چرا ssl برای سایت مهم است؟

چرا ssl برای سایت مهم است؟
  • 1401/11/3
  • گویا آی تی
  • 1

گواهی SSL یکی از الزاماتی است که برای هر کسب و کاری نیاز است، به خصوص پس از اینکه گوگل برای رتبه‌بندی بهتر در موتورهای جستجو، وب‌سایت‌های دارای گواهی SSL را در اولویت قرار داد. SSL که مخفف عبارت Secure Socket Layer است، یک فناوری رمزگذاری است که برای ایجاد یک اتصال امن بین وب سرور و مرورگر وب کاربر استفاده می‌شود.

مطالعه بیشتر: ssl چیست؟

هنگامی که یک وب‌سایت دارای گواهینامه SSL به درستی بر روی سرور نصب شده است، یک نماد قفل سبز کوچک در سمت چپ URL وب‌سایت در مرورگر نمایش داده می‌شود و https نیز به رنگ سبز ظاهر می‌شود. گواهینامه‌های SSL برای ایمن سازی انتقال داده‌ها، تراکنش‌های کارت اعتباری، ورود به سیستم و سایر اطلاعات شخصی استفاده می‌شود. آنها امنیت بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کنند و باعث می‌شوند بازدیدکنندگان برای مدت زمان طولانی‌تری در یک وب‌سایت بمانند، به آن اعتماد کنند و یا از آن خرید کنند.

وب‌سایت‌هایی که توسط گواهی SSL محافظت می‌شوند، چیزی شبیه به تصویر زیر را در ابتدای URL خود خواهند داشت.

تحقیقات نشان داده است که درصد بالایی از افرادی که به صورت آنلاین خرید می‌کنند و محصول مورد نظر خود را به سبد خرید خود می‌افزایند، سفارش خود را لغو می‌کنند، زیرا به وب سایت اعتماد ندارند که نسبت به این تعداد افراد، افراد بیشتری هستند که حتی به مرحله ثبت سفارش هم نمی‌روند و به محض ندیدن علامت گواهی استاندارد SSL، وبسایت را ترک می‌کنند.

اعتماد برای خریداران آنلاین بسیار مهم است که یکی از موارد مهم در جلب اعتماد کاربران در ثبت سفارش و خرید از وبسایت گواهی امنیتی SSL است.

 

SSL چگونه کار می‌کند؟

هنگام دسترسی به یک وب سایت از طریق یک اتصال رمزگذاری نشده (HTTP)، می‌توانید داده را در مسیر بین یک مرورگر و سرور بخوانید و اطلاعات را به صورت متنی بدست آورید، به عنوان مثال، نام، مشخصات بانکی یا هر اطلاعات دیگری که قابل انتقال است.

وقتی SSL را روی دامنه نصب می‌کنید، اطلاعات مبادله شده بین رایانه بازدیدکننده و وب‌سایت، رمزگذاری می‌شود و از آنجا، «نام شما» می‌تواند به‌عنوان مثال مانند: «vbo7r1iaew82BDHEwmp1qYewD + vco9n0yD6g» ،نمایش داده شود، و شخص با این آدرس مواجه می‌‎شود.

این همان کاری است که رمزگذاری انجام می‌دهد، یعنی داده‌های ارسال شده را تغییر می‌دهد تا غیرقابل درک شود و تنها سروری که با آن اتصال رمزگذاری شده را برقرار کرده اید، اطلاعات لازم برای تبدیل “vbo7r1iaew82BDHEwmp1qYewD + vco9n0yD6g” به “نام شما” را دارد.

 

 

علت الزام گواهی SSL از نظر گوگل

در آگوست ۲۰۱۴، گوگل ابتکار HTTPS Everywhere خود را راه اندازی کرد تا دنیای آنلاین را به مکانی امن‌تر برای جستجوی کاربران تبدیل کند. این ابتکار برای تشویق کاربران وب به استفاده از HTTPS (که در ابتدای URLهای امن مشاهده می‌شود) ایجاد شد و اهمیت امنیت اقدامات آنلاین را برجسته کرد.

امنیت همیشه یک اولویت برای گوگل بوده است و با این ابتکار سعی داشته آن را به کاربران شناسانده و برای آن‌ها در اولویت قرار دهد. هنگام استفاده از سرویس‌های Google (مانند جستجو، Google Drive یا Gmail)، کاربران قبلاً به رمزگذاری HTTPS دسترسی دارند. فراتر از آن، گوگل همچنین منابع زیادی را برای کمک به جلوگیری و رفع نقض امنیت در وب‌سایت‌ها فراهم می‌کند.

یکی از بزرگترین تغییراتی که گوگل با این ابتکار جدید، انجام داد این است که اگر وب‌سایتی دارای گواهینامه SSL باشد و از امنیت آنلاین بهره‌مند شود، در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالاتری کسب می‌کند. در مقایسه، وب‌سایت‌هایی که امنیت وب‌سایت ضعیفی دارند در رتبه‌بندی گوگل پایین‌تر خواهند رفت. اهمیت این موضوع قابل اغراق نیست. اگر کنجکاو هستید که وب‌سایت شما چقدر امن است، می‌توانید از ابزارهای آنلاین برای بررسی استفاده کنید.

گواهینامه‌های SSL گاهی اوقات هزینه اضافی دارند، که می‌تواند برای مشاغل کوچک نگران‌کننده باشد، اما اگر می‌خواهید حضور آنلاین داشته باشید.

مطمئن شوید که وب‌سایت شما از بهترین امنیت موجود برخوردار است. مارک locket سبز و https در URL خود به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد که می‌توان به وب‌سایت شما اعتماد کرد و کاربران وب احتمال بیشتری برای ماندن در آن خواهند داشت.

 

هنگام تنظیم گواهی SSL به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • نوع گواهی را انتخاب کنید که برای کسب و کار شما مناسب‌تر است: گواهی تک دامنه، چند دامنه‌ای(multi-domain) یا وایلد(wildcard certificate)
  • تنها از گواهی‌های SSL استفاده کنید که از منابع قابل اعتماد ارائه شده‌اند
  • از گواهینامه‌ها با کلیدهای ۲۰۴۸ بیتی استفاده کنید
  • اجازه دهید صفحات وب شما توسط موتورهای جستجو ایندکس شوند و تا حد امکان از متا تگ‌های noindex اجتناب کنید.
  • برای همه دامنه‌های دیگر از URL‌های مربوط به پروتکل استفاده کنید

 

 

۵ ویژگی برتر استفاده از گواهی امنیتی SSL

 

  SSL از داده‌های مشتری محافظت می‌کند:

در بازار پر رقابت آنلاین، داده‌های کاربران (شناسه، رمز عبور، کارت اعتباری، جزئیات کارت و غیره) بسیار اهمیت دارند. از این رو سازمان نمی‌تواند از نظر امنیت، داده‌های مشتری را به خطر بیندازد و تا حد ممکن باید از اطلاعات کاربر محافظت نماید. گواهی SSL اطلاعاتی را که بین سرور و مرورگر در حال انتقال هستند، ایمن می‌کند. به عبارت ساده، اطلاعات را خصوصی و امن نگه می‌دارد. SSL به محافظت از داده‌ها در برابر هکرها با تبدیل آنها به فرمت غیرقابل رمزگشایی، کمک می‌کند.

 

محافظت در برابر هشدار گوگل:

گوگل با به‌روزرسانی‌های اخیر خود، وعده خود را مبنی بر تبدیل اینترنت به مکانی امن‌تر با رمزگذاری وبسایت‌های HTTP انجام داده است. همانطور که در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۸، گوگل کروم ۷۰ را منتشر کرد و با آن، هشدارهای امنیتی خود را برای سایت‌هایی که کاملا HTTPS ایمن نیستند افزایش داد.

 

تاثیر گواهی SSL بر رتبه سئو در موتورهای جستجوی گوگل:

همانطور که در بالاتر نیز بیان کردیم، گوگل در سال ۲۰۱۴، HTTPS را به عنوان یک فاکتور رتبه بندی در موتورهای جستجو اعلام کرد، به عبارتی اگر وب‌سایتی دارای گواهینامه SSL باشد، وب‌سایت شما امن تلقی می‌شود و یک نشانگر اعتماد نیز در نوار آدرس قابل مشاهده خواهد بود.

چنین شاخص اعتماد می‌تواند به شما در افزایش ترافیک وب‌سایت و افزایش رتبه خود در SERP کمک کند.

 

اعتماد و در نتیجه ثبت سفارش کاربر در وبسایت شما بیشتر خواهد شد:

نشانگر اعتماد که در نوار آدرس مرورگر ظاهر می‌شود، اعتماد مشتری را به وب‌سایت افزایش می‌دهد. بنابراین، مشتریان می‌توانند محصولات وبسایتتان را با خیال راحت خریداری نمایند. در واقع این گواهی استاندارد به صاحبان وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا میزان نرخ بازدیدکنندگانشان به مشتری را افزایش دهند.

 

از حملات هکرها و سواستفاده‌گران جلوگیری می‌کند

در این عصر تکنولوژی که اکثر افراد نیمی از وقت خود را در اینترنت می‌گذرانند، ممکن است مورد خطر حملاتی قرار گیرند. حملاتی چون فیشینگ، MITM و غیره در حال افزایش است و ایمن سازی وب‌سایت برای جلوگیری از چنین حملاتی ضروری است، بنابراین ثبت گواهی SSL در وب‌سایت‌ شما بعد از راه‌اندازی آن بزرگترین و مهم‌ترین قدم است.

 

SSL به رعایت مقررات کمک می‌کند

یک کسب و کار آنلاین برای انطباق با هنجارهای انطباق صنعت کارت پرداخت (PCI) باید حداقل گواهینامه SSL 128 بیتی با رمزگذاری مناسب داشته باشد. PCI همچنین داشتن گواهی SSL از یک منبع قابل اعتماد را برای وب سایت اجباری کرد.

 

پس از مزایای گواهی SSL، بیایید نگاهی به نوع گواهینامه های SSL بیندازیم.

 

 

انواع گواهینامه SSL:

  • گواهینامه EV SSL

گواهینامه‌های اعتبار سنجی توسعه یافته (EV) بالاترین سطح احراز هویت هستند که از طریق یک فرآیند راستی‌آزمایی بسیار کامل صادر می‌شوند. چنین فرآیندی اعتماد مشتری را به وب‌سایت تجارت الکترونیک، درگاه پرداخت افزایش می‌دهد. در این گواهینامه علاوه بر تایید دامنه اطلاعات شرکت و یا سازمان نیز ارائه می‌شود. تنها گواهینامه‌های EV SSL نوار آدرس سبز را نشان می‌دهند.

 

  • گواهی OV SSL

گواهینامه‌های OV SSL همچنین به عنوان گواهی معتبر SSL سازمانی شناخته می‌شوند. همانطور که از نام آن پیداست، این گواهینامه‌ها دارای یک فرآیند اعتبار سنجی دقیق هستند. مرجع صدور گواهی (CA) هویت کسب و کار را هنگام صدور گواهینامه‌های OV SSL تأیید می‌کند. همان اطلاعات تجاری در زیر اطلاعات گواهی موجود است. در حالت ایده آل، همه مشاغل ثبت شده باید از وب‌سایت خود با این نوع گواهی SSL محافظت کنند.

 

  • گواهی DV SSL

گواهینامه‌های SSL معتبر (DV) گواهینامه SSL اولیه برای ایمن سازی وب سایت شما هستند. گواهینامه‌های DV SSL ارزان‌ترین گواهینامه‌های SSL در بازار هستند. آنها یک قفل سبز رنگ در مرورگر نمایش می‌دهند تا صحت وب‌سایت را نشان دهد. که این نوع گواهینامه در سرورپارس به صورت آنی صادر می‌شود.

 

  • گواهی SSL Wildcard

گواهی SSL Wildcard به روشی مشابه گواهینامه یک دامنه معمولی کار می کند. با این حال، آنها این مزیت را دارند که همه و هر زیر دامنه ای را که ممکن است در شبکه خود داشته باشید، ایمن کنند. این گواهی باعث صرفه جویی در هزینه و زمان مدیر می‌شود.

 

  • گواهی SSL چند دامنه

گواهی SSL چند دامنه‌ای برای ایمن سازی چندین دامنه و زیر دامنه با یک گواهی SSL استفاده می‌شود. یک گواهی واحد در بیشتر موارد ارزان است و می تواند تا ۹۹ دامنه اضافی را ایمن کند.

 

نتیجه گیری

همانطور که اکنون از مزایای گواهی SSL آگاه شده‌اید، بنابراین لازم است که وب‌سایت خود را با SSL ایمن کنید. این به صاحبان کسب و کارهای آنلاین کمک می‌کند تا ترافیک و درآمد بیشتری کسب کنند. برای تهیه انواع گواهینامه ssl می‌توانید به صفحه خرید SSL مراجعه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *