مزایا و معایب ایردراپ کریپتو چیست؟

مزایا و معایب ایردراپ کریپتو چیست؟
  • 1401/10/10
  • گویا آی تی
  • 0

تاکنون در میدان جنگ بوده‌اید؟ اگر بله، تجربه تمام کردن مهمات را در مقابل دشمن دارید؟ در چنین موقعیت‌هایی، فرمانده به پایگاه بی‌سیم می‌زند و درخواست نیروی پشتیبانی و مهمات می‌کند. آسا‌ن‌ترین راه برای پایگاه که مهمات و نیروهای پشتیبانی را به جبهه خودی اعزام کند، مسیر هوایی است. وقتی هواپیما به بالای جبهه خودی رسید، نیروهای پشتیبانی و مهمات را با چتر نجات به پایین پرت می‌کند؛ این عملیات ایردراپ نام دارد. ایردراپ (Airdrop) ترکیبی دو واژه “Air” به معنای هوا و “Drop” به معنای انداختن است. پس اگر بخواهیم معادل فارسی ایردراپ را بدانیم، در ترجمه تحت‌الفظی به معنای «انداختن از هوا» می‌رسیم و اگر بخواهیم استعاری ترجمه کنیم، در نهایت می‌توانیم واژه «بارش» را معادل فارسی ایردراپ بگیریم.

اکنون پرسش: تمام این‌ها چه ارتباطی با دنیای ارزهای دیجیتال دارد؟ پاسخ را در ادامه نوشته خواهید یافت. این نوشته به شما می‌گوید که ایردراپ ارز دیجیتال چیست و چه مزایا و معایبی دارد. با ما همراه باشید.

ایردراپ ارز دیجیتال

ایردراپ ارز دیجیتال یک استراتژی بازاریابی برای پروژه‌های بلاک‌چین محور ارز دیجیتال است که ارسال کوین یا توکن به آدرس کیف پول مردم را شامل می‌شود. در این استراتژی، پروژه‌ها مقادیر کمی از ارز دیجیتال خود را به صورت پاداش به کاربران اعطا می‌کند و در قبال آن، از آن‌ها می‌خواهد که عملی را انجام دهند. مثلاً، صفحه توییتر پروژه را دنبال کنند، در کانال تلگرام پروژه عضو شوند، عضو گروه-چت پروژه در دیسکورد شوند و چند توییت از صفحه توییتر پروژه را بازتوییت کنند. هدف نهایی ایردراپ ارز دیجیتال ارتقاء آگاهی از وجود و به گردش درآمدن یک توکن یا کوین جدید است.

نام ایردراپ، استعاره‌ای از انجام این استراتژی بازاریابی است. وجه تشابه آن‌ها در این است که می‌توان توکن‌ها یا کوین‌های ارز دیجیتال را اجزاء بسیار ریزی مانند قطرات باران، قطعات تگرگ یا فشنگ‌های تفنگ دانست که وقتی تعداد زیادی از آن‌ها از آسمان به سمت زمین سرایز شود، بارش به وجود خواهد آمد. در استراتژی ایردراپ ارز دیجیتال، پروژه توکن‌ها یا کوین‌های خود را به بارش یا ایردراپ در می‌آورند. همین استعاره‌ها است که دنیای ارزهای دیجیتال را دنیای جذابی تبدیل کرده‌است.

چه کسانی ایردراپ دریافت می‌کنند؟

ایردراپ‌ها عموماً در وب‌سایت رسمی پروژه، رسانه‌های اجتماعی و انجمن‌های ارزهای دیجیتال تبلیغ می‌شوند. کوین‌ها و توکن‌ها تحت شرایط خاصی برای کاربران ارسال می‌شود. دو شرط رایج در ایردراپ‌ها به شرح زیر است:

  1. کاربر باید کیف پول خاصی را تهیه کرده باشد؛ این تهیه کردن می‌تواند شامل دانلود و نصب یا خرید کیف‌پول سخت‌افزاری باشد.
  2. کاربر باید مقداری از ارز دیجیتال خاصی را در کیف پول خود داشته باشد تا از جوایز ایردراپ بهره‌مند شود.

توجه: یکی دیگر از شرط‌های رایج برای کسب پاداش در ایردراپ این است که مقداری از یک توکن خاص را خریداری کرده و به آدرس خاصی ارسال کنید تا در موعد ایردراپ، از جوایز بهره‌مند شوید. اما وقتی در یک ایردراپ چنین شرطی دیدید، بسیار حساس شوید و پیشنهاد این است که شرکت نکنید، اما اگر خواستید شرکت کنید، بسیار محتاطانه عمل نمایید و مطمئن شوید که پروژه کلاهبرداری نیست. تکرار می‌شود، مطمئن شوید که پروژه کلاهبرداری نیست.

منافع و مضرات ایردراپ ارز دیجیتال

در این بخش خواهیم دانست که یک پروژه چرا ایردراپ می‌کند و البته چه مضراتی را تحمل می‌کند.

منافع ایردراپ

با توجه به رقابت شدید بین استارت‌آپ‌های ارز دیجیتال، ایردراپ تلاشی توسط هر کدام از آن‌ها برای متمایز شدن از دیگری است.

مایکل جی کیسی (Michael J. Casey)، رئیس هیئت مشاوره کوین‌دسک (CoinDesk) و مشاور ابتکار تحقیقات بلاک‌چین در دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT)، در پستی در وبلاگ کوین‌دسک استدلال کرد که برای موفقیت یک ارز دیجیتال، برای نوعی بازاریابی ضروری است. او نوشت: «یک ارز اگر به طور گسترده مورد استفاده قرار نگیرد، هیچ است و این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه مردم تلاش‌هایی هزینه‌بر برای تشویق به استفاده گسترده انجام دهند.»

با انجام ایردراپ، توکن بین هزاران آدرس کریپتو و به عبارتی دیگر بین هزاران معامله‌گر و سرمایه‌گذار به طور گسترده توزیع می‌شود؛ اتفاقی که ممکن است به طور طبیعی در بازار آزاد اتفاق نیفتد.

مضرات ایردراپ

با وجود اینکه به نظر می‌رسد ایردراپ یک بازی دو سر سود است، اما ملاحظاتی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

اولاً، ممکن است پروژه‌ای که ایردراپ می‌کند کلاهبرداری باشد. اگرچه برخی از پروژه‌ها به دلیل ماهیت «پول رایگان» جذاب هستند، اما ممکن است تله‌ای در میان بوده و در نهایت، هدف بلندمدت «پامپ و دامپ» باشد. به طوری که سازندگان پروژه توکن را ایردراپ می‌کنند، با تبلیغات و ترویج قیمت آن را بالا می‌برند، مردم برای خرید آن با یکدیگر رقابت می‌کنند و وقتی قیمت حسابی بالا رفت، سازنده توکن هر چه ذخیره کرده‌ است را به بازار می‌ریزد. او در سقف، مقدار بسیار زیادی توکن را می‌فروشد و به علت بالا رفتن بسیار زیاد عرضه نسبت به تقاضا، قیمت به یکباره سقوط می‌کند. پول، از جیب معامله‌گران به جیب کلاهبردار رفته‌ است.

ایردراپ‌ها ممکن است توسط پروژه‌هایی با کیفیت پایین انجام شود. برخی پروژه‌ها ممکن است ایردراپ انجام دهند اما بعد پروژه را به حال خود رها کنند.

در نهایت، از آنجایی که توکن ایردراپ‌شده ممکن است فاقد نقدینگی باشد و نتوان آن را در بازار آزاد یا صرافی‌ها به پول نقد تبدیل کرد، ایردراپ می‌تواند به معنای واقعی کلمه بی‌ارزش باشد.

ایردراپ‌ها اغلب نتیجه دوران کودکی یک پروژه هستند و ممکن است ادعا کنند که ارزش هزاران دلاری دارند. با این حال، بدون امکان معامله توکن‌های ایردراپ شده، هدیه رایگان هیچ ارزشی نخواهد داشت.

لیست مزایا و معایب ایردراپ ارز دیجیتال

اگر بخواهیم مزایا و معایب ایردراپ ارز دیجیتال را فهرست‌بندی کنیم، این فهرست به شرح زیر خواهد بود.

مزایای ایردراپ

  • به اولین پذیرندگان پروژه یا افرادی که با آن درگیر هستند پاداش می‌دهد.
  • ایردراپ ارز دیجیتال از آن‌جایی که یک رویکرد بازاریابی است، آگاهی از وجود یک پروژه را افزایش می‌دهد.
  • استفاده و پذیرش یک توکن تازه صادر شده را ترویج می‌کند.
  • می‌تواند توکن‌های جدید یک پروژه را بین هزاران نفر توزیع کند؛ اتفاقی که ممکن است در بازار آزاد رخ ندهد.

معایب ایردراپ

  • اگر کاربران برای دریافت پاداش ایردراپ مجبور باشند که کیف پول خود را به سایت مشکوکی متصل کنند، ممکن است تهدیدات امنیتی به وجود آید.
  • ممکن است ایردراپی که انجام می‌شود یک طرح پامپ و دامپ باشد.
  • اگر توکن در بازار آزاد و صرافی‌ها از نقدینگی و نقدشوندگی کافی برخوردار نباشد، به معنای واقعی کلمه بی‌ارزش خواهد بود.

منبع :

https://www.investopedia.com/

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *