مدلسازی سه بعدی چیست و برای چه چیزی استفاده میشود؟

مدلسازی سه بعدی چیست و برای چه چیزی استفاده میشود؟
  • 1401/10/7
  • گویا آی تی
  • 0

مدلسازی سه بعدی برای شکل دادن به بسیاری از چیزهایی که ما در زندگی روزمره می بینیم استفاده میشود. از بازی های ویدیویی گرفته تا معماری و قطعات صنعتی، احتمالا همه ی ما از تکنولوژی طراحی سه بعدی سود برده ایم. ولی مدلسازی و طراحی سه بعدی دقیقا چیست؟ برای چه چیزی استفاده میشود و چگونه کار میکند؟

ما در اینجا پیچیدگی های طراحی سه بعدی و همه ی چیزهای فوق العاده ای که برایشان به کار میرود را بررسی میکنیم. همچنین خواهیم دید آیا یادگیری نرم افزار های مدلسازی همچون آموزش سالیدورک، راینو، تری دی مکس، کتیا و… امروزه چقدر سودمند خواهد بود.

طراحی سه بعدی چیست؟

بیایید با معنای طراحی سه بعدی شروع کنیم. طراحی سه بعدی روند ارائه ی سه بعدی یک شی یا یک سطح است. مدل های سه بعدی با نرم افزارهای طراحی سه بعدی ساخته میشوند. که بعدا آنها را بررسی می کنیم.

در طول روند طراحی سه بعدی، شما میتوانید اندازه، شکل و بافت شی را تعیین کنید. برای ساخت شکل های سه بعدی با نرم افزار از نقطه ها، خط ها و چند ضلعی ها استفاده میشود.

مدلسازی سه بعدی چگونه کار میکند؟

یک مدل سه بعدی اساسا از رئوس تشکیل شده است که با هم دیگر یک شبکه را تشکیل می دهند و به عنوان هسته ی مدل سه بعدی عمل می کنند. هر نقطه ی درون مدل میتواند دستکاری شود تا شکل را تغییر دهد. به وسیله ی مختصات، نرم افزار محل هر نقطه ی عمودی و افقی را تشخیص میدهد. که همگی به نقطه ی مرجع مرتبط هستند.

معمول ترین روش برای شروع ساخت مدل سه بعدی، این است که با یک شکل ساده شروع کنیم. یک مکعب، جعبه یا کره، یا هر چیزی که صلاح میدانید. شما میتوانید از شکل آغازین قالب گیری کنید یا آن را به شکل مورد نظری که می خواهید درآورید.

مدلسازی سه بعدی برای طراحی محصول

مدلسازی سه بعدی برای چه چیزی استفاده میشود؟

بسیاری از صنایع از طراحی سه بعدی برای پروژه هایشان استفاده می کنند. ما احتمالا بسیاری از آیتم هایی که به وسیله ی طراحی سه بعدی ساخته شده اند را استفاده می کنیم بدون اینکه نقشش را در آنها بدانیم. با طراحی سه بعدی، فرصت ها بی شمارند. این واقعا یک رسانه ی همه کاره است که میتواند برای بسیاری از بخش های مختلف به کار گرفته شود. بیایید چند تا از استفاده های معمول از طراحی و مدلسازی سه بعدی را با هم بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: آموزش شیت متال در سالیدورک

مدلسازی سه بعدی برای طراحی محصول

طراحی سه بعدی در ساخت بسیاری از محصولاتی که ما روزانه دور و برمان میبینیم دخیل بوده است. با ساخت یک مدل سه بعدی از محصولتان قبل از اینکه به طور کامل ساخته شود، ما می توانیم هر خطایی را شناسایی کنیم و محصول را با در نظر گرفتن آن تولید کنیم. حتی امکان مقایسه سایز محصول با محصولات دیگر میتواند تحول عظیمی را در پروسه ی تولید ایجاد کند.

نشان دادن محصول به سرمایه گذاران نیز مفید است. محصولات میتوانند با زاویه ی ۳۶۰ درجه نمایش داده شوند که به سرمایه گذاران اجازه میدهد نتیجه ی نهایی را به طور کامل ببینند. همچنین نسبت به ساخت مدل از محصول و یا ماکت زمان کمتری میبرد. طراحی مناسب از محصول قدم بزرگی در راه تولید است.

مدلسازی سه بعدی چیست؟

مدلسازی سه بعدی برای پرینترهای سه بعدی

منطقی است که پرینتر سه بعدی (۳D Printing) بدون مدلسازی سه بعدی امکان پذیر نباشد. چاپگرهای سه بعدی امکان تبدیل شدن به اشیای فیزیکی را به مدل های سه بعدی می دهند که میتواند برای هر چیزی که درنظر داشته باشید به کار رود که خیلی نسبت به اشکال مینیاتوری و اسباب بازی هایی که با پرینتر های خانگی ساخته میشود کاربرد دارد. روش های مفید زیادی برای استفاده از پرینترهای سه بعدی وجود دارد.

بر اساس مشاهدات ما درحوزه ی بهداشت و درمان، پرینترهای سه بعدی در حوزه ی بهداشت و درمان کاربرد بسیار دارد که میتواند تاثیرات متحول کننده ای داشته باشد. پرینترهای سه بعدی برای ساخت و کاشت اعضای (بدن) مصنوعی سفارشی به کار میرود. همینطور برای ساخت مدل های اناتومیک صحیح برای عمل جراحی. همچنین برای ساخت نمونه اولیه قطعاتی که قرار است تولید انبوه شود بسیار کارآمد می باشد تا هزینه های ساخت را کاهش دهد.

مدلسازی سه بعدی برای پرینترهای سه بعدی

مدلسازی سه بعدی برای ساخت بازی

شاید بیشترین استفاده از طراحی و مدلسازی سه بعدی برای ساخت بازی باشد. مدل های سه بعدی برای طراحی کاراکترها، محیط، وسایل جانبی و دنیای درون بازی های ویدیویی استفاده می شود. نقطه قوت هر بازی ویدیویی خوبی غرق شدن در آن است. و طراحی سه بعدی روشی عالی برای ساخت همچین تجربه هایی است.

مدلسازی سه بعدی در جهان بازی واقعیت مجازی به طور ویژه ای مهم است. که بخش بسیار پرهیجانی است. بازی های واقعیت مجازی با ساخت جهانی تماما سه بعدی،کاملا تو را در تجربه ی بازی غرق می کنند.

مدلسازی سه بعدی برای معماری

از دیگر مصارف معمول طراحی سه بعدی در معماری است. طراحی سه بعدی به معماران امکان می دهد تا فراتر از روش سنتی طراحی دستی نقشه ساختمان نقشه کشی کنند. با شکوفایی تکنولوژی، ما الان قادر هستیم که قبل از ساخته شدن کامل ساختمان، دید سه بعدی از آن داشته باشیم. که برای دیدن محصول نهایی در طول مراحل ساخت و یا نشان دادن آن به سهام دار ها مفید است. مدل سه بعدی میتواند جنبه هایی از ساختمان را نشان دهد که مدل دو بعدی نمی توانند و این کلید ساختمان سازی مدرن است.

طراحی سه بعدی ارزش یاد گرفتن دارد یا نه؟

جواب این سوال ساده است. قطعا! این صنعت به طور شگفت انگیزی در حال پیشرفت است. با ظرفیت بسیاری برای خلاقیت و فرصت های شغلی. چه مشتاق یافتن یک سرگرمی جدید باشید یا در تلاش برای وارد شدن به حیطه ی شغلی جذاب تکنولوژی، طراحی سه بعدی راه حل خوبیست.

جهان سه بعدی تا خرخره پر از فرصت های جدید است. برای مثال متاورس را در نظر بگیرید، یک محیط کاملا سه بعدی که در دنیا طوفانی به پا کرده است. پیش بینی شده است بازار نقشه برداری و مدل سازی سه بعدی بین سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷، ۱۷٫۲ درصد افزایش داشته باشد.

فضای طراحی سه بعدی به با وجود ارتباطش با بسیاری از صنایع و افزایش محبوبیتش با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، محیطی عالی برای کار است. بعضی از حوزه هایی که می توانید با مهارت در طراحی سه بعدی در آنها فعالیت داشته باشید را مرور کردیم، ولی شما محدود به اینها نیستید.

مدلسازی سه بعدی برای معماری

چگونه مدلسازی و طراحی سه بعدی را یاد بگیریم؟

تا اینجای کار، احتمالا برایتان سوال پیش امده که چگونه یاد گیری طراحی و مدلسازی سه بعدی را شروع کنید. خبر خوب اینست که منابع برای این کار آماده و در دسترس هستند. تمام چیزی که نیاز دارید انگیزه ی یادگیری است.

امکان یادگیری کامل روش های طراحی سه بعدی با نرم افزار در خانه وجود دارد. دوره های مرجع آموزشی مکتبی نو (Maktabino.com) روشی عالی برای شروع هستند و معمولا شما را در حین پروسه راهنمایی می کنند تا وقتی که کار با نرم افزار برایتان راحت شود. راه بی دردسری است برای اینکه کسی را داشته باشید که در هر زمان و مکانی راه و چاه را نشانتان دهد.

ما بعضی از بهترین دوره هایمان را مشخص کرده ایم که شما را برای موفقیت در مدلسازی سه بعدی آماده می کنند. وقتی با مبانی طراحی سه بعدی بر اساس زمینه مورد نظر خود آشنا شدید، می توانید تمرین کرده و مهارت هایتان را تقویت کنید. سپس قادر خواهید بود در مدت زمان کوتاهی محصول خود را طراحی کنید!

اولین پروژه ی سه بعدی شما به این بستگی دارد که کجا آموزش دیده اید و چه چیزهایی یاد گرفته اید. اگرچه، همیشه بهتر است که ساده شروع کنید. اصول پایه را یاد بگیرید و با نرم افزاری که استفاده می کنید آشنا شوید. در اخر سرعت تان بالا میرود و مدل های سه بعدی تمام عیاری ازهرچه که دلتان می خواهد می سازید.

از آنجایی که در دوره های مکتبی نو شما را در طول پروسه ی ساخت همراهی می کنند، احتمالا با پیشنهادهای آنها شروع می کنید. همچنین میتوانید بعد از یادگیری اصول اولیه، با نرم افزار کار کنید و ببینید میتوانید پروژه ی شخصی خودتان را بسازید یا نه.

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *