مقایسه PS4 و PS5؛ آیا پسر لایق‌تر از پدر است؟

مقایسه PS4 و PS5؛ آیا پسر لایق‌تر از پدر است؟
  • 1401/11/11
  • گویا آی تی
  • 0

بلاخره پس از مدت‌ها سر و کله زدن با کنسول پلی‌استیشن ۴، نسل جدید کنسول سونی یعنی پلی‌استیشن ۵ (Playstation 5) معرفی و به بازار عرضه شد. این کنسول اگرچه در مقایسه با رقبا قوی‌ترین کنسول جهان نیست، اما ارتقای قابل توجهی نسبت به نسل قبلی خود پیدا کرده است.

PS5 به لطف معماری کاملاً جدید پردازنده، پشتیبانی از رزولوشن بالا و ذخیره‌سازی سریع‌تر به کمک حافظه SSD، تقریباً می‌شود گفت از هر نظر بهتر از PS4 است. صحبت‌های زیادی وجود دارد، پس بنابراین بیایید وقت خود را برای مقایسه کنسول‌های PS4 و PS5 بگذاریم و ببینیم قضیه از چه قرار است.

مشخصات PS5 در مقابل PS4 و PS4 Pro

حتی یک نگاه گذرا به مشخصات PS5 نشان می‌دهد که این کنسول در جایگاه بالاتری از کنسول Playstation 4 و حتی PS4 Pro قرار دارد. سونی در نسل جدید کنسول خود، قابلیت‌های آن را از هر جهت بهبود بخشیده است. فضای ذخیره‌سازی کارآمدتر، پردازش سریع‌تر، پشتیبانی از دیسک‌های با ظرفیت بیشتر و رزولوشن‌ بالاتر نمونه‌ای از این بهینه‌سازی‌ها هستند. دو نسخه از کنسول پلی‌استیشن ۵ عرضه شده است، نسخه استاندارد دیسک‌خور و نسخه دیجیتال که هر دو مشخصات یکسانی را ارائه می‌دهند (به استثنای حذف یک درایو دیسک در نسخه دیجیتال). ما در طول مقایسه‌ای که در این مقاله خواهیم داشت، به جزئیات بیشتر و عمیقی از این مشخصات خواهیم پرداخت. به عنوان یک نکته کلی، مهم است که زمان عرضه این مشخصات را در نظر بگیرید.

 

مقایسه طراحی دو کنسول

هنگامی که طراحی کنسول PS5 لو رفت، معلوم بود که این نوع طراحی باعث ایجاد دو دستگی در بین طرفداران خواهد شد. یعنی کسانی خواهند بود که طراحی کنسول جدید را دوست خواهند داشت و کسانی هم خواهند بود که از طراحی آن ابراز تنفر خواهند کرد. از نظر بسیاری از منتقدین، سونی با این طراحی به نوعی سنت قدیمی خود را کنار گذاشته و ساختارها را شکسته است که این می‌تواند به مذاق طرفداران قدیمی خوش نیاید. با این حال باید اعتراف کرد که کنسول پلی‌استیشن ۵ همچنین بزرگترین کنسولی است که کمپانی سونی تا به حال ساخته است. از سوی دیگر، کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو بیشتر به یک کنسول قدیمی شباهت دارد. اما با وزن ۳٫۳ کیلوگرم سبک‌تر از کنسول جدید است.

البته پلی استیشن ۵ آنقدرها هم کنسول بدی در این زمینه نیست و قبول دارم اندازه بزرگ کنسول PS5 نسبت به PS4 Pro کمی غلط‌انداز به نظر می‌رسد. اما بیاید ببینیم این کنسول چه مزیتی نسبت به پدر خود دارد. باید اشاره کنم که کنسول جدید عملاً بی صدا است و حداقل مقدار گرما را تولید می‌کند. اما در همین حال، PS4 Pro می‌تواند هنگام اجرای برخی بازی‌ها سر و صدا ایجاد کند. همچنین به خاطر تولید گرمای قابل توجه می‌تواند بسیاری از کاربران را نگران یا عصبی کند. بنابراین درست است که کنسول جدید به نسبت بزرگ‌تر از نسل قبل خود تشریف دارد و طبق باور عموم این عیب محسوب می‌شود. اما باید در نظر داشت که فناوری‌های جدید باعث شده‌اند تا playstation 5 عملکرد بی‌نظیری از خود نشان دهد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

قدرت گرافیک کدام کنسول بالاتر است؟

با اشاره به این اعداد و ارقام، می‌شود گفت پردازنده گرافیکی کنسول پلی‌استیشن ۵ تقریباً هشت برابر قدرتمندتر از پلی‌استیشن ۴ و دو و نیم برابر قدرتمندتر از پلی‌استیشن ۴ پرو است. سونی تنها به دلیل ۳۶ عدد CU و سرعت کلاک بالاتر با PS5 قادر دستیابی به چنین عملکرد بالایی است. هسته‌های PS5 با فرکانس متغیر ۲٫۲۳ گیگاهرتز کار می‌کنند. در حالی که انتظار می‌رود سرعت پردازش بالاتری را ارائه بدهد که می‌دهد. در مقابل کنسول PS4 با فرکانس متغیر ۸۰۰ مگاهرتز، قدرت را بر اساس حجم کاری تغییر می‌دهد تا به سرعت مطلوبی را ارائه دهد.

مقایسه قیمت PS4 و PS5

با در نظر گرفتن ارتقای فاحش و بهبود مشخصات و استفاده از حافظه SSD، منطقی است که کنسول PS5 گرانتر از PS4 باشد. نسخه استاندارد کنسول نسل جدید سونی ۴۹۹٫۹۹ دلار قیمت دارد و در نسخه دیجیتال قیمت ۳۹۹٫۹۹ دلار اعلام شده است. با توجه به سرعت عملکرد PS5 و این واقعیت که ۹۹٪ از بازی‌های PS4 شما را اجرا می‌کند، باید گفت که قیمتش کاملا منطقی است. پس در نتیجه زمانی که یک PS5 تهیه کردید، عملاً نیازی به PS4 نخواهید داشت.

جالب اینجا است که کنسول PS4 خیلی ارزانتر از PS5 نیست (شامل بازار ایران هم می‌شود). در حال حاضر شما می‌توانید یک مدل ۱ ترابایتی کنسول PS4 Slim را با قیمت حدود ۲۹۹٫۹۹ دلار و یک ترابایتی PS4 Pro را با قیمت ۳۹۹٫۹۹ دلار خریداری کنید. پس با این حساب عقل سلیم حکم می‌کند که به جای آن شما می‌توانید یک PS5 نیز بگیرید. زیرا تقریباً هر کاری را که PS4 انجام می‌دهد را می‌تواند بهتر و سریع‌تر پردازش کند. البته دیدن چنین تفاوت قیمت جزئی بین این دو واقعا غیرمنطقی است، اما به هر حال سازندگان باید سود خود را کنند و این تفاوت به چشم آن‌ها نمی‌آید.

 

مقایسه فضای ذخیره‌سازی

کنسول PS5 نسبت به PS4 یا حداقل نسبت به PS4 Pro چندان شاهد ارتقاء ظرفیت ذخیره‌سازی نبوده است. کنسول جدید در مقایسه با یک کنسول PS4 نسخه پایه، فضای ذخیره‌سازی کمی بیشتری دارد. لازم به ذکر است که مدل پایه PS4 با ۵۰۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و PS5 با ۸۲۵ گیگابایت فضا عرضه می‌شود. آن‌هایی که مدل نهایی PS4 یا همان Pro را دارند، در واقع شاهد کاهش ظرفیت خواهند شد و حدود ۱۷۵ گیگابایت فضا را از دست خواهند داد. البته عملکرد حافظه تفاوت اصلی و بحث مقدار فضا نیست. PS5 دارای یک حافظه SSD سفارشی‌سازی شده با سرعت ۵٫۵ گیگابایت بر ثانیه است. حافظه ذخیره‌سازی جدید سونی به طور خاص برای کنسول PS5 ساخته شده و به آن اجازه می‌دهد تا موثرتر و همگام‌تر با سیستم PS5 کار کند.

با این حال باز هم بزرگترین مشکل از نظر کاربران بحث ظرفیت است که خوشبختانه کنسول PS5 راه حلی برای آن دارد. مانند کنسول PS4، شما قادر خواهید بود فضای ذخیره سازی PS5 خود را با کمک هارد اکسترنال ارتقا دهید. در مقایسه با کنسول PS4، شما با این کار باز هم عملکرد قابل توجهی را مشاهده خواهید کرد که کیفیت تجربه کاربری شما را بالا می‌برد. البته پیشنهاد ما این است قبل از این که ظرفیت کنسول PS5 را افزایش دهید، نگاهی به هاردهای مبتنی بر PCI-e 4.0 بیاندازید، چون آن‌ها هم می‌توانند بسیار فوق‌العاده عمل کنند.

مقایسه بازی‌های PS4 و PS5

کنسول پلی‌استیشن ۴ دارای لیست بلندبالایی از عناوین انحصاری عالی از جمله Bloodborne، God of War، Until Dawn، Uncharted 4 و غیره است. خوشبختانه، شما همچنان می‌توانید آن بازی‌ها را در کنسول جدید خود یعنی PS5 بازی کنید که کیفیت و عملکرد خوبی روی آن دارند و بسیار لذت‌بخش‌تر هستند و این مورد کنسول جدید را شگفت‌انگیزتر می‌کند. پس تا اینجای کار با در نظر گرفتن سازگاری به عناوین قدیم، همه بازی‌های کنسول PS4 شما همچنان روی PS5 کار می‌کنند و کیفیت خوبی هم ارائه می‌دهند.

منبع: پاکسیت

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *