راهنمای خرید هاست | در هنگام خرید سایت به چه نکاتی توجه کنیم؟

راهنمای خرید هاست | در هنگام خرید سایت به چه نکاتی توجه کنیم؟
  • 1402/1/20
  • گویا آی تی
  • 0

اولین قدم برای راه اندازی یک وب سایت، خرید هاست و دامین است. انتخاب یک هاست با کیفیت اهمیت زیادی دارد چرا که به طور مستقیم بر سرعت سایت شما تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل شما باید در انتخاب هاست دقت زیادی داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید هاست باید به آن توجه کنید، بپردازیم. پس با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

مهم ترین نکات خرید هاست

۱٫       هاست ویندوز یا هاست لینوکس | نوع هاست خود را مشخص کنید

اولین قدم در خرید هاست این است که باید مشخص کنید به هاست لینوکس نیاز دارید یا هاست ویندوز. همانطور که می‌دانید هاست ویندوز از سیستم عامل و نرم افزارهای مختص ویندوز و هاست لینوکس از سیستم عامل و نرم افزارهای مختص لینوکس، استفاده می‌کند. بنابراین اگر وب سایت شما با زبان ASP.NET برنامه نویسی شده است و یا تمایل دارید وب سایت روی وب سرور IIS مایکروسافت راه اندازی شود، باید از هاست ویندوز استفاده کنید.

اما اگر وب سایت شما با زبان‌های PHP، Python و یا سایر زبان‌های دیگر برنامه نویسی شده باشد و وب سایت نیاز به دیتابیس MySQL دارد، باید هاست لینوکس را خریداری کنید. از طرف دیگر اگر تمایل به کار با کنترل پنل‌های معروف مانند Cpanel و یا Plesk برای مدیریت سایت دارید، لازم است خرید هاست لینوکس را در برنامه خود بگذارید. همچنین برای سایت وردپرسی نیز، یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید host، هاست لینوکس می‌باشد.

۲٫    هاست را از کجا بخریم؟ | درباره خدمات شرکت هاستینگ تحقیق کنید

یکی دیگر از نکات مهمی که متاسفانه برخی افراد به آن توجه زیادی نمی‌کنند، اعتبار شرکت ارائه دهنده هاست است.

شرکت هاستینگ می‌تواند تاثیر زیادی بر سئوی وب سایت شما بگذارد چرا که یک هاست ناپایدار، باعث کاهش رتبه وب سایت، از دست رفتن مشتریان و در نتیجه کاهش درآمد شما خواهد شد.

در حال حاضر شرکت‌های زیادی در ایران خدمات هاست را ارائه می‌دهند و همین موضوع انتخاب بهترین شرکت را برای صاحبان کسب و کار سخت‌تر می‌کند. به همین خاطر به شما توصیه می‌کنیم قبل از خرید هاست، حتما در مورد اعتبار شرکت، تحقیق کنید.

۳٫   هاست با آپ تایم بالا | کیفیت سرویس هاست را بررسی کنید

هاست باید همیشه و در ۲۴ ساعت شبانه روز، در دسترس باشد. اینکه کاربران بتوانند در هر زمان به وب سایت شما دسترسی داشته باشند، اهمیت زیادی دارد در غیر این صورت باعث نارضایتی کاربر شده و اعتبار شما خدشه دار می‌شود.

پس هاستی را خریداری کنید که آپتایم ۹۹ درصد داشته باشد که خوشبختانه بسیاری از شرکت‌های هاستینگ، این مورد را تضمین می‌کنند.

۴٫    به چه میزان فضا نیاز دارید؟

فضای هاست به اندازه مجاز برای ذخیره سازی فایل‌ها در هاست می‌گویند که حجم این فضاها در بسیاری از شرکت ها براساس گیگابایت تعیین می‌شود. بنابراین موضوع مهمی است که قبل از خرید هاست، میزان فضای لازم برای هاست خود را با توجه به نوع کسب و کار خود پیش‌بینی کنید.

۵٫    پهنای باند هاست

میزان پهنای باند هاست

پهنای باند به مقدار ترافیک مجازی که می‌تواند روی وب سایت شما باشد، گفته می‌شود. در واقع پهنای باند یعنی حجم داده‌هایی که در یک دوره زمانی مشخص، بین سایت شما و سیستم کاربران رد و بدل می‌شود. تمامی موارد مانند میزان بازدید از وب سایت تا فایل‌هایی که از وب سایت دانلود می‌شود، جز پهنای باند محسوب می‌شوند. بنابراین اگر وب سایت فروشگاهی دارید و یا میزان ترافیک بالایی را روی وب سایت خود پیش‌بینی می‌کنید، بهتر است هاست با پهنای باند مناسب کسب و کارتان را انتخاب کنید.

در شرکت‌های هاستینگ، پهنای باند براساس گیگابایت بوده و معمولا به صورت ماهانه روی سرویس میزبانی وب محاسبه می‌شود.

همچنین معمولا در پلن‌های ارائه شده بسیاری از شرکت‌ها، میزان پهنای باند بیشتر از میزان لازم در نظر گرفته می‌شود و با این حال برخی از شرکت‌ها هستند که پهنای باند نامحدود ارائه می‌دهند که البته در اصل، کاملا نامحدود نیستند و از الگوهای خاصی پیروی می‌کنند.

۶٫    پشتیبانی فنی هاست

خیلی وقت‌ها ما با مشکل فنی در هاست مواجه می‌شویم که وجود یک تیم پشتیبانی قوی که به طور ۲۴ ساعته در دسترس باشند و بتوان از طریق‌های مختلفی مانند چت آنلاین، تیکت، تماس و یا ایمیل با آن‌ها ارتباط گرفت، اهمیت زیادی دارد.

برای اطمینان از پشتیبانی خوب شرکت‌های هاستینگ، بهترین راه این است که از تجربیات افرادی که قبلا با آن شرکت‌ها همکاری داشته‌اند، استفاده کنید.

۷٫   قیمت منصفانه هاست | بودجه خود را برای خرید هاست تعیین کنید

ممکن است در این مرحله وسوسه شوید و برای کاهش هزینه‌ها سراغ هاستی بروید که نیاز کسب و کار شما را فراهم نمیکند.

فراموش نکنید که انتخاب بستر اشتباه برای وب سایت‌تان، شما را از اهداف خود دور کرده و حتی ممکن است شما را در آینده مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری کند. در واقع هاست، اساس و بنیاد کسب و کار در فضای آنلاین است و شما باید سرویسی را خریداری کنید که نیاز شما را برآورده کند. هیچ وقت اجازه ندهید که هاست با قیمت ارزانتر و یا تبلیغات هاست رایگان، منجر به لطمه زدن به کسب و کار شما شود.

۸٫   پشتیبان گیری از اطلاعات

بکاپ گیری مداوم

برخی از شرکت ها به طور مرتب و روزانه از کل وب سایت بکاپ می‌گیرند و از اطلاعات شما پشتیبانی تهیه می‌کنند. در این صورت اگر وب سایت شما با مشکلی مواجه شود، دیگر دغدغه‌ای نخواهید داشت و با بازگردانی اطلاعات، با مشکل جدی روبه رو نخواهید شد.

بنابراین در هنگام خرید host به این موضوع توجه کنید که هرچند وقت یکبار، بکاپ گیری انجام می‌شود. البته بهتر است بدانید همه شرکت ها، این کار را انجام نمی‌دهند.

۹٫     تنوع سرویس های شرکت ارائه دهنده هاست

ارائه سرویس‌های به روز و متنوع با شرایط فنی مختلف نشان دهنده گستردگی کار شرکت است. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم شرکتی را انتخاب کنید که دارای سرویس های متنوع باشد چرا که ممکن است وب سایت شما باهر نسخه ای سازگاری نباشد.

۱۰٫ نوع میزبانی هاست؛ اشتراکی یا اختصاصی

در نوع میزبانی اشتراکی به این صورت است که چندین سایت روی یک سرور نگهداری می‌شوند. در نتیجه منابع سرور به طور مشترک میان کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین مورد می‌تواند مشکلاتی را برای شما به وجود آورد.

اما در هر صورت هاست‌های اشتراکی برای وب سایت‌هایی که ترافیک بالایی ندارند و یا سایت‌های نوپا هستند، گزینه مناسبی است. اما اگر شما صاحب وب سایتی پر ترافیک هستید، بهتر است از هاست اختصاصی استفاده کنید. در هاست اختصاصی، یک سرور مختص وب سایت شما در نظر گرفته می‌شود و تمامی منابع تنها به یک کاربر تعلق می‌گیرد. حالا با توجه به این توضیحات، شما به هاست اشتراکی نیاز دارید یا اختصاصی؟

۱۱٫    تعداد دیتابیس یا بانک اطلاعاتی

دیتابیس محل نگهداری اطلاعات وب سایت شماست. معمولا راه اندازی سایت‌های پویا با سیستم مدیریت محتوای وردپرس به دیتابیس مجزا برای ذخیره اطلاعات نیاز دارد. بنابراین اگر صاحب اینگونه وب سایت‌ها هستید، حتما به تعداد بانک اطلاعاتی که در پلن‌های مختلف هاست وجود دارد، توجه کنید.

۱۲٫ قابلیت پارک دامین

پارک دامین به معنای اتصال آدرس دامنه‌های دیگر به آدرس اصلی وب سایت است. این ویژگی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما صاحب چند دامنه هستید و می‌خواهید همگی آنها را به یک آدرس وب سایت متصل کنید. از طرفی ممکن است که شما دامنه‌های مشابه دامین اصلی خود را که نمی‌خواستید رقبای شما آن را تهیه کنند، خریداری کرده باشید.

در این صورت با پارک دامین، هر فردی با وارد کردن این آدرس‌های فرعی، به سایت اصلی متصل می‌شوند. بنابراین قبل از خرید هاست، تعداد پارک دامین‌های مجاز روی هاست را بررسی کنید.

۱۳٫ ارائه گواهینامه SSL

گواهینامه امنیتی SSL امنیت وب سایت شما را برای کاربران مخصوصا در پرداخت‌های الکترونیکی ایمن می‌کند. این گواهینامه در بهبود سئو نیز تاثیر بسزایی دارد و از طرف دیگر معمولا کاربران برای پرداخت‌های الکترونیکی به وب سایتی اعتماد می‌کنند که این گواهینامه را داشته باشد. البته بسیاری از شرکت‌های هاستینگ، گواهینامه SSL را به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند اما در هرصورت در هنگام خرید host، این امکان را در پلن‌های موجود چک کنید.

۱۴٫ سرعت پردازش هاست

سرعت لود هاست

منابع و سرعت پردازش هاست یکی از ویژگی‌های مهم هاست است که نقش مهمی در سرعت سایت دارد.

اگر منابع هاست ضعیف باشد، وب سایت شما در مواجه با تعداد بازدیدکنندگان زیاد با مشکل مواجه می‌شود و در نتیجه بر روی سئو تاثیر منفی می‌گذارد.

اما به طور مقابل اگر هاست منابع نرم افزاری و سخت افزاری قوی داشته باشد، سرعت و امنیت سایت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین در هنگام خرید هاست دقت کنید که از شرکت معتبر، خریداری می‌کنید تا مجبور به هزینه های دوباره نشوید.

۱۵٫ قابلیت ایجاد ساب دامین

به زیر دامنه سایت اصلی، زیر دامنه یا ساب دامین می‌گوییم. شما از ساب دامین می‌توانید برای راه اندازی زیرمجموعه‌ای از وب سایت به صورت مجزا استفاده کنید.

به طور مثال اگر شما محتوای زیاد و تا حدودی متفاوت با سایت اصلی روی وب سایت خود قرار می‌دهید، می‌توانید یک زیردامین به صورت Blog.website.ir ایجاد کنید تا هر بخش را به راحتی به طور جداگانه مدیریت کنید. همچنین با داشتن زیر دامین می‌توانید قالب‌های مختلفی را روی آن پیاده کرده و مدیریت بهتری داشته باشید.

۱۶٫ امنیت سرور

اهمیت امنیت اطلاعات در هنگام خرید هاست

همواره یکی از دغدغه‌های مهم صاحبان کسب و کار اینترنتی، تامین امنیت وب سایت در بالاترین سطح ممکن است.

در واقع تامین بخش عمده وب سایت برعهده شرکت‌های هاستینگ است اما با این وجود وبمسترها می‌توانند به کمک ترفندهای مختلفی امنیت وب سایت را بالاتر ببرند. از طرف دیگر در میان انواع سرورها، سرورهای اختصاصی نسبت به سرورهای اشتراکی امنیت بالاتری دارند چرا که تمامی منابع تنها به یک کاربر اختصاص پیدا می‌کند.

۱۷٫ کنترل پنل مدیریت | دایرکت ادمین یا سی پنل

کنترل پنل نوعی رابط کاربری میان کاربر سایت و هاست است. به کمک کنترل پنل می‌توانید هاست خود را به راحتی مدیریت کنید.

مدیریت فایل، مدیریت ایمیل ها، ساخت دیتابیس و … از طریق کنترل پنل مدیریت هاست، انجام می‌شود. کنترل پنل های دایرکت ادمین و سی پنل از معروف ترین و محبوب ترین کنترل پنل‌های مدیریت هاست می‌باشد.

۱۸٫ موقعیت جغرافیایی هاست | هاست ایران یا هاست خارج

در هنگام خرید هاست به موقعیت جغرافیایی هاست توجه کنید. شرکت های هاستینگ با توجه به نیاز شما سرویس‌های مختلفی را در داخل ایران و خارج از کشور ارائه می‌دهند.

در واقع محل جغرافیایی استقرار سرور با سرعت سایت رابطه مستقیم دارد.

هرچقدر محل استقرار سرور به مکان جغرافیایی عمده کاربران نزدیک‌تر باشد، بازدیدکنندگان سایت سرعت بالاتری را تجربه خواهند کرد. بنابراین اگر عمده کاربران شما در ایران زندگی می‌کنند، خرید هاست ایران می‌تواند تاثیر مثبتی بر سرعت سایت شما داشته باشد.

به طور بالعکس اگر بیشتر کاربران شما در خارج از ایران زندگی می‌کنند، انتخاب سروری که به کاربران شما نزدیک‌تر باشد، تاثیر زیادی روی بهبود تجربه کاربری وب سایت‌تان خواهد داشت.

۱۹٫  آیا تحریم ها بر هاست ایران تاثیر می گذارد؟

اگر تصمیم به استفاده از هاست خارج دارید، به بحث تحریم نیز توجه داشته باشید. در حال حاضر متاسفانه تحریم ها روی تمامی کسب و کارها در ایران تاثیر گذاشته است و حوزه طراحی وب سایت مستثنی از این ماجرا نیست.

این موضوع باعث شده است تا تعدادی از صاحبان کسب و کارها به هاست ایران روی بیاورند چرا که نگران از دسترس خارج شدن هاست خارج هستند که ممکن است دیگر به سایت‌های ایرانی خدمات ارائه ندهند. بنابراین اگر فکر می‌کنید وب سایت شما ممکن است به خاطر تحریم ها متضرر شود، بهتر است از هاست داخلی استفاده کنید.

سخن آخر

اگر بخش زیادی از نکات خرید هاست که در بالا اشاره کردیم، در موقع خرید برای شما مهم است، پیشنهاد ما خرید هاست از ایران سرور است.همانطور که می‌دانید خرید هاست به طوری که با نیازهای شما متناسب نباشد، نه تنها بودجه شما را هدر می‌دهد بلکه اعتبار کسب و کارتان را نیز زیر سوال می‌برد. به همین دلیل ما در این مطلب به مهم‌ترین معیارهای یک هاست خوب یعنی امنیت، آپ تایم بالا، پشتیبانی، امکان ساب دامین و پارک دامین و … اشاره کردیم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *