آموزش فتوشاپ: حذف بک‌گراند عکس در فتوشاپ

آموزش فتوشاپ: حذف بک‌گراند عکس در فتوشاپ
  • 1402/1/20
  • گویا آی تی
  • 0

گاهی به دلایل مختلف  نیاز به حذف بک‌گراند عکس در فتوشاپ دارید، پس  برای همین منظور در این آموزش با فرهادگراف همراه باشید.

ابتدا باید اشاره کنیم که روش‌های مختلفی برای حذف پس‌زمینه عکس در فتوشاپ وجود دارد که بسته به نوع تصویر، می‌توانید از آنها استفاده کنید. در حالت کلی، پس‌زمینه‌ی تصاویر می‌‌تواند شامل اجزای مختلفی باشد. ولی در این بخش برای راحت‌‌ترشدن حذف بک‌گراند، می‌خواهیم روی‌ هم رفته انواع تصاویر را به دو بخش عکس با بک‌گراند ساده و عکس با بک‌گراند پیچیده، دسته‌بندی ‌کنیم.

 

 

در مورد دسته‌اول باید بگوییم منظور از عکس‌هایی که بک‌گراند ساده دارند این است که پس‌‌زمینه‌‍ی آنها دارای یک یا چند رنگ یک‌دست است یا  اینکه خودِ سوژه‌ی اصلیِ تصویر، دارای رنگی است که از پس‌زمینه متمایز است و دور ابعاد آن کاملاً مشخص است.

دسته‌ی بعدی شامل تصاویر به اصطلاح شلوغ می‌شود، که چه خودِ سوژه و چه بک‌گراند آن‌ها دارای رنگ‌های متنوع و ابعاد پیچیده هستند.

برای حذف بک‌گراند هرکدام از این عکس‌ها، ابزار و روش‌های متفاوتی از مبتدی گرفته تا پیشرفته در فتوشاپ گنجانده شده‌است.

در ابتدای امر توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به ایجاد تغییرات در هر عکس و تصویری، حتماً یک کپی از آن را داشته‌باشید و سپس تغییرات لازم را روی کپی عکس انجام دهید تا اگر خطا و اشتباهی در حین ویرایش تصاویر رخ داد، تصویر اصلی آسیب نبیند.

پس از باز کردن نرم افزار فتوشاپ، تصویر مورد نطر خود را انتخاب کرده  و در محیط  نرم افزار باز کنید. در سمت راست محیط فتوشاپ، پنجره‌ی لایه‌ها قرار دارد.

در این قسمت تصویری که در فتوشاپ باز شده با اندازه‌ی کوچک دیده می‌شود. کنار نوشته‌ی background، عکس قفل کوچکی را مشاهده خواهید کرد.  با کلیک روی قفل، عکس قفل را حذف کنید تا  عکس از حالت قفل بودن خارج شده و به حالت استاندارد لایه تبدیل شود. به این ترتیب تصویر برای ویرایش آماده می‌شود. در نتیجه می‌توانید هر نوع تغییراتی را که می‌خواهید بر روی عکس اعمال کنید.

منبع مقاله

ابزارهای پاک‌کن در فتوشاپ

ابزار پاک‌کن Eraser Tool: اولین ابزاری که مبتدیان برای پاک کردن در فتوشاپ با آن آشنا می‌شوند، ابزار پاک‌کن معمولی یا Eraser Tool است. این ابزار خود دارای قابلیت‌هایی است که می‌توان مقدار اندازه و میزان شفافیت پاک‌کن یا hardness آن  را به صورت دلخواه تنظیم کرد. ابتدایی‌ترین روش حذف بک‌گراند پاک کردن پس‌زمینه با ابزار پاک‌کن است. با دقت کافی و تمرین کردن می‌توانید با ابزار پاک‌کن دور سوژه در عکس‌های ساده را با تنظیم اندازه‌ی پاک‌کن و انتخاب صد درصد hardness، به طور کامل پاک کنید. البته این روش ممکن است کمی زمان‌بر باشد.

در روش بعدی می‌توانید پس‌زمینه‌ی سوژه‌ی اصلی در عکس‌های ساده را که دارای لبه‌های کاملاً تیز یا تضاد رنگی مشخص هستند، انتخاب کنید. به این ترتیب که با استفاده از انواع ابزارهای انتخاب با مراجعه به جعبه ابزار فوتوشاپ، مانند ابزار Magic Wand، به طور دقیق محدوده‌ی مورد نظر خود را انتخاب نمایید. ملاحظه خواهید کرد که دور قسمت‌های انتخاب شده با خط‌چین مشخص می‌شوند. اگر قسمت‌های انتخاب شده مورد تأییدتان بود، یا با پاک‌کن پاک کنید یا با زدن کلید حذف کردن یعنی Delete (Del) به یک‌باره پس‌زمینه را حذف کنید.

توضیحات بیشتر  در این رابطه را با جزئیات، در سایت و آموزش فتوشاپ Farhadgraph دنبال کنید.

– ابزار پاک‌کن جادویی Magic Eraser Tool: یکی از ابزارهای مفید برای حذف بک‌گراند، پاک‌کن جادویی است. این ابزار زیر بخش ابزار پاک‌کن در جعبه ابزار است که در سمت چپ محیط فتوشاپ قرار دارد. و همچنین پاک‌کن جادویی با زدن کلید E فعال می‌شود. با استفاده از این ابزار و تنظیم کردن تُلِرانس آن، می‌توانید با یک یا چند کلیک محدوده‌ی مورد نظر خود را حذف کنید.

آموزش فتوشاپ برای حذف بکگراند عکس

 ابزارهای انتخاب در فتوشاپ

به جز روش پاک کردن، روش دیگر، جدا کردن سوژه‌ی اصلی و مورد نظر، از بک‌گراند تصویر است. برای این کار چندین ابزارِ انتخاب در جعبه ابزار سمت چپ وجود دارد که به یکی از آنها در بالا اشاره شد. برای آشنایی بیشتر با هر کدام از این ابزارها و روش کاربرد آنها به سایت فرهادگراف مراجعه کنید و از آموزش‌های مرحله به مرحله‌ی آن استفاده نمایید. در اینجا فقط به ابزار قلم اشاره می‌کنیم.

– ابزار قلم Pen Tool: در مورد تصاویر با رنگ‌ها و ابعاد پیچیده‌تر می‌توانید از ابزارهای گوناگون استفاده کنید که دقیق‌ترین آنها ابزار قلم یا Pen Tool است. با این ابزار به طور دقیق می‌توانید قسمت‌های مورد نظرتان در تصویر را که قرار است باقی بماند، انتخاب کنید. برای این کار بهتر است بزرگنمایی تصویر را زیاد کنید و سپس توسط قلم و کلیک کردن، نقاط لنگر را روی مرز بین سوژه‌ی اصلی و پس زمینه به ترتیب قرار دهید و مسیر را ببندید. از بخش Windows -> Paths می‌توانید پنل Paths را فعال کنید. سپس با راست کلیک روی مسیر و  انتخاب گزینه‌ی Make Selection مسیر بسته‌ای را که با قلم ترسیم کرده‌اید را به ناحیه‌ی انتخابی تبدیل کنید.

پنجره‌ای باز می‌شود که در آن، میزان نرمی و محو بودن لبه‌ی کناره‌های مسیر انتخابی یعنی Feather را می‌توانید تنظیم کنید. Feather صفر، تیزترین لبه را ایجاد می‌کند و هرچه مقدار Feather زیادتر شود لبه‌ی محدوده‌ی انتخاب شده، محوتر می‌شود. پس از تعیین مقدار نرمی، گزینه‌ی OK را بزنید تا دور تصویر سوژه‌ی اصلی، خط‌چین ظاهر شود.

ولی باید به یاد داشته باشید که ناحیه‌ی اصلی از تصویر که می‌خواهید حذف کنید برعکسِ سوژه، بک‌گراند تصویر است! نگران نباشید؛ چرا که راه حل ساده‌ای دارد. پس با فرهادگراف همراه باشید.

در نوار منوی بالای محیط فتوشاپ، گزینه‌ی  Select را کلیک کنید و در زیر بخش باز شده گزینه‌ی Inverse یعنی “معکوس” را انتخاب نمایید. همچنین می‌توانید با کمک فشردن هم‌زمان کلید‌های میانبر Shift+Ctrl+I  عمل معکوس شدن را انجام دهید.

به این ترتیب مسیر انتخابی برعکس شده و پس‌زمینه‌ی تصویر به حالت انتخاب در می‌آید. با زدن کلید حذف یعنی Delete (Del)، پس‌زمینه به کلی پاک می‌شود.

در آخرین مرحله برای اینکه ناحیه‌ی انتخاب شده که به صورت دور خط‌چین دیده می‌شود از حالت انتخاب درآید، از کلیدهای میانبر  Ctrl+D استفاده کنید. به این ترتیب همه‌ی بخش‌های انتخاب شده، از حالت انتخاب خارج می‌شود.

حذف بکگراند عکس در فتوشاپ

سایت فرهادگراف، یکی از دقیق‌ترین روش‌های حذف بک‌گراند عکس را در بخش “آموزشِ قدم به قدم تغییر پس زمینه عکس در فتوشاپ”  معرفی می‌کند. در این سایت می‌توانید از آموزش‌های مقدماتی فتوشاپ تا پیشرفته و حرفه‌ای فتوشاپ هم  بهره ببرید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *