نکات مهمی که باید درباره Chat GPT باید بدانید

نکات مهمی که باید درباره Chat GPT باید بدانید
  • 1401/11/11
  • منیره سواعدی
  • 0

در هفته های اخیر آوازه شرکت Open AI و محصول جدیدش که Chat GPT نام دارد به گوش افرادی که هیچ ارتباطی با دنیای مجازی ندارند هم رسیده است و در پستهای قبلی گویا آی تی به اینکه اساسا چت جی پی تی چیست پرداختیم. شرکت  Open AI در دنیا به ارائه ابزارهایی از این دست بسیار معروف است و هر روزه صحبت های مختلفی از گوش و کنار فضای مجازی درباره محصولات این شرکت به گوش می رسد. حال با معرفی جدید ترین ابزار هوش مصنوعی دنیا، بازار نقد های مختلف از سایر افراد نیز بسیار داغ است.

در مقاله قبلی از سایت گویا آی تی به بررسی اینکه چت بات جی پی تی چیست و چگونه می توان استفاده کرد، پرداختیم. در ادامه این مطلب قصد داریم بیشتر درباره این موضوع کنجکاوی داشته باشیم و درباره مزایا و معایب و کاربرد های چت جی پی تی بیشتر بدانیم. اگر شغل شما وابسته به فضای مجازی و تولید محتوای یونیک است، مطالعه درباره کاربردهای چت جی پی تی می تواند برای کسب و کار شما بسیار کمک کننده باشد.

 

مزایا و معایب Chat GPT چیست؟

چت جی پی تی، دستیار مجازی فوق العاده باهوشی است که قادر است متن های بسیار باکیفیتی بنویسد و همچنین کد های برنامه نویسی را تولید کند. این چت بات به شما در یافتن پاسخ های دشوار و چالش بر انگیز کمک می کند و پس از پیدا کردن پاسخ سوالات آن ها را به صورت روشن توضیح خواهد داد.

در روز های گذشته افراد بسیار زیادی پس از کار کردن با چت جی پی تی بسیار حیرت زده شده اند و نقطه نظرات خود را با دیگران به اشتراک گذاشته اند. موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده است، معایب چت جی پی تی است که شرکت توسعه دهنده  Open AI نیز به خوبی از آن اگاه است و در صفحه مربوط به چت جی پی تی به آن اشاره کرده است. در ادامه ابتدا به معرفی مزایا و سپس معایب چت جی پی تی خواهیم پرداخت.

 

مزایای  Chat GPT چیست؟

مهم ترین مزایای Chat GPT شامل موارد زیر است:

۱٫چت جی پی تی علاوه بر اینکه درک عمیقی درباره مسائل نوشتاری دارد، می تواند بسیاری از زبان های کد نویسی را متوجه شود و در حل مسائل چالش برانگیز برنامه نویسی نیز سهیم باشد. در مواردی چت جی بی تی توانسته به خوبی برخی از مباحث ریاضی را اثبات کند.

 

۲٫چت بات چت جی پی تی امکان صحبت و مکالمه طبیعی را با هوش مصنوعی به خوبی فراهم می کند، به طوری که شما می توانید پاسخ های قانع کننده و روشنی را دریافت کنید.

 

۳٫استفاده از این چت بات در حال حاضر که به تازگی معرفی شده است، رایگان است و فقط نیاز به ثبت نام از طریق شماره تلفن همراه دارد که در این مورد کاربران ایرانی می توانند از شماره های مجازی موجود در اینترنت استفاده کنند.

 

۴٫چت جی پی تی هنوز مسیر زیادی را برای طی کردن دارد و در مراحل اولیه قرار دارد و بسیاری از افراد به آینده آن به عنوان یک دستیار مجازی برای تسریع انجام امور بسیار امیدوار هستند.

 

۵٫ می توانیم بگوییم که چت بات چت جی پی تی، رباتی همه کاره است که فرآیند کارهای مختلفی مانند تولید محتوا و مسائل مربوط به توسعه نرم افزار را نیز می تواند بسیار ساده کند.

 

۶٫در جهان امروزی سرعت انجام کارها به همراه حفظ کیفیت حرف اول را می زند و وجود دستیار مجازی زیرک و هوشمندی مانند چت جی پی تی از جنبه های مختلفی می تواند بسیار مفید باشد، حتی اگر لازم باشد برای آن ماهیانه هزینه ای پرداخت کنید!

 

در ادامه ایم مطلب به بررسی معایب چت جی پی تی می پردازیم.

معایب Chat GPT چیست؟

برخی از مهم ترین معایب چت جی پی تی عبارتند از:

۱٫چت جی پی تی به طور کلی لحن بسیار قانع کننده ای دارد، حتی زمانی که به مخاطب در حال دادن اطلاعات اشتباه است. در واقع چت جی پی تی می تواند پاسخی بدهد که ظاهرا درست است ولی در واقعیت این گونه نیست.

 

۲٫برخی از پاسخ های چت جی بی تی ممکن است اشتباه باشد و تشخیص این موضوع بر عهده کاربر است و برای تجزیه تحلیل اینکه کدام پاسخ اشتباه یا درست است باید زمان نسبتا زیادی را صرف کنید.

 

۳٫گاهی اوقات چت جی پی تی هنگ می کند و نمی داند باید به سوالات شما چگونه پاسخ دهد که در چنین مواقعی با تغییر یک الی دو کلمه از این حالت خارج می شود و به شما پاسخ درستی خواهد داد.

 

۴٫اگر زیاد از چت جی پی تی استفاده کرده باشید احتمالا متوجه تکرار برخی از الگوهای تکراری در پاسخ های آن خواهید شد که چنین موضوعی باعث ساخت محتوای تکراری و پاسخ تکراری به شما نیز خواهد شد.

 

۵٫در حال حاضر افراد زیادی از چت بات GPT استفاده می کنند که همین گاهی اوقات باعث تاخیر در پاسخگویی به کاربران یا حتی خراب شدن آن شود. گاهی اوقات دریافت جواب و یا حتی ثبت نام ممکن است سه الی چهار ساعت طول بکشد که در این مورد شرکت تولید کننده چت جی پی تی می توانند ظرفیت این چت بات را مطابق با تقاضای عمومی افزایش دهد.

 

۶٫همان طور که می دانید این سرویس در ایران به دلیل تحریم های بین المللی در دسترس نیست و برای این کار باید از روش های مختلفی مانند استفاده از شماره های مجازی و تعویض آی پی ثابت استفاده کرد.

 

۷٫ به طور کلی Chat GPT سرویسی است که به تازگی شروع به فعالیتی کرده و در دسترس همگانی قرار گرفته است که هنوز به شکل نهایی خودش نزدیک نیست و بسیار جای پیشرفت دارد. به همین دلیل امکان دادن جواب های اشتباه، پاسخ های غیر طبیعی و محتوای تکراری در آن وجود دارد.

 

کاربرد های اساسی Chat GPT چیست؟

پس از بررسی معایب و مزایای چت جی پی تی می دانیم که این دستیار مجازی توانایی های زیادی دارد که تا حد قابل قبولی اصولی عمل می کنند. هدف از تولید چنین محصولی کمک به ساده شدن مسائل زیادی است که ما به صورت روزمره با آن ها برخورد می کنیم. همان طور که ذکر شد چت جی پی تی توانایی حل مسئه در زمینه های مختلف، نوشتن کد های برنامه نویسی و نگارش متون تخصصی و… را دارد. در ادامه برخی از پر کاربرد ترین موارد استفاده از چت بات چت جی پی تی را معرفی خواهیم کرد.

 

کاربرد چت جی پی تی در کد نویسی

یکی از امیدوار کننده ترین ویژگی های چت بات چت جی پی تی نسبت به مدل های قبلی تولید شده، توانایی آن در درک و تولید نسبی کد های مربوط به برنامه نویسی و حل مسائل آن است. ما می توانیم از چت جی پی تی بخواهیم که مسائل مختلفی را برای ما حل کند و علاوه بر این می توانیم از چت جی پی تی برای درک کدهایی که ممکن است اشتباه باشند کمک بخواهیم.

استفاده از اصطلاح کد نویسی برای چت بات جی پی تی به این منظور نیست که این ربات می تواند به طور کامل برنامه نویسی انجام دهد یا دانش فنی خاصی در این زمینه دارد، بلکه بیشتر برای بیان قابلیت ها و توانایی های آن استفاده می شود.

 

برای مثال از چت بات جی پی تی می خواهیم که کد نویسی مسئله مربوط به اعداد فیبوناچی را برای ما بنویسد. دستور ورودی مسئله به شرح زیر است:

Write a Python program that recursively show the first 10 Fibonacci numbers.

که ترجمه دستور بالا عبارت است از:

یک برنامه با زبان پایتون بنویس که به صورت بازگشتی ۱۰ عدد اول فیبوناچی را نشان دهد.

خروجی تایید شده توسط چت بات جی پی تی را تصویر زیر می توانید مشاهده کنید.

آموزش استفاده از چت GPT

این تمرین در رشته های دانشگاهی علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر به دانشجویان داده می شود تا در کلاس درس حل کنند. حال ما می توانیم با استفاده از هوش مصنوعی آن را در کمتر از چند دقیقه حل کنیم و این پدیده ای بسیار شگفت انگیز است.

با این حال یکی از مشکلات اساسی چت بات چت جی پی تی این است که می تواند به روشی کاملا متقاعد کننده محتوای اشتباه تولید کند. درباره حل مسائل مربوط به کد نویسی ممکن است مسائل را به درستی حل نکند و یا کد هایی که می نویسد درست نباشند. در زمینه برنامه نویسی چت جی پی تی حتی می تواند مفاهیم مهم را اشتباه آموزش یا توضیح دهد. به دلیل وجود این مشکل، یکی از پر مخاطب ترین رسانه های پرسش و پاسخ مربوط به برنامه نویسی یعنی Stack Overflow پاسخ های تولید شده توسط چت با چت جی پی تی را مسدود کرده است، زیرا پاسخ های Chat GPT ممکن است مضر باشند.

 

کاربرد چت جی بی تی در نوشتن محتوای وبلاگ

متن های نوشته شده توسط  Chat GPT می تواند در آینده ای نه چندان دور تحولی عظیم در فضای وبلاگی نیز به وجود آورد. با استفاده از چت جی پی تی می توانید یک پست وبلاگی را به هر زبانی به طور کامل بنویسید. حتی می توانید طرح و قالب کلی پست وبلاگی مد نظرتان را نیز با Chat GPT تولید کنید. پس از آن می توانید از چت بات جی پی تی بخواهید که زیر تیتر ها را به صورت جداگانه برای شما بنویسد.

برای اینکه به درک بهتری از این قابلیت چت جی پی تی برسید، به مثال زیر توجه کنید:

می توانیم از چت بات جی پی تی بخواهیم که قالب و طرح کلی پست وبلاگی مرتبط با این موضوع که ” چرا آسمان آبی است؟ ” را برای ما آماده کند.

هوش مصنوعی چت جی پی تی

کیفیت ساخت پست وبلاگی تهیه شده توسط چت جی پی تی خوب به نظر میرسد. حال در ادامه می توانیم هر یک از زیر تیترها را یک عنوان کلی در نظر بگیریم و از چت بات بخواهیم که برای این زیر تیترها مطالب مرتبط را تولید کند. برای این کار باید بخشی از مقدمه مطلب فرضی که می خواهیم را انتخاب کنیم و به چت بات جی پی تی بدهیم.

هوش مصنوعی Chat GPT

نتیجه کار به طرز قابل توجهی با کیفیت است. در واقع باید قبول کنیم که پست های وبلاگی تولید شده توسط هوش مصنوعی بسیار چشم گیر و مطلوب است اما نکته ای که در این گونه پست ها بسیار مهم است عدم وجود دیدگاه فردی در آن هاست. خوانندگان پست های وبلاگی اغلب طرفدار تجربه، عمق نگاه فردی و دیدگاه نویسنده هستند که در پست های وبلاگی نوشته شده توسط هوش مصنوعی هیچ ردی از ویژگی های گفته شده پیدا نمی شود.

این موضوع به این معنی نیست که نمی توانید از هوش مصنوعی برای تولید محتوای مناسب استفاده کنید. ما پیشنهاد می کنیم از این دستیار هوش مصنوعی، هوشمندانه استفاده کنید و فقط برای تسهیل برخی امور استفاده کنید و اصلِ کار را خودتان انجام دهید تا به نتیجه ای مطلوب برسید.

به طور مثال از چت بات  Chat GPT می توانید بخواهید که کلیت طرح و قالب یک پست وبلاگی را برای شما تولید کند و در ادامه شما می توانید بخش های اساسی متن را تکمیل کنید. به طوری که در آخر محتوای اصلی شامل زاویه دید نویسنده و تجربه های منحصر به فرد باشد تا در موتور های جستوجو گر هم نیز در صفحه های اول دیده شود.

 

کاربرد چت جی پی تی در جست و جوی اطلاعات Search with Chat GPT

اگر به چت بات Chat GPT علاقه و اعتماد دارید می توانید برای جست و جوی اطلاعات نیز از آن استفاده کنید. فقط باید بدانید که این چت بات با داده های قبل از سال ۲۰۲۱ آموزش داده شده است و از وقایع روز و رویداد های اخیر نیز هیچ اطلاعی ندارد. با این وجود نباید شک کنید که  Chat GPT می تواند از پس هر خواسته ما تا حد زیادی بر بیاید.

به طور مثال می توانیم از چت GPT بخواهیم که ۵۰ اعشار اول عدد Pi را برای ما بخواند که نتیجه را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

هوش مصنوعی

برای مثال دیگر می توانیم این پرسش از  چت جی پی تی را مطرح کنیم که چرا آسمان به هنگام غروب قرمز است و نتیجه این پرسش در تصویر زیر آمده است.

کاربرد چت GPT

 

جمع بندی

در آخر می توانیم بگوییم که Chat GPT ابزاری است که به زودی استفاده از آن در شرکت های مختلف بسیار رایج خواهد شد. چت ربات Chat GPT دستیار مجازی است که هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و در همین مرحله نیز قابلیت های شگفت انگیزی از خود نشان داده است. به زودی اغلب جوانب زندگی شخصی و حرفه ای ما با چت بات های مختلفی گره خواهد خورد که بهتر است از همین امروز زمان برای یادگیری و نحوه استفاده از آن ها کنار بگذاریم. در مقالات آینده وب سایت گویا آی تی به جدید ترین مسائل مرتبط با  Chat GPT و هوش مصنوعی خواهیم پرداخت.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *