آیا تراکنش و جزئیات شبکه بلاکچین شفاف است؟

آیا تراکنش و جزئیات شبکه بلاکچین شفاف است؟
  • 1401/10/17
  • گویا آی تی
  • 0

 

هدف از به وجود آمدن شبکه‌ای مثل بلاکچین از بین بردن تمرکز در دنیا است. برای رسیدن به این هدف ارزهای دیجیتال به وجود آمدند تا مردم این مفهوم را بهتر درک کنند. کریپتوکارنسی‌ ها یا ارزهای رمزنگاری شده برای مبادله ساخته شده‌اند. شبکه بلاک‌چین یک شبکه همتا به همتاست و تراکنش‌ها در آن قابل مشاهده است. در ادامه مقاله در مورد شفافیت و ویژگی‌های مهم بلاکچین و ارز دیجیتال صحبت می‌کنیم.

بلاکچین چیست؟

بلاکچین را می‌توان به عنوان یک دفتر کل توزیع شده یا شبکه‌ای از بلاک‌ها توصیف کرد. در هر بلاک مجموعه‌ای از تراکنش‌ها وجود دارد که باید توسط نودهای شبکه تایید شود، از مهمترین ویژگی‌های بلاکچین شفافیت آن است و می‌توان بلاکچین را مرکز عمل ارز دیجیتال دانست.

بلاک‌ها، زنجیره‌ای را تشکیل می‌دهند که حاوی اطلاعات تراکنش‌های یک شبکه است. در واقع بلاکچین، مجموعه‌ای از بلوک‌های داده مرتبط است که شامل اطلاعات ضروری مانند خروجی‌های هَش رمزنگاری می‌شود. بلاکچین به مشارکت‌کنندگان شبکه اجازه می‌دهد تراکنش‌هایی که به زنجیره بلاک اضافه شده را مشاهده کنند و این موضوع، میزان شفافیت شبکه را بالا می‌برد.

بلاکچین و مکانیسم اجماع

الگوریتم‌های اجماع ویژگی دیگر بلاکچین ارز دیجیتال هستند. در قلب هر ارز دیجیتال، شبکه‌ای از رایانه‌ها قرار دارد که به ایمن کردن شبکه در برابر مهاجمان کمک می‌کند و از تولید بیش از حد توکن‌ها جلوگیری می‌کند. این سیستم مکانیزم اجماع نامیده می‌شود. مکانیسم‌های اجماع نیاز به واسط را از بین می‌برد و به غیرمتمرکز شدن شبکه کمک می‌کند.

دو مکانیسمی که بیشتر از همه مورد استفاده قرار می‌گیرند، مکانیسم‌های اثبات کار یا Proof Of Work و اثبات سهام یا Proof Of Stake هستند.

ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین برای اولین بار فناوری اجماع اثبات کار را در شبکه بیت کوین به کار برد. در واقع اثبات کار (PoW) مکانیزمی است که بیت کوین برای تنظیم ایجاد بلاک‌ها از آن استفاده می‌کند. در این پروتکل، از قدرت محاسباتی رایانه‌ها برای حل کردن توابع ریاضی استفاده می‌شود و ماینرها برای ایجاد یک نتیجه صحیح برای مسائل ریاضی رقابت می‌کنند. برای انجام این کار، ماینرها رشته‌ای از اعداد شبه تصادفی را حدس می‌زنند که هش نامیده می‌شود. ماینری که آن را درست حدس زده باشد، مقداری از کوین شبکه را به عنوان پاداش دریافت می‌کند.

در مکانیسم اثبات سهام یا POS کاربرانی که می‌خواهند فرصت انتخاب شدن برای افزودن بلاک‌ها به بلاکچین را داشته باشند، باید مقدار مشخصی از ارز دیجیتال بلاک چین را در یک قرارداد خاص به اشتراک بگذارند یا قفل کنند. در طول این مدت، کاربران می‌توانند در ازای اشتراک‌گذاری ارز دیجیتال خود، پاداش دریافت کنند.

ارز دیجیتال چیست؟

هدف به وجود آمدن بلاکچین چیزی فراتر از پول بود؛ اما درک مفهوم پول و ارز تقریباً برای همه انسان‌ها ساده است. بنابراین برای تحقق این هدف ارز دیجیتال به وجود آمد. ارزهای دیجیتال به دلیل غیرمتمرکز بودن با ارزهای فیات و دلار متفاوت هستند. در واقع هیچ نهاد مرکزی آن‌ها را صادر نمی‌کند و غیرقابل نفوذ هستند. تمامی افراد می‌توانند مالکیت کامل روی دارایی خود داشته باشند و بدون وجود شخص ثالث، تراکنش‌های خود را انجام دهند.

تعیین قیمت ارز دیجیتال

قیمت ارز دیجیتال توسط معیارهای متفاوتی تعیین می‌شود. مهم‌ترین آن‌ها عرضه و تقاضا است. هرچه میزان عرضه از تقاضا بیشتر باشد، قیمت ارز دیجیتال پایین، و هر چه تقاضا نسبت به عرضه بیشتر باشد قیمت آن بالاتر می‌رود. ارزهای دیجیتال مانند پول‌های فیزیکی، روی اسکناس یا سکه چاپ نمی‌شوند؛ مثلاً ارز دیجیتال بیت کوین، با عمل ماینینگ به وجود می‌آید.

انواع ارز دیجیتال

بیت کوین

بزرگترین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال بیت کوین است که توسط ساتوشی ناکاموتو به وجود آمد. تا کنون هیچ هویتی از ناکاموتو وجود ندارد. وایت پیپر بیت کوین در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و ارز دیجیتال بیت کوین در سال ۲۰۰۹ در دسترس عموم قرار گرفت.

اتریوم

به تمام ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین، آلت کوین گفته می‌شود. اتریوم در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۱۵ و به سرپرستی جوان ۲۳ ساله روسی، «ویتالیک بوترین» پا به عرصه ارزهای دیجیتال گذاشت. در واقع اتریوم نسل دوم ارزهای دیجیتال است. کوین این شبکه اتر است و هدف این ارز دیجیتال هوشمند سازی فرایندها و ایجاد فضایی برای اجرای برنامه‌های غیر متمرکز و خودکار است. مهمترین قدمی که اتریوم بعد از بیت کوین برداشت، قراردادهای هوشمند بود.

قرارداد هوشمند یک برنامه است که بر اساس یک توافق بین دو یا چند نفر، به صورت خودکار اجرا می‌شود. اگر چیزی به عنوان قرارداد روی بلاکچین نوشته شود، قابل تغییر نیست. پلتفرم اتریوم، توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های کاربردی غیر متمرکز را ایجاد و راه اندازی کنند.

کاردانو

یکی دیگر از ارزهای دیجیتال معروف کاردانو است. پروژه کاردانو در سال ۲۰۱۵ آغاز شد. کاردانو از مکانیزم اثبات سهام یا proof of stake استفاده می‌کند. بر اساس این مکانیزم هر کسی دارایی بیشتری در شبکه داشته باشد، حق رای بیشتری دارد.

ریپل

ارز دیجیتال ریپل جزو نسل دوم بلاکچین است و برای تسویه‌های بین بانکی به وجود آمده است. ریپل قصد دارد تا با عرضه محصولات بانکی غیرمتمرکز، مشکل تبادلات بین‌المللی پول در جهان را برای همیشه حل کند.

از چه طریق ارزهای دیجیتال را خریداری کنیم؟

ارزهای دیجیتال را می‌توانید از صرافی‌های مختلف خریداری کنید. صرافی والکس، یک پلتفرم آنلاین مبادلات ارز دیجیتال است که امکان خرید و فروش بیش از ۱۰۰ رمزارز را برای کاربران ایرانی فراهم می‌کند. با ورود به سایت یا اپلیکیشن والکس می‌توانید ازرهای دیجیتال را خرید و فروش کنید و از قیمت لحظه‌ای آن‌ها با خبر شوید.

 

منبع:

https://vebeet.com/

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *