معرفی انواع دستگاه های حضور و غیاب

معرفی انواع دستگاه های حضور و غیاب
  • 1401/12/18
  • گویا آی تی
  • 1

در اینجا سعی داریم تا با معرفی انواع دستگاه های حضور و غیاب و مقایسه آنها، به شما کمک کنیم تا بهترین انتخاب را برای مجموعه خود داشته باشید و بتوانید از کارایی آن بهره مند شوید.

 از گذشته تا امروز کنترل تردد کارمندان، ساعت ورود و خروج، ساعت و روزهای مرخصی، حساب حقوق و دستمزد آنها جزو دغدغه های مدیران شرکت ها ، کارخانه ها و به طور کل مجموعه هایی بوده که تعدادی کارمند برای آنها مشغول به کار هستند.
دستگاه های حضور و غیاب علاوه بر بالا بردن سرعت کار و کمتر شدن نیروی انسانی برای کنترل تردد کارمندان به دلیل خودکار بودن این دستگاه ها، همچنین امنیت محیط را نیز بالا برده، چرا که از تردد افراد مختلف در محیط کار جلوگیری میکند و فقط افرادی که جزو کارمندان شرکت هستند و اجازه عبور دارند میتوانند وارد مجموعه شوند ، و همچنین شما میتوانید ساعات عبور و مرور را نیز کنترل کنید و در ساعات خاصی از ورود یا خروج کارمندان یا افراد غیر ضروری جلوگیری کنید،
بنابراین شما دیگر نگران ورود افراد ناشناس به داخل محیط کار خود نیستید.
از زمان ظهور دستگاه های حضور و غیاب پانچی تا دستگاه های بیومتریک، نیاز برای کنترل تردد کارمندان و حساب و کتاب ساعت کار و مرخصی و حقوق آنها که با دقت انجام شود همواره احساس شده ،
و شرکت های سازنده این دستگاه ها روز به روز در حال تغییر و بهینه سازی محصولات خود هستند تا با دقت بالاتر و سرعت بیشتر، دستگاه های کنترل تردد و حضور و غیابی را به بازار عرضه کنند که بتواند نیاز بیشتری از مشتریان خود را برطرف کنند و میزان امنیت و سرعت محصولات خود را نیز بالاتر ببرند.
چرا که نظارت بر ساعات کاری و رفت و آمد کارمندان امری ضروری است، که در ابتدا این امر به این صورت انجام میشده که کارمندان به محض ورود یا خروج از شرکت، ساعت ورود و خروج خود را ثبت میکردند، و یا این فرآیند آخر هر هفته و یاهرماه انجام میشد،
که دقت در این روش برای اینکه اشتباهی پیش نیاید و یا کسی ساعت ها را تغییر ندهد سخت بود، و اثرات منفی بر روی بهره وری کارمندان میگذاشت.

اما وجود یک دستگاه حضور و غیاب و کنترل تردد میتواند دقت در ثبت ساعات کاری، مرخصی ها و رفت و آمد آنها را بالا ببرد ، و در وقت و هزینه سازمان صرفه جویی کند.

انواع دستگاه های حضور و غیاب و کنترل تردد

سیستم ثبت دستی

در این روش که یکی از متداول ترین روش ها برای ثبت حضور و غیاب و تردد کارمندان، تا قبل از پیشرفت علم و تکنولوژی بود ، ساعت کاری ورفت و آمد انها در یک فابل اکسل که برای هر کارمند تعریف شده بود و یا در یک دفتر به صورت دستی ثبت میشد.
علاوه بر دقت و سرعت پایین ، مثلا ممکن بود یک کارمند در یک روز چندین بار بیرون رفته و بازگردد که ثبت آن سخت خواهد بود

گزارش ساعت کار

در این روش کارمندان ساعت شروع و پایان کار خود را ثبت کرده و برای مدیر خود ارسال میکنند ، که اغلب به صورت آنلاین انجام میشود ، گاهی میتوان از طریق وب به ساعات کاری کارمندان دسترسی داشت.
مدیران در این روش میتوانند با برآورد ساعت کاری کارمند خود، میزان بهره وری او را ارزیابی کنند ، مثلا بدانند برای یک کار مشخص چه زمانی مورد نیاز است و یا هر کارمند چه میزان بهره وری در تایم‌ کاری خود دارد که در این صورت میتوان کارمندان را مورد سنجش قرار داد و در مورد آینده کاری آنها تصمیم گرفت.

سیستم مکانیزه

این سیستم به صورت خودکار گزارشی از ساعت ورود و خروج کارمندان ارائه میدهد ، که در نتیجه به نیروی انسانی مجزا برای این کار نیاز نمیباشد.
روش کار به این صورت است که هر کارمند هر بار که وارد سازمان میشود و یا از آن خارج میشود باید انگشت خود را ثبت کند.
روش های خودکار جزو بهترین روش ها هستند، چون میزان خطا به شدت کاهش پیدا کرده و نیروی انسانی کمتری مورد نیاز است که در هزینه های سازمان صرفه جویی میشود.

ثبت تردد به وسیله کارت مغناطیسی

در این روش به واسطه کارت های مغناطیسی رفت و امد کارمندان ثبت میشود، به این صورت که هر کارمند دارای یک کارت است که مشخصات او در آن درج شده و بعد از هر ورود یا خروج باید کارت خود را بر روی دستگاه بکشد تا اسکن شده و اطلاعات وی به سیستم رایانه ای منتقل شود.

البته تکنولوژی کارت های مغناطیسی منسوخ شده است و امروز از سیستم کارت های بدون تماس یا RFI استفاده میکنند.
در این روش استفاده از کاغذ و ثبت دستی از رده خارج و حذف میشوند.

حضور بیومتریک

سیستم حضور بیومتریک به این صورت است که با استفاده از دستگاه های بیومتریک که در آن الگوهایی بر روی یک کارت هوشمند یا پایگاه اطلاعات دستگاه بیومتریک ثبت میشود که به وسیله آن هویت فرد شناسایی شده و اجازه ورود به مکان مورد نظر داده میشود.
ویژگی های بیومتریک هر فرد شامل چهره ، اثر انگشت، صدا، کف دست و … است که به وسیله آنها کاربر شناسایی میشود و دیگر نیازی به استفاده از کارت یا هر وسیله دیگری نمیباشد.
قطعا در این روش دقت و سرعت نیز بالاتر رفته وامنیت محیط نیز افزایش پیدا میکند.

ویژگی های بیومتریک به دودسته تقسیم میشوند:

دسته اول ویژگی های بیومتریک فیزیولوژیکی از قبیل اثر انگشت، چهره، دست، عنبیه و … که این روز ها استفاده میشود که اثر انگشت متداول ترین روش آن است.
اما اخیرا و با پیشرفت بیشتر تکنولوژی توجه ها به سمت عنبیه جلب شده و در بیشتر دستگاه های حضور و غیاب و سیستم کنترل تردد سعی در استفاده از ویژگی بیلوژیکی عنبیه چشم دارند که از دقت بسیار بالایی برخوردار است و میتواند در مکان های امنیتی مورد استفاده قرار بگیرد.

دسته دوم ویژگی های بیومتریک رفتاری مانند صدا، امضا و … که در آن خصوصیات رفتاری افراد مورد تجزیه وتحلیل قرار میگیرند.

سخن آخر

امیدواریم که این مقاله نگاهی واضح و شفاف برای شناخت دستگاه های کنترل تردد و حضور و غیاب به شما داده باشد تا بتوانید با مقایسه آنها بهترین انتخاب را برای مجموعه خود داشته باشید و میزان بهره وری خود و کارمندانتان از ساعات کاری را ارتقا دهید.
دقت و سرعت کار خود را بالا ببرید و همگام با تکنولوژی روز دنیا پیش بروید.

شرکت فراتکنو سعی کرده است تا همگام با تکنولوژی روز دنیا پیش رفته و به روز ترین سیستم های حضور و غیاب و کنترل تردد را در بازار ارائه دهد.

چرا که دو دهه تجربه کار در این زمینه ، سابقه کار و همکاری با کمپانی های بزرگ اروپایی و آسیایی ، در اختیار داشتن پرسنل مجرب و همچنین رعایت استانداردهای کیفی باعث شده است که جایگاه بالایی در میان شرکت های تولید محصولات کنترل تردد و حضور و غیاب داشته باشد.

ارائه خدمات فروش و پس از فروش متناسب با نیاز مشتری و پشتیبانی قوی و حرفه ای  شرکت فرتکنو را در صدر شرکت های فروش محصولات کنترل تردد و حضور و غیاب قرار داده است.

میتوانید از طریق فروشگاه اینترنتی فراتکنو لیست محصولات را مشاهده کرده و همچنین از مشاوره متخصصان شرکت نیز بهره مند شوید، تا بهترین انتخاب را برای مجموعه خود داشته باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. من قبلا از این شرکت دستگاه تهیه کردم.در زمان تهیه یادمه که قیمت پائین تری نسبت به سایر عرضه کنندگان داشت و البته پشتیبانی خوبی هم داشتند.البته در زمان خرید من فکر میکردم که مدلی که من میخوام باید همه امکانات تشخیص هویت رو داشته باشه ولی وقتی با کارشناسان شرکت صحبت کردم منو راهنمایی کردن و دستگاه بهتری با هزینه کمتر تهیه کردم و این برای من خیلی جالب بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *