در مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای، کدام را انتخاب کنیم؟

در مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای، کدام را انتخاب کنیم؟
  • 1401/12/7
  • گویا آی تی
  • 0

اولین سوالی که ذهن یک طرف‌دار موسیقی را به خودش مشغول می‌کند، انتخاب یک سرویس موسیقی عالی است؛ تا بتواند از مزایای مفید آن بهره ببرد و خیلی راحت به آهنگ‌های دلخواهش دست پیدا کند. ازاین‌رو در این مقاله از وبسایت گویا آی تی، دو غول بزرگ سرویس پخش موسیقی جهان را مورد بررسی قرار داده‌ایم. درواقع در طول مقاله، مقایسه‌ی اپل میوزیک و اسپاتیفای را شاهد خواهیم بود.

مقایسه اپل میوزیک و اسپاتیفای

این دو پلتفرم قابلیت‌های بسیاری برای لذت‌بردن مخاطبان فراهم کرده‌اند که طبیعتا انتخاب را برای هر علاقه‌مند به عرصه‌ی موسیقی کمی دشوار می‌کند. بهترین انتخاب زمانی انجام می‌شود که شناخت کافی از گزینه‌های موجود وجود داشته باشید؛ بنابراین این کار را به ما بسپارید. ما در این مقاله با بررسی مزیت‌ها و معایب استفاده از هر دو برنامه، به شما در انتخاب بهتر کمک می‌کنیم.

اگر شما هم دنبال یک سرویس پخش موسیقی مناسب هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

 

کیفیت پخش صدا در مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای

اسپاتیفای قابلیت پخش موسیقی با سرعت‌های متفاوت ۹۶، ۱۶۰ و ۳۲۰ کیلوبیت در ثانیه را دارد. البته بالاترین کیفیت ذکرشده (۳۲۰ Kbps)، مربوط به نسخه‌ی غیررایگان بوده و کیفیت تا ۱۶۰ Kbps نیز به‌صورت رایگان در دسترس افراد قرار می‌گیرد. کاربران نسخه‌ی پولی، می‌توانند از ۵ دستگاه مختلف به ۱۰۰۰۰ موسیقی با کیفیت ۳۲۰ کیلوبیت در ثانیه دسترسی داشته باشند.

از طرفی، اپل موزیک قابلیت پخش فرمت صوتی AAC را با سرعتی برابر با ۲۵۶ کیلوبایت بر ثانیه دارد که با کیفیتی بالا به‌وسیله‌ی یک کدک بلوتوث اجرا می‌شود. این فرمت صوتی نسبت به دیگر نمونه‌های مشابه کارایی بیشتری دارد. اما به‌طورکلی تنظیمات اولیه‌ی اپل میوزیک، در حالت پخش با کیفیت بالا بوده که می‌توان آن را تغییر داد و با کیفیت‌های مختلف اجرا کرد.

ناگفته نماند که به‌تازگی اپل موزیک گزینه‌های زیادی را برای پخش موسیقی با کیفیت بالا به‌صورت رایگان عرضه کرده است. این صدای سه‌بعدی، یک فرمت صوتی فراگیر پیشرفته بوده که می‌تواند صداهایی با کیفیت‌های مختلف ۱۶ بیت / ۴۴٫۱ کیلوهرتز، تا ۲۴ بیت / ۱۹۲ کیلوهرتز (از کیفیت سی‌دی تا کیفیت با وضوح ‌بالا) را اجرا کند.

موسیقی با کیفیت بالا در اپل میوزیک

 

در مقایسه اپل میوزیک و اسپاتیفای از لحاظ کیفیت پخش، می‌توان نتیجه گرفت که به‌طورکلی هر دو برنامه، کاربرانی راضی دارند؛ اما اگر از اتصال ثابت اینترنت خود مطمئن نیستید، پیشنهاد می‌شود از اسپاتیفای استفاده کنید، چراکه با قابلیت تنظیم خودکار می‌تواند پخش موسیقی بدون قطعی را به شما ارائه کند.

 

مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای از لحاظ وسعت کتابخانه‌ی موسیقی

وقتی از کتابخانه‌ی موسیقی در اسپاتیفای و اپل میوزیک صحبت می‌کنیم، با عظمت هر دوی آن‌ها روبه‌رو می‌شویم. اسپاتیفای دارای کتابخانه‌ای بیش از ۸۰ میلیون موسیقی بوده و در مقابل آن، با ادعای ۱۰۰ میلیون موسیقی اپل میوزیک روبه‌رو هستیم.

همچنین اپل میوزیک با انتشار محتوای اولیه و انحصاری هنرمندان محبوبی مانند “Drake” و “Taylor Swift” شناخته می‌شود. دلیل انحصاری‌بودن آن هم بیشتر پولی بودن اپل میوزیک است. چراکه کاربران بعد از ۳ ماه استفاده از نسخه‌ی آزمایشی، باید اشتراک پریمیوم تهیه کنند. درعین‌حال می‌توان گفت در حال حاضر اپل میوزیک، تمرکز اولیه‌ی خود را برای عرضه‌ی آلبوم‌های انحصاری از دست‌ داده است. برای دسترسی به پادکست‌ها نیز می‌توان از Apple Podcasts استفاده کرد که به‌صورت جداگانه و رایگان راه‌اندازی شده است.

اما در مقابل، روزانه حدود ۴۰۰۰۰ موسیقی به اسپاتیفای افزوده شده و برعکس رقیب خود (اپل میوزیک)، پادکست‌هایی که تعداد آن به بیش از ۴ میلیون می‌رسد نیز ارائه می‌شود. یکی از اهداف اسپاتیفای این است که می‌خواهد تنوع برنامه‌های پخش خود را افزایش دهد؛ براین‌اساس پادکست‌های معروفی مانند “Joe Rogan” را تحت پوشش خود قرار داده است.

 

وسعت کتابخانه‌ی موسیقی

 

مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای: پیشنهاد براساس سابقه‌ی شنیداری

قابلیت دیگری که در اسپاتیفای وجود دارد، توصیه به کاربران براساس سابقه‌ی شنیداری آن‌هاست. البته قابلیت توصیه به کاربران در اپل میوزیک هم وجود دارد؛ اما نسبت به اسپاتیفای، دارای الگوریتم ضعیف‌تری است. در آخرین ورژن اپل میوزیک، یک تب جداگانه به نام Listen Now وجود دارد که پیشنهادهای فراوانی را براساس سابقه‌ی شنیداری به کاربران ارائه می‌کند. Listen Now جایگزین مناسبی برای For You به شمار می‌آید که حالتی قدیمی داشت. البته این قسمت، مشابه صفحه‌ی اصلی اسپاتیفای طراحی شده است.

در اسپاتیفای عملکرد به این صورت است که در قسمت پایین لیست پخش، پیشنهاداتی در راستای آن لیست ارائه می‌شود. به‌علاوه لیست پخش‌های هفتگی نیز با عنوان Discover Weekly مطابق با سابقه‌ی شنیداری مخاطب، نمایش داده می‌شود. علاوه‌براین منتخبی از لیست‌های پخش که موردعلاقه‌ی کاربر بوده و بازدیدهای زیادی هم داشته‌اند، به‌صورت دسته‌بندی‌شده ارائه می‌شود.

همچنین در این برنامه قابلیت ایجاد لیست‌های پخش و آلبوم‌های موردعلاقه برای هر کاربر نیز وجود دارد. باوجوداین اکثر کاربران، قابلیت Discover Weekly را برای جست‌وجوی موسیقی‌های جدید ترجیح می‌دهند.

 

اسپاتیفای، برنده‌ی نبرد رابط کاربری

در مقایسه اپل میوزیک و اسپاتیفای، بهترین رابط کاربری از آن اسپاتیفای است و با توجه‌ به اینکه عموما اپل از طراحی ویژه‌ای نسبت به سایر رقبا برخوردار است، بسیار جای شگفتی است.

اسپاتیفای طوری طراحی شده که کاربر به‌سرعت می‌تواند آهنگ‌های صفحه‌ی اصلی و موسیقی‌هایی را که اخیرا پخش شده، در دسترس داشته باشد. این برنامه فقط زمانی پیشنهادهای خود را نمایش می‌دهد که کاربر، انتخاب اول خود را از بین موارد اصلی برنامه و لیست‌های پخش اخیر انجام داده باشد. همین سادگی در انتخاب باعث نظم قابل‌توجهی نسبت به طراحی رقیب خود شده است.

 

اسپاتیفای: رابط کاربری مناسب 

اما اپل میوزیک نیز به روش خود، عملکرد مناسبی داشته و ظاهرا می‌خواسته در همان نگاه اول، ویژگی‌های خود را در معرض دید همگان قرار دهد. بدیهی است که با این شرایط، دسترسی کاربر به محتوای شخصی خود از بین رفته؛ اما قادر است گزینه‌های بیشتری را در همان ابتدا مورد انتخاب قرار دهد. البته ناگفته نماند که طراحی این برنامه (همان‌طور که موردانتظار است) از لحاظ حس زیبایی‌شناختی و هنری در سطح بالایی قرار دارد.

 

Search by Lyrics تفاوتی در مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای ایجاد نکرد

جست‌وجو براساس متن اشعار، در اپل میوزیک باعث شده بود که این برنامه از اسپاتیفای سبقت بگیرد؛ اما در ادامه اسپاتیفای نیز در به‌کاربردن این ویژگی جا نمانده و خود را به رقیب اصلی‌اش رساند. توسط این ویژگی کاربر می‌تواند با جست‌وجوی قسمتی از متن یک آهنگ، آن را پیدا کند؛ حتی اگر عنوان آن موسیقی را به‌خاطر نداشته باشد. بنابراین دیگر نیازی به جست‌وجو در گوگل نبوده و می‌توان با جست‌وجوی مستقیم عبارتی از موسیقی، در هرکدام از این دو برنامه، به نتیجه‌ی موردنظر دست پیدا کرد.

 

اشعار موسیقی را در صفحه‌نمایش تلفن همراه ببینید

یکی از کارایی‌های مهیج اضافه‌شده در هر دو برنامه، ویژگی کارائوکه است. با کارائوکه این امکان برای کاربران فراهم است که اشعار موسیقی موردنظر را در صفحه‌نمایش تلفن همراه خود ببینند؛ به این صورت که در زمان خواندن اشعار، متن مربوط به آن نیز برجسته می‌شود. همچنین به کاربر این امکان را می‌دهد که به یک قسمت خاص از شعر رفته و به‌نوعی در متن اشعار پیمایش کند.

 

اکولایزر شخصی در اسپاتیفای داشته باشید

 

تنظیم اکولایزر شخصی در اسپاتیفای

 

در مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای، می‌توان ویژگی اکولایزر اسپاتیفای را نسبت به رقیبش، موردتوجه قرار داد. در این برنامه علاوه‌بر اینکه EQهای ازپیش‌تنظیم‌شده برای انتخاب وجود دارد؛ می‌توان با تنظیم صدا به سلیقه‌ی کاربر، خروجی موردپسند خود را تنظیم کرد. البته باید گفت که با انتخاب تنظیمات ازپیش‌تنظیم‌شده (EQ)، کاربر با بخش تنظیمات گوشی مواجه شده و ممکن است تغییر EQهای مختلف، روی سایر برنامه‌های تلفن همراه تاثیر داشته باشد.

اما در طرف مقابل می‌بینیم که عملا اپل موزیک هیچ کاربرد قابل‌توجهی در این زمینه نداشته و صرفا EQهای ازپیش‌تنظیم‌شده‌ای را ارائه می‌دهد که کاربر، به‌نوعی مجبور به انتخاب بین یکی از آن‌هاست.

 

دستیار صوتی و پشتیبانی مشترک Siri در مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای

قابلیت دیگری که اسپاتیفای را از رقیب خودش پیش می‌اندازد، ویژگی دستیار صوتی است که هم از طریق بلندگوی هوشمند و هم در تلفن هوشمند قابل‌استفاده است. اکثر دستیارهای صوتی موجود از این پلتفرم پشتیبانی می‌کنند که می‌توان به چند مورد آن‌ها، از جمله “Amazon Alexa“، “Google Assistant” و “Apple’s Siri” اشاره کرد. با کمال تعجب می‌بینیم که “سیری” هم اسپاتیفای را پوشش می‌دهد. البته برای ادغام دستیار صوتی باید نسخه‌ی پولی اسپاتیفای را خریداری کرد.

اما با مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای می‌بینیم که اپل میوزیک بسیار ضعیف عمل کرده و تنها، Siri پشتیبان آن است. درواقع در شرایطی می‌توان از این قابلیت استفاده کرد که دستگاهی با قابلیت “سیری” وجود داشته باشد؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که با دستیار صوتی غیر اپل، بتوان آلبوم‌های موسیقی اپل موزیک را پخش کرد.

 

موسیقی را در اپل میوزیک، ۳ بعدی گوش کنید

قابلیت Dolby Atmos برای صدای 3 بعدی در اپل میوزیک

 

ویژگی جدیدی که برای تولید صدای فضایی در ژوئن سال ۲۰۲۱ در اپل میوزیک رونمایی شد، با تقلید جلوه‌های گسترده و فراگیر، خروجی صدای ۳ بعدی را در دسترس مخاطب قرار می‌دهد.

این قابلیت به‌صورت خودکار در دستگاه‌هایی مانند iPhone 12 Pro یا Apple AirPods Max قرار داشته و پخش موسیقی در آن‌ها به‌صورت Dolby Atmos است. این ویژگی برای کاربرانی که نسخه‌ی پریمیوم را تهیه کرده‌اند، بدون هزینه‌ی اضافه‌تر قابل‌استفاده است.

موسیقی‌هایی که با این قابلیت هم‌خوانی داشته باشند، توسط اپل میوزیک برچسب‌گذاری شده؛ تا در نهایت به‌صورت یک لیست پخش محتوای Dolby Atmos، مورداستفاده‌ی کاربران قرار بگیرد.

 

ایجاد لیست پخش اشتراکی و برتری اسپاتیفای

در ادامه‌ی مقایسه اپل و اسپاتیفای به ویژگی اشتراک‌گذاری می‌رسیم. هر دو برنامه از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند؛ اما برای اسپاتیفای، برتری نسبی را شاهد هستیم. در این پلتفرم به‌راحتی می‌توان محتوای موردنظر را در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام استوری کرد یا از طریق اسنپ‌چت، آلبوم‌های ایجادشده را به اشتراک گذاشت.

اما در اپل میوزیک اشتراک‌گذاری لیست‌های پخش از طریق AirDrop انجام می‌گیرد و می‌توان پیوندهای محتوا را در هر جای موردنظر، به اشتراک گذاشت.

در همین بحث از مقایسه اپل میوزیک و اسپاتیفای درمی‌یابیم که می‌توان در اسپاتیفای، لیست‌های پخش مشترک با دوستان ایجاد کرد و سپس آن را به اشتراک گذاشت. این در حالی است که اپل میوزیک قابلیت ساخت لیست مشترک توسط چند نفر را ندارد و فقط می‌تواند آن را به اشتراک بگذارد.

ایجاد لیست پخش اشتراکی در اسپاتیفای

 

هزینه‌ی اشتراک در مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای به چه صورت است؟

از نظر قیمت‌گذاری، هر دو پلتفرم مبلغ یکسانی معادل ۹٫۹۹ دلار را ارائه می‌دهند. Apple One برای پلتفرم اپل قابل‌دست‌یابی است. خدماتی که برای کاربران در دسترس است، شامل Apple TV+ و Apple Arcade بوده و با توجه ‌به پشتیانی تا ۵ کاربر برای هر پروفایل خانوادگی، فضای ۵۰ گیگابایتی iCloud را به‌منظور ذخیره‌سازی عرضه می‌کند.

از طرفی، اسپاتیفای برای رایگان ارائه‌دادن سرویس، از تبلیغات صوتی زیادی بهره می‌گیرد که گاها بسیار اذیت‌کننده است. محدودیت دیگر نسخه‌ی رایگان این است که در طول ۱ ساعت، می‌توان فقط تا ۶ موسیقی را نادیده گرفت.

با مقایسه اپل میوزیک و اسپاتیفای از لحاظ قیمت، مشخص می‌شود که هر دو پلتفرم ارزش خریداری دارند. چراکه می‌توان در اسپاتیفای از مزایای سرویس‌های غیر موسیقی مانند Hulu و Showtime استفاده کرد و یا از امتیازات فیلم، سریال و بازی‌ در اپل میوزیک بهره گرفت.

 

بعد از مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای، کدام را انتخاب کنیم؟

مقایسه اپل میوزیک و اسپاتیفای کدام بهتر است؟

بعد از مقایسه اپل میوزیک و اسپاتیفای، نتیجه می‌گیریم که اپل میوزیک نسبت به رقیب خود انتخاب بهتری است؛ چراکه کیفیت پخش با وضوح بالاتری را ارائه می‌دهد. همچنین می‌توان مزایایی همچون Search by Lyrics، پشتیبانی کامل Siri، تولید صدای ۳ بعدی، پشتیبانی ۵ کاربر با فضای ۵۰ گیگابایتی iCloud و دستیابی به Apple One را نام برد.

اما دلایل متعدد بسیاری نیز برای انتخاب اسپاتیفای وجود دارد که می‌توان به مزایایی مانند مجموعه وسیع پخش پادکست و موسیقی، ویژگی‌های اجتماعی نسبی بهتر، امکان ایجاد لیست پخش مشترک و الگوریتم‌های پرقدرت پیشنهاد موسیقی اشاره کرد.

درعین‌حال باید محدودیت‌هایی مانند تبلیغات زیاد در نسخه‌ی رایگان (که این مسئله با تهیه‌ی نسخه‌ی پولی قابل‌حل است)، عدم‌ذخیره‌ی موسیقی در گوشی (که باعث هزینه‌ی بیشتر مصرف اینترنت می‌شود) و همچنین محدودیت تعداد دفعات نادیده‌گرفتن موسیقی (۶ عدد در یک ساعت) را برشمرد.

به‌طورکلی باتوجه‌به قیمت یکسان اشتراک پریمیوم در هر دو پلتفرم، برای شنوندگانی که به دنبال کیفیت عالی‌ صدا باشند، اپل میوزیک گزینه‌ی بهتری برای انتخاب است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *