رقیب اتریوم در صدر رده بندی گیت هاب

رقیب اتریوم در صدر رده بندی گیت هاب
  • 1401/12/24
  • گویا آی تی
  • 0

یکی از رقبای اصلی اتریوم (ETH) یعنی کاردانو اخیرا از نظر فعالیت‌های روزانه در پلتفرم میزبانی گیت هاب (GitHub) به صدر رده‌بندی رسید. کاردانو (ADA) همه پروژه‌های رمزنگاری دیگر را در فعالیت‌های روزانه گیت هاب رهبری می‌کند.

رده‌بندی گیت هاب

کاردانو (Cardano) از نظر فعالیت‌های توسعه‌دهندگان در گیت هاب و بین تمام پروژه‌های رمزنگاری بالاتر از بلاک­چین پولکادات (Polkadot)، کوساما (Kusama) و اتریوم (Ethereum) در رتبه اول قرار گرفت. طبق نظر شرکت تحلیلی سانتیمنت (Santiment) میزان بالای فعالیت توسعه‌دهندگان در هر بلاک­چین نشان می‌دهد که مردم به آینده آن اعتقاد دارند.

شرکت Input Output هنگ‌کنگ (IOHK)، تیم توسعه‌دهنده کاردانو نیز اخیرا اعلام کرد که مشکلات کد همتا به همتا (P2P) را برطرف کرده و بسته‌های به روز شده شبکه را منتشر نموده است.

ارز ADA نیز علیرغم بهبود قیمت در سال جاری، بیش از ۸۸ درصد از بالاترین سطح تاریخی خود یعنی ۳٫۰۹ دلار در سپتامبر ۲۰۲۱ کاهش یافته است. فعالیت روزانه توسعه‌دهندگان در پلتفرم گیت هاب به شرح زیر است.

  • شماره ۱ –کاردانو با ۸۲۴ فعالیت
  • شماره ۲ – اینترنت کامپیوتر (ICP) با ۶۱۸ فعالیت
  • شماره ۳ – چین لینک با ۶۱۶ فعالیت
  • شماره ۴ – پولکادات و کوساما با ۵۷۷ فعالیت
  • شماره ۵ – اتریوم با ۵۶۲ فعالیت
  • شماره ۶ – استتوس با ۴۵۶ فعالیت
  • شماره ۷ – فایل کوین با ۳۹۷ فعالیت
  • شماره ۸ – کازماس با ۳۹۵ فعالیت
  • شماره ۹ – اپتیمیزم با ۳۸۱ فعالیت

اتریوم چیست؟

Ethereum یک پلتفرم جهانی و غیرمتمرکز برای ارائه ارز دیجیتال و انواع برنامه‌های جدید است که هزاران بازی و برنامه مالی را در بلاک­چین خود میزبانی می‌کند. این بلاک­چین آن‌قدر محبوب است که حتی سایر رمز ارزها نیز در شبکه آن عرضه می‌شوند.

بلاک­چین یک دفتر کل عمومی غیرمتمرکز و توزیع شده است که تراکنش‌ها را تایید و ثبت می‌کند. بنابراین همه شرکت‌کنندگان در شبکه ETH یک نسخه یکسان از این دفتر را در اختیار دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تمام تراکنش‌های گذشته را ببینند.

اتریوم از این جهت غیرمتمرکز است و شبکه توسط هیچ نهاد متمرکزی نظارت یا مدیریت نمی‌شود. در عوض، همه دارندگان دفتر کل توزیع شده در مدیریت و نظارت بر آن نقش دارند. منحصربه­فرد بودن شبکه ETH به این موضوع برمی‌گردد که کاربران می‌توانند برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی را بر روی آن بسازند.

این برنامه‌ها داده‌های شخصی را ذخیره کرده و انتقال می‌دهند یا تراکنش‌های مالی پیچیده را پردازش می‌کنند. ارز ETH نیز به‌ عنوان کوین بومی شبکه می‌تواند مانند بیت کوین برای خرید و فروش کالاها و خدمات یا ذخیره ارزش استفاده شود.

اتریوم در مقابل بیت کوین

بیت کوین به‌ عنوان ارز مجازی و ذخیره ارزش در این صنعت شناخته می شود. اتریوم هم به‌ عنوان یک ارز مجازی و ذخیره ارزش کار می‌کند. اما شبکه غیرمتمرکز ETH امکان ایجاد و اجرای برنامه‌های کاربردی، قراردادهای هوشمند و سایر تراکنش‌ها را هم در شبکه خود فراهم می‌کند. در حالی که بیت کوین این توابع را ارائه نمی‌دهد.

همچنین تراکنش‌ها در شبکه ETH با سرعت بیشتری پردازش و تایید می‌شوند. مثلا بلوک‌های جدید در شبکه بیت کوین هر ده دقیقه یک بار تایید می‌شوند. از سویی دیگر، بلوک‌های جدید در اتریوم، می توانند در هر ۱۲ ثانیه یک‌بار تایید دریافت کنند. تحولات آینده می‌تواند تراکنش‌های ETH را سرعت بیشتری هم ببخشد.

درنهایت، هیچ محدودیتی در تعداد کوین‌های بالقوه ETH وجود ندارد، در حالی که بیت کوین بیش از ۲۱ میلیون کوین نخواهد رسید. در حال حاضر ۱۹ میلیون بیت کوین در گردش قرار دارد.

مزایای Ethereum

اتریوم در طول سال‌ها فعالیت خود به‌عنوان یک شبکه آزمایش موفق و بزرگ توانسته میلیاردها تراکنش و معامله را اجرا کند. همچنین یک جامعه کاربری بزرگ، جهانی و متعهد دارد که آن را به بزرگ‌ترین اکوسیستم در فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است.

این ارز علاوه بر استفاده به‌عنوان ارز دیجیتال، می‌تواند تراکنش‌های مالی سایر توکن‌های ERC-20، قراردادهای هوشمند و داده‌های برنامه‌های شخص ثالث را هم پردازش و ذخیره کند. در عین حال دائما به ‌دنبال راه‌های جدیدی برای بهبود شبکه و توسعه برنامه‌های جدید است.

ETH یک شبکه غیرمتمرکز است که از واسطه‌ها دوری می‌کند. بنابراین به کاربران اجازه می‌دهد تا واسطه‌های شخص ثالث مانند وکلا، بانک‌ها یا خدمات میزبانی وب شخص ثالث را کنار بگذارند.

رقیب اتریوم

آیا باید اتریوم بخرید؟

سرمایه‌گذاری و خرید اتریوم ممکن است به چند دلیل معقول باشد. اولا حجم معاملات بالایی دارد و به‌ عنوان رمز ارز دوم بازار شناخته می‌شود. دوم اینکه با مهاجرت به پروتکل جدید اثبات سهام (PoS) برای کاربران و توسعه‌دهندگان جذاب‌تر هم شده است.

در نهایت با اقبال بیشتر مردم به استفاده از برنامه‌های توزیع‌شده و غیرمتمرکز، تقاضا برای این رمز ارز و در نتیجه قیمت اتریوم هم افزایش خواهد یافت. شما با خرید ارز ETH می‌توانید در شرکت‌هایی که با استفاده از این شبکه برنامه‌های کاربردی می‌سازند نیز سرمایه‌گذاری کنید.

قبل از سرمایه‌گذاری قابل توجه در ETH یا سایر ارزهای دیجیتال، ابتدا با یک مشاور مالی در مورد خطرات احتمالی صحبت کنید. با توجه به ریسک و نوسانات بالا در بازار ارزهای دیجیتال، مطمئن شوید که سرمایه‌های حیاتی خود را در این عرصه وارد نمی‌کنید. در این خصوص، راهنمایی­های لازم را از والکس دریافت کنید.

جمع‌بندی

اتریوم یک شبکه قدرتمند و با پشتوانه فنی بالا است که همیشه در میان ارزها و بلاک­چین‌های برتر قرار می‌گیرد. بنابراین کاربران ارزهای دیجیتال معمولا بخش بزرگی از کیف پول خود را به آن اختصاص می‌دهند. با توجه به انتقال این شبکه به اجماع اثبات سهام انتظار می‌رود که در ادامه سال ۲۰۲۳ و سال‌های آینده به رشد بیشتری هم دست پیدا کند.

منابع :

https://wallex.ir/blog/ethereum-competitor-dominating-github-daily-development-activity/

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *