چه عواملی بر کیفیت پروفیل مبلی تاثیرگذار است؟

چه عواملی بر کیفیت پروفیل مبلی تاثیرگذار است؟
  • 1401/11/6
  • گویا آی تی
  • 0

پروفیل مبلی ماده اولیه ای کاربردی برای تولید است که کیفیت تولید و ساخت آن مستقیما بر کیفیت و عملکرد درست محصول نهایی تولید شده از آن اثر می گذارد. همین عامل اهمیت کیفیت تولید این مقاطع را دو چندان می کند. ساختار ساده ی پروفیل مبلی باعث شده کیفیت آن نیز نه وابسته به عوامل پیچیده بلکه مستقیما تحت تاثیر کیفیت تولید و کیفیت ورق به عنوان ماده ی اولیه ی تولید باشد. در ادامه کامل تر در مورد این موارد توضیح خواهیم داد.

از ۴ عامل اصلی می توان به عنوان عوامل تاثبرگذار بر کیفیت مقاطع فولادی و به طور خاص پروفیل مبلی یاد کرد.

کیفیت ورق:

بخش عمده ی پروفیل مصرفی در بازار تولید، مقاطع درزدار هستند. پروفیل مبلی درزدار در حقیقت ورق روغنی است که بعد از برش به شکل نوار، خمکاری و جوشکاری درز تبدیل به پروفیل شده است. به همین دلیل است که کیفیت ورق مصرفی بیشترین اثر را بر کیفیت و عملکرد پروفیل حین تولید و انجام فرآیندها دارد.

ورق تعیین کننده ی میزان فرآیندپذیری، کیفیت سطحی و بسیاری دیگر از ویژگی های پروفیل مبلی است.

میزان فرآیند پذیری پروفیل مبلی مستقیما با میزان انعطاف پذیری ورق در ارتباط است. هر چه ورق منعطف تر باشند به همان نسبت پروفیل هم فرآیندپذیرتر خواهد بود. انعطاف به ویژه در فرآیندهایی چون خم بسیار مهم و تاثیر گذار است. حین خم ورق در بخش داخلی فشرده و در بخش بیرونی کشیده می شود. در صورت انعطاف پذیری کم ورق به جای کشیده شدن در ناحیه تنش پروفیل مبلی شکسته یا پاره می شود.

کیفیت سطحی نیز در واقع همان کیفیت ورق و درز جوش است. کیفیت سطحی تا حد زیادی وابسته به زبری است. برای محصولی چون پروفیل مبلی که کاربرد زیادی در صنایع تزئینی دارد زیبایی و براق بودن سطح بسیار مهم است. همچنین این ویژگی تاثیر مستقیم بر کیفیت فرآیندهایی چون آبکاری دارد. برای آبکاری باکیفیت سطحی بالا و مستحکم فلز پایه باید در حد مشخصی زبر باشد. زبری بیش از اندازه باعث پایین آمدن کیفیت سطحی و زبری کم و صیقلی بودن ورق باعث کنده شدن ورقی شکل لایه ی آبکاری از روی فلز پایه می شود.

کیفیت تولید:

همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم مقاطع فولادی ساختار و فرآیند تولید بسیار ساده ای دارند. اما همین فرآیند تولید ساده به شدت بر کیفیت نهایی آن ها به طبع محصولات تولید شده از آن تاثیر دارد.

مقصود از کیفیت تولید، دقیق بودن ابعاد سطح مقطع و طول پروفیل است.

لوله و پروفیل های مبلی از لحاظ ضخامت بسیار متنوع هستند. ضخامت آن ها می تواند اندازه ای از ۰٫۳ میلی متر تا ۱٫۵ میلی متر باشد. در بعضی از صنایع چون قطعه سازی دقیق بودن ابعاد اهمیت دو چندان دارد. چرا که قطعات مختلفی با تفاوت ابعاد بسیار کم باید درون هم قرار بگیرند. اختلاف درحد دهم میلی متر هم می تواند ایجاد مشکل کند و مانع از قرار گرفتن قطعات به شکل درست و اصولی درون هم بشود.

طول پروفیل مبلی طبق استاندارد ۶ متر است اما گاهی با استفاده از دستگاه های تولید بی کیفیت امکان دارد این ابعاد درحد چند سانتی متر تغییر کند. شاید در ظاهر چند سانت اهمیت زیادی نداشته باشند. اما با توجه به این که این پروفیل ها در اکثر مواقع به اندازه های کوچک تر برش می خورند. اختلاف چند سانتی می تواند هدر رفت یا اصطلاحا پرتی مقاطع را برای تولیدکننده چندین برابر کند.

نوع ورق:

همان طور که می دانید برای تولید لوله و پروفیل های مبلی از ورق روغنی استفاده می شود. علاوه بر این که ورق هر کارخانه کیفیت خاص خود را دارد نوعی ورق با ظاهر ورق روغنی با نام ورق اسید شوی نیز در بازار موجود است. ورق اسیدشوی ظاهری تقریبا شبیه به ورق روغنی اما خواص و فرآیندپذیری متفاوت از آن دارد.

ورق اسیدشوی یکی از مهم ترین مراحل تولید ورق روغنی به نام آنیلینگ را طی نکرده است. به همین دلیل می توان گفت این ورق محصولی بین ورق سیاه و ورق روغنی است. ظاهر آن شبیه به ورق روغنی با فرآیندپذیری مشابه ورق سیاه.

به خاطر همین فرآیندپذیری کم به پروفیل های تولید شده از آن ها در صنعت اصطلاحا پروفیل راسته کاری گفته می شود. این به آن معنا است که برای انجام فرآیند خم مناسب نیستند.

بی شک قیمت پروفیل سبک  به دلیل کیفیت و عملکرد مطلوب آن حین فرآیندها و بیشتر خواهد بود.

کیفیت درزجوش:

کیفیت درزجوش با دو فاکتور سنجیده می شود. اول استحکام جوش و دوم کیفیت سطحی آن.

در صورتی که دو لبه ی ورق با جوش به درستی و محکم به هم متصل نشده باشد تحت فرآیند خم به سادگی از هم باز می شود. برای خم های با زاویه ی تند این احتمال حتی بیشتر هم می شود.

کیفیت سطحی درزجوش برای آبکاری و ساخت محصولات تزئینی مهم است. عموما بعد از جوشکاری زائده های ایجاد شده از روی سطح برداشته می شود. اگر این مرحله به درستی انجام نشود قسمتی از سطح پروفیل کیفیتی نامطلوب خواهد داشت و برای آبکاری قسمتی از سطح زبر و بخش دیگر نرم خواهد بود.

سخن پایانی:

همان طور که توضیح دادیم کیفیت پروفیل مبلی مستقیما تحت تاثیر مراحل مختلف تولید و کیفیت مواد اولیه است. در نتیجه به طور کلی این کارخانه تولید کننده است که با دستگاه ها و ورق مصرفی برای تولید، تعیین می کند محصول نهایی چه کیفیتی داشته باشد. همکاری با مجموعه های باسابقه و معتبر چون گروه صنعتی صبا در صورتی که حتی آشنایی زیادی با محصولات فولادی نداشته باشید می تواند خود تضمینی برای کیفیت باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *