چگونه ایرادات پرینت سه بعدی خود را برطرف کنیم؟

چگونه ایرادات پرینت سه بعدی خود را برطرف کنیم؟
  • 1402/1/16
  • گویا آی تی
  • 0

در این مقاله می خواهیم تمام ایراداتی که ممکن است حین خدمات پرینت سه بعدی به وجود آید را ذکر و بررسی کنیم و نحوه راه حل آن را توضیح دهیم.

شکاف در دیوارهای نازک

از آنجایی که پرینت سه بعدی شما دارای یک نازل با اندازه ثابت است، ممکن است هنگام چاپ دیوارهای بسیار نازک که تنها چند برابر قطر نازل بزرگتر هستند، با مشکلاتی مواجه شوید. برای مثال، اگر می‌خواهید دیواری به ضخامت ۱٫۰ میلی‌متر با عرض اکستروژن ۰٫۴ میلی‌متری پرینت کنید، ممکن است لازم باشد تنظیماتی را انجام دهید تا مطمئن شوید پرینتر شما یک دیوار کاملاً محکم ایجاد می‌کند و شکافی در وسط باقی نمی‌گذارد. Simplify3D در حال حاضر شامل چندین تنظیمات اختصاصی برای کمک به پرینت سه بعدی دیوار نازک است، بنابراین تنظیمات پرینت سه بعدی مربوطه را در زیر توضیح خواهیم داد.

راه حل های رایج

رفتار دیوار نازک را تنظیم کنید

اولین تنظیماتی که باید بررسی کنید، تنظیمات اختصاصی دیوار نازک است. برای مشاهده این تنظیمات، روی “Edit Process Settings” کلیک کرده و تب Advanced را انتخاب کنید. این نرم افزار شامل چندین گزینه مختلف برای نوع دیوار نازک داخلی است. گزینه پیش فرض معمولاً از چیزی به نام « gap fill » برای پر کردن شکاف های کوچک بین دیوارهای نازک شما استفاده می کند. این یک الگوی پر کردن رفت و برگشت ایجاد می کند که برای پر کردن فضای بین این شکاف های نازک تنظیم می شود. با این حال، نرم افزار یک گزینه مفید دیگر را نیز شامل می شود که می تواند این دیواره های نازک را با یک پاس پر کند. برای فعال کردن این گزینه، نوع دیوار نازک داخلی را به “Allow single extrusion fill” تغییر دهید. این از یک اکستروژن منفرد پویا استفاده می کند که اندازه آن را تنظیم می کند تا شکاف بین این دیوارها را کاملاً پر کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های تک اکستروژن، اینجا را کلیک کنید تا مقاله مفصل ما در مورد این موضوع را مشاهده کنید.

 

عرض اکستروژن را تغییر دهید

در برخی موارد، ممکن است متوجه شوید که در تغییر اندازه پلاستیکی که از نازل اکسترود شده است شانس بیشتری دارید. برای مثال، اگر دیواری با ضخامت ۱٫۰ میلی‌متر چاپ می‌کردید، اگر نازل شما برای ایجاد اکستروژن ۰٫۵ میلی‌متری تنظیم شده بود، می‌توانید به چاپی سریع و قوی برسید. این برای قطعاتی که ضخامت دیواره نسبتاً ثابتی دارند بهترین کار را دارد. می‌توانید با کلیک بر روی «Edit Process Settings» و انتخاب تب Extruders، عرض اکستروژنی را که نرم‌افزار ایجاد می‌کند، تنظیم کنید. عرض اکستروژن دستی را انتخاب کنید و مقدار دلخواه خود را وارد کنید.

چاپ نشدن بخش های ریز قطعه

اکثر پرینترهای سه بعدی دارای یک اندازه نازل ثابت هستند که وضوح قطعه را در جهت XY تعیین می کند. اندازه نازل های محبوب ۰٫۴ میلی متر یا ۰٫۵ میلی متر قطر است. در حالی که این کار برای اکثر قسمت ها به خوبی کار می کند، ممکن است هنگام تلاش برای پرینت سه بعدی قسمت هایی بسیار نازک که کوچکتر از اندازه نازل هستند، با مشکلاتی مواجه شوید. برای مثال، اگر می‌خواهید دیواری با ضخامت ۰٫۲ میلی‌متر با نازلی به قطر ۰٫۴ میلی‌متر پرینت کنید، ممکن است متوجه شوید که این دیوار نازک در پیش‌نمایش Simplify3D نشان داده نمی‌شود. اگر اغلب نیاز به چاپ ویژگی‌های بسیار نازک دارید، بهترین گزینه‌هایی را که باید برای پرینت سه بعدی قطعات کوچک در نظر بگیرید را توضیح خواهیم داد.

 

راه حل های رایج

single extrusion walls را فعال کنید

Simplify3D شامل حالت چاپ تخصصی مخصوصاً برای دیوارهای بسیار نازک و ویژگی های بیرونی است. برای فعال کردن این حالت ویژه، روی « Edit Process Settings» کلیک کنید، به تب Advanced بروید و نوع دیوار نازک خارجی را به «Allow single extrusion walls» تغییر دهید. پس از اینکه این تنظیمات را ذخیره کردید، اگر به پیش‌نمایش Simplify3D برگردید، متوجه خواهید شد که بسیاری از این ویژگی‌های نازک اکنون با استفاده از این اکستروژن‌های تخصصی چاپ می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های تک اکستروژن، اینجا را کلیک کنید تا مقاله مفصل ما در مورد این موضوع را مشاهده کنید.

 

طراحی مجدد قطعه با بخش های درشت تر

اگر هنوز در پرینت سه بعدی این ویژگی های نازک مشکل دارید، گزینه دیگر این است که قطعه را دوباره طراحی کنید تا فقط دارای ویژگی هایی باشد که بزرگتر از قطر نازل شما هستند. این معمولا شامل ویرایش مدل سه بعدی در بسته اصلی CAD برای تغییر اندازه ویژگی های کوچک است. هنگامی که ویژگی‌های کوچک را ضخیم‌تر کردید، می‌توانید مدل را دوباره به Simplify3D وارد کنید تا تأیید کنید که چاپگر شما قادر به تولید مجدد شکل سه بعدی شما است.

 

یک نازل با اندازه نوک کوچکتر نصب کنید

در بسیاری از موارد، شما نمی توانید مدل سه بعدی اصلی را تغییر دهید. به عنوان مثال، ممکن است بخشی باشد که شخص دیگری طراحی کرده است یا بخشی که شما از اینترنت دانلود کرده اید. در این مورد، ممکن است بخواهید یک نازل دوم برای پرینتر سه بعدی خود تهیه کنید که به آن امکان چاپ ویژگی های کوچکتر را می دهد. بسیاری از چاپگرها دارای نوک نازل قابل جابجایی هستند که این تنظیمات را بسیار آسان می کند. به عنوان مثال، بسیاری از کاربران یک نازل ۰٫۳ میلی متری و همچنین یک نازل ۰٫۵ میلی متری را برای ارائه دو گزینه خریداری می کنند. برای دستورالعمل های دقیق در مورد نحوه نصب نوک نازل کوچکتر با سازنده پرینت سه بعدی خود مشورت کنید.

گوشه های فر یا خشن

اگر بعداً در پرینت سه بعدی  خود مشکلات پیچش را مشاهده کردید، معمولاً مشکل داغ شدن بیش از حد است. پلاستیک در دمای بسیار گرم اکسترود می شود و اگر به سرعت سرد نشود ممکن است به مرور زمان تغییر شکل دهد. با سرد کردن سریع هر لایه به طوری که قبل از جامد شدن زمان تغییر شکل آن را نداشته باشد، می توان از پیچ خوردگی جلوگیری کرد. لطفاً بخش دمای بیش از حد را برای توضیح دقیق تر این مشکل و نحوه حل آن مطالعه کنید. اگر در همان ابتدای چاپ متوجه پیچ‌خوردگی شدید، لطفاً بخش نچسبیدن مواد به صفحه را برای رفع مشکلات لایه اول ببینید.

اکستروژن زیاد از حد

نرم افزار به طور مداوم با پرینتر سه بعدی شما کار می کند تا مطمئن شود که نازل شما مقدار صحیح پلاستیک را بیرون می کشد. این اکستروژن دقیق عامل مهمی در دستیابی به کیفیت پرینت سه بعدی خوب است. با این حال، اکثر پرینترهای سه بعدی هیچ راهی برای نظارت بر میزان پلاستیک اکسترود شده واقعی ندارند. اگر تنظیمات اکستروژن شما به درستی پیکربندی نشده باشد، پرینتر سه بعدی ممکن است پلاستیک بیشتری از آنچه نرم افزار انتظار دارد اکسترود کند. این اکستروژن بیش از حد باعث ایجاد پلاستیک اضافی می شود که می تواند ابعاد بیرونی قطعه شما را خراب کند. برای حل این مشکل، فقط چند تنظیمات وجود دارد که باید در Simplify3D تأیید کنید. لطفاً برای توضیحات بیشتر به بخش Under-extrusion مراجعه کنید. در حالی که این دستورالعمل ها برای اکستروژن های کم هستند، شما همان تنظیمات را برای اکستروژن بیش از حد، درست در جهت مخالف، تنظیم خواهید کرد.

برای دسترسی به قسمت های دیگر مقاله لینک زیر را کلیک کنید.

https://eidm.ir/service/پرینت-سه-بعدی-و-اپتیک/

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *