روان شناسی چیست: کاربرد ها و مزایا

روان شناسی چیست: کاربرد ها و مزایا
  • 1401/11/30
  • گویا آی تی
  • 0

روانشناسی مطالعه رفتار و ذهن انسان است. موضوعاتی مانند زبان بدن، مهارت های ارتباطی، مهارت های اعتماد به نفس، مهارت های ابراز وجود و بسیاری از چارچوب های اساسی مورد بحث در روانشناسی. زبان بدن یکی از بهترین راهبردها در روانشناسی است. این بدان معناست که فرد می تواند از حرکات و نگرش های او بفهمد که در ذهن او چه می گذرد. همچنین، مهارت های ارتباطی خوب تاثیر زیادی در جذب و جذب افکار مثبت در مورد خودتان دارد. با دانستن مهارت های ارتباطی از طریق علم روانشناسی می توانیم در موقعیت مناسبی قرار بگیریم.

همه ما تلاش می کنیم تا بر اساس آرمان های خود بهتر زندگی کنیم. عواملی مانند شادی، شادی و رضایت از زندگی، موفقیت، سلامت روان، رفاه مالی، موقعیت اجتماعی مناسب و غیره از جمله مواردی هستند که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند. علم روانشناسی مؤثرترین ابزار برای دستیابی به اهداف تعیین شده است. مثلا در مصاحبه حضوری اگر روانشناسی بلد باشید می توانید آنجا قبول شوید حتی اگر دانش و تجربه کافی در این زمینه نداشته باشید! نحوه رفتار شما، نحوه نشستن، نحوه لباس پوشیدن، نحوه صحبت کردن، ظاهر شما و ده ها مورد دیگر نقش مهمی در جلب توجه دیگران دارد.

یک روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد؟

روانشناسی مانند بسیاری از رشته های دانشگاهی دیگر به صورت آکادمیک تدریس می شود. روانشناس خوب کسی است که بتواند مباحث نظری را به عمل و عمل تبدیل کند. روانشناسان به خوبی می دانند که انواع مختلفی از شخصیت وجود دارد و در حین گفتگو باید مطابق با همان تیپ شخصیتی رفتار کرد. روانشناسان بسته به دانش و تجربه خود می توانند با افراد مختلف ارتباط برقرار کرده و در صورت نیاز با آنها آشنا شوند. بر اساس داده های به دست آمده از شناخت فرد، می توان راهکارهای مناسبی برای مشاوره، روانکاوی و ارتقای سلامت مراجع ارائه کرد.

درمان روانی مشکلات روانی

روانشناس باید با مراجعه کننده قابل اعتماد و محرمانه باشد. توضیح دادن این موضوع به مراجع، پایه و اساس اعتماد و اطمینان را ایجاد می کند و به مراجع این امکان را می دهد که اطلاعات کاملی در مورد خود و مشکلی که با آن مواجه است به روانشناس بدهد. این اطلاعات به همراه تست های خاصی که راهنما ممکن است از آنها اطلاعی نداشته باشد به روانشناس کمک می کند تا مشکل را پیدا کند. هنگامی که مشکلی کشف شد، زمان آن فرا رسیده است که اذعان کنیم که آن فرد مشکلی دارد و باید درمان شود. باز هم باید توجه داشت که درمان و روش برای همه یکسان نیست و عوامل زیادی در تعیین درمان نقش دارند.

روانشناسی بسیار حساس

راه حلی که روانشناس به مراجعه کننده ارائه می دهد می تواند تأثیر اساسی در روند زندگی فرد معین داشته باشد. در واقع روانشناسان باید خود را جای مشتری بگذارند و به این فکر کنند که اگر در آن موقعیت بودم چه کار می کردم. یک روانشناس با پاسخ به این سوال می تواند مسیر درست را به فرد بدهد. همچنین بسیار مهم است که مشتری بتواند در زندگی خود لبه پرتگاه باشد و این حس کار را بسیار افزایش می دهد. زیرا سخنان روانشناس وارد روح مددجو و روح مراجع شده و فرد آن را ملاک تصمیم خود قرار می دهد.

انواع روان شناسی کدام موارد هستند

روان شناسی نیز مانند سایر علوم دارای شاخه ها و انواعی است. در حال حاضر حدود ۵۰ نوع روانشناسی توسط انجمن روانشناسی آمریکا ثبت شده است که در این قسمت به شرح آنها می پردازیم.

روانشناسی بالینی:

روانشناسی بالینی مهم ترین و محبوب ترین شاخه روانشناسی است. روانشناس بالینی با استفاده از روش های علمی روانشناختی و نظریه های معتبر به بررسی، ارزیابی و تشخیص و درمان اختلالات عاطفی و رفتاری در بیماران می پردازد. اختلالات روانی شامل

  • افسردگی و اضطراب
  • اعتیاد
  • ازدواج و تضاد خانوادگی
  • اختلال رفتار اجتماعی
  • مشکلات جنسی
  • اختلالات خواب و خوردن

ممکن است روانشناسی بالینی با اقدامات روانشناختی سعی در کنترل و درمان این گونه اختلالات داشته باشد. علاوه بر این، برای برخی اختلالات و مشکلات، آزمایشی مشابه تست افسردگی باید انجام شود و روانشناس باید این تست را به درستی انجام دهد.

روانشناسی رشد:

از دیگر انواع روانشناسی می توان به روانشناسی رشد اشاره کرد. روانشناسی رشد به بررسی تغییرات و تغییرات بدن انسان از زمانی که شکل جنین به مادر می رسد تا زمان مرگ فرد می پردازد. اما تاکید این نوع روانشناسی بر کودکان و نوجوانان مردم است. علاوه بر دگرگونی و تغییر بدن انسان. روانشناسی رشد نیز تغییراتی را که در شخصیت اتفاق می افتد بررسی و ارزیابی می کند. رفتار اجتماعی افراد و نیز تغییرات در روح و روان افراد که ارزیابی و بررسی این تحولات با استفاده از رشته های زیست شناسی، پزشکی، جامعه شناسی، آموزش و تغذیه انجام می شود. روانشناسی رشد سعی در شناسایی نیازهای افراد در مراحل مختلف زندگی و رفع این نیازها دارد

روانشناسی شخصی:

هویت مفهومی بسیار پیچیده است و تعاریف متعددی برای آن ارائه شده است. اما به طور کلی شخصیت مجموعه ای از ویژگی های افراد از جمله عواطف فردی، رفتار اجتماعی، باورها، هوش، تلاش، افکار و… است.

روانشناسی شخصیت یکی از شاخه های اصلی روانشناسی است که به بررسی شخصیت افراد می پردازد و سعی در یافتن تفاوت های فردی و اختلالات شخصیتی مانند اختلال شخصیت نمایشی، اختلال شخصیت مرزی دارد. روانشناسی شخصیت سعی در درک و درک شخصیت افراد، ابعاد شخصیت، جنبه های داوطلبانه بیماران، جنبه های عاطفی، سطح سازگاری با محیط و احساسات و رفتار در هنگام بروز مشکلات دارد. شخصیت انسان بهترین راه برای رفتن است. توسعه و پیشگیری از مشکلات.

روانشناسی مثبت گرا:

گرچه رشته روانشناسی به نام روانشناسی مثبت گرا پر از استرس، اضطراب و مشکلات عاطفی است، بر شادی افراد تمرکز دارد، خوش بینی باعث تقویت ثروت و شجاعت می شود و همچنین به بهبود زندگی افراد کمک می کند. روانشناسی مثبت گرا به دنبال پیشگیری از آسیب های روحی و روانی ناشی از زندگی پر استرس و غیرمولد امروزی است. این نوع روانشناسی برای زنان باردار نیز بسیار مفید است و می تواند استرس دوران بارداری را کاهش دهد، زیرا مثبت اندیشی و دوری از استرس و اضطراب در دوران بارداری بسیار مهم است.

روانشناسی سلامت:

نوع دیگری از روانشناسی، روانشناسی سلامت است. این نوع روانشناسی عوامل آسیب رسان به بدن انسان را می شناسد و از وجود مشکلات مربوط به سلامت بدن جلوگیری می کند. سوء مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی از جمله رفتارهایی است که به سلامت انسان آسیب می رساند. در واقع روانشناسی سلامت سعی دارد با مطالعه فرآیندهای روانشناختی عوامل فرهنگی و رفتارهای اجتماعی را که مستقیماً بر سلامت بدن انسان تأثیر می گذارد بیابد و از سلامت جسمانی فرد مراقبت کند.

روانشناسی اجتماعی:

امروزه همه افراد با افراد خارجی و افراد دیگر در تعامل هستند، شاخه دیگری از روانشناسی به نام روانشناسی اجتماعی سعی دارد به افراد کمک کند تا روابط بهتر و بهتری با دیگران داشته باشند و در بین مردم خوب زندگی کنند. روانشناسی اجتماعی در کنار بررسی علمی مسائل و مشکلات اجتماعی به دنبال شناخت افکار، احساسات و رفتارهای اجتماعی صحیح در جامعه است تا به افراد در این شرایط کمک کند

روانشناسی کودک:

همه والدین باید فرزند خود را به خوبی بشناسند و نیازهای او را بشناسند. برای این منظور می توان از شاخه ای از روانشناسی به نام روانشناسی کودک یا روانشناس خانواده به والدین کمک کرد. روانشناس کودک با مشاهده و ارزیابی همه رفتارهای کودک اعم از خودآگاه و ناخودآگاه سعی می کند نیازها، احساسات و شخصیت کودک را درک کند. همچنین روانشناسی کودک به والدین این امکان را می دهد که استعدادها و مهارت های کودک خود را بهتر درک کنند و رشد دهند.

روانشناسی کودک علت رفتارهای نابهنجار و نابهنجار کودکان را یافته و سعی در پیشگیری از بروز این گونه بیماری ها و درمان آنها دارد.

روانشناسی آموزشی:

آموزش کودکان موضوع بسیار مهمی برای والدین و معلمان است. شاخه ای از روانشناسی با عنوان روانشناسی تربیتی سعی دارد با تحقیق و پژوهش در موضوعات مرتبط با آموزش، کودکان را به بهترین شکل ممکن آموزش داده و آنها را برای حضور در جامعه آماده کند. روانشناس نوجوان سعی می کند در هر مرحله از نوجوانی به بهترین شکل ممکن آنها را آموزش دهد. همچنین روانشناسی تربیتی سعی در کشف استعدادها و مهارت های کودکان و ارتقای چنین مهارت هایی دارد.

فواید مراجعه به روانشناس

۱٫ پاداش برای کمک به مردم برای غلبه بر چالش های خود.

یکی از مهمترین دلایلی که روانشناسان برای لذت بردن از حرفه خود ذکر می کنند، کمک به افراد دیگر برای بهبود کیفیت زندگی است.

بسیاری از مردم در سراسر جهان با اختلالات روانی و ناتوانی های ناتوان کننده دست و پنجه نرم می کنند. روانشناسان به آنها کمک می کنند تا یاد بگیرند که با ناتوانی های خود کنار بیایند و بر چالش های ذهنی و عاطفی غلبه کنند.

اگرچه روانشناس بودن گاهی اوقات می تواند استرس زا باشد، اما شغلی بسیار لذت بخش و رضایت بخش است.

۲٫ ساعات کاری انعطاف پذیر.

در حالی که اکثر روانشناسان در ابتدا زمان زیادی را صرف می کنند، زمانی که دفتر خود را راه اندازی می کنید، برنامه شما انعطاف پذیرتر می شود.

شما می توانید ساعات کاری خود را تنظیم کنید، زمانی که می خواهید بیایید و بروید و زمان زیادی برای تعطیلات داشته باشید. برای بسیاری از روانشناسان، یکی از لذت بخش ترین جنبه های کارشان گذراندن وقت با خانواده و دوستانشان است. این موارد به ویژه در مشاوره ازدواج مورد توجه قرار می گیرد.

اگرچه روانشناسانی که در مطب ها و کلینیک ها کار می کنند انعطاف کمتری در برنامه کاری خود دارند، اما گزارش می دهند که بر برنامه های خود کنترل دارند و زمان بیشتری برای اختصاص دادن به فعالیت های خانوادگی و فعالیت های شخصی دارند.

۳٫ پتانسیل درآمد قابل قبول.

طبق آمار اشتغال روانشناسان تمام وقت به طور متوسط درآمد متوسطی دارند. کارگران پاره وقت کمتر کار می کنند. البته انگیزه روانشناس شدن نباید تنها پول باشد، کسب درآمد برای اداره خانواده یک مزیت است.

۴٫ توانایی کار مستقل.

روانشناس شدن برای افرادی که روحیه کارآفرینی دارند یک شغل عالی است. بسیاری از روانشناسان پس از کسب تجربه و تثبیت خود به عنوان پزشکان شایسته، تمرین درمانی خود را آغاز می کنند. طبق آمار اداره آمار کار ایالات متحده، تقریباً ۳۵٪ از روانشناسان خوداشتغال هستند. اکثر آنها دفتر خود را دارند. خوداشتغالی برای همه نیست، اما به شما کنترل کامل بر زمان و درآمدتان می دهد.

۵٫ روانشناسان در جامعه محبوبیت بیشتری دارند

روانشناسان، از آنجایی که شما در دوران تاریک زندگی به مردم کمک می کنید، بسیاری از مردم این کمک را دوست دارند و بنابراین شما واقعاً جایگاه خوبی در جامعه دارید.

علاوه بر این، دوستانتان احتمالاً به شما افتخار خواهند کرد زیرا می دانند که کار شما گاهی دشوار است، اما شما کمک زیادی به بهبود زندگی دیگران می کنید.

۶٫ ثبات کار

از آنجایی که ما توسعه سریع فناوری داریم، همیشه باید خود را با فناوری ها و سبک زندگی جدید وفق دهیم.

نحوه ارتباط ما با یکدیگر نیز در دهه گذشته به شدت تغییر کرده است. اگر در آینده مهارت های دیجیتالی نداشته باشید، احتمالاً در بیشتر حرفه ها منسوخ خواهید شد و ممکن است بیکار شوید.

یکی از پیشرفت های روانشناسی استفاده از مشاوره و درمان روانشناسی آنلاین است. بنابراین امنیت شغلی بالایی برای روانشناسان به همراه خواهد داشت زیرا در صورت کاهش مراجعات روانشناسی حضوری، مراجعات آنلاین روانشناس اندکی افزایش می یابد.

۷٫ فرصت کار با افراد جدید هر روز.

به عنوان یک روانشناس، شما در حال زندگی هستید، با مشتریانی از هر طبقه و پیشینه ای کار خواهید کرد. شما به افراد مختلف کمک خواهید کرد تا بر موانع ذهنی و عاطفی خود غلبه کنند. با وجود چالش هایی که با آن روبرو هستید؛ بچه‌ها پاداش کمک به بزرگسالان و زوج‌ها برای دستیابی به پتانسیل کامل خود بسیار بیشتر از چالش‌هایی است که با آن روبرو هستید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *