صرافی ارز دیجیتال متمرکز چه ویژگی‌هایی دارد؟

صرافی ارز دیجیتال متمرکز چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • 1401/12/27
  • گویا آی تی
  • 0

ارزهای دیجیتال با ورود به بازار ارزها همه چیز را با تحولات عظیمی روبه‌رو کردند. سیستم‌هایی که برای ارزهای فیات مورد استفاده قرار می‌گرفتند، عملا برای این نوع از سرمایه غیرکاربردی هستند. از سیستم بانکداری گرفته تا تبادل و سرمایه‌گذاری؛ همگی شمایل جدیدی به خود گرفته‌اند. در بازار سنتی برای آنکه بتوانید ارزی را به ارز دیگر تبدیل کنید، باید به صرافی بروید و آن‌ها را با یکدیگر معاوضه کنید. در دنیای ارز دیجیتال چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. در واقع با وجود شباهت‌هایی که در این مسیر دیده می‌شود، تفاوت‌های اساسی نیز وجود دارند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. در ادامه این مقاله به صرافی آنلاین ارز دیجیتال و به خصوص صرافی ارز دیجیتال متمرکز خواهیم پرداخت.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

فرض کنید در ابتدای راه تریدینگ هستید و می‌خواهید با پرداخت مقداری ارز فیات، رمزارز بخرید. همچنین در ذهنتان این طور برنامه‌ریزی کرده‌اید که تریدینگ را آغاز کرده و به معامله با سایر تریدرها بپردازید. حالا به نظر شما چه سیستمی بستر مناسب برای این کارها را فراهم می‌کند؟ صرافی ارز دیجیتال همان جایی است که برای انجام این اقدامات باید به آن رجوع کنید. در این صرافی‌ها می‌توانید تبادلات را برای کسب درآمد و سوددهی آغاز کنید و در برخی از آن‌ها نیز مبادله رمزارزها با ارز فیات امکان‌پذیر است.

اگر صحبتمان را حول ارزهای فیات می‌گرداندیم، بدیهی بود که آدرس بهترین صرافی‌ها را در انتهای مطلب قید کنیم تا بتوانید با مراجعه به آن‌ها، تریدینگ را آغاز کنید؛ اما صرافی‌های ارز دیجیتال، داستان دیگری دارند. این مراکز همچون سرمایه‌ای که مبادله می‌کنند، حالت فیزیکی نداشته و نمی‌توانید برای خرید ارز به یک صرافی فیزیکی مراجعه کنید. صرافی آنلاین ارز دیجیتال در واقع وب‌سایتی است که با مراجعه به آن ‌و ثبت‌نام، می‌توانید معاملات خود را انجام داده و دارایی‌تان را به یک کیف پول دیجیتال منتقل کنید.

باید بدانید که صرافی‌ آنلاین، دسته‌بندی گوناگونی دارد. هر یک از انواع آن با توجه به ویژگی‌های خاص خود، توسط افراد مشخصی برگزیده می‌شوند. حال برای آنکه بتوانید بهترین مورد را با توجه به شرایطتان انتخاب کنید، بهتر است اطلاعات جامعی درباره آن‌ها داشته باشید. به طور کلی صرافی‌های آنلاین در سه دسته صرافی ارز دیجیتال متمرکز، غیرمتمرکز و هیبریدی یا ترکیبی دسته‌بندی می‌شوند. این مقاله را اختصاصا به صرافی متمرکز می‌پردازیم.

 

هر آنچه که باید درباره صرافی ارز دیجیتال متمرکز بدانید

صرافی ارز دیجیتال متمرکز یا CEX دسته‌ای از صرافی‌های آنلاین برای مبادله رمزارزها هستند که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. برای آنکه با سازوکار این صرافی‌ها آشنا شوید، کافی است مروری بر بازار سنتی داشته باشید. این مراکز نیز تقریبا شبیه به همان‌ها عمل می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که صرافی‌های متمرکز نقش یک واسطه را میان خریدار و فروشنده ایفا می‌کنند. فروشندگان بیشترین و کمترین مبلغ پیشنهادی را به صرافی اعلام می‌کنند و پس از آنکه تطابقی میان درخواست خریدار و یک فروشنده ایجاد شد، صرافی نقدینگی لازم برای معامله را فراهم می‌کند.

صرافی ارز دیجیتال متمرکز که به عنوان اولین صرافی ارز دیجیتال شناخته می‌شود، محبوبیت زیادی در میان کاربران داشته و تقریبا چیزی نزدیک به ۹۰ درصد معاملات روزانه را پشتیبانی می‌کند. باید بدانید که تریدینگ در این صرافی‌ها بسیار آسان است و می‌توانید در محیطی مطلوب، به تبادل ارزها بپردازید. همچنین امکان خرید رمزارز با استفاده از ارز فیات وجود دارد. پس از آنکه معامله را آغاز کردید، دارایی‌تان را به یک کیف پول دیجیتال انتقال می‌دهید. زمانی که موجودی حساب شما به حد مشخصی برسد، امکان برداشت از حساب برایتان فراهم می‌شود.

مزایا و معایب صرافی آنلاین متمرکز

صرافی ارز دیجیتال متمرکز نیز همچون هر مسئله دیگر، مزایا و معایبی دارد که برای آغاز سرمایه‌گذاری باید به آن‌ها توجه داشته باشید. با وجود آنکه وزنه گردش‌های مالی در بازار کریپتو به سمت صرافی آنلاین متمرکز سنگین است، اما ممکن است معایب موجود، برای شما بیش از مزایای آن حائز اهمیت باشند. پیش از هر چیز، بیایید چند مورد از مزایای قابل توجه صرافی ارز دیجیتال متمرکز را مرور کنیم:

  • صرافی‌های متمرکز، واسطه‌ای قابل اعتماد برای نگهداری و تبادل سرمایه هستند. با توجه به رگوله بودن صرافی‌ها از رگولاتوری‌های معتبر، می‌توان به پس از بررسی مدارک لازم، به آن‌ها برای سرمایه‌گذاری اعتماد کرد.
  • این دسته از صرافی‌ها نمودار و قیمت ارزها را به صورت آنی و لحظه‌ای در وب‌سایت خود نشان می‌دهند. می‌توانید با اطلاع از قیمت ارزها به واسطه این منابع موثق، معاملات درست‌تری داشته باشید.
  • صرافی ارز دیجیتال متمرکز از جفت‌ارزها پشتیبانی می‌کند. به عبارتی می‌توانید این جفت‌ارزها را به یکدیگر تبدیل کنید؛ برای مثال امکان خرید اتریوم بر پایه بیت کوین برایتان فراهم می‌شود.
  • خرید و فروش در این صرافی‌ها به صورت رمزنگاری‌شده و با امنیت بالا انجام می‌شود.
  • شما می‌توانید در صرافی‌های متمرکز، ارزهای فیات را با رمزارزها مبادله کنید.

با وجود مزایای متعدد و قابل توجهی که برای این نوع از صرافی آنلاین ارز دیجیتال بیان شد، متمرکز بودن آن‌ها از دید بسیاری از افراد نقطه منفی پررنگی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. این صرافی‌ها به یک نهاد مرکزی وابسته‌اند که تمام تراکنش‌ها باید زیر نظر آن‌ها انجام شوند و تأییدیه پلتفرم برای انجام معاملات الزامی است. از طرف دیگر، نقدینگی بالای این صرافی‌ها سبب شده‌ است که مورد سوء قصد هکرها قرار بگیرند. این مسئله می‌تواند تهدید‌کننده سرمایه باشد. البته باید گفت که صرافی‌ها تا حدود زیادی توان حفاظت از حریم خود را دارند و مشکلی ایجاد نمی‌شود.

بهترین صرافی‌های متمرکز در دنیا

صرافی‌های متمرکز زیادی در سرتاسر دنیا مشغول به فعالیت‌اند که با شناخت و بررسی دقیق آن‌ها می‌توانید یک مورد را انتخاب کرده و تریدینگ را شروع کنید. اگر به تازگی پا به دنیای کریپتو و معاملات آن گذاشته‌اید، صرافی ارز دیجیتال متمرکز می‌تواند انتخاب مناسبی برای معاملات امن باشد. در ادامه چند مورد از معتبرترین صرافی‌های متمرکز را نام برده‌ایم:

  • Coinbase
  • Binance
  • Kraken
  • Robinhood
  • KuCoin
  • Bitterex
  • Huobi
  • Bitfinex

کلام آخر

چیزی که بیش از هر چیز در بازار داغ معاملات کریپتو اهمیت دارد، دانش و تجربه است. برای آنکه سطح معاملات خود را ارتقاء دهید و از سودآوری آن‌ها مطمئن باشید، بهتر است ابتدا اطلاعات خود را افزایش داده و سپس، به کسب تجربه بپردازید. امیدواریم از مطلبی که درباره صرافی آنلاین ارز دیجیتال ارائه شد، رضایت کامل داشته باشید.

منبع :

https://zoomarz.com/centralized-cryptocurrency-exchange-features/

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *