تعریف درست ماده شیمیایی

تعریف درست ماده شیمیایی
  • 1401/11/25
  • گویا آی تی
  • 0

روزانه ما با موادشیمیایی زیادی برخورد داریم و آنها را برای موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌دهیم. اما تا به حال دقت کرده‌اید که هر ماده ای را نمی‌توان ماده شیمیایی تلقی کرد. اگر می‌خواهید بدانید دقیقا چه موادی در دسته مواد شیمیایی قرار می‌گیرند این مطلب به شما کمک خواهد کرد.

خصوصا اگر خرید و فروش مواد شیمیایی مهمی همچون فروش دی اتیلن گلایکول و خرید آب اکسیژنه صنعتی و فروش آب ژاول را انجام می‌دهید، بهتر است ابتدا با مفهوم مواد شیمیایی آشنا گردید.

ماده شیمیایی چیست؟

به طور کلی هر ماده ای که دارای حجم و جرم باشد، ماده شیمیایی نامیده می شود. در واقع این نام به هر ماده ای که دارای ترکیب شیمیایی ثابت و خصوصیات معینی باشد، اطلاق می شود. این ماده ها به سه نوع جامد، مایع و گاز تقسیم بندی می شوند.

ماده شیمیایی می تواند به صورت خالص( یک عنصر) یا مخلوطی از چند عنصر وجود داشته باشد. ماده از ذرات مختلفی مانند مولکول ها، اتم ها و حتی ذرات کوچک تر از اتم ها مانند پروتون ها، الکترون ها یا لپتون ها تشکیل میشود.

ترکیب شدن عنصر های شیمیایی با یکدیگر منجر به تولید مواد شیمیایی مختلف می شود. برای مثال آب از ترکیب دو عدد اتم هیدروژن و یک عدد اکسیژن بوجود آمده است. مواد شیمیایی همچنین ممکن است به شکل ساده، ترکیبی یا آلیاژ باشند و از ترکیب عناصر مختلف بوجود آمده باشند. در مورد مواد و عناصر شیمیایی می توان به مواردی مانند روی، هلیوم و اکسیژن اشاره نمود.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که چیزی که به طور کامل از انرژی تشکیل شده باشد، ماده شیمیایی به حساب نمی آید. برای مثال نور را نمی توان ماده شیمیایی دانست چراکه فضایی را اشغال نمی کند. در واقع با توجه به اینکه انرژی نیز قابل دیدن می باشد و انسان می تواند آن را احساس کند، می توان گفت، حواس بینایی و لمسی معیار های مناسبی برای شناسایی و تشخیص ماده شیمیایی نمی باشند.

 

شیمی چیست و چرا آن را مطالعه می کنیم؟

شیمی به مطالعه و بررسی ماده و برهم کنش میان انواع ماده می پردازد. این تعریف را برای فیزیک نیز می توان مطرح نمود با این تفاوت که فیزیک بیشتر بر روی قسمت هسته ای اتم و ذرات کوچک تر از اتم تمرکز دارد. فیزیک و شیمی را می توان دو روی یک سکه دانست. هر دوی این ها به شما کمک می کنند تا بتوانید جهان اطراف خود را بهتر بشناسید.

علم شیمی به تغییرات ماده نیز توجه دارد؛ برای مثال در سوختن چوب که تغییر بسیار شناخته شده ای می باشد، اکسیژن می سوزد و کربن دی اکسید تولید می شود. اغلب موضوعاتی که در علم شیمی مطرح می شود، به تولید و مصرف انرژی حاصل از تغییرات شیمیایی مربوط است.

نمونه هایی از ماده شیمیایی

به طور کلی هرچیزی که قابل چشیدن باشد یا هرچیزی را که بتوانید لمس کنید و جابه جا کنید، ماده شیمیایی به حساب می آید. مانند گاز ها، مایعات، جامدات، پلاسما، الماس و… .

نمونه هایی که از اشکال مواد شیمیایی نیستند

برخی از پدیده ها نیز وجود دارند که از مولکول تشکیل نشده اند و ماده شیمایی به حساب نمی آیند مانند حرارت، انرژی جنبشی، جاذبه زمین، نرژی پتانسیل، نورماوراء بنفش و… .

مواد شیمیایی طبیعی و مصنوعی

برخی مواد شیمیایی طبیعی هستند و  به دسته مایعات، جامدات و گاز ها تقسیم بندی می شوند.

گاز ها: در مورد انواع گاز ها می توان گفت، اکسیژن و نیتروژن طبیعی هستند. رایج ترین گاز طبیعی که در جهان وجود دارد هیدروژن می باشد.

مایعات: مهم ترین ماده شیمیایی مایع در جهان، آب می باشد. رفتار های شیمیایی این ماده تاثیرات عمیقی بر زمین شناسی، جغرافیا و زیست شناسی زمین دارد.

جامدات: به طور کلی می توان گفت الیاف طبیعی، استخوان های حیوانات، سنگ و خاک جزو مواد شیمیایی جامد طبیعی به حساب می آیند.

در مورد مواد شیمیایی مصنوعی می توان گفت، احتمالا ترکیب مواد شیمیایی نخستین بار توسط بشر ماقبل تاریخ انجام گرفته است. حدود ۵۰۰۰ سال پیش انسان ها توانستند با ترکیب مس و قلع، برنز را بوجود بیاورند. اختراع برنز، دستاورد بزرگی به حساب می آید چرا که پس از آن بشر توانست طیف گسترده ای از ابزار های جدید مانند اسلحه و زره را بسازد.

البته که امروزه مواد شیمیایی به عنوان افزودنی های نامطلوب و زیان آور شناخته می شوند، اما در حقیقت فروش مواد شیمیایی در اغلب صنایع مواد غذایی انجام می شود و حتی مواد شیمیایی هوای تنفسی مارا نیز تشکیل می دهند.

در واقع همین مواد شیمیایی هستند که موجب می شوند مواد غذایی طی مدت زمان طولانی فاسد نشوند. این مواد همچنین برای طیف گسترده ای بافت مواد خوراکی ترد و نرم مورد استفاده قرار می گیرند. این ترکیبات همچنین در صنایع داروسازی نیز تاثیر زیادی گذاشته است. در آزمایشگاه ها با به کار بردن مواد شیمیایی فعال و غیر فعال، دارو ها و قرص های مختلفی برای درمان انواع بیماری ها و اختلالات تولید می شود.

شرکت بامداد پترو پارسان با بیش از ۱۰سال تجربه  در حوزه فروش موادی از جمله فروش اسید نیتریک، اسید سولفوریک، دی اتانول آمین و غیره آماده خدمات رسانی به شما می باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *