چرا خرید و فروش ارز دیجیتال بر شبکه بلاکچین انجام می‌شود؟

چرا خرید و فروش ارز دیجیتال بر شبکه بلاکچین انجام می‌شود؟
  • 1401/12/1
  • گویا آی تی
  • 0

ثبت، ذخیره اطلاعات در یک دیتابیس و ارائه‌ی گزارش از آن، اصل فعالیت شبکه بلاکچین است. شاید برایتان سوال باشد که این کار قبلا هم انجام شده پس اهمیت و مزیت بلاک چین چیست؟

شبکه بلاکچین راهکاری متفاوت، امن و بسیار کارآمد برای ثبت اطلاعات و فراخوانی آن‌ها از دیتابیس ارائه کرده که از آن بعنوان مهم‌ترین اختراع بشر پس از اینترنت یاد می‌شود.

در شبکه بلاک‌چین اطلاعات میان تمامی اعضای شبکه بصورت اشتراکی ذخیره شده و با رمزنگاری محافظت می‌شود؛ در نتیجه امکان هک کردن، دستکاری خرابکارانه و حذف آن وجود ندارد.

کلمه بلاک چین از ترکیب دو واژه‌ی Block یا همان بلوک و Chain به معنی زنجیره تشکیل شده و معرف نوع ذخیره‌سازی اطلاعات در آن است. در این شبکه، اطلاعات در بلوک‌هایی ذخیره شده و سپس با رمزنگاری و ایجاد هش به یک بلوک دیگر متصل می‌شوند. با این کار عملا تغییر یک بلوک ناممکن می‌شود چرا که با تغییر آن، اتصال رمزی میان بلوک‌ها از بین خواهد رفت.

تا اینجا احتمالا هنوز سوال‌هایی در ذهنتان بی‌پاسخ مانده، نه؟ چطور اطلاعات غیرقابل تغییر هستند؟ چرا نمی‌توان بلوک‌های شبکه را حذف کرد؟ دلیل اهمیت این شکل از ذخیره‌سازی اطلاعات چیست؟

در ادامه همراه ما باشید تا شما را با یکی از پیچیده‌ترین و آینده‌دارترین اختراعات بشر به زبان ساده آشنا کنیم.

امنیت اطلاعات در بلاکچین

ویژگی‌های مهم شبکه بلاک چین چیست؟

همانطور که گفتیم مزیت اصلی شبکه بلاک چین شیوه ذخیره‌ی اطلاعات در آن است. ویژگی‌ای که بیش از هر چیز تا به امروز در شیوه خرید و فروش ارز دیجیتال و حفظ امنیت تراکنش‌های آن کاربرد داشته است. بلوک‌های اطلاعات در این شبکه میان تمامی اعضای شبکه توزیع می‌شود در نتیجه تمامی اعضا یک کپی از اطلاعات ذخیره شده را دارند. با این فرض سه ویژگی مهم بلاک چین ملموس می‌شود:

شفافیت اطلاعات در شبکه بلاکچین

یکی از مزیت‌های بی‌نظیر بلاکچین شفافیت اطلاعات بدلیل توزیع آن میان تمامی کاربران است. هیچ دیتابیسی در دنیا به این شکل از شفافیت اطلاعاتی پشتیبانی نکرده است.

امنیت اطلاعات در بلاک چین

وقتی اطلاعات میان هزاران و حتی میلیون‌ها کاربر بصورت توزیعی ذخیره شده باشد عملا حذف آن غیرممکن است چرا که باید سیستم‌های کامپیوتری همه را جمع آوری و آن دیتا را از حافظه‌اش پاک کرد!

فناوری بلاکچین و خرید ارز دیجیتال

از طرفی تغییر اطلاعات بلوک‌ها نیز ناممکن نیست اما یک شرط مهم دارد که وابسته به ویژگی شفافیت اطلاعات است. برای تغییر اطلاعات یک بلوک باید تمامی اعضای شبکه این تغییر را تایید کنند! درصورتی که تمامی اعضا محاسبات یک تغییر را تایید نکنند هیچ اتفاقی در شبکه رخ نمی‌دهد.

با این راهکار هوشمندانه و البته پیچیده می‌توان مطمئن بود اطلاعات در این شبکه از امنیت کامل برخوردارند.

شبکه بلاک چین چگونه کار میکند؟

کاربرد شبکه بلاک چین تنها برای ارزهای دیجیتال نیست اما درحال حاضر اهمیت استفاده از آن در بازار ارزهای دیجیتال بیش از سایر کاربردهای آن شاخص شده است. برای درک چگونگی عملکرد این شبکه مثالی از نحوه ذخیره‌سازی امن اطلاعات در بلاک‌چین را با یک تراکنش رمز ارزی مثال می‌زنیم.

فرض کنید شما قصد خرید مقداری بیت کوین از دوستتان دارید. به محض تنظیم یک تراکنش، یک بلوک جدید در شبکه بلاکچینی بیت‌کوین برای تراکنش شما ایجاد می‌شود.

درخواست شما برای انجام تراکنش با معرفی کیف پولتان به سیستم ثبت می‌شود. ماینرهای بیت کوین مسئول پردازش و محاسبه تراکنش شما در شبکه هستند.

پس از بررسی صحت اطلاعات حساب، مبلغ تراکنش و تناسب آن با حساب شما، معامله توسط اعضای شبکه تایید می‌شود.

نحوه کار شبکه بلاکچین

در این لحظه مبلغ تعیین شده برای واریز به همراه امضای دیجیتال شما در بلوک مربوطه ذخیره می‌شود و یک هش (کد شناسایی انحصاری) به بلوک تراکنش اختصاص داده می‌شود. تراکنش با موفقیت انجام شده و بلوک تراکنش به کمک هش اختصاصی تولید شده به بلوک دیگری متصل می‌شود تا زنجیره‌ی ذخیره اطلاعات کامل شود.

شفافیت اطلاعات در این قسمت به خوبی مشخص می‌شود. داده‌های معامله شما بصورت کامل در اختیار شما و سایرین قرار می‌گیرد که اطلاعاتی مثل شماره بلوک، هش تولید شده، زمان صرف شده برای ساخت بلوک، سازندگان آن و اندازه در آن قرار دارد.

ارتباط بلاکچین و خرید  و فروش ارز دیجیتال

بیت کوین محبوب‌ترین و گسترده‌ترین پروژه‌ی اجرا شده بر روی فناوری بلاک چین است. درواقع استفاده از شبکه بلاکچین و امنیت شفافیت اطلاعات در آن برای پروژه‌ی ارزهای دیجیتال تنها کاربرد این شبکه نیست. ارتباط بلاکچین و ارزهای دیجیتال درست مثل ارتباط اینترنت و یک وبسایت یا پلتفرم اینترنتی مثل گوگل است.

ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین

ارزهای دیجیتال با هدف شفاف‌سازی تراکنش‌ها در یک شبکه غیرمتمرکز، افزایش امنیت تراکنش‌های مالی، حذف واسطه‌های تبادل دارایی یعنی بانک‌ها و حذف تصمیم‌گیرندگان سیاست‌های پول فیات (دولت‌ها و بانک‌های مرکزی) از تسلط بر دارایی افراد، خلق شدند و برای تحقق این ایده به شبکه بلاک چین احتیاج داشت.

شبکه بلاکچین با ساختاری متمایز و شیوه متفاوت در پردازش اطلاعات، قدرت پردازش دیجیتالی را به شکل غیرقابل توصیفی افزایش داد تا امنیت اطلاعات مالی افراد شبکه تامین شود. محاسبات لازم برای انجام هر تراکنش رمز ارزی توسط ماینرها انجام شده، پاداش لازم به آن‌ها اختصاص داده می‌شود و اطلاعات در شفافیت کامل رد و بدل می‌شود.

از طرفی با ایجاد زنجیره‌ی اطلاعات رمزنگاری شده میان تمامی کاربران، موضوع امنیت اطلاعات که یکی از چالش‌های دنیای دیجیتال امروز است به خوبی رفع شده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *