شرکت‌هایی که در ابتدای ظهور اینترنت، به موفقیت چشمگیری دست پیدا کردند

شرکت‌هایی که در ابتدای ظهور اینترنت، به موفقیت چشمگیری دست پیدا کردند
  • 1401/12/15
  • عطا عبدالغفاری
  • 0

ظهور اینترنت سبک زندگی ما را تا حد بسیاری تغییر داد. در همین زمان، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای زیادی به وجود آمدند که مرتبط با اینترنت بودند. آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چه اتفاقی برای شرکت‌های موفق در ابتدای ظهور اینترنت افتاده است؟ آیا این شرکت‌ها همچنان فعال هستند یا اینکه سهام آن‌ها واگذار شده و فعالیت‌شان محدود شده است؟ در این مقاله از وبسایت گویا آی تی به چند شرکت‌ می‌پردازیم که هنگام ظهور اینترنت توانستند به موفقیت زیادی دست پیدا کنند.

 

برخی از شرکت‌های موفق در ابتدای ظهور اینترنت

برخی از شرکت‌هایی که در ابتدای ظهور اینترنت موفق زیادی کسب کردند، شامل این مواردند:

۱٫     CompuServe

یکی از شرکت‌های موفق در ابتدای ظهور اینترنت، شرکت CompuServe بود که در سال ۱۹۷۹ به‌عنوان یک شرکت فناوری اطلاعات آنلاین راه‌اندازی شد. محبوبیت این شرکت در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به‌شدت افزایش یافت. این شرکت یک پورتال آنلاین بود که قابلیت مشاهده‌ی اخبار، چت‌کردن و به اشتراک گذاشتن فایل را در دسترس کاربران قرار داد. CompuServe، اولین تجربه‌ی استفاده از اینترنت را برای این اهداف در بین چندین نسل از کاربران فراهم کرد.

در سال ۱۹۸۰، H&R Block شرکت CompuServe را خریداری کرد و در سال ۱۹۹۷ آن را به WorldCom فروخت. بعد از آن نیز پایگاه مشترکین این شرکت به AOL منتقل شد. شرکت AOL پس از ادغام و سپس اسپین‌آف (Spin Off) با Time Warner، شرکت CompuServe را در سال ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تعطیل کرد.

 

سیستم CompuServe فهرستی از موضوعات روزنامه‌ی Columbus Dispatch را در ۹ ژوئیه ۱۹۸۰ نشان می‌دهد.
سیستم CompuServe فهرستی از موضوعات روزنامه‌ی Columbus Dispatch را در ۹ ژوئیه ۱۹۸۰ نشان می‌دهد.

 

۲٫     Prodigy

شرکت Prodigy رقیب جوان‌تر CompuServe، یک «سرویس اطلاعات رایانه‌ی خانگی» بود که در سال ۱۹۹۰ با مشارکت شرکت‌های Sears و IBM به صورت ملی راه‌اندازی شد. این شرکت توانست با افزودن گرافیک و پشتیبانی تبلیغاتی متمایز شود. به گفته‌ی نشریه‌ی Wired، این سرویس در اوایل دهه‌ی ۹۰ سرمایه و کاربران خود را از دست داد و در سال ۱۹۹۳ مجددا راه‌اندازی شد.

شرکت Prodigy به‌طور رسمی در سال ۱۹۹۹ تعطیل شد و دلیل آن مشکل Y2K (باگ تاریخی سال ۲۰۰۰) بود. بعد از این دوره، شرکت Prodigy توانست دوباره خود را به‌عنوان یک ارائه‌دهنده‌ی اینترنت بازسازی کند. در نهایت این شرکت به طور کامل توسط شرکت مخابرات تلفن ثابت SBC (که اکنون با نام AT&T شناخته می‌شود) خریداری شد.

 

۳٫     AltaVista

شرکت AltaVista نیز یکی از شرکت‌های موفق در ابتدای ظهور اینترنت بود. AltaVista که یک موتور جستجو بود، در سال ۱۹۹۵ توسط شرکت Digital Equipment Corporation به‌عنوان یک پروژه‌ی آزمایشی راه‌اندازی شد. این موتور جستجو، با دقت و قدرت بیشتری در وب به جستجو می‌پرداخت و از تمام صفحات موجود در وب دیدن می‌کرد. این موتور جستجو برخلاف دیگر انواع موتورهای جستجو، به تمام صفحات فرصت یکسانی می‌داد.

این شرکت چندین بار دست به دست شد و مسئولیت آن به افراد و شرکت‌های گوناگونی واگذار شد. برای مثال شرکت Compaq Computer در سال ۱۹۹۸ آن را (به قیمت ۳.۳ میلیون دلار) خریداری کرد. غول اینترنتی CMGI نیز آن را در سال ۱۹۹۹ (به قیمت ۲.۳ میلیارد دلار) خرید.

بعد از آن، شرکت تبلیغاتی Overture Services آن را در سال ۲۰۰۳ (به قیمت ۱۴۰ میلیون دلار) خریداری کرد. در همان سال این شرکت توسط یاهو خریداری شد و در نهایت، یاهو در سال ۲۰۱۳ به‌طور رسمی AltaVista را تعطیل کرد.

 

Rod Schrock، مدیرعامل، ظاهر جدید AltaVista را در سال ۱۹۹۹ نشان می‌دهد.
Rod Schrock، مدیرعامل، ظاهر جدید AltaVista را در سال ۱۹۹۹ نشان می‌دهد.

 

۴٫     GeoCities

Geocities یکی دیگر از شرکت‌های موفق در ابتدای ظهور اینترنت بود. با استفاده از GeoCities می‌توانید یک انجمن پیدا کنید و یک صفحه‌ی وب شخصی جالب با نئون رنگی، چندین فونت و انیمیشن چرخان بسازید. در اواسط دهه‌ی ۹۰، یاهو در طول رونق دات کام در سال ۱۹۹۹، GeoCities را به قیمت بیش از ۳.۵ میلیارد دلار خریداری کرد. یاهو این شرکت را تحت عنوان Yahoo! Geocities اداره می‌کرد و در نهایت در سال ۲۰۰۹ تصمیم به تعطیلی آن گرفت.

 

۵٫     Ask Jeeves

در زمان‌های گذشته، به جای سیری (siri) امروزی، Jeeves سوالات کاربران را در خصوص وب پاسخ می‌داد. شرکت Jeeves که در سال ۱۹۹۶ راه‌اندازی شد، نتوانست پاسخگوی پیشرفت موتور جستجوی گوگل باشد. Jeeves در سال ۲۰۰۵ توسط IAC (که کسب‌وکارهای آن شامل OkCupid، Tinder، The Daily Beast، CollegeHumor و Vimeo می‌شوند) خریداری شد. این شرکت بعدها چندین بار مجددا راه‌اندازی شد و دوباره به‌عنوان Ask.com ظهور پیدا کرد.

 

۶٫     Angelfire

این میزبان/ سازنده‌ی وب‌سایت هنوز هم در دسترس است! Angelfire در سال ۱۹۹۶ راه‌اندازی شد، سپس یک سال بعد، یک استارت‌آپ دات کام دیگر به نام WhoWhere آن را خریداری کرد. Angelfire در سال ۱۹۹۸ توسط شرکت Lycos خریداری شد که در آن زمان CNN آن را به‌عنوان «چهارمین وب‌سایت محبوب جهان» پس از America Online، Yahoo و مایکروسافت معرفی کرده بود. Lycos پس از چندین بار معامله‌شدن، در حال حاضر به یک شرکت رسانه‌ی دیجیتال هندی به نام Ybrant Digital تعلق دارد.

 

۷٫     Netscape

یکی دیگر از شرکت‌های موفق در ابتدای ظهور اینترنت، Netscape بود. مرورگر Netscape که محصول اندیشه و تفکر مارک اندریسن و جیم کلارک از Silicon Graphics بود، مایکروسافت را در سال ۱۹۹۴ در بازار شکست داد. شرکت AOL، در سال ۱۹۹۸ Netscape را به قیمت ۴.۲ میلیارد دلار خرید، هر چند درنهایت قیمت آن به ۱۰ میلیارد دلار رسید.

با افزایش محبوبیت Firefox، شرکت AOL چندین بار برای احیای محبوبیت Netscape کوشید، اما درنهایت در سال ۲۰۰۸ پشتیبانی از آن را متوقف کرد.

صفحه اصلی Netscape Navigator در چهارشنبه ۹ اوت ۱۹۹۵ در شبکه جهانی اینترنت دیده می‌شود.

صفحه اصلی Netscape Navigator در چهارشنبه ۹ اوت ۱۹۹۵ در شبکه جهانی اینترنت دیده می‌شود.

 

۸٫     ICQ

سرویس چت “I seek you” که در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت اسرائیلی Mirabilis راه‌اندازی شد، جایگزینی برای AIM و یاهو مسنجر بود (که امروزه هر دو هنوز در دسترس هستند و ظاهرا معامله‌‌گران نفت به مورد دوم علاقه دارند).

شرکت AOL در سال ۱۹۹۸، Mirabilis را به قیمت ۲۸۷ میلیون دلار خرید و ICQ را در سال ۲۰۱۰ به شرکت سرمایه‌گذاری روسی Digital Sky Technologies به قیمت ۱۸۸ میلیون دلار فروخت.

 

شرکت‌های موفق در دهه‌ی ۹۰

برخی از شرکت‌های موفق در ابتدای ظهور اینترنت که از دهه‌ی ۹۰ تاکنون همچنان فعال هستند، شامل این مواردند:

  • eBay (که مالک Stubhub است و قبلا مالکیت Skype، Craigslist و PayPal را نیز در اختیار داشت).
  • com (هم‌اکنون به همراه Tinder و OkCupid متعلق به IAC است).
  • com (مالک Audible و Zappos است).
  • MapQuest (به‌عنوان یک وب سرویس در دهه‌ی ۱۹۹۰ راه‌اندازی شد و America Online آن را خریداری کرد. این شرکت اکنون تحت مالکیت Verizon است).
  • WebMD (در نتیجه‌ی ادغام در سال ۱۹۹۹، با حمایت مایکروسافت و یکی از بنیانگذاران Netscape شکل گرفت).

 

جمع‌بندی

هنگامی که اینترنت به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان‌ها تبدیل شد و دیگر زندگی بدون آن ممکن نبود، چندین شرکت وابسته به اینترنت به وجود آمدند که به محبوبیت زیادی دست پیدا کردند. برخی از این شرکت‌های موفق در ابتدای ظهور اینترنت، بعدها فعالیت‌شان را گسترش دادند. البته خیلی از آ‌ن‌ها نیز توسط شرکت‌های دیگر خریداری شدند و یا اینکه برای همیشه تعطیل شدند.

در این مقاله به معرفی شرکت‌هایی پرداختیم که با ظهور اینترنت به محبوبیت جهانی دست پیدا کردند. 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *