راهنمای انتخاب تلویزیون بر اساس متراژ خانه

راهنمای انتخاب تلویزیون بر اساس متراژ خانه
  • 1402/1/16
  • گویا آی تی
  • 0

در هنگام خرید تلویزیون اولین چیزی که مورد توجه افراد قرار می‌گیرد کیفیت و بزرگی آن است. عموما همه ما در هنگام خرید این دستگاه دلمان می‌خواهد اندازه­های بزرگ را خریداری کنیم، چرا که تصور ما این است این نوع محصولات دارای کیفیت بالایی هستند. در مقابل به تنها چیزی که توجه نمی‌کنیم فضای مناسب با اندازه این دستگاه است.

تناسب اندازه تلویزیون با اتاق

دقت کنید که ممکن است فضای مورد نیاز برای قرار دادن تلویزیون را داشته باشید، اما فاصله مورد نیاز با آن را خیر. برای مثال ممکن است بخواهید دستگاه را روی دیوار نصب کنید در این صورت در خانه‌های کوچک هم می‌توان فضایی برای این دستگاه پیدا کرد، اما ممکن است فاصله تماشای آن را نداشته باشید. در ادامه درباره استاندارد لازم سایز سیستم، متناسب با فضا اطلاعات جامعی را دراختیارتان قرار می‌دهیم تا در زمان خرید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

چطور یک تلویزیون با سایز مناسب تهیه کنیم؟

برای خرید تلویزیون بهتر است به نکات زیر  توجه کنید:

  • برای خانه­های بزرگ می‌توان از تلویزیون‌های ۵۰ اینچ استفاده کرد. البته بسته به متراژهای مختلف می‌توان اندازه­های بزرگ‌تر ‌را نیز تهیه کنید.
  • برای خانه‌های با متراژ کم باید از دستگاه­های زیر ۵۰ اینچ خریداری کنید. توجه داشته باشید که دستگاه­های ۲۴ و ۳۲ اینچ از قابلیت ۴K و HDR بی‌بهره هستند. در واقع این نوع دستگاه‌ها برای فضای کوچک تولید شده‌اند و کاربران می‌توانند آن‌ها به راحتی به دیوار نصب کنند. البته اگر از نوع سیستم شما منحنی نباشد.
  • دقت کنید که فاصله شما با دستگاه باید ۳ متر باشد و زاویه دید ۴۰ درجه داشته باشید. در غیر این صورت تصاویر که مشاهده می‌کنید کیفیت لازم را نخواهند داشت. به عبارت دیگر اگر خیلی به تلویزیون نزدیک باشید تصاویر را پیکسلی مشاهده خواهید کرد و اگر فاصله خیلی زیادی داشته باشید نوشته‌های صفحه را با دشواری می‌خوانید و جزئیات را نمی‌توانید تشخیص دهید.

سایز TV متناسب با فضای خانه

در جدول زیر فاصله مناسب با تلویزیون‌های ۴K و  ۱۰۸۰P آورده شده است. شما می‌توانید با توجه به این جدول به راحتی سیستم متناسب با فضای خود را انتخاب کنید.

 

  حداقل فاصله توصیه شده برای تلویزیون ۴K حداقل فاصله توصیه شده برای تلویزیون ۱۰۸۰p اندازه تلویزیون
   ۴۰ اینچ (۱ متر)  ۸۰ اینچ (۲ متر)  ۴۰ اینچ
   ۴۲ اینچ (۱٫۱ متر)  ۸۴ اینچ (۲٫۱ متر)  ۴۲ اینچ
   ۴۸ اینچ (۱٫۲ متر)  ۹۶ اینچ (۲٫۴ متر)  ۴۸ اینچ
   ۵۰ اینچ (۱٫۲۷ متر)  ۱۰۰ اینچ (۲٫۵۴ متر)  ۵۰ اینچ
   ۵۴ اینچ (۱٫۳۷ متر)  ۱۰۸ اینچ (۲٫۷ متر)  ۵۴ اینچ
   ۶۰ اینچ (۱٫۵ متر)  ۱۲۰ اینچ (۳ متر)  ۶۰ اینچ
   ۶۵ اینچ (۱٫۶۵ متر)  ۱۳۰ اینچ (۳٫۳ متر)  ۶۵ اینچ
   ۷۵ اینچ (۱٫۹ متر)  ۱۵۰ اینچ (۳٫۸ متر)  ۷۵ اینچ

 

رابطه کیفیت تصاویر با اندازه تلویزیون

باید به این نکته توجه کنید، زمانی که از اندازه TV با واحد اینچ صحبت می‌شود، منظور قطر آن است. به عبارت دیگر برای اندازه‌گیری میزان اینچ این دستگاه نیز لازم است فاصله یک گوشه تا گوشه دیگر را اندازه­گیری کنید. این مقیاس میزان اینچ دستگاه مشخص می‌شود.

نکته بعدی که باید به آن توجه کنید کیفیت تصاویری است مشاهده می‌کنید. دقت نمایید که هر مقدار که رزولوشن TV بالاتر باشد، نشان­دهنده کیفیت بالای نمایشگر است و وقتی شما دستگاهی با کیفیت بالا را تهیه می‌کنید، می‌توانید در فاصله نزدیک‌تر از آن هم به تماشا بنشینید.

برای نمونه، سیستم‌های با کیفیت ۴K وضوح و کیفیت بیشتری نسبت به دستگاه‌هایی با کیفیت ۱۰۸۰P دارند، بنابراین می‌توانید در فاصله نزدیک به تلویزیون های ۴K بنشینید. این تفاوت در انواع ال ای دی و ال سی دی نیز وجود دارد.

چقدر باید از صفحه نمایش فاصله داشته باشید؟

اندازه تلویزیون فاصله از تلویزیون
۴۳ اینچ ۲ تا ۱۰۵ متر
۵۰ تا ۵۵ اینچ ۲٫۵ تا ۲ متر
۵۵ تا ۶۰ اینچ ۲٫۵ تا ۳ متر
۷۰ تا ۷۵ اینچ ۳ تا ۳٫۲ متر
۸۰ تا ۸۵ اینچ ۳٫۲ تا ۳٫۵ متر

اگر اندازه تلویزیون متناسب با متراز خانه نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟

شاید در نگاه اول پس از خرید دستگاه با کیفیت، لزوم رعایت فاصله را جدی نگیرید، اما بد نیست بدانید که اگر این اندازه متناسب با متراژ خانه نباشد  و دستگاه خود را در زاویه مناسبی قرار ندهید، بعد از مدتی چشم درد و سردرد را تجربه خواهید کرد.

دلیل این اتفاق نبود دید کافی به نمایشگر است. در برخی مواقعی افراد گزارش می‌دهند به دلیل بزرگ­بودن دستگاه خود مجبور هستند، تصاویر را با سر دنبال کنند نه چشمان. از طرفی تابش نور زیاد در فاصله نزدیک خود عامل به وجودآمدن این مشکلات است.

به همین مقدار دوربودن تلویزیون و فاصله زیاد آن با محل نشیمن نیز دردسرساز است، به صورتی که شما باید برای دیدن جزئیات، دقت بیشتری به خرج دهید و چشمان خود را در حال نیمه بسته قرار دهید که این اتفاق نیز می‌تواند مشکلات بالا را در پی داشته باشد.

انتخاب TV برای اتاق خواب

معمولا برای اتاق­خواب به دلیل کم­بودن متراز از TVهای ۳۶ و ۴۲ اینچ استفاده می‌شود تا دید خوبی ایجاد کند. قطعا کسی برای این فضا از سیستم­های بزرگ استفاده نمی‌کند. این تلویزیون با کیفیت معمولی تولید می‌شوند و به خوبی می‌توانند نیاز این فضا را تامین کنند.

یادداشت پایانی

در این مطلب تلاش کردیم نکات مهم در ارتباط با خرید تلویزیون متناسب با فضا را در اختیارتان قرار دهیم. شما می‌توانید با مراجعه به بلاگ پیندو در خصوص نکات دیگر از قیمت تا کیفیت انواع TVها اطلاعات جامعی را بدست آورید.

علاوه بر این شما می‌توانید درباره اینکه تلویزیون سونی بهتره یا سامسونگ نیز اطلاعات زیادی را بدست آورید. علاوه بر این، می‌توانید به صورت غیر حضوری و با چند کلیک ساده، دستگاه مورد نظر خود را در برندهای مختلف با هم مقایسه کرده و سپس برای دریافت قیمت تلویزیون اقدام کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *