد رویدادی به نام هاوینگ بیت کوین شد که تقریبا هر چهارسال یک‌بار رخ می‌دهد و طی آن پاداش استخراج‌کنندگان این ارز دیجیتال محبوب نصف می‌شود.

رویداد BTC Halving (BTC Halvening) که باعث کاهش عرضه بیت کوین می‌شود را می‌توان علتی برای افزایش ارزش این رمزارز دانست. هرچند که تجربه نشان می‌دهد این تغییرات آن‌چنان هم چشم‌گیر نبوده‌اند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *