با تست رغبت سنج شغلی هالند و نحوه سنجش آن بیشتر آشنا شوید

با تست رغبت سنج شغلی هالند و نحوه سنجش آن بیشتر آشنا شوید
  • 1402/1/15
  • گویا آی تی
  • 0

هنگام پیدا کردن یک شغل مناسب، علاوه بر بازار کار، دستمزد و آینده کاری، در نظر داشتن میزان تطابق آن با شخصیت فرد نیز بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا، تست هالند، به عنوان یک ابزار رغبت سنج شغلی و با تکیه بر نظریه تطابق شغل با ویژگی های شخصیتی، توسط جان هالند، روانشناس آمریکایی توسعه داده شد. از این آزمون معتبر در سطح جهان برای شناخت تیپ های شخصیتی، سنجش تمایلات شغلی، کمک به انتخاب مسیر شغلی و محیط های کاری مناسب هر فرد استفاده می‌شود. در این مقاله به معرفی بیشتر آزمون هالند و نحوه سنجش آن می‌پردازیم.

تست هالند چیست؟

تست هالند یک تست رغبت سنج شغلی است که شش تیپ اصلی شغلی را مشخص می‌کند. این شش تیپ عبارتند از: واقع‌گرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، کارآفرین و قراردادی. از این آزمون به طور گسترده و در سطح جهان توسط افراد و مدیریت منابع انسانی شرکت‌ها برای شناخت بیشتر انواع تیپ های شخصیتی و گزینه های شغلی و نقش های مناسب هر فرد استفاده می‌شود.

تست هالند بر اساس نظریه‌ جان لوئیس هالند، یک روانشناس و استاد دانشگاه آمریکایی، شکل گرفته است. این نظریه در سال ۱۹۵۸ منتشر شد و در سال‌های بعد تکمیل و توسعه یافت. نظریه‌ هالند بر این فرضیه استوار است که “افراد ذاتاً به دنبال شغل‌هایی هستند که با روحیه‌ آن‌ها سازگار باشد” و “محیط‌های شغلی مختلف، الگوهای مشخصی از علایق، مهارت‌ها و ارزش‌ها را در خود جای داده‌اند”.

بر اساس این نظریه، افراد را می‌توان در یکی از شش تیپ شخصیت شغلی طبقه‌بندی کرد که حروف اول آن‌ها، کدهای هالند (holland codes هالند) را تشکیل می‌دهند. این شش تیپ عبارتند از: تیپ شخصیتی واقع‌گرا (R)، جستجوگر (I)، هنری (A)، اجتماعی (S)، کارآفرین (E) و قراردادی (C). همچنین، محیط‌های شغلی را نیز می‌توان بر اساس همین شش تیپ تعریف کرد و درجه‌ سازگاری بین فرد و محیط را با مقایسه‌ کدهای هالند آن‌ها برآورد کرد.

تست هالند چندین سؤال درباره‌ علایق، مهارت‌ها و ارزش‌های شغلی فرد را مطرح نموده و با نمره‌دهی به پاسخ‌ها، کدهای هالند فرد را مشخص می‌کند. گاهی کدهای هالند به صورت چند حرف (مثلا RIA) و گاهی به صورت چند عبارت (مثلا واقع‌گرا-جستجوگر-هنری) نمایش داده می‌شوند. جهت انجام تست رغبت سنجی هالند از این صفحه دیدن کنید.

سوالات و نحوه امتیازدهی در تست هالند

براساس تعداد سوالات، چند نوع تست هالند وجود دارد. یکی از آزمون‌ها ۶۰، دیگری ۲۲۸ سوال و یکی از آزمون‌های استاندارد و رایج هالند، دارای ۴۸ سوال است. در هر سوال آزمون ۴۸ سؤاله هالند، یک کار یا فعالیت شغلی مطرح می‌شود. برای پاسخ به هر سؤال، باید میزان علاقه‌مندی خود به آن کار یا فعالیت را از بین ۵ گزینه انتخاب کنید. این ۵ گزینه عبارتند از: خیلی دوست دارم، دوست دارم، نظری ندارم، دوست ندارم و خیلی دوست ندارم.

برای هر گزینه، یک نمره مشخص وجود دارد که بسته به تعداد سؤالات مربوط به هر تیپ شخصیت شغلی متفاوت است. به‌طور کلی، نمرات به این صورت است: خیلی دوست دارم (۱۰ امتیاز)، دوست دارم (۷ امتیاز)، نظری ندارم (۴ امتیاز)، دوست ندارم (۱ امتیاز) و خیلی دوست ندارم (بدون امتیاز).

پس از پاسخ به تمام سؤالات، نمرات شما در هر تیپ شخصیت شغلی جمع زده می‌شوند. براساس این امتیازات، کد هالند شما مشخص می‌شود. کدهای هالند شما، سه حرف با بالاترین نمره در هر تیپ شخصیت شغلی را نشان می‌دهند. مثلاً اگر در تست هالند نمرات شما به این صورت باشد: ۵۰R = ، ۶۰I = ، ۹۰A = ، ۸۰S = ، ۷۰E =  و ۴۰C = ، کد هالند شما ASE خواهد بود. فردی با این تیپ شخصیتی، فردی خلاق، اجتماعی و کارآفرین است. افراد این تیپ شخصیتی عمیقا نگران رفاه دیگران بوده و به حل مشکلات اجتماعی متعهد هستند. آن‌ها برای شهرت و اعتبار خود ارزش قائل بوده و برای پیشرفت شغلی تلاش می‌کنند. فردی که این ویژگی‌ها را دارد می‌تواند به دنبال یک موقعیت سطح ارشد در شرکتی باشد که بر تغییرات اجتماعی تمرکز دارد.

نحوه تفسیر و تحلیل نتایج تست هالند

همانطور که گفته شد، پس از پاسخگویی به سوالات تست شخصیت شناسی هالند، کد هالند شما مشخص می‌شود. کدهای هالند شما، شخصیت شغلی شما را مشخص می‌کنند. شخصیت شغلی شما، مجموعه‌ای از ویژگی‌های روانشناختی است که نشان می‌دهد چه نوع محیط کاری، چه نوع فعالیت‌های شغلی و چه نوع مشاغلی برای شما مناسب هستند. به طور مثال، افراد تیپ شخصیتی اجتماعی از انجام فعالیت های جسمانی لذت می برند و دوست دارند با افراد مختلف ارتباط برقرار نموده و به دیگران از طریق ارائه آموزش و مشاوره کمک کنند.

برای تفسیر و تحلیل کدهای هالند خود، باید با ویژگی‌های هر تیپ شخصیت شغلی و محیط‌های شغلی مرتبط با آن‌ها آشنا شوید. همچنین باید با طبقه‌بندی مشاغل بر اساس تیپ‌های شخصیت شغلی آگاه باشید که همه این موارد در نتایج تست به طور کامل توضیح داده می‌شوند.

پس از تفسیر کدهای هالند خود، باید با توجه به علاقه‌مندی‌ها، استعدادها، توانمندی‌ها و اولویت‌های خود، رشته یا شغل مناسب خود را انتخاب کنید. در این راستا، ممکن است به مشورت با دوستان، خانواده یا مشاوران حرفه‌ای نیاز داشته باشید.

نتایج تست هالند تا چه اندازه قابل اطمینان است؟

یکی از سوالات مهمی که درباره آزمون‌های روانشناسی و شخصیت شناسی وجود دارد، میزان صحت و اعتبار نتایج آن‌ها است. تست هالند دهه‌های متمادی است که به عنوان یک آزمون معتبر برای شناخت فرصت های شغلی و مشاغل مناسب انواع تیپ‌های شخصیتی مانند تیپ شخصیتی اجتماعی، تیپ شخصیتی جستجوگر، تیپ شخصیتی هنری و… کاربرد دارد.

تست‌های شخصیت شناسی مانند DISC و هالند مدت زیادی است که وجود داشته و استفاده می‌شوند. هر دو تست بارها مورد آزمایش و تایید قرار گرفته‌اند و می‌توانید از اعتبار آن‌ها اطمینان داشته باشید. با این حال، آزمون‌های استعدادیابی و شخصیت شناسی، تنها ابزاری هستند که می‌توانید از آن‌ها برای کمک به تصمیم‌گیری در مورد انتخاب شغل استفاده کنید. این ابزارها نباید به عنوان تنها مبنای تصمیم‌گیری مورد استفاده قرار بگیرند.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی تست هالند، نحوه امتیازدهی و تفسیر نتایج آن به عنوان یک آزمون رغبت سنج شغلی معتبر پرداختیم. انتخاب مسیر شغلی، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که همه ما در طول زندگی خود با آن مواجه هستیم. تست هالند به عنوان یکی از ابزارهای مناسب برای کمک به این تصمیم‌گیری توسعه داده شده است. هرچند، باید در نظر داشته باشید که این تست و دیگر آزمون‌های استعدادیابی نباید به عنوان تنها مرجع تصمیم گیری در نظر گرفته شوند. در این راستا، مشاوره شغلی و کمک گرفتن از افراد متخصص می‌تواند به شما در انتخاب مسیر شغلی مناسب کمک شایانی بکند.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *