آشنایی با انواع کابل مخابرات و کاربردهای آن

آشنایی با انواع کابل مخابرات و کاربردهای آن
  • 1401/12/4
  • گویا آی تی
  • 0

کابل مخابرات یکی از پرکاربردترین انواع سیم و کابل است که در زمینه برقراری ارتباطات از آن استفاده می شود. این کابل ها سیگنال های مخابراتی و داده های صوتی را انتقال می دهند. امروزه برای آسان تر شدن ارتباطات و انتقال داده ‎های گوناگون از کابل های تلفن استفاده می شود.

با پیشرفت تکنولوژی، مسئله ارتباطات و انتقال داده ها اهمیت پیدا می کند. به همین دلیل استفاده از کابل تلفن رواج پیدا کرده است. اگر قصد خرید کابل مخابرات دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به آشنایی با انواع کابل مخابرات می پردازیم و کاربردهای آن ها را بررسی می کنیم.

کابل مخابرات چیست؟

کابل مخابرات  که یکی از انواع کابل برق هم به شمار می‌رود، وظیفه انتقال داده های تلفنی و صوتی را برعهده دارد. هدف استفاده از این کابل ها انتقال اطلاعات از نقطه ‌ای به نقطه دیگر است. به کمک این کابل ها می توان سیگنال ها را تقویت کرد و به راحتی ارتباط میان دو طرف را در مسافت های طولانی ایجاد کرد.

کابل های مخابرات اغلب هادی های مسی دارند. این کابل ها با هادی آلومینیومی نیز عرضه می شوند که استاندارد نیستند. با این حال برای جلوگیری از به سرقت رفتن کابل ها گاهی از این کابل ها استفاده می شود.

این کابل ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. در ادامه به بررسی انواع کابل تلفن می پردازیم.

سطح مقطع کابل مخابرات

کابل های تلفن در سطح مقطع هایی با ضخامت ۰٫۴ میلی متر الی ۰٫۸ میلی متر به بازار عرضه می شوند. لازم به ذکر است که سطح مقطع این کابل ها با قدرت انتقال سیگنال آنها رابطه مستقیم دارد. یعنی کابل هایی که ضخامت آن ها بیشتر است، در فواصل طولانی تر عملکرد بهتری از خود نشان می دهند. این نوع کابل ها افت کیفیت ندارند.

کابل های مخابرات به صورت تک زوج، دو زوج، چهار زوج، شش زوج، ۱۰ زوج، ۱۵ زوج، ۲۰ زوج، ۲۵ زوج، ۳۲ زوج، ۵۰ زوج، ۱۰۰ زوج و ۲۰۰ زوج عرضه می شوند. این کابل ها باید مطابق با کاربرد و محل نصب انتخاب شوند. کابل مخابرات تک زوج در ترمینال کروز برای ارتباط دادن پورت ها به کار گرفته می شود.

نصب کابل مخابرات

کابل های مخابرات مسی براساس نحوه نصب به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

  • کابل تلفن هوایی: این کابل ها به صورت هوایی و بر روی تیرهای برق نیز نصب می شوند. این محصولات دوام و مقاومت بیشتری دارند و در برابر بارندگی، اشعه های خورشید و دیگر موارد از خود مقاومت نشان می دهند. کابل مخابرات هوایی انعطاف پذیری کمی دارد. دلیل آن هم این است که یک لایه روکش بر روی این کابل ها قرار گرفته است. این روکش مقاومت فیزیکی کابل را افزایش و انعطاف پذیری آن را کاهش می دهد. این کابل ها روکش های طوسی رنگ دارند و به آن ها کابل outdoor تلفن نیز گفته می شود.
  • کابل زمینی تلفن: کابل زمینی مخابرات با روکش هایی به رنگ مشکی عرضه می شود. از این کابل ها اغلب در محیط های داخلی ساختمان استفاده می شود. این کابل ها را می توان به کمک لوله در خارج از ساختمان نیز به کار برد. کابل های زمینی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به نوع هوایی دارند.

شیلد کابل مخابرات

کابل های تلفن در انواع شیلددار و بدون شیلد به بازار عرضه می شوند. کابل تلفن شیلددار در برابر نویز و اختلالات الکترومغناطیسی از خود مقاومت نشان می دهد. به همین دلیل در مجموعه هایی که کابل مخابرات در کنار کابل برق نصب می شود، استفاده از این کابل پیشنهاد می شود. شیلد این کابل ها به صورت فویل های آلومینیومی یا بافته شده است که در زیر روکش و لایه نهایی نصب شده است.

کاربرد کابل مخابرات

کابل های مخابرات براساس ساختار و کاربردشان به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

  • کابل مهاردار هوایی (SSC): این کابل ها مسنجر فولادی گالوانیزه دارند که این مسنجر از کابل در برابر خمش حفاظت می کند. این کابل ها اغلب در خطوط هوایی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • کابل مخابراتی دوبل هوایی مهاردار: این کابل ها به کابل جنگلی مخابرات نیز شهرت دارند.  کابل دوبل تلفن هوایی نوعی کابل مخابرات است که از دو رشته سیم مسی و مفتول فولادی تشکیل شده است. بر روی رشته های سیم و مفتول این کابل پوششی از پلی اتیلن کشیده شده است. همین موضوع سبب افزایش مقاومت آن شده است.
  • کابل ژله فیلد کانالی تلفن (CFC): این کابل ها بهترین کابل های مخابرات برای استفاده در کانال ها و لوله ها هستند. از نوعی ژله فیلد در ساختار این کابل ها استفاده شده است.
  • کابل مسی مخابراتی کانالی (CUC): این کابل ها معمولاً از مراکز مخابراتی تا کافو کشیده می شوند. از این کابل ها نیز در کانال ها و لوله ها استفاده می شود.
  • کابل تلفن خاکی (BFC): این کابل ها روکش هایی دارند که سبب افزایش مقاومت آن ها شده است. علاوه بر روکش، نوعی ژله فیلد نیز در ساختار این کابل ها به کار گرفته شده است.
  • کابل مسی مخابراتی توزیع (MDF): این کابل ها برای ایجاد ارتباط میان اتاق کابل و اتاق MDF بسیار مناسب هستند.

کابل فیبر نوری مخابرات

به طور کلی کابل های مخابرات در انواع کابل مسی و کابل فیبر نوری به بازار عرضه می شوند. کابل های مخابرات رشته های بلند و باریک دارند. این رشته ها از جنس شیشه یا پلاستیک ساخته شده اند. کابل مخابرات فیبر نوری می تواند اطلاعات را با سرعت بسیار بالایی انتقال دهد. این کابل ها پهنای باند بیشتری نسبت به کابل های مسی دارند. این کابل ها در انواع سینگل مود و مالتی مود عرضه می شوند.

سخن پایانی

برای مشاهده لیست قیمت سیم و کابل و همچنین کابل افشان و کابل مخابرات می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در سایت راندنو می توانید مشخصات فنی و ویژگی های کابل های مخابرات را با هم مقایسه کنید و به صورت مستقیم با فروشگاه ها در ارتباط باشید. راندنو امکان مشاهده قیمت کابل برق و برقراری ارتباطی بدون واسطه را برای شما کاربران فراهم می کند.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *