با تفاوت‌های کاشی پرسلان و سرامیک معمولی آشنا شوید

با تفاوت‌های کاشی پرسلان و سرامیک معمولی آشنا شوید
  • 1401/12/17
  • گویا آی تی
  • 0

یکی از سردرگمی‌های خریداران کاشی و سرامیک همیشه جواب دادن به این سوال بوده است؛ تفاوت کاشی پرسلان با معمولی چیست؟ جالب است بدانید کاشی پرسلان نسبت به کاشی معمولی در سال‌های اخیر از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده است و روز به روز به تعداد علاقه‌مندان به آن اضافه می‌شود. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا تفاوت سرامیک معمولی با پرسلان را دقیق‎تر بررسی کنیم.

کاشی پرسلان چیست؟

قبل از آن که به مقایسه کاشی پرسلان و سرامیک معمولی بپردازیم بهتر است ابتدا تعریفی از خود کاشی پرسلان داشته باشیم. کاشی پرسلان نسبت به سایر انواع کاشی ‌ها، استحکام، ظرافت و زیبایی بیشتری دارد و آن را جزئی از خانواده سرامیک‌ها می‌دانند. پرسلان از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به سرامیک دارد و از خاک رس و مواد طبیعی دیگر تشکیل شده است.

مواد اصلی تشکیل دهنده سرامیک پرسلان شامل خاک رس مخصوص و ماسه دانه ریز، فلدسپات، گرانیت یا سیلیس است که در دمایی به‌مراتب بالاتر از کاشی‌های سرامیک معمولی و تحت فشار بسیار زیاد حرارت داده خواهند شد. ترکیب این مواد باعث شده تا پرسلان نسبت کاشی‌های معمولی دوام و استحکام بالاتری داشته باشد.

همچنین کاشی‌های پرسلان در دسته‌های پولیشی و لعاب دار نیز جای می‌گیرند و کماکان از لحاظ استکام از انواع دیگر کاشی معمولی امتیاز بالاتری دریافت می‌کنند.

کاشی و سرامیک معمولی چیست؟

کاشی‌های معمولی فرآورده‌ای سرامیکی هستند که دانه‌هایی متخلل و با ظرافتی بالا دارند. کاشی و سرامیک معمولی در دمای بالاتر از ۱۰۰ درجه سلسیوس پخت می‌شوند و در دسته‌های بدون لعاب و لعاب‌دار جای می‌گیرند. لعاب کاشی‌های معمولی، ساده، گلدار، سفید، رنگی، مات و براق هستند.

تفاوت کاشی پرسلان با معمولی چیست؟

برای پاسخ دادن به این سوال می‌توان تفاوت‌‎های این دو کاشی را از دیدگاه‌های مختلفی بررسی کرد. کاشی پرسلان و کاشی معمولی از جنبه‌‎هایی همچون نحوه تهیه، تولید، نصب، نگهداری و قیمت با یکدیگر تفاوت‌هایی کاملا اساسی دارند.

در ادامه مقاله جزئیات هر یک را بیشتر برایتان تشریح خواهیم کرد.

فرق کاشی پرسلان با سرامیک معمولی از لحاظ تولید و مواد اولیه

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، پرسلان با نوعی خاک رس ویژه با ماسه دانه ریز و سایر مواد طبیعی ساخته شده است. این نوع مواد اولیه به کار برده شده برای افزایش استحکام کاشی پرسلان هستند. کاشی پرسلان همچنین معمولا در دما و فشار بیشتری تولید می‌شود و از بافت سفت‌تری نسبت به کاشی معمولی برخوردار است. تولید کاشی پرسلان هم معمولا فرآیند دشوارتری دارد.

تفاوت کاشی معمولی با پرسلان از منظر مقاومت

مهم‌ترین ویژگی دیوارپوش و کفپوش‌ها بدون شک میزان مقاومت آن‌ها است. درواقع کاشی پرسلان در مقایسه با کاشی معمولی منافذ کمتر، بافت فشرده و یکنواخت بیشتری دارد. استحکام و مقاومتشان بالا است و دربرابر نفوذ آب مقاومت بالایی از خود نشان خواهد داد. کاشی پرسلان همچنین دربرابر فشار، ضربه، دما و خراش مقاومت بالایی دارد. بنابر این طول عمر بیشتری دارد.

تفاوت کاشی پرسلان با کاشی معمولی از لحاظ نصب

نصب پرسلان، یکی از چالش‌های جدی پیش روی نصابان است؛ چرا که بافت متراکم و سفت آن باعث می‌شود چالش نصب برای آن‌ها مطرح باشد. بنابراین مراقب باشید نصب پرسلان خود را به دست چه کسی می‌سپارید؛ چرا که ممکن است کاشی‌های شما نتوانند با تراز مناسبی نسبت به زمین یا دیوار قرار گیرند.

همچنین بروز هر نوع اشتباهی در نصب و ایجاد فشار اضافی موجب ترک خوردن و شکستن پرسلان خواهد شد. همچنین وزن کاشی پرسلان نسبت به کاشی معمولی بیشتر است و حمل و نقل آن به‌نوعی دشوار محسوب می‌شود.

تفاوت کاشی معمولی با پرسلان از لحاظ نگهداری و تعمیرات

هزینه نگهداری و تعمیرات کاشی پرسلانی به‌دلیل داشتن کیفیت و مقاومت بالا بدون شک از کاشی معمولی پایین‌تر است. اما از سویی دیگر چنانچه نیاز به تعمیر یا تعویض آن داشته باشید، باید هزینه بالاتری برای دستمزد نصاب نسبت به کاشی معولی بپردازید.

اما در هرصورت اگر در مراقبت از آن تلاش کافی به خرج دهید، مطمئن باشید طول عمر مفید بیشتری از کاشی معمولی خواهد داشت.

تفاوت قیمت کاشی پرسلان با سرامیک معمولی

قیمت همواره فاکتور تعیین کننده‌ای در صنعت مصالح ساختمانی است و بعضی جاها ممکن است زور آن بر کیفیت و کارایی محصول نیز بچربد. با توجه به مطالبی که تا به این جا درباره ویژگی‌های کاشی پرسلان مطرح کردیم، احتمالا می‌توانید نتیجه را حدس بزنید. بله! کاشی پرسلان قیمت بالاتری نسبت به کاشی معمولی دارد.

مقایسه کاشی پرسلان با سرامیک معمولی از نظر ظاهری

زیبایی ظاهری معمولا امری سلیقه‌ای به شمار می‌رود اما طبق نظرسنجی‌های انجام شده از مصرف‌کنندگان، آن‌ها معتقدند کاشی پرسلان از نظر جلوه‌های بصری چشم‌نوازتر است و در بین مصرف‌کنندگان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

جمع‌بندی

در این مقاله هر آنچه درباره مقایسه کاشی پرسلان با سرامیک معمولی نیاز داشتیم مطرح کردیم و فکر می‌کنیم به اندازه کافی به شما برای تصمیم گیری خرید اطلاعات کافی داده باشیم. گروه بازرگانی کاشی و سرامیک جمسر، عرضه کننده انواع کاشی پرسلان و سرامیک معمولی است و شما به‌وسیله ارتباط گرفتن با کارشناسان فروش آن با شماره ۳۳۰۹۰۰۰۰-۰۳۵ می‌توانید سفارش خود را نهایی کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *