بهترین برنامه ی تقویم ایرانی

بهترین برنامه ی تقویم ایرانی
  • 1401/12/20
  • گویا آی تی
  • 0

تقویمی که به صورت پیش‌فرض روی اکثر گوشی‌ها وجود دارد، به صورت میلادی است. در حالی که تقویم رسمی کشور ما، تقویم هجری شمسی است و تقویم میلادی کاربرد زیادی برایمان ندارد. این موضوع باعث شده بیشتر افراد به محض خرید گوشی جدید، به دنبال دانلود اپلیکیشن تقویم ایرانی باشند! در اپلیکیشن‌های تقویم هجری شمسی و ایرانی، تمام تاریخ‌ها، روز‌های هفته، مناسبت‌های ملی و مذهبی، تعطیلات و … به صورت دقیق مشخص شده است و به کمک آن‌ها می‌توان از این رویداد‌ها مطلع شد.

ما در این مطلب تصمیم داریم شما را با یکی از بهترین تقویم‌های ایرانی ۱۴۰۲ آشنا کنیم و تمام اطلاعات لازم در مورد اپلیکیشن‌های تقویم هجری شمسی و فارسی را به شما عزیزان آموزش دهیم. همراه ما باشید!

تاریخچه تقویم ایرانی

تقویم ایرانی یا همان تقویم هجری شمسی، یکی از دقیق‌ترین گاهشمارها در تمام جهان است. لحظه تحویل سال در این تقویم، لحظه ورود به خورشید به برج حمل و آغاز بهار است؛ یعنی زمانی که خورشید از نیمکره جنوبی به نیمکره شمالی آسمان وارد می‌شود.

این تقویم اولین بار توسط عبدالغفارخان نجم الدوله استخراج شد و هم اکنون به عنوان تقویم رسمی کشور شناخته می‌شود. هر سال هجری شمسی، دارای ۱۲ ماه با ریشه اوستایی است که به ترتیب عبارت‌اند از:

  1. فروردین: به معنای نیروی پیش برنده
  2. اردیبهشت: به راستی، درستکاری و پاکی اشاره دارد؛
  3. خرداد: رسیدن به کمال
  4. تیر: به معنای باران
  5. مرداد: به معنای جاودانه و بدون مرگ
  6. شهریور: کشوری که به عنوان کشور برگزیده شناخته می‌شود؛
  7. مهر: مهر و محبت، عهد و پیمان
  8. آبان: جمع آب؛ به معنای آب‌ها
  9. آذر: یعنی آتش
  10. دی: به معنای دادار یا آفریدگار
  11. بهمن: یعنی اندیشه نیک
  12. اسفند: بردباری، شکیبایی و فروتنی

توجه داشته باشید که مبدأ اصلی تقویم هجری شمسی، همانطور که از نام آن پیداست، به هجرت پیامبر اکرم از مکه به مدینه اشاره دارد.

 

چرا باید تقویم‌های ایرانی را روی گوشی خود نصب کنیم؟

نصب یک اپلیکیشن تقویم هجری شمسی که در آن تمام تاریخ‌ها و مناسبت‌های فارسی وجود داشته باشد، برای همه ایرانیان الزامی است. همه ما فارغ از اینکه در چه جایگاهی قرار داریم و چه شغلی داریم، به دانستن تاریخ شمسی که تاریخ رسمی کشورمان است نیاز خواهیم داشت. اما همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، تقویم‌هایی که به صورت پیش‌فرض روی تلفن‌های همراه قرار دارند، تقویم میلادی هستند و تاریخ شمسی ندارند.

از همین رو لازم است که شما برای اطلاع از تاریخ شمسی، تقویم سال جدید همراه مناسبت‌ها را روی تلفن همراه خود نصب کنید. خوشبختانه اپلیکیشن‌های تقویم فارسی زیادی ساخته شده و توسعه یافته‌اند. این تقویم‌ها، تمام مناسبت‌های مهم تاریخ هجری شمسی را نمایش می‌دهند و به کاربران ایرانی کمک می‌کنند تا از رویداد‌های مختلف و تاریخ روز‌های سال اطلاع داشته باشند.

 

آشنایی کلی با اپلیکیشن‌های تقویم فارسی

همانطور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم، نصب یک اپلیکیشن تقویم برای تمام ایرانیان واجب است. همه ما در لحظه سال تحویل به تقویم رسمی همان سال نیاز داریم تا از تعطیلات و مناسبت‌ها مطلع شویم. امروزه با توجه به گسترش استفاده از تلفن‌های هوشمند، کمتر کسی از تقویم‌های کاغذی و فیزیکی استفاده می‌کند و همه افراد ترجیح می‌دهند تقویم ۱۴۰۲ را روی تلفن همراه خود داشته باشند تا در هر لحظه بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

در حال حاضر اپلیکیشن‌های تقویم فارسی زیادی وجود دارند که هرکدام از آن‌ها از ویژگی‌ها و امکانات خاص خود برخوردار بوده‌اند و علاوه بر نمایش تاریخ، کاربرد‌های مفید دیگری هم خواهند داشت. با نصب اپلیکیشن تقویم، یک تقویم هوشمند و دقیق همیشه و در همه جا همراه شما خواهد بود و در هر لحظه که نیاز داشتید می‌توانید تاریخ و مناسبت‌های شمسی را از روی آن بفهمید.

در اپلیکیشن تقویم فارسی، تمام تعطیلات رسمی سال، مناسبت‌های مذهبی و ملی و … نمایش داده می‌شود. همچنین اکثر این اپلیکیشن‌ها از امکاناتی مثل یادآور برخوردارند که به محض فرا رسیدن تاریخ خاص، رویداد مد نظر شما را یادآوری خواهند کرد. برای مثال شما می‌توانید از این قابلیت برای یادآوری تولد دوستانتان استفاده کنید. با نصب یک اپلیکیشن تقویم فارسی، شما به تقویم سال‌های آینده هم دسترسی پیدا می‌کنید و می‌توانید تاریخ و روز‌های خاصی از سال‌های آینده را هم مشاهده کنید.

مزایای اپلیکیشن‌های تقویم نسبت به تقویم‌های فیزیکی

ممکن است از خود بپرسید چرا با وجود انواع تقویم‌ فیزیکی و کاغذی، باید اپلیکیشن‌های تقویم ایرانی را نصب کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این اپلیکیشن‌ها نسبت به تقویم‌های فیزیکی از مزایا و امکانات فراوانی برخوردارند. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • همیشه و همه جا همراه شماست و هر لحظه می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.
  • اپلیکیشن‌ها علاوه بر تاریخ، اوقات شرعی مربوط به هر شهر را هم به شما نمایش می‌دهند.
  • شما می‌توانید به کمک اپلیکیشن‌های تقویم، یادآورهای مختلفی تنظیم کنید و نگران از دست دادن یا فراموش کردن مناسبت‌های خاص نباشید.
  • امکان تبدیل تاریخ در اپلیکیشن‌ها وجود دارد و شما می‌توانید معادل میلادی و هجری قمری هر تاریخ شمسی را به دست آورید.
  • تقویم‌های فیزیکی که خریداری می‌کنید، هر کدام برای نمایش تاریخ و روزهای یک سال هستند، اما اپلیکیشن‌ها تاریخ و روزهای سال‌های قبل و بعد را هم نمایش می‌دهند.

 

معرفی بهترین تقویم سال جدید همراه مناسبت‌ها

یکی از بهترین تقویم‌های ایرانی اندروید، تقویم ۱۴۰۱ نام دارد که از طریق پلتفرم‌هایی همچون گوگل پلی در دسترس است. این اپلیکیشن تقویم اندروید، تمام مناسبت‌های هر روز، از سال ۱۴۰۱ به بعد را به صورت دقیق نمایش می‌دهد و می‌تواند بهترین تقویم سال جدید همراه مناسبت‌ها به شمار رود. همچنین تمام مناسبت‌های ایرانی، جهانی و مذهبی در این تقویم به شما نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید از تعطیلات رسمی سال مطلع شوید. در ادامه امکانات و قابلیت‌های این برنامه را به شما معرفی خواهیم کرد.

امکانات و قابلیت‌های اپلیکیشن تقویم ۱۴۰۱

این اپلیکیشن، بسیار کاربردی و مفید است و در مواقع زیادی به کمک شما می‌آید. از جمله مهم‌ترین قابلیت‌ها و امکانات این اپلیکیشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایش تاریخ و تقویم دقیق هجری شمسی
  • نمایش تمام مناسبت‌ها و تعطیلات رسمی
  • امکان تبدیل تاریخ شمسی به میلادی و برعکس
  • برخورداری از یک رابط کاربری ساده و جذاب
  • برخورداری از قابلیت تنظیم یادآور
  • نمایش اوقات شرعی تمام شهرها و مناطق مختلف کشور
  • امکان دانلود رایگان و بدون نیاز به پرداخت هزینه
  • برخورداری از حجم پایین و عدم پر کردن حافظه تلفن همراه
  • و …

با توجه به این توضیحات، تقویم ۱۴۰۱ یکی از بهترین تقویم‌های اندروید است که به شما کمک می‌کند همواره از تاریخ جاری مطلع باشید و مناسبت‌های مختلف سال را بدانید. اگر برای تحویل سال جدید به دنبال بهترین تقویم ۱۴۰۲ می‌گردید، این اپلیکیشن می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما باشد.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم در مورد اپلیکیشن تقویم ایرانی با شما عزیزان صحبت کنیم و شما را با لزوم دانلود و نصب این اپلیکیشن‌ها آشنا کنیم. همچنین یکی از بهترین اپلیکیشن‌های تقویم ۱۴۰۲ را به شما عزیزان معرفی کردیم.

همانطور که متوجه شدید، نصب یک اپلیکیشن تقویم برای اطلاع از تاریخ و مناسبت‌های تقویم هجری شمسی برای تمام کاربران ایرانی لازم است؛ چرا که تلفن‌های هوشمند فقط از تقویم‌های میلادی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، شما با نصب اپلیکیشن تقویم اندروید می‌توانید از امکانات خاصی مثل تنظیم یادآور، اطلاع از اوقات شرعی و … بهره‌مند شوید. امیدواریم که این مطالب برایتان مفید واقع شده باشند! ، از لینک زیر در گوگل پلی میتوانید این تقویم را روی گوشی خود دانلود و نصب کنید:

https://play.google.com/store/apps/details?id=net.kurdsofts.persiancalendar

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *