چگونه استرس امتحانات را کاهش دهیم؟

چگونه استرس امتحانات را کاهش دهیم؟
  • 1401/12/7
  • گویا آی تی
  • 1

به طور کلی استرس امتحان یکی از موضوعاتی است که دانش آموزان یا دانشجویان را به خود درگیر می‌کند. با فرا رسیدن زمان آزمون پدیده‌ای به نام استرس به سراغ برخی افراد می‌رود که گاهی مقدار آن از حد معمول بیشتر می‌شود. این موضوع به این دلیل رخ می‌دهد که فرد می‌خواد ثمره یک بازه تحصیلی یا مطالعه و به طور کلی تلاش و کوشش خود را مشاهده کند. اما چگونه استرس امتحانات را کاهش دهیم؟ مطالبی است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با روش‌های کاهش استرس امتحانات آشنا کنیم:

با بهترین دبیرستان پسرانه تهران آشنا شوید.

با مهم‌ترین عوامل ایجاد استرس آشنا شوید

به طور کلی استرس امتحان یک شرایط روانشناختی است که موجب خواهد شد که فرد در زمان امتحان، پریشان و مضطرب به نظر آید. همچنین برخی افراد شب امتحان یا روز قبل از آن نیز دچار این حالت می‌شوند که این حالت منجر به ایجاد اختلال در روند یادگیری مباحث می‌گردد. در این صورت ممکن فرد حتی با مطالعه فراوان نیز عملکرد مناسبی در امتحان مورد نظر نداشته باشد. پس لازم است روش‌های کاهش استرس امتحان را بدانید. برخی از اصلی‌ترین دلایل اصلی بروز استرس امتحان به شرح زیر می‌باشد:

  1. عوامل شخصی

اولین عامل ایجاد استرس، کمبود اعتماد به نفس فرد می‌باشد که نقشی منفی در کل زندگی او و همچنین امتحان خواهد داشت. همچنین لازم است که افراد با توجه به توان خود، انتظارات خود را تنظیم کنند تا نتیجه بهتری دریافت نمایند. دور نمودن تفکرات منفی و تمرکز بر روی توانایی‌ها و نقاط قوت در این راه بسیار مفید است. نبود برنامه ریزی دقیق وعدم تمرکز در درس خواندن نیز نقشی منفی در نتیجه امتحان ایجاد خواهد کرد.

  1. عوامل خانوادگی

برخی از خانواده‌ها با اعمال سختگیری‌ها بی‌اندازه سبب کاهش روحیه فرد خواهند شد. همچنین‌عدم حمایت و پشتیبانی توسط آنان در این مبحث تاثیر به شدت منفی دارد. همچنین گاهی استرسی بودن والدین این حس نامناسب را به فرزندان نیز منتقل می‌کنند. مشکلات خانوادگی در روز امتحان نیز در ایجاد استرس بسیار تاثیر گذار هستند. برخی خانواده هت با تهدیدهای بی‌مورد و ایجاد رقابت میان افراد خانوار، سبب ایجاد استرس در آنان خواهند شد.

  1. عوامل محیطی

انتظارات نابجای اساتید و معلمان علاوه بر تاثیر منفی در یادگیری، دلیلی بر ایجاد استرس افراد هستند. اعمال مقررات ترس‌آور و رسمی، نداشتن جلسه توجیهی با آنان موجب ایجاد استرس زیادی در زمان امتحانات خواهد شد. اما در افراد با تکنیک‌های کاهش استرس امتحان می‌توانند، با آرامش خاطر آزمون دهند.

عومل استرس امتحان

چگونه باید استرس را کاهش داد؟

جهت علبه بر استرس امتحانات خود، نخست باید بدانید که چه دلیل و یا دلایلی موجب بروز این استرس شده است. به طور کلی با انجام راهکارهای زیر می‌توانید بر استرس خود هنگام امتحانات غلبه کنید:

  1. برنامه ریزی دقیق

به یاد داشته باشید که برای کاهش دادن استرس امتحان باید برنامه‌ای جامع و نتیجه بخش برای دروس خود داشته باشید. برنامه ریزی به معنای مدیریت درست زمان است، این عمل موجب افزایش میزان اعتماد به نفس فرد در روز امتحان خواهد شد. اگر دانشجو هستید، بهتر است از همان اوایل ترم بر روی زمانبدی امتحان، برنامه ریزی درسی داشته باشید. تقسیم‌بندی بخش‌های مختلف کتاب یا جزوه امری مهم می‌باشد و داشتن مرور کافی در آن مباحث بسیار مفید است. در این زمان دیگر با حجم انبوهی از مطالب مواجه نمی‌شوید و مباحث برایتان تکراری است.

  1. خواب مناسب

به طور معمول بدن انسان به ۷ الی ۹ ساعت خواب در ۲۴ ساعت نیاز دارد. حال زمانی استرس به سراغ فرد می‌آید که شب امتحان خواب کافی نداشته باشد و نتیجه عملکردی مناسبی در شب امتحان نخواهد داشت. پس خواب کافی منجر به کاهش استرس امتحانات و نتیجه گیری مناسب خواهد شد. به طور کلی خواب کافی نقش بسیار مهمی در سلامت بدن و عملکرد مغز به عهده دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی دبیرستان پسرانه منطقه ۳ تهران

  1. تغذیه مناسب

داشتن یک رژیم غذایی عالی و سالم به ویژه در شب آزمون نقش مهمی در کاهش استرس امتحان ایفا می‌کند. رژیم غذایی متعادل که شامل مقدار مناسبی از ویتامین‌ها و کربوهیدرات است، می‌تواند انرژی لازم برای کارکرد بهتر مغز را فراهم نماید. همچنین سعی کنید آب مورد نیاز بدن را از طریق آبمیوه‌های متنوع برطرف نمایید. در این صورت دیرتر دچار خستگی می‌شوید و در نتیجه سرحال و پر انرژی‌تر به مطالعه ادامه خواهید داد.

  1. ورزش مداوم

شاید تا به حال شنیده باشید که انجام ورزش‌های روزانه موجب کاهش استرس امتحان می‌گردد. انتخاب نوعی ورزش که به آن علاقه بیشتری دارید، باعث می‌شود از انجام آن خسته نشوید و آن را به صورت مداوم انجام دهید. انجام ورزش یوگا، نرمش‌های بدنی، دویدن و غیره، باعث بالا رفتن هورمون اندورفین در بدن می‌شود. همچنین انجام ورزش موجب می‌شود تا در طول شب خواب راحت‌تری داشته باشید.

  1. به موسیقی آرام بخش گوش بدهید

احتمالا تا بحال به صدای گیتار یا پیانو گوش داده اید، این نوع موسیقی‌ها در کاهش استرس امتحانات بسیار موثر هستند. همچنین موسیقی‌های بی‌کلام و کلاسیک احساسات مثبت افراد را بر می‌انگیزد و ابعاد منفی را از فرد به طور چشمگیری دور خواهد کرد. گوش دادن به موسیقی آرام افراد را به مطالعه بیشتر تشویق می‌کند و انرژی تحلیل رفته مغر را باز می‌گرداند.

  1. گوشی موبایل را از دسترس خود خارج نمایید.

این ایده در این زمان که استفاده از گوشی موبایل و پیام رسان‌ها چند برابر گذشته شده است، روشی بسیار موثر می‌باشد. مهم‌ترین علت‌عدم تمرکز افراد زیاده روی در استفاده از تلفن همراه است که افراد وابستگی زیادی به آن دارند. تنها یک صدا یا لرزش گوشی همراه کافیست تا تمام تمرکز فرد بهم بریزد و فرد به نحوی به سمت آن روانه شود. پس برای کاهش استرس امتحان لازم است برخی از فعالیت‌هایی که دلیلی بر ایجاد استرس هستند را کنار بگذارید.

 

کلام پایانی

در این مطلب به روش‌ها و پیشنهاداتی جهت کاهش استرس امتحان پرداختیم. به طور کلی پیشگیری یا حتی از بین بردن استرس امتحان به خود فرد بستگی دارد. افراد با انجام برخی تکنیک‌ها بهره گیری از تجربیات مشاورین و حتی خانواده می‌توانند استرس امتحان را به طور چشمگیری کاهش دهند. گر چه شرایط زندگی و دیگر موارد نیز ممکن است در ایجاد استرس نقش مهمی داشته باشند، اما با افزایش اعتماد به نفس و ایجاد حال خوب می‌توانید بر بسیاری از مشکلات غلبه کنید.

مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی، در سال ۱۳۷۲ با موافقت اصولی حقیقی آقای حسن توفیق‌حق تاسیس شد. امسال سی‌اُمین سال فعالیت مجتمع علامه طباطبایی است. موسسه اندیشه مهر علامه طباطبایی با حدود ٢۵٠٠ دانش‌آموز در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه دوره اول، متوسطه دوره دوم و بیش از ۵٠٠ نفر معلم، مدیر، مربی، مشاور و کادر اجرایی، یکی از بزرگترین مجتمع‌های آموزشی کشور است.  سایت علامه را مشاهده کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. ممنونم از مقاله خوبتون مفید بود واقعا امیدوارم دانش آموزان هم مطالعه کنند این مقالات رو

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *